Waarom Yamaha een Tracer 1000 moet maken

Bij Yamaha zijn ze inmiddels wel van het platform-produceren, wat eigenlijk alleen maar voordelen heeft. Voor zowel de consument als de producent is het winnen geblazen, en als wij onze Motor.nl-glazenbol er dan eens bijpakken zien wij daar echt wel een Yamaha Tracer 1000 in opduiken, maar waarom?

Inkopper op die vraag is natuurlijk dat Yamaha dan haar eigen voetstappen in het zand zou volgen. Er kwam een Yamaha MT-09, gevolgd door een MT-09 Tracer – die we nu Tracer 900 moeten noemen – gevolgd door de XSR900. Het kleinere broertje, de MT-07, volgde een vergelijkbaar pad. MT-07 werd XSR700 en nu is er de Tracer 700.

Dat Yamaha de MT-reeks nu uitbreidt met de Yamaha MT-10 wekt de indruk dat er ook wel een Tracer 1000 komen mag, en wij vinden dat niet meer dan logisch. En al wil geen enkele fabrikant voorspelbaar genoemd worden, maar als je verder kijkt dan haar eigen gamma moet Yamaha toch toegeven dat het totaal in de lijn der verwachting ligt.

Eerste conclusie is van Duitse aard. Yamaha heeft met de MT-10 duidelijk de ogen op München gericht, want de specificaties liggen heel dicht bij de BMW S1000R en qua prijs zit ‘ie er net onder. Maar wacht, heeft BMW op basis van de S1000R ook geen sportieve allroad-achtige toermachine? Ja zeker, de S1000XR en die doet het goed.

VERKOOPKNALLER
Dat BMW GS-en bij de vleet verkoopt is algemeen bekend, maar de S1000XR blijft in haar tweede complete jaar maar mondjesmaat achter op BMW’s nummer 2, de RT. Waarom zou Yamaha die stap dan niet ook nemen? Een comfortabele zit, alle luxe wensbaar en een prachtig lopende dikke vierpitter ter aandrijving. Of daar BMW XR of Yamaha Tracer op staat is dan om het even, toch?

Uiteindelijk draait het erom dat een dergelijke machine als de S1000XR een geweldige allrounder is. Je kunt er mee forensen, reizen, toeren en je ordinair misdragen wil ‘ie ook. Dat kan Yamaha eenvoudig en goedkoop ook doen door een kuip, hoger stuur en een (nog) iets comfortabeler zit op de MT-10 te plaatsen.

Kort om, Yamaha kan relatief goedkoop nog een model introduceren, waarvan andere merken al aangetoond hebben dat er vraag naar is en dus is de producent blij en de consument ook. Dat Yamaha er een klein beetje voorspelbaar mee zou worden, nemen we graag op de koop toe.

Reden genoeg? Wij vinden van wel!

Foto: Motor.nl

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?