zondag 19 mei 2024

Yamaha patenteert semi-automatische MT-07

Honda’s E-Clutch, geïntroduceerd op de CB650R en CBR650R van 2024, heeft tot doel een goedkoper en eenvoudiger alternatief te bieden voor complexere semi-automatische systemen zoals Honda’s eigen DCT (Dual Clutch Transmission). Nu lijkt het erop dat Yamaha werkt aan een eigen, vergelijkbaar systeem voor gebruik op de MT-07 en haar zustermodellen.


Honda heeft zijn E-Clutch geïntroduceerd op de CB650R en CBR650R voor 2024.

Terwijl Honda’s E-Clutch een slim hybride ontwerp is dat een conventionele koppelingshendel behoudt voor wanneer je die wilt gebruiken en vertrouwt op de linkervoet van de rijder om te schakelen, is de benadering van Yamaha meer conventioneel. Het systeem elimineert het voetbediende pedaal en de koppelingshendel op de linker stuurhelft en vervangt deze door een set knoppen op het stuur. Een nieuwe octrooiaanvraag van Yamaha illustreert het systeem en laat duidelijk zien dat het op een motorfiets is gemonteerd rond het chassis en de paralleltwin-motor van de MT-07.

Techniek Honda E-Clutch: zelf schakelen, automatisch koppelen

Geen nieuw terrein

Dit is geen nieuw terrein voor Yamaha. Het bedrijf bood als eerste het YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shifting) systeem aan, dat de koppeling en versnellingsbak van een conventionele transmissie op de 2006 FJR1300 automatiseerde. Het ontwerp dat wordt geïllustreerd in de nieuwe octrooiaanvraag voor de MT-07 is een soortgelijk idee, waarbij het innovatieve element waarop Yamaha hoopt een octrooi te verkrijgen, betrekking heeft op de lay-out van de actuatoren en de besturingselektronica, en niet op het concept van semi-automatisch schakelen zelf.

Yamaha’s FJR1300AE maakte gebruik van de geautomatiseerde koppeling en schakeling genaamd YCC-S.

Wat nieuw is voor Yamaha, is de toevoeging van YCC-S aan een motorfiets die veel lager geprijsd is dan de FJR1300, en een directe concurrent is van de Honda E-Clutch CB650R. Aangezien dezelfde paralleltwin ook wordt gebruikt in de Yamaha YZF-R7, XSR700 en Ténéré 700, zou het eenvoudig zijn om het ook op die modellen toe te passen. Vooral de Ténéré 700 zou goed passen bij het systeem, gezien zijn avontuurlijke, toeristische rol.

De illustratie van een MT-07 laat de op het stuur gemonteerde schakelknoppen zien (181).

Het systeem werkt zoals je zou verwachten. Er zijn schakelknoppen voor omhoog en omlaag op het linker stuur (gemarkeerd als 181) op de octrooi-illustraties, en er zijn twee elektrische actuatoren gemonteerd net boven de transmissie. Eén aan de linkerkant om de schakelaar te bedienen, en één aan de rechterkant om de koppeling te bedienen. Een besturingsmodule vertaalt de commando’s van de knoppen op het stuur naar bediening van de koppeling en versnellingsbak voor soepele schakelmomenten, evenals het regelen van de koppeling voor het wegrijden en stoppen. Yamaha’s octrooi suggereert dat het systeem ook gebruikt kan worden in een volledig automatische modus, waarbij zowel het tijdstip van de schakelmomenten als de mechanica ervan worden geregeld.

De besturingseenheid is gemonteerd aan de buitenzijde van de linkerkant van het frame en wordt gekoeld door lucht via een opening aan de zijkant van de brandstoftank. Een tweede besturingseenheid – waarvan het doel niet wordt onthuld – is op dezelfde positie gemonteerd, maar aan de rechterzijde van het frame.

Een tweede octrooiaanvraag toont een Yamaha YZF-R7.

Ook op Yamaha YZF-R7

De nieuwe transmissiebesturingseenheid verschijnt ook in een andere recente octrooiaanvraag van dezelfde auteur. Ook hier heeft het octrooi betrekking op de montagepositie op de motorfiets, maar dit keer wordt het geïllustreerd op een Yamaha YZF-R7 in plaats van een MT-07. In dit tweede octrooi wordt niet gesproken over het doel van de besturingseenheid, alleen over de montagepositie. Daarom is het voorkomen van een schakelaar op de tekening van de R7 (maar geen koppelingshendel) niet relevant voor de tekst van het octrooi.

Naast het semi-automatische schakelen, toont het octrooi van de MT-07 ook enkele opvallende verschillen met de tot nu toe bekende generaties. De carrosserie bijvoorbeeld, hoewel ruw geschetst, komt niet overeen met de huidige MT-07 of zijn voorgangers, met een ander zadel en nieuwe openingen aan de zijkanten van de tank om koellucht naar de besturingseenheden te leiden. Ook de radiatorcovers lijken iets anders te zijn, evenals het voorspatbord., Het meest opvallend is de usd-voorvork (zoals al gebruikt op de R7) in plaats van het conventionele ontwerp van de MT-07.

De elektronische regelunits moeten worden gekoeld, dus worden ze geplaatst op plekken waar de rijwind naartoe kan worden geleid.

Discussie

Net als het Honda E-Clutch-systeem zal het semi-automatische ontwerp van Yamaha ongetwijfeld tot discussie leiden tussen motorrijders die het idee van nieuwe technologie waarderen en degenen die de verloren eenvoud van een eerdere generatie motorfietsen betreuren. Maar het is duidelijk dat de opzet is ontworpen om de werking van een anders normale koppeling en versnellingsbak te automatiseren, wat betekent dat het, net als het systeem van Honda, vrijwel zeker een optie zal zijn en geen standaarduitrusting.

Bron: CW

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen