woensdag 24 april 2024

Zero Motorcycles ontwikkelt een ‘nep’ koppeling

Zero Motorcycles is bezig met een ‘nep’ koppeling voor hun elektrische motorfietsen. Ja, je hoort het goed, een nep-koppeling! Maar voordat je nu denkt dat dit gewoon een truc is om nostalgische rijders te plezieren die niet zonder een koppeling kunnen, laten we eens verder kijken.

Kymco was de eerste die met het idee kwam om een elektronisch gesimuleerde koppeling en versnellingsbak toe te voegen aan hun elektrische tweewielers. En nu lijkt het erop dat Zero Motorcycles dezelfde gedachtegang volgt. Ze hebben zelfs een octrooiaanvraag ingediend voor hun eigen nep-koppelingshendel. Deze hendel regelt het koppel en de regeneratieve remmen om het gevoel en de controle van een traditionele motorfietskoppeling na te bootsen.

Je vraagt je misschien af waarom ze zich bezighouden met deze nep-koppeling. Welnu, de koppeling op een motorfiets is meer dan alleen maar een schakelaar om de aandrijving in- of uit te schakelen. Het voegt elegantie toe aan het rijden en geeft extra controle. Of het nu gaat om soepel optrekken of samenwerken met schakelmomenten voor extra remkracht, de koppeling speelt een belangrijke rol in het rijproces.

Net als Kymco erkent ook Zero dus de subtiele controle die een koppeling biedt. Hun nieuwe octrooi toont hoe ze van plan zijn om de linkerhand van de rijder te gebruiken als constante controle voor het instelbare koppel en de regeneratieve remwerking van hun elektrische motoren. Het ziet eruit als een normale koppelingshendel en zal verbonden worden met de besturingselektronica, terwijl het vertrouwde feedback aan de rijder geeft.

En hier is het leuke gedeelte: hoewel je niet echt een reeks koppelingsplaten bedient om de transmissie in- of uit te schakelen, zullen de resultaten toch vertrouwd aanvoelen. Het patent legt uit dat het hendel slipgevoelens kan nabootsen, vergelijkbaar met een traditionele motorfietskoppeling. Dus zelfs zonder echte platen voelt het alsof je nog steeds die klassieke koppelingsbediening hebt.

Wij zijn benieuwd naar hoe dit zich zal ontwikkelen op het gebied van elektrische motorfietsen. Het belooft in ieder geval interessant te worden! En wie weet, misschien komt er binnenkort een dag waarop we nostalgische rijders kunnen zien genieten van het gevoel van een ouderwetse koppeling op hun hypermoderne elektrische motorfietsen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen