Zo herken je een automobilist die aan het appen is

Appen achter het stuur is gewoon altijd gevaarlijk. Zo hé, jullie menen het? Ja… Oké, een echt schokkende conclusie is het niet, maar toch geeft het onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) een aantal interessante leermomenten. Leermomenten? Ja zeker, want met onderstaande kennis kun je als motorrijder hopelijk eerder een automobilist herkennen die aan het appen is.

Om misverstanden te voorkomen, eerst het volgende: De wet schrijft voor dat een automobilist tijdens het rijden geen telefoon mag vasthouden. Maarrr, het bedienen van de telefoon terwijl de telefoon in een houder staat is wel toegestaan. Krommer dan krom, maar wel de realiteit helaas…

Helaas omdat waarschijnlijk elke motorrijder wel een keertje over het hoofd gezien is door een appende automobilist en moet je soms echt hopen p een goede afloop. Daarom onderstaande drie lessen die we leren uit het onderzoek van de SWOV.

Les 1

Het onderzoek laat zien dat automobilisten langzamer rijden tijdens ritten waarin ze appen achter het stuur dan tijdens ritten waarin ze niet appen. Daarnaast variëren ze meer in snelheid, slingeren ze meer en kijken ze minder in de spiegels. Uit de ervaren taakbelasting blijkt verder dat de deelnemers de ritten waarin ze tijdens het autorijden moesten appen meer belastend vonden dan de ritten waarin ze niet hoefden te appen.

Les 2

De mate van variatie in gereden snelheid, het slingeren, de gemiddelde duur van de blikken op de smartphone, het aantal lange blikken op de smartphone en het in de spiegels kijken verschilt niet tussen appen met de telefoon in de hand of in de houder. De totale duur dat tijdens het appen op de smartphone werd gekeken was bij appen met de telefoon in de houder zelfs langer dan bij appen met de telefoon in de hand. Ook werden er tijdens het appen met de telefoon in de houder meer blikken op de smartphone geworpen dan tijdens appen met de telefoon in de hand.

Les 3

Er is geen reden om aan te nemen dat het veiliger is om tijdens het autorijden de telefoon in de houder te bedienen dan in de hand. Deze problemen komen voor bij jong en oud, man en vrouw en zowel ervaren als onervaren appers.

Kortom, enkel een verbod op het vasthouden van een telefoon heeft dus wel een beetje zin, maar een echte oplossing voor het gevaarlijke probleem is het niet. Aanpassen die wet! Toch? Nou nee, daarvoor moet helaas eerst meer onderzoek gedaan worden naar ‘handheld versus handsfree’.

We houden jullie op de hoogte.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.