KNMV start campagne voor bewustwording van goede motorkleding

De KNMV (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging) heeft een nieuwe campagne opgezet om motorrijders bewust te maken van het belang van goede motorkleding. Terwijl het dragen van een helm verplicht is, geldt dat niet voor andere belangrijke beschermende kleding zoals handschoenen, motorjassen, broeken of laarzen. Dit is opvallend, want een complete motoroutfit kan vaak het verschil maken tussen een paar blauwe plekken en ernstiger letsel.

Jaarlijks gebeuren er nog steeds ernstige ongelukken in het verkeer, ook onder motorrijders. Veel van deze incidenten blijven onopgemerkt, maar de gevolgen zijn vaak heftig. Het gezegde “voorkomen is beter dan genezen” is hier zeker van toepassing.

Benzine uit lucht? Nieuwe technologie belooft fossielvrije benzine voor motorfietsen

Arjan Everink, hoofd Verkeer en Opleidingen bij de KNMV en zelf een ervaren motorrijder, zegt: “Deze campagne is geen beschuldigende vinger. We willen zowel nieuwe als ervaren motorrijders laten zien hoe belangrijk goede bescherming is.” Hij legt uit dat het verleidelijk kan zijn om op een warme dag in spijkerbroek en sneakers te rijden, maar dat dit bij een val desastreuze gevolgen kan hebben.

Gelukkig hoef je geen stijl op te geven. Er zijn tegenwoordig veel stijlvolle en veilige motorkledingopties die nauwelijks van gewone kleding te onderscheiden zijn. Motorrijders investeren vaak veel in hun motor, maar vergeten soms hun outfit. Dit kan ze duur komen te staan.

De campagne, genaamd “Ook motorrijden heeft een dresscode,” is te volgen via de KNMV-kanalen, zoals sociale media, nieuwsbrieven en de website. De KNMV hoopt dat motorkledingfabrikanten en rijscholen zich bij dit belangrijke initiatief aansluiten, zodat de boodschap verder verspreid kan worden.

Het is simpel: hoe meer motorrijders het goede voorbeeld geven, hoe meer anderen zullen volgen. Veiligheid moet voorop staan!

Bron: knmv.nl

De transfermarkt voor WorldSBK 2026 bevindt zich in een kritieke fase

De transfermarkt voor het Superbike World Championship 2026 is nog verre van vastgelegd. Met slechts vijf bevestigde rijders is het zogenaamde ‘silly season’ in volle gang – een periode van speculaties, onderhandelingen en strategische zetten die de competitieve verhoudingen voor de komende jaren kan herdefiniëren. De recente overstap van toprijder Toprak Razgatlioglu naar de MotoGP heeft een aardverschuiving veroorzaakt in de paddock, waardoor teams en rijders hun positie moeten heroverwegen.

Het spel dat achter de schermen gespeeld wordt, draait niet alleen om snelheid, maar om een complexe mix van potentieel, ervaring en marketingwaarde. Teammanagers zoeken naar rijders die niet alleen resultaten kunnen leveren, maar ook passen binnen de teamstrategie en merkidentiteit.

World Sportbike vervangt Supersport 300 in WorldSBK vanaf 2026

De bevestigde rijders voor 2026

Tot nu toe hebben vijf rijders hun toekomst veiliggesteld voor het 2026-seizoen:

  • Alex Lowes blijft bij Bimota by Kawasaki Racing, waar hij een meerjarige deal heeft getekend. De Britse Superbike-kampioen van 2013 staat bekend om zijn consistente prestaties en brengt stabiliteit naar het team.
  • Axel Bassani heeft eveneens zijn toekomst bij Bimota by Kawasaki Racing verzekerd. Na indrukwekkende prestaties als onafhankelijke rijder krijgt hij nu toegang tot uitgebreidere middelen en technische ondersteuning.
  • Ryan Vickers maakt de overstap naar Motocorsa Racing op een Ducati Panigale V4 R. De opkomende Britse rijder heeft een tweejarige overeenkomst getekend, wat het vertrouwen van het team in zijn potentieel onderstreept.
  • Andrea Locatelli blijft Yamaha trouw tot 2027. De Wereldkampioen Supersport van 2020 heeft zichzelf bewezen als een consistente topper in WorldSBK.
  • Nicolo Bulega heeft zijn contract met Ducati met één jaar verlengd. Zijn snelle progressie in de WorldSBK maakt hem een sleutelrijder voor de Italiaanse fabrikant.

Rijders met onzekere toekomst

De meest intrigerende aspecten van deze transferperiode zijn de rijders wier toekomst nog onzeker is:

  • Álvaro Bautista, de regerend kampioen, staat op een kruispunt na mislukte contractonderhandelingen met Ducati. Geruchten wijzen op mogelijk pensioen of een overstap naar de MotoGP met een satellietteam.
  • Jonathan Rea, zesvoudig wereldkampioen, zoekt een competitieve motorfiets. Hij zou in gesprek zijn met Honda en BMW, op zoek naar een team waar hij kan strijden voor overwinningen.
  • Iker Lecuona en Xavi Vierge, beiden momenteel bij Honda, wachten op duidelijkheid over de toekomstplannen van het Japanse merk voor hun WorldSBK-programma.
  • Michael van der Mark’s positie bij BMW is onzeker geworden na het vertrek van Razgatlioglu. De voormalig Wereldkampioen Supersport zou bij BMW kunnen blijven of elders kansen kunnen zoeken.

De impact van Razgatlioglu’s MotoGP-overstap

Het vertrek van Toprak Razgatlioglu naar Pramac Yamaha in MotoGP heeft grote gevolgen voor de WorldSBK-rijdersmarkt. BMW moet nu haastig op zoek naar een waardige vervanger, met Rea en Bautista als mogelijke kandidaten. De Duitse fabrikant overweegt mogelijk zelfs hogere investeringen om hun WorldSBK-programma op peil te houden na dit gevoelige verlies.

Teamdynamiek en strategieën

De selectie van rijders gaat verder dan alleen rondetijden. Teams zoals Ducati en Yamaha, met hun bewezen motorfietsen en sterke ontwikkelingsprogramma’s, blijven aantrekkelijk voor toptalent. Ducati’s neiging om jong talent zoals Bulega te koesteren sluit aan bij hun strategische visie, terwijl Yamaha de voorkeur geeft aan ervaren rijders zoals Locatelli voor stabiliteit.

De samenwerking tussen Kawasaki en Bimota is een berekende gok, waarbij Bimota’s chassisexpertise wordt gecombineerd met Kawasaki’s motorvermogen om de gevestigde orde uit te dagen.

Het 2026 WorldSBK-seizoen belooft een spectaculaire mix te worden van verschuivende rijdersloyaliteiten, evoluerende teamdynamiek en technologische innovaties die de grenzen van prestaties verleggen. Terwijl de onderhandelingen verdergaan, blijft één ding zeker: de komende competitie zal een showcase zijn van snelheid, strategie en meedogenloze strijd om de wereldtitel.

Nieuwe strategie voor MV Agusta na beëindiging KTM-samenwerking: focus op exclusiviteit en betrouwbaarheid

Na een turbulente periode en de recente beëindiging van de samenwerking met KTM staat MV Agusta voor de uitdaging om opnieuw een stabiele koers te varen in de competitieve motorfietsmarkt. De Italiaanse fabrikant, bekend om zijn exclusieve designs en rijke racehistorie, onderneemt nu concrete stappen om zelfstandig te opereren onder de vleugels van de Sardarov Group, die de aandelen van KTM overnam.

Een nieuwe koers na herhaalde overnames

MV Agusta, opgericht in 1945, kent een geschiedenis vol hoogtepunten in de motorsport maar ook gekenmerkt door financiële uitdagingen en wisselende eigenaren. De samenwerking met KTM’s moederbedrijf Pierer Mobility AG in 2022 leek aanvankelijk een stabiele basis te bieden voor de toekomst, met focus op het stroomlijnen van productie en distributie. De onverwachte terugtrekking van KTM na ongeveer een jaar samenwerking roept echter vragen op over de toekomstbestendigheid van het merk.

De Sardarov Group, die al een minderheidsbelang had, staat nu voor de taak om MV Agusta te herpositioneren als een levensvatbaar premiummerk dat niet alleen exclusiviteit biedt maar ook de betrouwbaarheid die het in het verleden soms miste.

KTM verkoopt alle aandelen MV Agusta aan familie Sardarov

Operationele veranderingen voor toekomstig succes

MV Agusta implementeert momenteel diverse operationele veranderingen die cruciaal zijn voor een stabiele toekomst. De fabriek in Schiranna wordt gereorganiseerd met een verplaatsing van de ontwerpafdeling (Centro Stile) naar de productielocatie, wat moet leiden tot een geïntegreerde en efficiëntere werkwijze onder het motto ‘Made in Varese’.

De MV Agusta-fabriek in Varese, aan de oever van het Lago di Varese.

De internationale ambities van het merk krijgen vorm door de oprichting van regionale hoofdkantoren in Europa, Amerika, Azië en Oceanië, ondersteund door een uitgebreid dealernetwerk. Voor de onderdelenvoorziening werkt MV Agusta tijdelijk nog samen met het logistieke netwerk van KTM, maar streeft ernaar om eind 2025 een volledig onafhankelijk distributiesysteem operationeel te hebben dat wereldwijd onderdelen binnen zeven dagen kan leveren.

Productinnovatie als sleutel tot groei

De toekomstplannen van MV Agusta draaien in belangrijke mate om productvernieuwing. Op de komende EICMA 2025 zal het merk een volledig nieuw model onthullen waarbij slechts 1% van de onderdelen niet is hergebruikt – een duidelijk signaal dat MV Agusta een nieuwe weg inslaat.

Daarnaast ontwikkelt het bedrijf een nieuw motorplatform dat moet voldoen aan de nieuwste emissie-eisen terwijl het de karakteristieke prestaties en rijbeleving van MV Agusta behoudt. In het huidige assortiment spelen modellen als de F3 RR Ottantesimo (jubileumeditie), F3 Competizione en de adventure-georiënteerde LXP, Enduro Veloce een belangrijke rol in de herpositionering van het merk. Het is zelfs mogelijk dat het project Lucky Explorer 5.5 opnieuw keven wordt ingeblazen.

Prijsbeleid en versterkt vertrouwen door uitgebreide garantie

Een opvallende strategische zet is de introductie van een fabrieksgarantie van vijf jaar op de nieuwste modellen, waaronder de Ottantesimo-serie, F3 Competizione en het LXP- en Enduro Veloce-assortiment. Deze garantie geldt zelfs met terugwerkende kracht en is een directe reactie op de betrouwbaarheidsproblemen uit het verleden.

Het prijsbeleid wordt aangepast om het exclusieve karakter te behouden maar tegelijkertijd toegankelijker te worden door nieuwe financieringsopties zoals ballonfinanciering in de Europese markt te introduceren.

Kansen en uitdagingen voor MV Agusta

MV Agusta staat voor de uitdaging om zijn premium positie te behouden in een concurrerend segment waar merken als Ducati, BMW en KTM al sterk gevestigd zijn. De Nederlandse markt, waar kwaliteit en design hoog in het vaandel staan, biedt kansen voor groei mits MV Agusta investeert in een sterk dealernetwerk en effectieve marketingstrategieën.

De cruciale vraag blijft of MV Agusta erin zal slagen om de emotionele aantrekkingskracht van het merk – gebaseerd op Italiaans design, exclusiviteit en prestaties – te combineren met een betrouwbare en efficiënte bedrijfsvoering. De geschiedenis heeft geleerd dat een roemrijk raceverleden en fraai design alleen niet volstaan; operationele excellentie en klanttevredenheid zijn minstens zo belangrijk voor duurzaam succes in de motorbranche.

Royal Enfield test nieuwe Himalayan 750 en elektrische HIM-E in de Himalaya

Royal Enfield is bezig met de ontwikkeling van twee belangrijke nieuwe modellen die recent zijn gespot tijdens tests in de uitdagende omgeving van Khardung La – de hoogste pas ter wereld met een doorgaande weg, in Ladakh. Het gaat om de Himalayan 750, een krachtigere versie van de bestaande Himalayan-serie, en de HIM-E, een volledig elektrische adventure. De aanwezigheid van zowel de CEO als het hoofd design van Royal Enfield tijdens deze tests onderstreept het strategische belang van deze modellen voor het merk.

Software-gestuurde motorfietsen: Royal Enfield’s Flying Flea en de toekomst van motorrijden

Himalayan 750: meer vermogen voor grotere avonturen

De Himalayan 750 wordt naar verwachting uitgerust met een 750 cc paralleltwin die volgens schattingen meer dan 55 pk en 60 Nm koppel zal leveren. Dit betekent een aanzienlijke vermogenstoename ten opzichte van de bestaande Himalayan 450. De motor zal waarschijnlijk gekoppeld worden aan een zesversnellingsbak.

Qua uitrusting valt op dat de Himalayan 750 is voorzien van dubbele remschijven aan de voorzijde met tweezuiger-remklauwen, vermoedelijk van ByBre. De wielcombinatie van 19 inch voor en 17 inch achter suggereert een balans tussen offroad-capaciteiten en weggedrag. De veerweg van de ophanging lijkt minder te zijn dan die van het elektrische prototype, wat wijst op een meer op de weg gerichte benadering.

In het middensegment van de adventuremotoren zal de Himalayan 750 concurreren met modellen als de BMW F 750 GS, Triumph Tiger 900 en KTM 790 Adventure.

HIM-E: Royal Enfield’s eerste elektrische avontuurmotor

Naast de Himalayan 750 werd ook de HIM-E gespot, Royal Enfield’s eerste elektrische adventure. Het prototype vertoont enkele interessante technische kenmerken die Royal Enfield’s aanpak voor elektrische mobiliteit weerspiegelen.

Het frame van de HIM-E maakt gebruik van CNC-bewerkt en gesmeed aluminium, waarbij de batterij en motor als dragende delen van de constructie fungeren. De motor is direct verbonden met de achterbrug. De motor is voorzien van lange-slag vering met verstelbare voorvorken en een Öhlins-achterdemper met piggyback-reservoir. De remmen vooraan lijken te bestaan uit een Nissin-remklauw gekoppeld aan een 310mm remschijf.

Opvallend aan het ontwerp zijn de koelribben die de vloeiende lijnen nabootsen van de recent op EICMA 2024 geïntroduceerde Flying Flea FF-C6 en FF-S6 modellen. Hoewel specifieke details over het vermogen en de batterijcapaciteit nog niet zijn vrijgegeven, wordt verwacht dat de elektrische motor een vermogen zal hebben dat past bij avontuurlijk toeren, mogelijk in de 40-60 kW (54-80 pk) range, met een batterijcapaciteit van 10-15 kWh.

Royal Enfield HIM-E.

Marktintroductie en verwachtingen

Beide modellen bevinden zich in een vergevorderd stadium van ontwikkeling, wat suggereert dat een officiële onthulling niet ver weg is. Mogelijk volgt meer informatie tijdens de komende EICMA-motorshow. De tests in de uitdagende omgeving van de Himalaya passen in Royal Enfield’s traditie om hun avontuurlijke modellen grondig te beproeven in het terrein waarvoor ze zijn ontworpen.

Met deze twee nieuwe modellen lijkt Royal Enfield zowel traditionele motorrijders als milieubewuste avonturiers te willen aanspreken, waarmee het merk zijn positie in het groeiende segment van avontuurmotoren verder verstevigt.

De Motor Podcast #166: brullende blokken bij de Ducati Club Race 2025

Het gevoel, het geluid, de passie. Het enthousiasme voor de Italiaanse finesse spat eraf tijdens de 45e Ducati Club Race. Deze podcast aflevering is opgenomen in het gezellige Club Race Café in het midden van de paddock op het TT Circuit Assen. Daar praten Peter en Dennis met Ducati Club Voorzitter Hans Bakker over Ducati passie en wat er komt kijken bij het organiseren van dit prachtige evenement.

De Motor Podcast special: nog even nagenieten van RIDERS Festival

Hans rijdt zelf een Ducati 888 voor de echte passie en een Honda VFR 1200 voor de boodschappen. Op de motorparking lopen meer Ducatisten die voor de microfoon uitleggen wat hun favoriete Duc is. De één is er zelf een aan het bouwen, de ander loopt verlekkerd te kijken naar het moois dat er geparkeerd staat.

Het Ducati Race Café op de paddock in Assen is bij de organisatie van het evenement zo goed bevallen dat er zelfs plannen zijn voor een Ducati Café in Zuid Korea. Misschien komt ook de Nederlandse Bike Shed weer dichterbij?

Luister hier naar Aflevering 166 van De Motor Podcast.

Luisteren naar De Motor Podcast is helemaal gratis en kun je doen via elke podcast-app zoals Spotify of de andere platformen. Er verschijnt elke 2 weken een nieuwe aflevering.

Tweevoudig Dakar-winnaar Kevin Benavides hangt helm aan de wilgen

Kevin Benavides, de 36-jarige Argentijnse tweevoudig Dakar Rally-winnaar, heeft op 12 juni 2025 zijn afscheid van de professionele motorsport aangekondigd. De beslissing komt na een indrukwekkende carrière die werd gekenmerkt door grote successen maar ook door serieuze blessures die uiteindelijk tot zijn besluit hebben geleid.

KTM 450 Rally Replica 2026: De ultieme Dakar-machine voor rallyliefhebbers

Een moeilijk maar weloverwogen afscheid

“Afscheid nemen van de motor voelt als het opgeven van een deel van mezelf,” verklaarde een zichtbaar geëmotioneerde Benavides tijdens zijn aankondiging. De directe aanleiding voor zijn besluit waren de gevolgen van een ernstig ongeval tijdens de Desafio Ruta 40 van 2024. Ondanks de moeilijke beslissing zegt Benavides met trots terug te kijken op zijn carrière: “Ik stop met de wetenschap dat ik alles heb gegeven in elke competitie.”

Een decennium vol overwinningen

Benavides’ carrière is een indrukwekkend verhaal van sportieve prestaties. Hij schreef geschiedenis als de eerste Zuid-Amerikaanse rijder die de legendarische Dakar Rally wist te winnen, een prestatie die hij tweemaal realiseerde: in 2021 met Honda en in 2023 met KTM. Naast deze Dakar-triomfen telt zijn erelijst ook overwinningen in Enduro, de 6 Dagen, en verschillende prestigieuze rally’s waaronder Atacama, Desafio Ruta 40, Guarani en Andalucia.

Tijdens zijn loopbaan reed Benavides voor twee prominente fabrieksteams: Honda en KTM. Met de Honda CRF450 Rally, uitgerust met een 449,4 cc monocilinder motor en geavanceerd PGM-FI injectiesysteem, behaalde hij zijn eerste Dakar-overwinning. Later stapte hij over naar KTM, waar hij met de 450 Rally, voorzien van een chroomstalen frame en WP-ophanging, zijn tweede Dakar-titel veroverde.

Toby Price, Kevin Benavides en Skyler Howes.

Generatiewisseling in de rally-raid wereld

Het afscheid van Benavides markeert een duidelijke verschuiving in het rally-raid landschap. In de afgelopen jaren hebben meerdere toonaangevende rijders zoals Toby Price, Sam Sunderland, Mathias Walkner en Pablo Quintanilla plaatsgemaakt voor een nieuwe generatie. Met Benavides’ vertrek blijft Ricky Brabec als een van de weinige vertegenwoordigers over van wat velen beschouwen als de gouden generatie rally-raid rijders uit de jaren 2010.

Hoewel Benavides afscheid neemt van competitief motorrijden, lijkt hij de motorsportwereld niet volledig te verlaten. “Ik hoop verbonden te blijven aan de KTM-familie, mijn broer Luciano te blijven steunen en op nieuwe manieren bij te dragen aan deze sport,” aldus Benavides. Zijn ervaring en kennis zouden in de toekomst waardevol kunnen zijn in rollen als adviseur, coach of teammanager.

Nalatenschap

Benavides laat een onuitwisbare indruk achter in de wereld van de rally-raid. Zijn technische vaardigheid, doorzettingsvermogen en sportieve mentaliteit hebben hem tot een van de meest gerespecteerde rijders in het circuit gemaakt. Zijn prestaties hebben de weg vrijgemaakt voor een nieuwe generatie Zuid-Amerikaanse rijders in een discipline die historisch werd gedomineerd door Europese en Noord-Amerikaanse talenten.

Met het vertrek van deze icoon begint een nieuw hoofdstuk in de rally-raid sport, waarin nieuwe kampioenen zullen opstaan om zijn erfenis voort te zetten. Voor de motorsportwereld betekent het afscheid van Kevin Benavides het einde van een tijdperk, maar zijn invloed op de sport zal nog lang voelbaar blijven.

JMPB verlengt hoofdsponsorschap van BromfieTTs

Internationale online-onderdelenleverancier JMPB Onderdelen uit Dedemsvaart heeft zijn samenwerking met het grootste bromfietsevenement van Nederland, BromfieTTs, verlengd voor 2025. Het evenement, de JMPB BromfieTTs, vindt dit jaar plaats op zaterdag 6 september 2025, wederom tijdens het TABAC Classic GP weekend op het TT Circuit Assen. Met deze verlenging van het hoofdsponsorschap onderstreept JMPB Onderdelen zijn betrokkenheid bij het behoud en de promotie van de klassieke bromfiets en de rijke geschiedenis van het bromfietsen in Nederland.

Beleef de MotoGP vanuit het TT Holland House en maak kans op een meet & greet met Collin Veijer! 

Jubileum JMPB

Van jongensdroom tot wereldwijde brommerspecialist, sinds de oprichting in 2005 heeft JMPB Onderdelen zich gepositioneerd als specialist in klassieke brommeronderdelen. Nu, 20 jaar later, is JMPB niet meer weg te denken. Vanuit het moderne magazijn met meer dan 25.000 artikelen leveren ze onderdelen aan brommerliefhebbers en wederverkopers over de hele wereld. Wanneer je zoekt naar een zeldzaam maatwerkonderdeel of een technische tekening van jouw klassieke brommer, biedt JMPB een ongeëvenaard assortiment. Het toegewijde team is inmiddels gegroeid naar 17 enthousiaste medewerkers en deelt dezelfde passie als alle bromfietsliefhebbers. Samen werken ze dagelijks met liefde aan het leveren van de beste service en producten voor de klanten.

JMPB Onderdelen uit Dedemsvaart is de trotse hoofdsponsor van de jaarlijkse ‘TT voor bromfietsen’

Op zaterdag 6 september reizen bromfietsers vanuit alle windrichtingen weer af naar het TT Circuit voor het (her)beleven van hun ‘brommertijd’. De JMPB BromfieTTs is inmiddels uitgegroeid tot het grootste bromfietsevenement van Nederland. Mede dankzij de promotie van JMPB komen er ieder jaar meer bromfietsers uit het buitenland naar Assen om te ‘brommen op de TT-baan’.

Terug naar die onbezorgde brommertijd

Tijdens de JMPB BromfieTTs staat het TT-circuit de hele dag in het teken van de 50cc-tweewieler die jarenlang het straatbeeld in Nederland bepaalde. Onder leiding van een ervaren crew van ‘voorrijders’ beleven bromfietsbestuurders de legendarische TT-baan. Onder de bezoekers zijn volwassenen die ooit als puber op de brommer naar de TT gingen om de snelste motorracers ter wereld in actie te zien, echtparen die hun ‘verkering’ opnieuw beleven, opa’s met hun kleinzonen en groepen brommervrienden en -vriendinnen. Iedereen heeft een eigen herinnering aan de ‘onbezorgde brommertijd’ en beleeft deze opnieuw tijdens de JMPB BromfieTTs.

Voor meer informatie over het evenement kunt u terecht op de officiële website: www.bromfietts.nl. Het volledige programma van de TABAC Classic GP Assen, met vele races en bijzondere demonstraties van klassieke racewagens en motoren, en alles wat er tijdens het Classic weekend te beleven is, waaronder natuurlijk de JMPB BromfieTTS – is te vinden op: www.tabacclassicgp.com

Interviews met Freddie Spencer en Eddie Lawson – TTerugblik #10

De TT is altijd een mooie gelegenheid om interviews met coureurs te maken. Alleen of samen met een collega. Voor mij springen twee interviews er duidelijk bovenuit. Die met de Amerikanen Freddie Spencer en Eddie Lawson.

Freddie Spencer is de laatste coureur die in één seizoen een wereldtitel behaalde in twee klassen. In 1985 werd hij kampioen in de 250cc en 500cc. Twee jaar eerder had hij de 500cc-titel ook al veroverd. Op dat moment loste hij Mike Hailwood af als jongste wereldkampioen in de zwaarste klasse. Die titel moest hij later afstaan aan Marc Márquez. Spencer – bijgenaamd Fast Freddie – startte in 72 GP’s en won er 27. Hij reed steeds op Honda. Eddie Lawson maakte in eigen land naam bij de Superbikes, voordat hij naar de Grands Prix ging. Hij reed in de GP’s uitsluitend in de 500cc en startte in 127 GP’s. Daarvan won hij er 31. Vier keer was hij de beste, in 1984, 1986, 1988 en 1989. Lawson begon op Yamaha en reed later ook nog op Honda en Cagiva. Toen we met Freddie Spencer spraken, bleek dat hij in een hotel in Rolde verbleef. Na een leuk gesprek met hem opperden we dat het ons wel aardig leek om foto’s te maken bij het hunebed van Rolde. Na hem uitgelegd te hebben wat een hunebed was werd hij enthousiast.

Motorkeuring op het Veemarktterrein in Assen – TTerugblik #9

Dus wij met hem naar Rolde. Hij had een huurauto en volgde ons. Van een coureur verwacht je dat die er een stevig tempo op na zou houden, maar dat was bij Spencer niet het geval. Hij reed met een slakkengangetje. Of hij het Nederlandse verkeer niet vertrouwde, of dat hij niet gewend was aan een schakelauto, ik weet het niet, maar zijn uiterst rustige rijden in een auto verbaasde wel. Met een coureur achter je verwacht je niet continu in de spiegel te moeten kijken. Eddie Lawson stond bekend als een nukkige man, die niet al te veel met de media ophad. Hij stemde wel in met een interview en zette meteen de toon toen we bij hem aan tafel schoven: ‘Jullie krijgen vijftien minuten’. Hij zette zijn woorden kracht bij door met zijn horloge te gaan spelen. Het duurde niet al te lang of hij legde het horloge opzij. Op elke vraag antwoordde hij uitgebreid en hij leek het gesprek best aardig te vinden en maakte geen moment de indruk er een eind aan te willen maken. Uiteindelijk bleven we drie kwartier met hem praten. Waarom een half uur langer? Kennelijk hadden we het interview goed voorbereid en vond hij het wel een aardig gesprek.

Foto’s: NMBA

Jan Boer op de TT
Jan Boer zag zijn eerste TT in 1964. Sindsdien miste hij slechts één keer. In dit jubileumjaar van de Dutch TT blikt hij op Motor.NL in meerdere delen terug op de geschiedenis van Nederlands bekendste sportevenement.

Deel 1: De eerste Nederlandsche TT
Deel 2: Van 1949 tot MotoGP: de evolutie van de Dutch TT
Deel 3: Het verhaal van de GT
Deel 4: Hoe banden de motorsport veranderden
Deel 5: Zij lieten het leven
Deel 6: Drie op één dag voor Jim Redman
Deel 7: De Evolutie van de Stroomlijnmotor
Deel 8: De geheime missie van Fergus Anderson
Deel 9: Motorkeuring op het Veemarktterrein in Assen

Ducati World President Tour & Meeting 2025 doorkruist Sicilië

Zeventig voorzitters van Ducati Official Clubs uit twintig landen kwamen samen op Sicilië voor de jaarlijkse World President Tour & Meeting. De ontmoeting versterkt de band tussen Ducati en de bestuurders van D.O.C., belangrijke figuren binnen de wereldwijde community van motorliefhebbers.

Deze motorreis onthult de symbolische plekken van Sicilië, van Palermo tot Catania, langs Erice, Segesta, Cefalù en de indrukwekkende Etna. Van 2 tot 8 juni maakten de voorzitters een op maat gemaakte rit door het unieke landschap en de rijke cultuur van Sicilië. De route combineert schoonheid, geschiedenis en de waarden van Ducati.

Test Ducati Desmo450 MX: anders dan de anderen

Tijdens de week konden de voorzitters verschillende nieuwe Ducati-modellen testen, waaronder de XDiavel V4 en de Multistrada V4, en de sportieve Streetfighter-reeks. Dit jaar markeert ook het 25-jarig jubileum van de Ducati Official Clubs, wat de bijeenkomst nog specialer maakt.

De D.O.C.’s zijn het kloppend hart van de internationale Ducati-community, met 367 clubs in 67 landen en 48.000 leden. Als ambassadeurs van het merk verspreiden ze de Ducati-waarden en versterken ze het gevoel van verbondenheid met de Borgo Panigale-familie.

Lid zijn van een D.O.C. biedt meer dan alleen een passie voor Ducati; het betekent deel uitmaken van een unieke gemeenschap met exclusieve ervaringen en evenementen. Dit gedeelde avontuur wordt gevierd in het boek “D.O.C – Ducati Official Club Book”, dat 25 jaar van deze reis documenteert.

Ducati biedt ook DRE Travel Adventures voor diegenen die de wereld willen verkennen op een Ducati. Van de prachtige Italiaanse landschappen tot de ruige natuur van IJsland en andere bestemmingen, elke reis is ontworpen voor authentieke ervaringen. Meer informatie is beschikbaar op Ducati.com.

Narrow Chop: PW Custom Cycles bouwt maatwerk voor Christian

Christian Visser is een echte liefhebber van het merk Harley-Davidson. Na diverse modellen te hebben gereden, kreeg hij de kans een oude chopper met oud zelfbouwkenteken te kopen; De ideale basis voor zijn grote wens, een coole en naar eigen inzicht gebouwde chopper. Samen met Piet Wierda van PW Custom Cycles, smeedde de lange Fries een mooi plan…

De oude chopper ging naar PW Custom Cycles in het Friese Arum en werd in de winter van 2022 door Piet helemaal uit elkaar getrokken. Christian legt uit; “Ik wilde een hele smalle en minimalistische motor, die wel groot genoeg is voor mij. Het frame heeft Piet zo aangepast dat het in zijn geheel langer en hoger is dan een standaard H-D frame. Daarnaast heb ik mij laten inspireren door de Harleys uit de jaren ‘20/’30. Toen we begonnen, had ik nog niet voor ogen hoe de chopper precies moest worden, maar dat kwam geleidelijk tijdens het ombouwproces.”

ZWEDEN

Het idee voor zijn chopper ontstond mede tijdens een rit enkele jaren geleden, in 2022. “We zijn op de zondagavond gestrand omdat de achterband van mijn ’76 FLH tot op het canvas versleten was, op één specifiek plek. Ik wist dat dit de laatste trip zou worden met deze achterband, maar die kale plek kwam als een complete verrassing. We waren in Zweden en zijn toen lokaal gaan zoeken naar motorzaken. Zo kwamen we bij Alley’s Choppers uit, die toevallig zo’n band had liggen in de goede maat. Een band die hij nota bene uit Nederland had binnengekregen voor een Knuckle Chopper. Daar konden we de volgende dag op Pinkstermaandag gelukkig terecht. Hij was totaal niet onder de indruk van onze motoren en choppers, want hij had daar drie Knuckle Choppers staan. Wij daar met zijn gereedschap en met ouderwetse bandenlichters de achterband vervangen. Ondertussen had zijn vrouw koffie gezet voor elf personen en na een paar uur sleutelen, konden we weer verder. Naast choppers bouwen maakte hij ook onderdelen, waaronder hele dunne hydraulische voorpoten. Dus toen had ik al bedacht; ‘die moeten straks in mijn chopper’.” En zo was het idee van de Narrow Chop geboren!

Bitten by the American Eagle: de persoonlijke passie van Mario

POMPEBLED

Terug naar het heden. Het chopperframe werd op de framebank van PW Custom Cycles aangepast, waar nodig gerestaureerd en met TIG gelast. De olietank is, net als veel andere onderdelen en stijlelementen op de Narrow Chop, geïnspireerd op een jaren ’20 Harley F model. Hij is ontworpen in 3D via CAD en uitgesneden met de plasmasnijder en TIG-gelast. Het oliefilter zit laag voor in het frame en is bijna onzichtbaar. Prachtig gemaakt en helemaal in de radius van het Lowbrow Customs achterspatbord met ingebouwd mini LED-achterlicht waarbij de bedrading binnen het spatbord is weggewerkt. Het spatbord wordt ondersteund door de hoge sissybar gemaakt van staal 52 met daarin kunstig een ‘Pompebled’, het blad van de waterlelie van de Friese vlag, verwerkt.       Maar, er stond nog heel wat werk te wachten, want Christian had bedacht om de uitlaat binnen het frame te houden. De uitlaat moest een speciale worden, geïnspireerd op het 1929 750cc Model D H-D. “Het was wel even puzzelen om dit voor elkaar te krijgen. Piet heeft deels het frame aangepast om ruimte te maken voor de uitlaatbuis. De uitlaat bestaat uit drie losse delen die precies in elkaar vallen.” De velgen zijn ook door Piet gemaakt. Voor is het een 21” Invader met K-Tech trommelrem. “Hiervoor hebben we de naaf compleet na moeten maken uit lasbaar staal omdat de K-Tech naaf gemaakt was van gietstaal.” Piet heeft de velg in een mal in elkaar gelast en vervolgens is de velg in de draaibank gezet om de perfecte passing te draaien. Het resultaat is een uniek voorwiel!

GEDULD EN VASTBERADENHEID

In de Narrow Chop zit een prachtig Early Shovel motorblok. “Ik realiseerde mij pas later dat het een Stroker was! Omdat het een ‘kick only’ fiets zou worden, waren we benieuwd of we dit blok fatsoenlijk konden aantrappen.” Dus voor de chopper uit elkaar gehaald werd om naar de spuiter te gaan, heeft Piet alles aangesloten zodat hij gestart kon worden. Christian grinnikt, “Op een donderdagavond onder toeziend oog van onze motorploeg, ik dat ding aankicken. Na het afstellen van de carburateur en ontsteking kwam er eindelijk leven in, maar het ging niet van harte. Een kapotte bobine bleek de reden dat hij niet lekker wou lopen. Na het vervangen van de bobine kwam er gelukkig leven in de brouwerij!” Vervolgens ontdekten de mannen echter, tot hun grote spijt, dat het blok niet goed was. Piet heeft het blok uit elkaar gehaald en kwam er achter dat de vorige eigenaar tijdens de bouw van het blok vergeten was olieafvoerkanaaltjes te boren in het carter. Ook waren er originele stoterstangen en klepveren gebruikt wat niet juist is voor zo’n high performance blok. Piet heeft het carter aangepast voor de oliekanalen en de cilinderkoppen aangepast voor Andrews high lift klepveren met de juiste veerdruk. Tevreden vertelt Christian; “Met veel geduld en vastberadenheid met name van Piet, is het uiteindelijk gelukt. Het resultaat is een motor die supergoed loopt en veel power heeft!”

KICKEN

Vervolgens werd de hele motor gedemonteerd en werden de onderdelen naar spuiter Jacco Reniers van Royal Kustom Works gebracht. En ondertussen… Kreeg Christian weer een nieuw idee! Namelijk om een magneetontsteking te monteren. Toen het spuit- en chroomwerk klaar was en in Arum was afgeleverd, kon Piet de chopper assembleren. De tijd drong, want er stond een reis op het programma! “Een dag nadat de laatste onderdelen op de motor zijn gezet, stond het Trip Out festival in Engeland voor de deur, dus hier moest ik het mee doen. Koud wou hij niet lekker starten, zeg maar 10-15 min kicken, warm ging het redelijk, zeg maar 2-3 minuten. Maar onder het mom van; ‘dit moet ik ook even leren’ en door gebrek aan tijd, gingen we er van uit dat dit beter zou worden. Dit heeft natuurlijk tot leuke momenten geleid, als je te midden van anderen zò lang staat te kicken en helemaal als anderen zich er dan mee gaan bemoeien of het zelf even willen proberen. Uiteindelijk hebben we in de week na de Trip Out elke dag iets compleet anders geprobeerd. Met name positie van de magneet om de verlating van de ontsteking te bepalen en de hoeveelheid brandstof. Inmiddels krijg ik hem meestal binnen 10 kicks aan en daar ben ik dik tevreden mee!” En tot slot; ‘Church of Choppers’?! Bij hoge uitzondering mogen we in de Broerekerk van Bolsward de foto’s maken, hoe toepasselijk is dat? 

Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa

TECHNISCHE GEGEVENS EARLY SHOVEL NARROW CHOP

Kenmerk Details
ALGEMEEN
Eigenaar Christian Visser
Bouwer Piet Wierda, PW Custom Cycles in Arum (Fr.)
Merk Eigenbouw
Model Chopper
Bouwtijd 1,5 jaar
MOTORBLOK
Bouwjaar 1967, met bijna alles high performance
Bouwer onbekend, deels Piet Wierda
Cilinderinhoud 1600 cc
Type Early Shovel
Carter links Cal Products, rechts origineel
Krukas S&S stroker 4-3/4 stroke
Zuigers S&S
Cilinders S&S big bore, 3-5/8 bore
Cilinderkoppen origineel, aangepast
Kleppen Andrews
Nokvolgers S&S solids
Oliepomp S&S
Carburateur S&S Super E
Luchtfilter K&N
Ontsteking Morris Magneto
Uitlaatsysteem eigenbouw, PW Custom Cycles, geïnspireerd door Harley-Davidson DL uit 1929
Versnellingsbak Rotary top 4-speed
RIJWIELGEDEELTE
Frame eigenbouw, PW Custom Cycles
Voorvork Alley’s Choppers
Voorwiel Invader, PW Custom Cycles
Achterwiel Invader, PW Custom Cycles
Remmen voor trommelrem K-Tech, achter sprocketbrake K-Tech
DIVERSEN
Achterspatbord Lowbrow Customs, PW Custom Cycles
Spatbordsteunen hufterproof
Benzinetank FLH tank aangepast door PW Custom Cycles
Olietank eigenbouw, PW Custom Cycles geïnspireerd op jaren ’20 Harleys
Stuur eigenbouw, PW Custom Cycles
Handvatten Biltwell
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel K-Tech
Koplamp Jaren 70 lampjes met gele glazen
Achterlicht aftermarket
Zadel eigenbouw, PW Custom Cycles en Seats & Saddles
Sissybar eigenbouw, PW Custom Cycles
Forward controls eigenbouw, PW Custom Cycles
Voetsteunen eigenbouw, PW Custom Cycles
Rem- schakelpedaal eigenbouw, PW Custom Cycles
SPUITWERK
Kleur licht grijs, geïnspireerd op Silent Grey Fellow
Spuiter Jacco, Royal Kustom Works
Special Paint / logo’s Jacco, Royal Kustom Works
Idee eigen, geïnspireerd door Harley-Davidson logo uit 1933
Design Jacco, Royal Kustom Works
DANK AAN Uiteraard Piet, voor al zijn goeie ideeën en vakmanschap. Daarnaast Jacco van Royal Kustom Works en onze motorrijploeg voor hun ongevraagde meningen.