Wie KTM zegt, denkt meestal meteen aan felle oranje motoren, rauwe eencilinders en een geluid dat de halve straat wakkerblaast. Maar wat blijkt? De 390 Enduro R bewandelt een heel ander pad. KTM die het eens rustig aan doet? Ja dus. En dat maakt deze kleine avonturier minstens zo verrassend als zijn grote broers, zij het op een heel eigen manier.
KTM heeft het 390-platform, waarop onder andere deze Enduro R staat, flink onder handen genomen. De LC4c-ééncilinder krijgt geoptimaliseerde cilinderkoppen en nieuwe injectoren, terwijl de versnellingsbak soepeler is geworden en het frame vernieuwd. Afijn, een hele verse generatie 390 dus. De Enduro R is, zoals KTM het noemt, een dual sport en is dus geschikt voor zowel on- als offroadgebruik, met de nadruk op dat laatste. Een machine die duidelijk bedoeld is voor wie de eerste stappen wil zetten in het enduro-verhaal. Met 165 kg rijklaar is het een lichtgewicht, met 45 pk bijzonder toegankelijk. Zelfs zijn zithoogte van 890 mm is nog redelijk te doen. Het dual sport-segment is nooit weggeweest, maar krijgt dit jaar wel een stevige injectie met de vernieuwde Honda CRF300L, nieuwe Suzuki DR-Z4S en dus ook de 390 Enduro R. Lichte, relatief goedkope, maar vooral toegankelijke motoren die tegen een stootje kunnen en waar makkelijk mee offroad gereden kan worden. Veel makkelijker dan met die zware adventuremotor die al gebruikt wordt voor woon-werkverkeer, weekendtrips en verre reizen.
Verademing
KTM heeft het imago van rauwe, sportieve, soms agressieve motoren te maken, wat ook meteen de sterkte van het merk is. Maar vrees niet dat je al wheeliënd de eerste de beste straat uittrekt op de 390 Enduro R. Dit is een zachtaardige, rustige en makkelijke motor om mee te rijden. De zitpositie voelt meteen goed aan: rechtop, ontspannen, overzichtelijk. Tijdens deze test rijden we nauwelijks op de weg, maar zoeken we wat leuke offroad- en boswegen op, waar opvalt dat dit het terrein is voor de 390. Vooral het lichte sturen is een verademing vergeleken met de Africa Twin die ik laatst offroad reed. Ook manoeuvreren op smalle stukken of eenvoudigweg omkeren, al dan niet langs de motor, is kinderspel.
Test 2025 Suzuki DR-Z4S(M): frisse start voor een oude bekende
Gebrek aan geluid
De ééncilinder is best soepel, maar zeker niet spannend. Ook niet in hoge toeren. Het is dus een atypisch KTM-blok. Je hebt voldoende kracht om overal vlot uit te trekken, maar schrik krijg je er nooit van. En da’s maar goed ook voor dit type motor. Kudos voor KTM dus. Wat wel opvalt, of integendeel, is het gebrek aan uitlaatgeluid. De kleine uitlaat onder het motorblok is mooi weggewerkt, maar ook mooi weggemoffeld. Een flauw, inspiratieloos geluid. Maar ook dat heeft weer een voordeel, want wil je in het bos veel lawaai maken? Wij kregen tijdens de fotoshoot alvast geen enkele boze blik van voorbijkomende wandelaars en fietsers. Dat is ook weleens fijn…
Lastige koppeling
Over blikken gesproken. Die op het nieuwe TFT-scherm is bijzonder geslaagd. Een heel klein infoscherm dat nauwelijks ruimte inneemt, mooi vormgegeven is, duidelijk en makkelijk in gebruik is en soepel reageert. Helemaal goed. Veel valt er niet in te stellen, maar je kunt wel makkelijk switchen tussen de verschillende rijmodi en het ABS-systeem op standje ‘Offroad’ zetten. Er is ook een rijmodus ‘Offroad’ die helemaal naar wens kan worden aangepast, wat bijzonder is in dit segment. Even enthousiast zijn we over de optionele quickshifter. Die doet zijn werk bijzonder soepel voor een ééncilinder. We raden ook uitdrukkelijk aan om die te bestellen, want we worden heel wat minder enthousiast van de koppeling. Die grijpt heel snel aan en voelt niet lekker. Het gevoel is onnatuurlijk, waardoor we een recordaantal keer zijn stilgevallen. De accu vond dat in ieder geval niet zo aangenaam. Wij ook niet. Gelukkig is het niet al te moeilijk om de stilvallende en dus soms ook vallende motor recht te houden met je been.

Leuke details
De vering en remmen doen hun werk prima. Niet meer, niet minder. Verwacht geen high-end WP-magie of remkracht die je bijna over het stuur trekt, maar wel een degelijk en voorspelbaar geheel dat past bij het rustige karakter van de 390 Enduro R. De vering is goed afgesteld voor een mix aan ondergronden; van gravelwegen tot modderstroken en van stenen tot diepe putten. Nergens voelt het aan dat de KTM er moeite mee heeft. En is het nog niet hoe je het precies wil, dan kan de vering vooraan ingesteld worden qua in- en uitgaande demping, terwijl de veervoorspanning van de monoshock ook kan worden aangepast.
Andere leuke standaarddetails zijn een USB-C-poort aan de linkerkant van het infoscherm en een beschermingsplaat aan de onderkant. Beide onmisbaar, hoewel sommige lezers zich daar wellicht vragen bij stellen. Vooral niet doen, je krijgt het er toch standaard bij.
Conclusie eerste test 2025 KTM 390 Enduro R
De KTM 390 Enduro R is geen typische KTM, zoals de meeste motorrijders het merk kennen. Het is geen adrenalinepomp of hooliganmachine, maar eerder een rustige instapper die beginnende offroaders of enduristen meteen vertrouwen geeft. Het grootste voordeel? Zijn gebrek aan gewicht, wat hem erg wendbaar laat sturen en eenvoudig te hanteren maakt. Daarbij is de ééncilinder soepel en fijn, met toch voldoende kracht. Exact wat een beginnende of rustige offroadrijder nodig heeft. Let wel op met de wat vreemd aanvoelende koppeling, maar dat kan ook een kwestie van gewenning zijn.
Pluspunten 2025 KTM 390 Enduro R
- Wendbaarheid en licht gewicht
- Soepel motorblok
- Quickshifter (optie)
Minpunten 2025 KTM 390 Enduro R
- Koppeling voelt onnatuurlijk
- Flauw uitlaatgeluid (wél goed in bos)
- Motorblok mist spanning in hoge toeren
Foto’s: Bert Claes
Technische gegevens 2025 KTM 390 ENDURO R
MOTOR | |
Type | vloeistofgekoelde ééncilinder |
Cilinderinhoud | 399 cc |
Boring x slag | 89 x 64 mm |
Compressieverh. | 12,6:1 |
Koppeling | natte multiplaat |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 45 pk (33 kW) @ 8.500 tpm |
Maximaal koppel | 39 Nm @ 7.000 tpm |
ELEKTRONICA | |
Motor rijmodi | — |
Rijwielgedeelte | offroad ABS |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | stalen trellisframe |
Vering voor | 43mm UPSD-telescoopvork |
Stelmogelijkheden | in- en uitgaande demping |
Vering achter | monoshock, split piston |
Stelmogelijkheden | veervoorspanning |
Veerweg v/a | 230/230 mm |
Rem voor | een 285 mm schijf met radiale tweezuigerklauw |
Rem achter | een 240 mm schijf met éénzuigerklauw |
Banden v/a | 90/90-R21, 140/80-R18 |
PRIJZEN | |
Nederland | € 7.550 |
België | € 6.699 |
ALGEMEEN | |
Rijklaargewicht | 165 kg |
Tankinhoud | 9 l |
Wielbasis | 1.475 mm |
Zithoogte | 890 mm |
Balhoofdhoek | 27,1° |
Naloop | 107 mm |

Eerste test 2025 Harley-Davidson Pan America 1250 ST
Toen Harley-Davidson enkele jaren geleden z’n Pan America aankondigde, donderde de motorwereld haast synchroon van z’n stoel. Wat had het merk van in chroom gehesen V-twins in godsnaam naast het tarmac te zoeken? Betrekkelijk veel, als we op de nog steeds meer dan degelijke verkoopcijfers mogen afgaan. En toch maakt die hoogpoter exact vijf jaar na z’n debuut een opmerkelijke omgekeerde beweging. Een verschuiving terug van stoffige bergwegen richting asfalt, waar hoogpotige concurrenten als de Yamaha Tracer 9 de pikorde aanvoeren. Staat de Pan Am ook daar z’n mannetje, of spotten we ‘m binnenkort toch weer tussen bos en beek?
Anno 2025 breidt Harley-Davidson z’n adventure line-up uit met de Pan America 1250 ST: een sportievere, meer op de weg gerichte variant van de populaire Pan America. Dat deze nieuwe telg meer op asfalt dan onverhard is gericht, valt al op tijdens het obligate rondje bandenschoppen. Je hebt je motorlaars immers amper tegen het rubber gemikt, of je merkt al dat er geen noppen of spaakwielen te bespeuren vallen. In plaats van het 19/17-inchcombo van de standaardversie is de ST uitgerust met een duo gegoten 17-inchwielen met Michelin Scorcher Sport eromheen. De nieuwe ST staat dieper door z’n poten (170 mm veerweg voor en achter, ten opzichte van 190 en 180 mm op de Pan Am) en dus lager bij de grond (-35 mm aan grondspeling). Ook het zadel is iets dieper uitgesneden (825 mm), waardoor je ook als kleinere rijder perfect met beide voeten op het asfalt steunt.
Kort getest 2025 Harley-Davidson Street Bob: de essentie
Meer of minder?
Opvallend genoeg – zeker voor een ‘Adventure Tourer’, zoals de Pan Am – ruimt het verstelbare windscherm plaats voor een kleiner, gerookt en vast exemplaar op de neus. De handkappen, middenbok en stuurdemper van de Special gaan overboord en ook de voetsteunen krimpen gevoelig. Wie z’n eigen snufferd onder het rijwielgedeelte waagt, merkt daarenboven dat de uitlaatlijn een stuk werd afgeslankt. Die doet het vanaf heden zonder tussenkamer en klinkt instant een stuk virieler. Dat het rolgeluid zonder de noppenbanden ook een stuk lager ligt, zet die soundtrack enkel kracht bij. Mooi zo! Opvallend genoeg gaat er geen grammetje overboord – integendeel. De ST tikt met volle tank af op 246 kg, wat eentje meer is dan de standaardversie. Een verschil datavermoedelijk op het conto van de wielen komt te staan.
Stuk actiever
Zodra je op de ST stapt, merk je dat deze motor heel anders zetelt dan de standaard Pan America. Dankzij het lagere zadel voelt hij meteen toegankelijker aan, zelfs voor rijders tussen de 1m70 en 1m75 – zoals ondergetekende. Door de dieper uitgeholde zitting is de rijpositie ook iets compacter – lees: scherpere kniehoek – waardoor je er meteen een stuk actiever voor gaat zitten, met je armen over de lange tank richting het iets smaller geworden stuur gestrekt. Het dashboard voelt meteen vertrouwd aan, met het bekende TFT-scherm en de bedieningsknoppen. De bediening verloopt identiek als op de Pan Am-broertjes, en het gros van de elektronische rijhulpjes blijft behouden. Denk aan de IMU, hellingshoekgevoelig ABS en dito tractiecontrole, wheeliecontrole, bandenspanningsmeters en DSCS-antislip. Enkel de snufjes die specifiek voor offroadrijden zijn bedoeld, gingen – vanwege compleet onnodig – op de schop. Denk aan uitschakelbaar ABS achter en offroad-rijmodi. De Screamin’ Eagle-quickshifter (up/down) behoort dan wel weer tot de standaarduitrusting. Iets zegt ons dat die weleens van pas gaat komen, vandaag.
Bekende krachtbron
Onder de tank ligt immers hetzelfde 1252 cc Revolution Max V-twin-blok als bij de andere Pan America’s, dat in deze versie 150 pk en 127 Nm ten berde brengt, bij respectievelijk 9.000 en 6.750 tpm. Twee Newtonmeter extra dus, en het vermogen dat 250 tpm hoger piekt dan voorheen. Maar de manier waarop die cijfers tegen het asfalt worden gejaagd, is het meest indrukwekkend aan deze machine. Zo levert de dikke V-twin al een pak koppel onderin, waarbij hij vanaf 2.000 toeren fors doorpakt tot bij de begrenzer. Daarbij loopt het blok lekker soepel tussen de 3.000 en 5.500 toeren in, maar zet je je het best schrap vanaf 6.000 tpm. Dan ontbindt de Rev Max z’n duivels, raast hij door de toeren en komt de ST-insteek helemaal boven water. Waanzinnig hoe hard dit blok pompt. Wees daarbij een tikkeltje beducht voor de Sport-modus, die vrij agressief is getuned en waarbij het ABS en de tractiecontrole later tussenbeide komen. In deze modus transformeert de ST van een sportieve adventure naar een volbloed naked. Inclusief het loeihard optrekken van onderin en een overschot aan power in hogere regionen. Ronduit indrukwekkend, al blijft de Road-modus de meest bruikbare van de vijf presets. Een kleine tegenvaller is de standaard gemonteerde quickshifter. De standaard quickshifter werkt bij lage toeren/snelheden best behoorlijk, maar op hogere toeren is de werking beperkt. Opschakelen vanaf 5.000-5.500 tpm gaat steevast gepaard met een forse schok. Terugschakelen verloopt doorgaans soepel en met autoblip. Maar de algemene afstelling voelt ruw aan, iets meer verfijning was wenselijk geweest.

Impact
Het grootste verschil tussen de ST en de Special- en standaardversie is uiteraard de ophanging, en bijbehorende aangepaste geometrie. Vooraan steunt de Harley-Davidson Pan America 1250 ST op een 47 mm UPSD van Showa, achteraan steekt van dezelfde producent een instelbare monoshock met afzonderlijke stelknop. Onder invloed van de ingekorte veerwegen, internals en aangepaste wielmaten krimpt de wielbasis met 5 mm, en loopt de naloop terug van 108 naar 95 mm – de balhoofdhoek blijft ongewijzigd.
De impact van dat gebeitel is ronduit verbluffend: richtingwissels verlopen beduidend kwieker en met sprekend gemak, en ook het insteken van bochten gaat met meer precisie en vertrouwen. Dat alles zonder te vervallen in nerveus stuurgedrag – de Pan Am ST blijft stabiel en straalt ook rust uit op hogere snelheden.
Opvallend genoeg voelt de ST – ondanks z’n lekker agressieve voorkomen en bedoelde insteek – aanvankelijk een tikkeltje zacht aan op de voorzijde, zeker onder remdruk. Hoewel die setting best comfortabel te noemen is, combineert het minder goed met de forse machtsontplooiing in het vooronder. Gelukkig kan je met de ingaande demping in de weer op de voorvork, dus is het softe gevoel met enkele clicks extra compressie snel van de baan. Mooi zo.
Wereld van verschil
Hoewel de 17-inchwielen uiteraard een belangrijke rol spelen in het rijgedrag, maken de gemonteerde banden minstens evenzeer een wereld van verschil. De standaard Michelin Scorcher Sport-banden (120/70 vooraan en 180/55 achteraan) bieden immers aanzienlijk meer precisie en grip dan het grover geprofileerde rubber van de reguliere Pan America. Complimenten aan het ontwikkelteam in Milwaukee: de ST voelt niet aan als een model dat simpelweg van 19- naar 17-inch wielen werd omgeturnd. Integendeel, het lijkt alsof deze motor vanaf het begin ontworpen is met dit sportievere onderstel in gedachten. Waar zulke aanpassingen vaak resulteren in een wat geforceerd stuurgedrag, waarbij de motor in bochten ‘naar binnen wil vallen’, is daar bij de Pan Am ST nauwelijks sprake van. Wil je de 246 rijkilo’s tot een gecontroleerde stop brengen, dan kan je rekenen op de voor deze ST opgewaardeerde en elektronisch gelinkte Brembo’s. De dikke radiale Monobloc-vierzuigers vooraan bijten doortastend maar met finesse in twee 320 mm remschijven, achteraan volstaat een enkelvoudige opstelling ruimschoots voor elk manoeuvre of correctie. Gewoon helemaal niks op af te dingen – zeker nadat je de hierboven omschreven aanpassing doorvoert op de voorvork.
Euvel
Ondanks z’n sportieve inborst is het rijcomfort aan boord prima. Het motorblok zelf seint niet al te veel vibraties door voor een V-twin van dit formaat, en het zadel biedt ruim voldoende ruimte voor de rijder en is lekker dik gevoerd. Zoals gezegd, lever je ietwat beenruimte in ten opzichte van de gewone Pan Am, maar voor langere rijders is er om dat euvel te overwinnen een optioneel hoger zadel (+25 mm) verkrijgbaar. Een twijfelpuntje voor elk type rijder is de windbescherming: het lage, niet-verstelbare scherm zorgt vooral op hogere snelheden en zeker op autosnelwegen voor meer turbulentie dan je op een tourer zou wensen. Oplossingen zijn – uiteraard – beschikbaar via de copieuze optiecatalogus van Harley-Davidson, waar je zowel een 11” (28 cm) als 18” (46 cm) hoog alternatief windscherm kunt kopen.
Prijs en kleuren
Nu we het toch over centen hebben: de Pan America 1250 ST is verkrijgbaar vanaf €23.595 en komt in drie kleurstellingen. Voor de basisprijs rijd je enkel met Billiard Grey naar huis, voor Vivid Black (zoals onze testmotor) en Brilliant Red tel je 500 euro extra neer. In het gamma positioneert Harley-Davidson z’n nieuwe ST qua prijszetting mooi tussen de Pan America (22.495 euro, niet vernieuwd voor 2025) en Pan America Special (24.495 euro, 2025-model) in. De volledig uitgedoste CVO (2025) blijft ver buiten schot met een vanafprijs van 33.995 euro.

Conclusie eerste test 2025 Harley-Davidson Pan America 1250 ST
Kwestie van m’n vraag in de inleiding te beantwoorden: de Harley-Davidson Pan America 1250 ST heeft zeker z’n plaats tussen de meer straatgerichte concurrenten, dat staat na deze test buiten kijf. Al hinken we toch een tikkeltje op twee gedachten. Jazeker, we zijn fan van de sportieve look en sound, het strakkere stuurgedrag, de forse remmerij en het erg potente blok. Dat zijn wat ons betreft absolute voltreffers, waardoor de Amerikanen met deze ST een meer dan gedegen toevoeging maken in hun gamma. Anderzijds zou ik, zeker van een sporttouringmotor – want dat is hij toch – een stuk meer windbescherming verwachten, en moet de quickshifter eigenlijk beter presteren om als echte troef te boek te staan. Aan de eerste bedenking is mits wat extra euro’s een mouw te passen, de tweede is minder makkelijk ingeruild. Of de Pan America 1250 ST een verkoophit wordt, valt af te wachten – maar een bitse strijd is gegarandeerd.
Pluspunten 2025 Harley-Davidson Pan America 1250 ST
- Blok loopt oerend hard
- Sturen voelt (logischerwijs) een pak flitsender dan op de standaard Pan Am
- Lagere zadelhoogte en mooier geluid
Minpunten 2025 Harley-Davidson Pan America 1250 ST
- Focus op straatkilometers, maar verstelbaar windscherm verdwijnt
- Quickshifter is niet de soepelste op de markt
Foto’s: Manu De Soomer/Motorsportspics.com
Technische gegevens Harley-Davidson Pan America ST
Type | Vloeistofgekoelde V-twin, DOHC, variabele kleptiming |
---|---|
Cilinderinhoud | 1252 cc |
Boring x slag | 105 x 72,3 mm |
Kleppen/cilinder | 4 |
Compressieverhouding | 13:01 |
Carburatie | Elektronische injectie |
Koppeling | Natte multiplaat |
Transmissie | Zesbak, slipperassist |
Eindoverbrenging | Ketting |
Prestaties
Maximaal vermogen | 150 pk (110 kW) @ 9.000 tpm |
---|---|
Maximaal koppel | 127 Nm @ 6.750 tpm |
Elektronica
Motor | Rijmodi, IMU, quickshifter |
---|---|
Rijwielgedeelte | Hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole, DSCS, vehicle hold, elektronisch gekoppeld remmen |
Rijwielgedeelte
Frame | Stalen trellisframe met motor als dragend onderdeel |
---|---|
Vering voor | 47 mm Showa Balance Free UPSD-vork |
Stelmogelijkheden (voor) | Instelbare veervoorspanning en ingaande demping |
Vering achter | Showa Balance Free monoshock met link |
Stelmogelijkheden (achter) | Veervoorspanning |
Veerweg v/a | 170/170 mm |
Rem voor | Twee 320 mm-schijven met radiaal gemonteerde Brembo Monobloc vierzuigerremklauw |
Rem achter | Een 280 mm-schijf met enkelzuigerremklauw |
Banden v/a | 120/70ZR17, 180/55ZR17 (Michelin Scorcher Sport) |
Prijzen
Nederland | v.a. € 23.595 |
---|---|
België | v.a. € 20.495 |
Afmetingen
Wielbasis | 1.570 mm |
---|---|
Balhoofdhoek | 25° |
Naloop | 95 mm |
Zithoogte | 825 mm |
Gewicht | 246 kg (rijklaar) |
Tankinhoud | 21,2 liter |

Politie deelt spectaculaire beelden: motoragent en crossmotor in achtervolging
Op zaterdag 27 juli 2025 komt er bij de politie een melding binnen van overlast door crossmotoren en scooters in Bleiswijk. Deze melding resulteerde in een spannende achtervolging van bijna 30 minuten. De bestuurder van een crossmotor negeerde stoptekens en reed met snelheden tot 140 km/u over trottoirs en fietspaden. Dit gedrag bracht niet alleen hemzelf, maar ook andere weggebruikers in groot gevaar.
Sluwe motoragent rijdt undercover mee met toerrit
De achtervolging vereiste de inzet van een motoragent van de Verkeerspolitie, meerdere eenheden en zelfs een politiehelikopter (Zulu). Dankzij deze samenwerking kon de verdachte uiteindelijk in Zoetermeer worden aangehouden voor opzettelijk verkeersgevaarlijk gedrag, zoals vastgelegd in artikel 5a van de Wegenverkeerswet.
De zaak is momenteel in behandeling bij het Openbaar Ministerie. Bekijk hieronder de spectaculaire beelden van de achtervolging die de politie heeft gepubliceerd.
Beelden: Politie Boeiend
Roelof houdt met zijn Struner Zweedse choppertraditie springlevend
In het Nederlandse landschap zijn ze zeldzaam geworden: lange choppers in echte Zweedse stijl. Die stijl is hier bijna vergeten, behalve in Friesland. Daar houdt Roelof, samen met zijn club Unknown Saints, de Zweedse choppertraditie springlevend. Geïnspireerd door de stijl uit Scandinavië, bouwen zij motoren voor wie de reis belangrijker is dan de bestemming.
Langs een winderige polderweg ‘op ’t Bildt’, hoog in Friesland, staat Roelofs lange chopper. Tot in de puntjes gepoetst, “al is dat maar een momentopname”, benadrukt hij. De motor is gebouwd in de onmiskenbare Zweedse stijl: lang en laag, als een wigwam op wielen, met een klein tankje dat het silhouet centreert. Roelof ontwierp en bouwde de chopper zelf, met hulp van clubgenoten van de Unknown Saints, dat inmiddels officieel colors draagt. “Het begon als een brommerclubje”, vertelt Roelof. “We waren nog geen zestien en mochten officieel niet eens op de weg. Doordeweeks sleutelden we aan wat we in het weekend sloopten in het weiland.”
Boccin Knucklehead Chopper-zijspan: ‘Holy Shit!’
20 INCH OVERSTOCK
Langzaam maakten brommers plaats voor motoren. “Ik begon met een KTM. Ondertussen kwamen er steeds meer Sportsters bij in de club en uiteindelijk ook bij mij in de schuur. Eerst nog helemaal stock, maar tijdens een roadtrip in Zweden zagen we de mooiste choppers: allemaal met die lange vorken. Toen is het echt begonnen.” We delen een liefde voor oude Harley-blokken, een Shovel vinden we eigenlijk al nieuw. En we houden van écht lange motoren. Voor ons begint het pas bij 20 inch overstock, dat is onze ‘nul’. Vriendschap en avontuur zijn voor ons de kern.”
DENVER BEND
Via de bevriende club Rogues MC kochten Roelof en zijn maten een paar choppers, blokken en onderdelen. Zo kwam hij in het bezit van een fraaie Shovel chopper, een bekende verschijning in de scene. Maar Roelof wilde liever niet op ‘die chopper van…’ rijden en besloot naar eigen ontwerp een compleet nieuwe fiets te bouwen rond het Shovel-blok. Dat had flink wat kilometers achter de kiezen en kon wel wat liefde gebruiken. Vakman Bart Hendriks nam het onder handen. “Bart maakte ’t als nieuw, met een snellere nokkenas en Evo-lifterblokken. Ik zette er een Ratchet top 4-bak achter met een open belt. Een clubmaat, Benny ‘Chopperhûs’, heeft het frame gebouwd naar mijn ontwerp. In zijn frame-jig werden balhoofd, asplaten en blokpunten gepositioneerd. Ik wilde gebogen downtubes, ouderwets met de hand gebogen. Old skool, zoals het hoort. Het frame kreeg een ‘Denver Bend’: een knikje in de framebuis”, vertelt Roelof.
ODEUR
Dan schuift clubmaat Thomas aan en het gesprek buigt richting de avonturen van onderweg. De club kent zo z’n ongeschreven regels. “Tijdens onze roadtrips is douchen verboden, met uitzondering van een bierdouche. Kledingvoorschriften zijn streng: je mag alleen dragen wat je bij vertrek aan hebt. Wassen mag slechts in natuurlijk water. Scheren? Taboe. We vinden het prachtig om bij de pomp aan te komen met een zure lucht, vieze baard en roodverbrande neus”, wordt er gelachen. Het clubleven zorgt soms voor bijzondere taferelen: geweigerd worden bij hotels vanwege het ‘odeur’, slapen in een speeltuin of achter de snelwegbeschoeiing. “In Finland moesten we verplicht naakt de sauna in, zodat ze even konden checken of de lengte van onze voorvork écht ergens voor compenseerde”, klinkt het lachend.

KARAKTER
Roelof: “Er gaat altijd wel wat kapot. Gelukkig kun je in een Zweedse bouwmarkt, naast hotdogs, ook echt alles krijgen. We maakten een schakelpook van een tuinpaalset, repareerden balhoofdplaten met slangenklemmen en fiksten onze controls met een waterpomptang. Inmiddels kennen we veel bikers en clubs in Scandinavië en Zuid-Europa, dus hoeven we minder vaak te wildkamperen.” De club reed zelfs tot aan de Poolcirkel. “Daar zit je echt in the middle of nowhere, 3.000 km van huis, met weinig tankstations. Met onze kleine tankjes is dat spannend. Onze motoren hebben karakter: unieke startrituelen, eigenzinnige kuren… Mijn licht doet het alleen overdag, ’s nachts nooit. Accu’s gaan standaard kapot als je het verst van huis bent. Inmiddels nemen we altijd een reserveaccu, een doos bougies en een carburateur mee. Voorvorkrevisies doen we gewoon op de camping.”
AUTOBAND
Roelof doet niet aan concessies. Zijn Zweed moest ‘The Real Deal’ worden, compleet met een autoband en jockey shift. “Een voorrem heb ik, tegen de traditie in, wel… Of nou ja, hij vertraagt een beetje. Ik wilde per se een trommelrem achter, een 15 inch achterwiel met autoband en een 18 inch voor. Dat zijn de perfecte maten voor een Zweed, al is het niet makkelijk om de juiste banden te vinden. De achterband komt van een oldtimer. Net genoeg ronding om door de bocht te komen. Ik pomp ’m tot maximaal 1,5 bar, want ik rijd zonder achtervering.” Ook het spatbord werd aangepast: “De radius heb ik met slijpen en lassen precies passend gemaakt. De voorvorkhoek is instelbaar. Afhankelijk van de route, rechtdoor of veel bochten, zou in theorie de naloop aangepast kunnen worden. Al doe ik dat nooit.”
Roelof besluit: “Mijn motor oogt nu nog nieuw, maar ik wil ’m veranderen in een smerig ding vol olie, vliegen met een oude PTT-posttas. Het moet een echte ‘Struner’ worden, Fries voor een smerige zwerver. De herfstachtige schutkleur is hier al perfect voor.”
Tekst & fotografie: Floris Velthuis
SPECIFICATIES ZWEEDSE ‘STRUNER’ CHOPPER
Eigenaar en bouwer | Roelof Wijbenga |
---|
Motorblok
Bouwjaar | 1979 |
---|---|
Merk | Harley-Davidson |
Type | Shovelhead |
Cilinderinhoud | 1340 cc |
Versnellingsbak | Ratchet top 4 speed |
Ontsteking | Puntjes |
Carburateur | CV |
Luchtfilter | The Gasbox Dog Dish |
Primair | BDL open belt drive |
Uitlaat | Drag pipes |
Overig | Andrews EV27 Camshaft, Evo lifterblokken |
Bijzonderheden | Revisie en performance upgrade door Bart’s Bike Shop |
Rijwielgedeelte
Frame | Eigenbouw hardtail frame |
---|---|
Voorwiel | 18 inch narrow spoolhub (van Spokeman) |
Voorband | Heidenau K34 |
Voorrem | Speciaal remschijfje dat op deze spoolhub past |
Voorvork | Tolle |
Balhoofdplaten | Tolle |
Achterwiel | 15 inch starhub |
Achterband | Michelin XZX 165R15 |
Achterrem | Hydraulische trommelrem |
Bijzonderheden | Aangepaste Shovel gietstuk balhoofd, gietstuk asplaten Harley-Davidson stijl |
Diversen
Stuur | Rabbit Ears handlebars |
---|---|
Hendels/hand controls | ‘Wannabrake’ van Wannabe Chopper |
Handvatten | Vans wit |
Koplamp | 4 ½ Bates stijl koplamp |
Olietank | Horseshoe |
Foot controls | Custom opgebouwd uit diverse parts (o.a. brake pedal parts van FL shovelhead, Jockey shift conversion Kit van MCS gebruikt voor de voetkoppeling) |
Benzinetank | King P-Nut Frisco Gas Tank 2.4 Gallon |
Zadel | Zelf gemaakt (bekleed door Hieke Seinen en Kim Beerepoot) |
Achterspatbord | Eigenbouw |
Achterlicht | China (AliExpress) knipperlichten, nu gebruikt als achterlicht |
Knipperlichten | Geen |
Sissybar | Eigenbouw |
Spuitwerk
Kleur | Oranje/bruin (kleur code B-8-0125-4) |
---|---|
Spuiter | Doeke Stienstra |
Bijzonderheden | Geïnspireerd op de herfst |
Dank Aan
Benny Lautenbag (Chopperhûs), framebouwer van de club | |
Ralph Keukens (Spokeman) | |
Doeke Stienstra (spuiter) | |
Hieke Seinen en Kim Beerepoot (zadelbekleding) | |
Bart Bike Shop (revisie motor + upgrade) |
Kawasaki Versys 650: nieuwe kleuren voor 2026
Kawasaki introduceert voor modeljaar 2026 drie nieuwe kleurvarianten voor de Versys 650. Deze veelzijdige Adventure Tourer staat bekend om zijn uitstekende handling, comfort en veelzijdigheid, geschikt voor sportieve ritten, dagelijks woon-werkverkeer en lange reizen.
De Versys 650 is populair bij motorrijders dankzij de betrouwbare 649cc paralleltwin motor, die soepel vermogen levert en efficiënt is in brandstofverbruik. Het model beschikt over Traction Control, lange veerwegen en 17-inch wielen. Met een focus op weggebruik biedt de Versys 650 uitmuntende handling in zijn klasse.
2026 Kawasaki Ninja ZX-6R eerder naar de Benelux
Technologisch is de Versys 650 uitgerust met een 4,3’’ TFT-kleurendisplay dat essentiële informatie duidelijk weergeeft. Daarnaast kan de motor via Kawasaki’s Rideology App met de smartphone van de rijder worden verbonden, nu ook met spraakbesturing.
Het ruime zadel, de ergonomische zithouding en het verstelbare windscherm bieden optimaal comfort tijdens lange ritten. Met een tankinhoud van 21 liter en optionele bagageaccessoires gaat de Versys 650 verder dan ooit.
De 2026 Versys 650 is medio september verkrijgbaar bij officiële Kawasaki dealers in de nieuwe kleuren:
• Metallic Deep Blue/Metallic Spark Black
• Metallic Graphite Gray/Metallic Spark Black
• Metallic Spark Black/Metallic Matte Carbon Gray
Voor A2 (Code80) rijbewijsbezitters is er een 35kW kit beschikbaar. Prijzen worden later aangekondigd.
Voor meer informatie, bezoek de Kawasaki website.
BMW R 120 GSL Concept door Oberdan Bezzi: nieuwe visie op adventure-motoren
De BMW R 120 GSL Concept vertegenwoordigt een intrigerende visie op de toekomst van BMW’s adventure-segment. Ontworpen door de gerenommeerde motorontwerper Oberdan Bezzi, beter bekend als ‘obiboi’, biedt deze digitale creatie een lichter, ruiger alternatief voor de traditionele GS-modellen. Gepubliceerd op motosketches.blogspot.com op 20 augustus 2025, combineert het concept klassieke BMW-designelementen met een moderne interpretatie van wat een avontuurmotor kan zijn.
De visie achter het ontwerp
Bezzi’s ontwerp voor de R 120 GSL gaat terug naar de essentie van motorrijden. Hij omschrijft het concept als “Spartaans en mannelijk”, een bewuste afwijking van de “duizenden tierlantijntjes en gadgets” die hedendaagse motorfietsen kenmerken. De ‘L’ in GSL staat voor ‘Leichte’ (Duits voor ‘licht’), wat de nadruk op gewichtsreductie onderstreept – een fundamenteel aspect van dit concept.
Oberdan Bezzi stelt zich een elektrische Moto Guzzi voor, de E-Agle
Designelementen en technische kenmerken
De R 120 GSL Concept valt op door zijn doelgerichte en functionele ontwerp. De slanke, gebeeldhouwde brandstoftank contrasteert met het minimalistische, vlakke zadel, wat bewegingsvrijheid bevordert. Het blootgestelde buizenframe is niet alleen een constructie-element, maar ook een visueel statement dat de mechanische aard van de motorfiets benadrukt.
Hoewel het om een conceptueel ontwerp gaat, zijn er duidelijke aanwijzingen over de mogelijke technische specificaties. De naamgeving suggereert een lucht/oliegekoelde 1200cc boxermotor, waarschijnlijk goed voor ongeveer 110-120 pk en 85-90 Nm koppel. Deze keuze sluit aan bij de filosofie van eenvoud en gewichtsreductie, waarbij wordt afgezien van de complexiteit van vloeistofkoeling.
De wielmaten – een 21-inch voorwiel en 18-inch achterwiel – wijzen op serieuze off-road ambities. Deze configuratie biedt verbeterde stabiliteit en controle op onverharde wegen, waardoor rijders met vertrouwen uitdagend terrein kunnen aanpakken. Voor de wielophanging ligt een lange slagvering met BMW’s kenmerkende Telelever-systeem aan de voorzijde voor de hand, gecombineerd met een Paralever enkelzijdige swingarm met monoschokdemper achter. Deze opstelling biedt uitstekende tractie en controle, vooral op oneffen ondergrond.
Afbeelding: Oberdan Bezzi

Oppepper voor onderweg: oplaadbare persluchtpomp
De zomer is het seizoen van vrijheid en lange ritten. Niets is vervelender dan een lage bandendruk tijdens een motortrip. Met de Rothewald oplaadbare persluchtpomp is dat verleden tijd en ben je snel weer onderweg.
Deze compacte, krachtige pomp (157 x 64 x 44 mm, 420 gram) past makkelijk onder je zadel, in een zadeltas of rugzak, ideaal voor onderweg.
Oplaadbaar
De Rothewald pomp is draadloos en werkt op een 2.000 mAh lithium-ion batterij, oplaadbaar via USB-C. Een volle batterij biedt meerdere vullingen, zodat je snel weer verder kunt zonder te zoeken naar tankstations.
Tot 10 bar
Met een intuïtieve bediening en helder display stel je de gewenste druk in, tot 10,3 bar (150 psi). Geschikt voor motoren, auto’s, fietsen, sportballen en meer, dankzij de meegeleverde adapters. Perfect voor onderweg of in de werkplaats.
Klaar voor gebruik
De pomp heeft een ingebouwde ledlamp voor gebruik bij schemer of in het donker. Alles kan netjes opgeborgen worden in de meegeleverde tas – compact en georganiseerd.

De Motor Podcast #171: zou jij 2.000 km offroad volhouden?
Jeroen en Anita reden De Illyria Raid; een 2.000 kilometer lange offroad-tocht om Kosovo heen. Een Balkanrit die ze niet snel zullen vergeten! Vooral omdat Anita na een pijnlijke val met een vierwielaangedreven ambulance naar het ziekenhuis moest worden gebracht. Even leek het erop dat alle voorbereidingen voor niets waren geweest…
De Motor Podcast #170: de vergeten motoronderdelen waar bijna niemand over praat…
Jeroen had onder andere heel wat uren in de sportschool doorgebracht om deze zware offroad tocht überhaupt vol te kunnen houden. Gelukkig hadden ze een sterke teamcaptain die er alles aan deed om deze monstertocht toch tot het einde te brengen.
Ze zijn te gast in aflevering 171 van De Motor Podcast om er alles over te vertellen.
In deze aflevering hoor je ook hoe Dennis op het nippertje net niet is gecrasht en hoe Peter opnieuw flirt met een elektrische motor. Al benadrukt hij dat hij natuurlijk altijd een Harley-rijder zal blijven. Bij de € 100.000,- vraag dit keer een opmerkelijke wens: een bijzondere supercruiser waarbij zelfs Harley én Indian verbleken. Verder hoor je alles over de jubileumopname op zondag 5 oktober. De Motor Podcast zal dan opgenomen worden mét live publiek.
Luister hier naar Aflevering 171 van De Motor Podcast.
Koop je kaarten voor het jubileum-evenement hier.
Luisteren naar De Motor Podcast is helemaal gratis en kun je doen via elke podcast-app zoals Spotify of de andere platformen. Er verschijnt elke 2 weken een nieuwe aflevering. |
Producttest Laminaatpakken: topklasse van de textiele motorbekleding getest
Qua prijs vormen de twaalf ‘laminaatcombinaties’ in onze test de topklasse van de textiele motorbekleding. Vooral bij wisselvallig weer geldt deze motorkleding als de maat der dingen. Maar er is altijd een baas boven baas, dus zijn we benieuwd welke fabrikant de meest perfecte tour-combi maakt.
Op de redactie hangt een Ducati Multistrada V2 in het kledingrek. Niet letterlijk natuurlijk, maar tel je de adviesprijzen van de twaalf textielcombi’s bij elkaar op, kom je toch uit op een bedrag van bijna 20.000 euro. Kostbare pakken dus, wat komt door de uiterst complexe fabricage en het dure uitgangsmateriaal van deze pakken: laminaat. Bij de productie van zo’n pak wordt een ultradun ademend membraan niet zoals bij een Z-Liner los tussen het buitenmateriaal en de binnenvoering gehangen, maar als het ware verlijmd met de achterkant van het slijtvaste buitenmateriaal.
Als aan de binnenzijde een derde laag de sandwich compleet maakt, spreken we van drielagenlaminaat. Bij tweelagenlaminaat beschermt doorgaans een mesh binnenvoering de waterdichte barrière tegen beschadigingen.
Producttest tweedelige regencombi’s tot 300 euro: van de regen in de drup?
Gelamineerde motorpakken komen het best tot hun recht bij wisselvallig weer, want ze nemen nauwelijks water op, worden niet overmatig zwaar en drogen sneller op dan volledig doorweekte combi’s waarvan een Z-liner of ademend binnenjasje de barrière tegen regen vormt. Ook kan de rijwind via ventilatieopeningen direct naar binnen blazen in plaats van alleen een membraan koelen, zoals bij Z-Liners gebruikelijk is.
Natuurlijk zijn er ook nadelen. Wanneer een rits openstaat, stroomt er water naar binnen. Is het pak lek, dan gebeurt hetzelfde. Daarom worden er alleen waterdichte, zeer dure ritsen gebruikt. Een andere zwakke plek zijn de naden, want als membraan en buitenmateriaal een eenheid vormen, wordt de waterdichte barrière met elke naaldsteek doorboord, waardoor elke naad uiteindelijk met een speciale tape moet worden afgeplakt. Dit kan alleen met de hand, is tijdrovend en daarom ook duur. Wanneer een laminaatcombi lekt, is dat doorgaans ergens bij zo’n afgeplakte naad. Het goede nieuws: professionals kunnen zo’n lek vrij eenvoudig repareren.
Onze redacteuren zijn dol op laminaatcombi’s, wat mede te maken heeft met het feit dat ze het hele jaar door op de motor zitten. Meerdere keren per dag aan- en uittrekken is geen probleem, een geringe waterabsorptie bij langdurige regenritten en korte droogtijden zijn precies wat ze nodig hebben.
Waar laminaatcombi’s niet goed tegen kunnen – daar zijn wij het op de redactie over eens – is hitte. Wanneer de rijwind afneemt, de hitte van de zon en langzaam rijdend verkeer samenkomen, bereiken de ventilatieopeningen snel hun grenzen; hoe talrijk ze ook zijn. Overtuigende mooi-weer-rijders zijn beter af met mesh-pakken en een regenpak of modulaire modellen met een uitneembaar membraan. Want zelfs als je bereid bent om viercijferige bedragen te investeren: met verkeerde kleding helpt ook het beste weer niet.
Bij Büse begint vanaf 700 euro voor een set van jas en broek de wereld van het drielagenlaminaat. De ‘Storm’ is uitgebreid uitgerust, met binnenvoering en stormkraag, en biedt een hoog draagcomfort. Slechts 20 euro duurder biedt Modeka de vergelijkbare ‘Paneo LT’ aan. In plaats van een afneembare stormkraag bevat deze een binnenvoering die je ’s avonds als casual jas kunt gebruiken. Beide instapmodellen vertrouwen op een laminaat met een Humax-membraan. Gore-Tex, het membraan waarvan iedereen heeft gehoord en waar alle fabrikanten veel voor moeten betalen, is in deze prijsklasse niet verkrijgbaar.
Wie daar waarde aan hecht, kan bij Alpinestars en iXS terecht voor 1.230 tot 1.400 euro. Als routiniers in de kledingbranche leveren beide merken overtuigende motorpakken. Vooral de ventilatie krijgt in beide veel aandacht. Terwijl bij Alpinestars de functionele elegantie hoogtij viert, trekt iXS alle registers open met talloze details. Maar koopjesjagers die nu al enthousiast zijn, moeten goed opletten, want de ‘Venture’ is er ook in een zomeruitvoering zonder ‘GTX’ in de naam. Deze is aanzienlijk goedkoper, maar heeft geen membraan en is dus ook niet waterdicht.
In de topklasse strijden Rukka, Stadler en Touratech om de kroon. Alle drie vertrouwen ze op het dure Gore-Tex Pro laminaat en gebruiken verder ook alleen het beste van het beste in hun pakken. Bij Stadler en Rukka kost het all-in programma zo’n 2.600 euro. Bij Touratech zijn motorrijders 300 euro goedkoper uit. Hoe goedkoop uitgebreid uitgeruste laminaatcombi’s ook kunnen zijn, bewijzen LS2, Halvarssons en Spidi met elk verschillend ingestelde accenten. Het vermijden van Gore-Tex membranen is ook hier een van de wegen naar vriendelijke prijzen.
Om ervoor te zorgen dat we alle pakken op de weegschaal met elkaar kunnen vergelijken, wegen we alle pakken zonder stormkraag, binnenvoering, rug- en borstbeschermer. De overige protectoren blijven er wel in zitten.
Alpinestars ST7 2L Gore-Tex
Materiaal: Nylon-tweelagenlaminaat; Membraan: Gore-Tex; Gewicht (maat L/M): jas 2,08 kg, broek 1,78 kg; CE-beschermingsklasse: AA; Protectoren: level 2 op schouders, ellebogen, heupen en knieën, navulbaar op rug en borst; Maten: jas S–4XL, broek S–4XL; Productieland: Bangladesh; Prijs: jasje vanaf €679,95, broek vanaf €549,95; www.alpinestars.com
Dankzij het relatief lichte tweelagenlaminaat en de sterk voorgebogen armen voelt de Alpinestars-combinatie op de motor bijna aan als een comfortabele zomeroutfit. De jas laat indien nodig veel koele lucht circuleren, terwijl de twee ritsen op de bovenbenen te smal zijn om echt verkoeling te bieden. Ongelooflijk praktisch zijn de twee enorme, ver naar beneden doorgetrokken buitenzakken van de jas. Deze constructie heeft echter het nadeel dat de inhoud van de zakken bij het zitten op de motor tussen bovenbeen en bovenlichaam klem kan komen te zitten.
Wat betreft slijtvastheid en de uitrusting met beschermers houdt Alpinestars het bij de basis; voor een borst- en rugbeschermer zijn alleen de pockets voorbereid. Aan de andere kant is de ST7 2L Gore-Tex gereed voor de installatie van het eigen Tech-Air airbagsysteem.
Wie waarde hecht aan bewegingsvrijheid en comfort, kun je deze jas in de meeste hoeken van de wereld goed gebruiken, de broek zouden we eerder aanbevelen voor Scandinavische zomers. Ook verkrijgbaar in een damesversie.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ● |
Ventilatie | ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● ● ● |
Büse Storm
Materiaal: Cordura-drielagenlaminaat; Membraan: Humax; Gewicht (maat 54): jas 2,4 kg, broek 1,76 kg; CE-beschermingsklasse: AA; Protectoren: level 2 op schouders, ellebogen en knieën, uitbreidbaar op rug en heup; Maten: 48–62; Productieland: Pakistan; Prijs: Jas: vanaf €419,95, Broek: vanaf €319,95; www.buese.com
Bij Büse begint de wereld van drielagenlaminaat al vanaf 700 euro. Voor deze voordelige prijs, die je de ‘Storm’ niet zou geven, biedt het de volledige set inclusief uitneembare thermovoering en afneembare stormkraag.
Het materiaal is zeer aangenaam. De binnenvoering streelt de huid en houd je op een koele morgen effectief warm. Grote openingen ventileren de borst. Op de armen en benen is er daarentegen weinig ventilatie. Kritiek krijgt de rits die moeilijk te openen is en de ritsen bij de enkels die zich graag in de voering vastzetten. De buitenzakken van de jas zijn redelijk klein, maar ze zijn wel waterdicht. Twee ruime binnenzakken – toegankelijk zonder de voorrits te openen – vergroten de bergruimte.
De pasvorm bevalt bijzonder goed. De combinatie biedt voldoende flexibel voor veel bewegingsvrijheid. De ruim openspringende mouwen met brede klittenbandsluitingen omhullen de handschoenschachten zonder gedoe. Het is bijna jammer dat deze opvallende combinatie zich optisch zo terughoudend gedraagt en alleen in het zwart verkrijgbaar is.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ● ● |
Ventilatie | ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● ● |
Halvarssons Dalen
Materiaal: Nylon-drielagenlaminaat; Membraan: Dryway; Gewicht (maat 54): jas 2,54 kg, broek 1,74 kg; CE-beschermingsklasse: AA; Protectoren: level 2 op schouders, ellebogen, rug, heupen en knieën, voorbereid voor borstbeschermer of airbags; Maten: 48–64; Productieland: Vietnam; Prijs: jas €739, broek €549; www.halvarssonsmc.com
De Halvarssons Dalen valt op door zijn unieke details en hoogwaardige uitstraling. Een opvallend kenmerk is de afwerking van de schouders en onderarmen met een ruwe stof, genaamd ‘Hi-Art’, die een tweedlook heeft. Deze stof contrasteert mooi met de elegante buitenstof van de jas.
De pasvorm is niet helemaal perfect. Er is iets te veel materiaal, wat ruimte biedt voor de optionele borstbeschermer of airbag, waardoor het op de motor zitten wat uitpuilt. Het kan helpen om de Dalen een maat kleiner te bestellen, aangezien het relatief groot uitvalt.
De rest van het pak overtuigt echter wel. De opvallend grote zakken van de jas sluiten met een magneet, de stormkraag en de binnenvoering zijn uitneembaar. Voor koele ochtenden kan het mouwloze thermovest snel worden vastgemaakt. De voering van de broek eindigt onder de knieën, en grote ritssluitingen zorgen voor veel ventilatie. Door het buitenmateriaal als een gordijn bij elkaar te trekken, maximaliseer je de koeling, ondersteund door de temperatuurregulerende Outlast-binnenvoering.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ● ● |
Ventilatie | ● ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● |
iXS Venture-GTX
Materiaal: Polyamide tweelagenlaminaat; Membraan: Gore-Tex; Gewicht (XL): 2,17 kg, broek 1,68 kg; CE-beschermingsklasse: AA; Protectoren: level 2 op schouders, ellebogen, rug, heupen en knieën, voorbereid voor borstbeschermer of airbag; Maten: S–5XL; Productieland: Bangladesh; Prijs: jas €799,95, broek €599,95; Leverancier: www.ixs.com
De stijlvolle iXS Venture-GTX komt verfrissend anders over, ook al is de doelstelling van sommige innovaties niet voor iedereen duidelijk. We missen een aparte interne zak voor een USB-stick niet net zomin als uitneembare breedteverstellingen, waarvan de extra lange uiteinden in de rijwind fladderen.
Geniaal zijn de geïntegreerde bretels in de jas, die door een ‘magnetische hand’ naar de broek worden geleid, zonder dat je de ook aanwezige verbindingsrits hoeft in te rijgen. Evenzo geniaal zijn de magnetisch sluitende waterdichte buitenzakken, waarin van alles past.
Bij slechte zichtbaarheid en in de zon scoort de lichte kleur – ondersteund door ruime ventilatieritsen op jas en broek. De kwaliteit van de afwerking en het materiaalilaten een zeer goede indruk achter. De alternatieve kleurvariant in zwart-grijs is discreter en minder gevoelig voor vuil. Gezien de vele details en een Gore-Tex-membraan is de prijs gerechtvaardigd, ook al omdat de Venture GTX gewoon super comfortabel draagt.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ● ● |
Ventilatie | ● ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● ● ● |
Campers met ‘garage’ getest: wat is de ideale camper voor motorrijders?
Klim Latitude
Materiaal: Cordura-tweelagenlaminaat, geitenleer; Membraan: Gore-Tex; Gewicht (XL): jas 2,16 kg, broek 1,86 kg; CE-beschermingsklasse: A; Protectoren: level 1 op schouders, ellebogen, rug, knieën en heup; Maten: jas S–4XL, broek 30–40, Lange en korte maten; Productieland: Vietnam; Prijs: jas €970, broek €790; www.klim.com
De ruim gesneden Klim Latitude richt zich op endurorijders. De snit biedt voldoende ruimte voor onder andere een protectorhemd. Talrijke breedteaanpassingen zorgen ervoor dat het weelderige, eerder stijve materiaal niet fladdert.
Het goede draagcomfort wordt niet beïnvloed door de losse pasvorm, maar wel de positie van de standaard level 1-protectors, waarvan de rugprotector opvallend kort is. De slijtvastheid van categorie A zal waarschijnlijk ruim worden overtroffen door de met geitenleer versterkte gebieden op de ellebogen. Aan de binnenzijde van de knieën verbetert het leer het contact met de motor.
De indruk van het materiaal en de afwerking rechtvaardigen de prijs. Vooral in de zomer scoren de lichte kleur en ruime ventilatieopeningen. De voorkant kan je openhouden met haakjes boven de sleutelbeenderen, mocht het echt heet worden. Ondanks het ontbreken van zogenaamde cargozakken bieden jas en broek toch veel opbergruimte.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● |
Veiligheid | ● ● |
Ventilatie | ● ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● |
LS2 Apollo
Materiaal: Cordura-drielagenlaminaat; Membraan: recyclebare Sheltex-membraan; Gewicht (XL): jas 2,48 kg, broek 2,08 kg; CE-beschermingsklasse: AAA; Protectoren: level 2 op schouders en ellebogen, level 1 op heupen en knieën, achteraf aanpasbaar op rug en borst; Maten: S–5XL; Productieland: China; Prijs: jas €599, broek vanaf €399; www.ls2helmets.com
Drielagenlaminaat, beschermingsniveau AAA, mooie afwerking en een uitstekende uitrusting inclusief thermovoering, talloze ventilaties, bretels, thermokraag, lederen inzetstukken op de achterkant en binnenkant van de knieën – dat moet wel een duur pak zijn. De Chinezen hebben goed naar de luxe concurrentie gekeken, wat zich onder andere uit in goed functionerende ventilatie op armen en benen en de geïntegreerde niergordel. De temperatuurrange is groot en de vele verstel mogelijkheden zorgen voor een goede pasvorm. Gezien dit comfortabele, functionele en veilige pakket, lijken de 599 euro voor de jas en 399 euro voor de broek bijna goedkoop. Toch, om alsnog de afstand tot de dure concurrentie te behouden, is de LS2 Apollo in detail niet perfect: de vorm van sommige zakken is bijvoorbeeld weinig praktisch en ook gimmicks zoals een dubbele rits voor warme dagen of een als jas te dragen binnenvoering ontbreken. Desondanks: een echt geweldig pakket.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ● ● |
Ventilatie | ● ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● |
Modeka Paneo LT
Materiaal: Tactel-drielagenlaminaat; Membraan: Humax; Gewicht (XL): jas 2,14 kg, broek 1,74 kg; CE-beschermingsklasse: AA; Protectoren: level 2 op schouders, ellebogen, knieën en heup, achteraf aanpasbaar op de rug; Maten: S–5XL, lange en korte maten; Productieland: Pakistan; Prijs: jas €419,90, broek €299,90; www.ralphmartensmotorsport.nl
De Modeka Paneo LT presenteert zich optisch zeer terughoudend, maar toch stijlvol. Oprolbare ventilatie op de borst zorgen voor voldoende verkoeling, maar mouwen en broekspijpen verwaarlozen het onderwerp frisse lucht wat. Volgens hetzelfde principe dat Rukka bij zijn boorden gebruikt, combineert Modeka een binnenmouw – zo dun dat deze in de handschoenlus verdwijnt – met een buitenmouw, die zich met een rits en klittenband wijd laat openen. Dit labyrint is wind- en waterdicht. Dit geldt ook voor de buitenzakken – die van de broek zijn praktisch in gebruik, die van de jas zijn eerder klein. Grotere zakken zijn binnenin de jas aanwezig, maar als je de voering ook gebruikt, zijn ze onbereikbaar.
In de praktijk missen we toch vooral een grote zak op de rug, bovendien is de rugprotector een optie. Daarentegen brengt de heerlijk comfortabele Paneo LT als een van de weinigen in deze vergelijking een binnenvoering mee, die als volwaardige vrijetijdsjas een tweede functie biedt. Wat erop en aan zit, werkt – van de rits tot de verstelbaarheid. De prijs van het harmonieuze totaalpakket is verleidelijk.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ● |
Ventilatie | ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● ● |
Mosko Moto Basilisk IR
Materiaal: Nylon-drielagenlaminaat; Membraan: eVent; Gewicht (L/34): jas 1,92 kg, broek 1,68 kg; CE-beschermingsklasse: A; Protectoren: level 2 op schouders, ellebogen, rug, knieën en heup; Maten: S–3XL; Productieland: China; Prijs: jas €879,41, broek €772,31; www.moskomoto.eu
De Mosko Moto Basilisk IR levert jaloerse blikken op. Het matte ripstop-weefsel is niet alleen vanwege de opvallende kleur een blikvanger, ook de afwerking en hoe het weefsel voelt, horen bij bovenklasse.
Aan de binnenkant is het, ten gunste van meer functionaliteit in de zomer, spartaans ingericht. Uitstekende ventilatie staat op het verlanglijstje, wat dankzij grote openingen in zowel de jas als de broek uitstekend lukt. Helaas zijn de bijbehorende ritsen soms erg stroef. Jammer, want de rest van de combinatie overtuigt. Dankzij de ruime verstelbaarheid met klittenband is de jas vrij van flapperen. Hetzelfde geldt voor de manchetten. Een brede, elastische en bovendien antislip zoom aan de onderkant van de jas voorkomt tocht. Voor de broek zou een betere grip op de tank wenselijk zijn. Zonder verbindingsrits of bretels zakt de broek na verloop van tijd af – er zijn alleen lussen voor een riem aanwezig.
Voor avonturiers met een protectieharnas is de Basilisk de eerste keuze en overtreft hij de Latitude van Klim. Voor dagelijks gebruik zijn de slijtvastheidsklasse A en de vrij korte, smalle rugbeschermer een minpuntje.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ● |
Ventilatie | ● ● ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● ● ● |
Rukka Armageddo-R
Materiaal: Cordura-drielagenlaminaat; Membraan: Gore-Tex Pro; Gewicht (52): jas 2,52 kg, broek 2,10 kg; CE-beschermingsklasse: AA; Protectoren: level 2 op schouders, ellebogen en rug, evenals level 1 borstbeschermer; Maten: 46–66, broek in lange en korte maten; Productieland: China; Prijs: jas €1.499, broek €1.099; www.luhta.com
Het Finse merk Rukka – dat zich van oudsher in het hogere segment bevindt – levert met de Armageddo-R zijn meesterwerk af. ‘Beter kan het niet,’ beweren ze in Huize Rukka.
Gore-Tex-Pro-stretchmateriaal zorgt ervoor dat de vrij stijve, op het lijf gesneden naad toch comfortabel zit. Binnenin compenseert een voering met Outlast temperatuurschommelingen, ondersteund door talrijke kleinere ventilatieritsen.
De Armageddo-R heeft geen cargozakken. De twee buitenzakken van de jas en één van de broek zijn vrij klein: het is geen adventure-combinatie, maar het zit bijzonder elegant en bovendien comfortabel. Telefoon en portemonnee vinden een droog plekje in de grote binnenzakken van de jas. Vooral de veiligheidsuitrusting is indrukwekkend, zelfs de borstbeschermer hoort bij het pakket. Optioneel houden verbindingsrits, bretels of een gordel de broek op zijn plaats.
De manchetten rond de polsen vallen bijzonder goed in de smaak. Handschoenen glijden als vanzelf om de waterdichte binnenmouwen en worden daar bovendien van buitenaf omhuld.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ● ● ● |
Ventilatie | ● ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● |
Spidi Tour Evo 2
Materiaal: Nylon-drielagenlaminaat, Ripstop-Cordura; Membraan: H2Out; Gewicht (50): jas 1,60 kg, broek 1,64 kg; CE-beschermingsklasse: AA; Protectoren: level 2 op schouders, ellebogen, heupen en knieën; Maten: jas M–4XL, broek M–4XL; Productieland: Vietnam; Prijs: jas vanaf €659,90, broek vanaf €499,90; www.spidi.com
Stijlvolle en goed afgewerkte combi, ontworpen in Italië, gemaakt in Vietnam. Grote stretchplooien op de rug zorgen voor veel bewegingsvrijheid van het bovenlichaam ondanks het slanke ontwerp. Het gebruikte Cordura-materiaal voelt robuust aan, maar het voelt verrassend weinig als bescherming.
De verbindingsrits is helaas alleen bereikbaar voor slanke mensen, de mouwafsluiting sluit niet goed aan. De ritsen onderaan de broekspijpen passen probleemloos over endurolaarzen, maar de drukknoopsluiting is, net als die aan de hals, nogal onhandig.
Zeer praktisch zijn de talrijke en ruime zakken, maar het is belangrijk om te weten welke wel of niet waterdicht zijn. Een keurig uitziende, eenvoudig zwarte binnenjas dient als voering voor de jas, en borst- en rugbeschermers kunnen later worden toegevoegd. Materiaal in het zitgedeelte voorkomt bij ritten in de regen het gevoel dat je in een plas water zit. Dankzij de goede aanpassingsmogelijkheden is de Spidi een all-weather combi waar je je fijn in voelt. De combi voelt zich eerder thuis in de in de gematigde zones van het noorden dan in de hitte van een Afrikaanse savanne.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ● ● |
Ventilatie | ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● ● |
Stadler Treasure Pro/Quest Pro
Materiaal: Gore-Tex-Pro drielagenlaminaat, Armacor; Membraan: Gore-Tex Pro; Gewicht (50/48): Jas 2,28 kg, Broek 1,76 kg; CE-beschermingsklasse: AA; Protectoren: level 2 op schouders, ellebogen, rug, heup en knieën; Maten: jas 48–62 (dames 36–46), speciale maten; broek 48–62 (dames 36–46), speciale maten; Productieland: Duitsland; Prijs: jas vanaf €1.599, broek vanaf €1.059; www.stadler-proshop.nl
Concentratie op het essentiële: Stadler kiest voor de fijnste materialen en een zorgvuldige afwerking in de fabriek in Beieren. Een voering wordt niet meegeleverd, maar de luchtige snit van de combi biedt voldoende ruimte om een vrijetijdjas of isolatiebroek eronder te dragen. Naast een met mesh uitgevoerde dubbele voorritssluiting en extra ventilatieritsen leidt een gepatenteerde constructie van twee lange ritsen veel rijwind onder het Gore-Tex laminaat. Geïsoleerde kanalen onder de borstventilatie verdelen de koelende lucht over een groot oppervlak.
Als enige extravagantie, afgezien van prijs en kwaliteit, beschikt de jas over twee afneembare buitenzakken met ritssluiting en drukknoop. Dit is echter ook het enige punt dat vragen oproept. Verder maakt juist de afwezigheid van extra functies deze combi tot een even flexibele als onverstoorbare metgezel over vele breedtegraden.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ●● |
Ventilatie | ● ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● ● |
Touratech Compañero Rambler Pro
Materiaal: Gore-Tex Pro drielagenlaminaat, Armacor, stretch; Membraan: Gore-Tex Pro; Gewicht (50/48): jas 2,92 kg, broek 2,16 kg; CE-beschermingsklasse: AAA; Protectoren: level 2 op schouders, ellebogen, rug, heup en knieën, borstbeschermer optioneel; Maten: jas 48–60; broek 48–60; Productieland: Vietnam; Prijs: jas vanaf €1.399, broek vanaf €899; www.touratech.com
Dit is de motorreiskleding van de reisuitrustingsspecialist. In vergelijking met de vorige Rambler-generatie heeft de Pro opnieuw een aanzienlijke verbetering in robuustheid en ventilatie ondergaan. Inclusief isolatielaag en rugbeschermer weegt het enige AAA-gecertificeerde pak in de testgroep bijna zes kilo. De doordachte mix van offroad- en slecht weer-combinatie draagt in nieuwstaat wat stijver dan sommige concurrenten, maar verrast met talloze praktische details zoals de dubbele rits voor, die bijdraagt aan de zeer effectieve rijwindkoeling. De uitneembare volwaardige binnenjas maakt ook bij het uitgaan een goede indruk.
Kritiek is er alleen voor de iets te kleine buitenzakken, waarin bijvoorbeeld een moderne smartphone slechts met moeite past. De afneembare stormkraag schiet z’n doel voorbij, omdat de magnetische sluiting zo groot is dat je deze per ongeluk met je kin kunt openen bij een blik over je schouder naar achteren. Veel- en verwegrijders vinden in de Rambler Pro, die ook in damesmaten beschikbaar is, een pak die de moeite waard is, ook omdat-ie iets goedkoper is dan de Rukka en Stadtler.
Scoreboard
Uitrusting | ● ● ● ● ● |
Prijs/prestatie | ● ● ● |
Veiligheid | ● ● ● ● ● |
Ventilatie | ● ● ● ● |
Flexibiliteit | ● ● ● |
Tekst en foto’s: MotorradNews
2026 Kawasaki Ninja ZX-6R eerder naar de Benelux
De terugkeer van de legendarische Ninja ZX-6R bleek een schot in de roos. Door trouw te blijven aan het DNA van een échte vier-in-lijn supersport was ook afgelopen seizoen dit model in mum van tijd uitverkocht. Reden genoeg voor Kawasaki om het 2026 model, in twee nieuwe kleurstellingen, eerder naar de Benelux te halen om aan de vraag te voldoen.
De Ninja ZX-6R combineert het beste van twee werelden: pure performance op het circuit én uitstekende inzetbaarheid op de openbare weg. Dankzij de krachtige 636cc vier-in-lijn motor, Quickshifter, Traction Control en vier rijmodi (Sport, Road, Rain en een instelbare Rider Mode) is de Ninja ZX-6R gemakkelijk te rijden. Radiale monobloc remklauwen en volledig instelbare SHOWA SFF-BP voorvork en schokdemper achter zorgen, samen met het stijve aluminium frame, voor maximale controle.
Nieuwe kleurstellingen
Het scherpe, 3D gelaagde kuipwerk – met kenmerkende RAM-AIR inlaat en dubbele LED-projectorkoplampen – is in 2026 beschikbaar in twee nieuwe kleurstellingen waarvan één gebaseerd op de kleuren van het Kawasaki WorldSBK Team. Het 4,3’’ TFT-kleurendisplay met smartphoneconnectiviteit blijft behouden en geeft in één oogopslag toegang tot alle belangrijke voertuiginformatie.
De 2026 Ninja ZX-6R is medio september beschikbaar bij de officiële Kawasaki dealers in de volgende nieuwe kleuren:
• Lime Green
• Metallic Matte Graphenesteel Gray/Metallic Spark Black/Lime Green
Prijzen worden later bekend gemaakt.