Fabrikanten die we moeten missen: Adler

Voor de liefhebbers is de naam Adler vooral verbonden met de motorfietsmodellen die in de vorige C&R uitgebreid aan bod kwamen. De M100, M150 en M200 zijn daarbij de boegbeelden van degelijke Duitse kwaliteit. Mijn zeer gewaardeerde collega Marcus Roggeveen heeft geschiedenis van de na-oorlogse Adlers al ruimhartig beschreven in het artikel over de verzameling van Aart 't Lam. Het is onnodig dit te herhalen, maar het opent wel de mogelijkheid om eens in details te treden. Fabrikanten die we missen: Sparta De firma Adler werd opgericht door Heinrich Kleyer (1853–1932) als Adler Fahrradwerke AG gevestigd in Frankfurt am ...
Voor de liefhebbers is de naam Adler vooral verbonden met de motorfietsmodellen die in de vorige C&R uitgebreid aan bod kwamen. De M100, M150 en M200 zijn daarbij de boegbeelden van degelijke Duitse kwaliteit. Mijn zeer gewaardeerde collega Marcus Roggeveen heeft geschiedenis van de na-oorlogse Adlers al ruimhartig beschreven in het artikel over de verzameling van Aart 't Lam. Het is onnodig dit te herhalen, maar het opent wel de mogelijkheid om eens in details te treden. Fabrikanten die we missen: Sparta De firma Adler werd opgericht door Heinrich Kleyer (1853–1932) als Adler Fahrradwerke AG gevestigd in Frankfurt am Main. Kleyer's vader was directeur en eigenaar van een machinefabriek en Heinrich startte in 1880 zelf met een handel in Engelse gasmotoren en hoge Bi/vélocipèdes. Een jaar later ging hij deze vélocipèdes zelf produceren. Om zich te verzekeren van klandizie richtte Heinrich ook een fietsclub op. Een klassieker uit 1902 1945 Toenmalig Adler-directeur Ernst Hagemeier was na de Duitse overgave gevangen gezet wegens het uitbuiten en laten verhongeren van dwangarbeiders in de Adler-fabriek. Deels door gebrek aan bewijs werd hij in 1948 vrijgelaten en het verhaal gaat dat Hagemeier besloot dat er motorfietsen, maar geen auto's gemaakt zouden worden. Het was echter de Amerikaanse bezetter die de autoproductie verbood. Ze hadden de Opel-fabriek in Rüsselheim (60 km verderop) al opdracht gegeven om zo snel mogelijk weer de Opel Blitz-vrachtwagen te fabriceren. En als je weet dat Opel al sinds 1927 bij het GM-concern behoorde, zie je de bui al hangen; de Amerikanen zagen Duitse concurrentie niet zitten. Bovendien lijkt het erop dat ze niet happy waren met het feit dat Hagemeier de dans met betrekking tot de dwangarbeiders was ontsprongen. De twee al gemaakte autoprototypes werden derhalve vernietigd. Adler auto met 11 PK uit 1911 Belgische Adler Imperia was van 1904 tot 1958 een Belgische autofabrikant, gevestigd in Nessonvaux bij Luik, die een licentie had om auto's te produceren. In 1949 werden in België ook Adler-motoren geassembleerd en verkocht onder naam Imperia. Het ging voornamelijk om de M100, M125 en M150 eencilinders en de M200 en M(B)250 twin. Deze motoren waren uitsluitend bestemd voor de Belgische markt en werden alleen op bestelling opgebouwd. De productie beliep hoogstens 25 stuks per maand. Adler M100Adler MB200 Adler-motorsport Begin jaren 50 ontwierp de Adler-fabriek zelfs een heuse productieracer, daartoe aangezet door succesvolle particuliere initiatieven behaald op de M250. Deze racer werd de 250 RS gedoopt en werd in 1954 voor het eerst bereden. Er zijn uiteindelijk twaalf exemplaren gemaakt die echter veel te heet werden. De motorblokken werden daarom in 1955 omgebouwd op waterkoeling. De fabrieksondersteuning was wisselend omdat er nauwelijks geld was om de motoren te doorontwikkelen of om er een echt fabrieksteam op na te houden. De Adler-verzameling van Aart ’t Lam Nog een Adler? Parallel aan het Adler-verhaal, zoals hier en in de vorige C&R 25 al verteld is, bestaat er sinds 1986 een firma Dürkopp-Adler uit Bielefeld. Deze Adler-fabriek is van origine een naaimachinefabrikant die vooral machines voor de professionele industrie levert. Dit bedrijf begon in 1860 onder de naam Koch Adler. Dürkopp is een fabriek die tussen 1901 en 1914, en daarna tussen 1948 en 1959 (motor)fietsen, auto's, naaimachines, kogellagers en scooters maakte. Een verrassende overeenkomst met de gevleugelde Adler uit Frankfurt. Het naaimachinebedrijf bestaat nog steeds en is in handen van een Chinese investeringsmaatschappij. Adler RScross replica Gus Priem

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?