Zodra Steven Verstraete van Moto Repair een BMW R100RS caféracer voor doorverkoop krijgt aangeboden, begint zijn hart ietwat sneller bonken. Een verleidelijk proefritje later besluit hij onverhoeds de zoektocht naar een koper af te blazen en het Duitse pareltje een eervol plaatsje in zijn persoonlijke, in onberispelijke staat verkerende motorcollectie te schenken.
Moto Repair werd in het jaar 2000 opgericht door Steven’s vader Michel. De zaak is gevestigd in de schaduw van de Markegemse kerktoren en werd doorheen de jaren ‘the place to be’ voor BMW rijders. Opgegroeid tussen zwaar dreunende motoren besloot Steven het levenswerk van zijn vader, het onderhouden en authentiek restaureren van Bayerische motoren, verder te zetten. Na Michel’s overlijden werd de naast de garage gelegen ouderlijke woonst uit respect eervol omgebouwd tot bar Michel. Het werd een sfeervolle eetkroeg waar het gezellig toeven is tussen een aantal ostentatief opgestelde tweecilinder coryfeeën uit de vorige eeuw. We treffen er Steven aan, die onder het genot van een heerlijk dampend ‘bakkie’ een paar uurtjes van zijn schaarse vrije tijd opoffert, om te vertellen over zijn nieuwste aanwinst.
GEHEIME AANWINST
Steven vertelt: “Via mijn restauratie projecten heb ik de Nederlander Theo Terwel leren kennen. Theo runt in Vorden een motorspuiterij die befaamd is om zijn authentieke lakwerk voor klassieke BMW motoren. Hij is gespecialiseerd in het spuiten van de legendarische metallic R90S Daytona Orange en Red Smoke kleurstellingen. De pinstriping wordt handmatig met originele bieslak en penseel aangebracht, waardoor de afgewerkte machines vrijwel identiek zijn aan de in de jaren ’70 van de band gerolde machines. Theo heeft voor mij al een behoorlijk aantal motoren gelakt en in de Oktoberhallen, waar hij op Moto Retro Wieze een standje heeft, breng ik hem steevast een bezoekje. Hij had me op voorhand reeds gebeld dat hij een prachtig gerestaureerde R100RS van een Duitse klant zou meebrengen. De eigenaar had er zes jaar minutieus aan gesleuteld, maar omwille van oprukkende artrose deed de 72-jarige man de caféracer met pijn in het hart van de hand. Ondertussen had hij zijn ding gevonden in een moderne, veel comfortabelere BMW. We maakten een overeenkomst dat ik de RS zou doorverkopen en bij gelegenheid zou Theo de motor wel ‘effe binnengooien’ in Markegem. Na de aflevering en een grondige visuele check, besloot ik voor de zekerheid een proefritje maken. De boxer zoemde bijna letterlijk als een bijtje en mijn hart ging meteen overstag. Zo’n pareltje mocht ik me verdomme toch niet laten ontglippen! De caféracer is hier uiteindelijk niet buitengeraakt, want ik heb de verkoop geannuleerd. Deze onvermijdelijke, impulsieve beslissing heb ik veiligheidshalve niet onmiddellijk aan mijn vrouwtje meegedeeld, want ik heb inmiddels zowat zestien motoren in mijn collectie”, lacht Steven.
Van Kaapstad naar België: Clayton’s zelfgebouwde Dyna-chopper ‘The Sacrifice’
DUITSER OP BEZOEK
Steven vertelt verder; “Een paar maand na datum ben ik in het atelier aan het werken, als hier een wat ouder koppel de oprit komt opgewandeld. Hij vroeg in het Duits naar de zwarte caféracer en informeerde of de motor te koop stond. Mijn Duits is helaas niet van de allerbeste kwaliteit, maar een spontane ‘niks zu verkaufen’ lukte nog wel en maakte hem duidelijk dat de machine van mij was. Tot mijn verbazing bleek Karl de oorspronkelijke eigenaar van de motor te zijn. Theo had hem mijn adres overgemaakt en hij had vanuit de deelstaat Nedersaksen dik 550 kilometer afgelegd om te kijken waar zijn juweeltje terecht gekomen was. Karl was meteen gerustgesteld en dolenthousiast toen hij in bar Michel de in perfecte staat gerestaureerde motoren zag staan. De mobilisatie van mijn perfect Duits sprekende kameraad Marcel maakte de communicatie gelukkig een pak aangenamer en de Duitsers zijn de ganse middag gebleven. Karl vertelde me hoe hij zelf de tweedehands R100RS, die standaard voorzien is van een volle kuip, in zwaar belabberde toestand had aangekocht. Aanvankelijk was het de bedoeling om de motor keurig te restaureren, maar gaandeweg kregen een aantal persoonlijke ingevingen de overhand. Het dikke fotoalbum met de verschillende renovatiefases, netjes gedateerd vanaf juli 2002, mocht ik gratis hebben. De foto’s geven tevens een verhullend zicht op het smetteloos en professioneel ingerichte atelier van deze Duitse perfectionist. Als toemaatje kreeg ik nog een uitgebreide dossiermap waarin alle facturen en bijkomende onkosten chronologisch gerangschikt zitten.”
FENOMENALE AFWERKING
Steven vervolgt: “De voormalige eigenaar heeft zijn ganse carrière in de matrijzenbouw gewerkt en zes jaar aan de boxer gesleuteld. Elk boutje werd door hem conisch afgedraaid en verchroomd. De details zijn werkelijk fenomenaal. Ook het motorblok werd grondig onder handen genomen en volgens het meegeleverde dossier werden daar nogal wat bankbiljetten tegenaan gekletst. Zo werd de motor getuned bij ‘Motoren Israel’ in Neuhaeusel. Daar zijn ze gespecialiseerd in het reviseren van BMW boxermotoren.” Het motorblok heeft twee bougies per cilinder. Door de dubbele ontsteking heeft de krachtbron minder last van ‘pingelen’ en het brandstofmengsel wordt gelijkmatiger verbrand. De grote Wossner zuigers wegen een pak minder dan de originele pistons en ook de Siebenrock drijfstangen zijn lichter dan hun standaard versies. Beide cilinderkoppen zijn geflowed en de krukas is net als het vliegwiel lichter gemaakt en uitgebalanceerd. De in- en uitlaattrajecten werden vergroot. Voor de carburatie werden de originele 40 mm Bings behouden, maar de sproeierbezetting groeide van 170 naar 185. De van 2.25 tot 3.5 liter vergrote carterpan en Siebenrock oliekoeler zorgen er voor dat de thermische toestand beter onder controle blijft. Op de Morad spaakvelgen, die iets breder zijn dan de originele Weinmann exemplaren, kunnen bredere banden gemonteerd worden. De Michelin sloffen hebben een passend, klassiek profiel. Met de aangepast Rennsport verhoudingen liggen de versnellingen van de originele 5-bak iets korter op elkaar. Door de motorische upgrade klimt de motor sneller in hogere toerentallen, terwijl het standaard vermogen van 70 naar een zeer fatsoenlijke 90 pk aan het achterwiel steeg.

UITGEBREIDE COLLECTIE
geeft toe dat hij zelf weinig aan de machine veranderd heeft. “Bij aankoop zaten er nog originele Zeuna uitlaten op. Bij de meest motoren waren die onderhevig aan roestvorming onderaan de lasnaad. Dit door condens die er bleef instaan. Voor vervanging worden dikwijls imitaties gebruikt, want echte Zeuna’s zijn erg zeldzaam en peperduur. Aangezien ze nog in perfecte staat waren en de boxer toch al stevig verbouwd was, heb ik ze vervangen door een set Hoske uitlaten. Die zijn minder lang en ze produceren een grauwer en agressiever geluid. De Zeuna’s komen later nog wel eens van pas bij een toekomstig, origineel restauratieproject. Verder kreeg de motor nog een onderhoudsbeurtje en twee nieuwe sloffen, that’s it. Vanaf de overname van de zaak in 2015 heb ik, net als mijn pa, aan niks anders dan BMW’s gewerkt. De oudste motor in mijn verzameling is een BMW van 1938. Ik heb vier GS modellen, waaronder een R80 G/S Tribute to Gaston Rahier met signatuur, gelanceerd na zijn Dakar-rally overwinning in 1984. Verder heb ik nog een standaard R80 die voor het eerst ingeschreven werd op mijn geboortedag in 1981, een aantal gedateerde R modellen, een Norton en een ‘98 Bimota BB1, met het eencilinder Rotax blokje van de F650 Funduro. Alles draait en is in onberispelijke nieuwstaat gereviseerd.”
SPARTAANSE EIGENSCHAPPEN
Voor verre trektochten of vakanties zit Steven in een barslecht branche, want bij goed weer is het oerenddruk in zijn garage. De caféracer zal dus voornamelijk gebruikt worden voor occasionele tripjes naar de westhoek met kameraden en de spreekwoordelijke zondagse kerktorenritjes. “En dat enkel als de zon vol aan het firmament staat, want de RS mag uiteraard geen spatje regen zien”, lacht Steven. “Met de ver naar achter staande voetsteunen en een redelijk sportieve kniehoek rijdt de boxer vrij Spartaans. De machine wordt hard afgeveerd door Öhlins en de clipons dringen aan om er een beetje vaart achter te zetten, want anders komt er te veel druk op de polsen. Het is een classic racer die lak heeft aan 50 km/u restricties en rondbokken aan 2.000 toeren. In Duitsland heb je machtig schone banen, daar heeft Karl zijn boxer destijds flink de sporen gegeven. Om volledig tot zijn recht te komen dient de motor relatief stevig gemend te worden, want de R100RS smeekt letterlijk om hogere toerentallen. Daar is hij verdorie toch voor gemaakt, is het niet?”.
Fotografie: Patrick De Muynck
SPECIFICATIES BMW R100RS CAFÉRACER
| Categorie | Details |
|---|---|
| Eigenaar | Steven Verstraete |
| Bouwer | Karl Oldenburg |
| Bouwtijd | 6 jaar |
Motorblok
| Merk en Type | BMW R100RS |
| Bouwjaar | 1979 |
| Cilinderinhoud | 1000 cc |
| Ontsteking | Silent Hektik, twin spark |
| Dynamo | Bosch |
| Carburateur | Bing 40, met grotere sproeiers |
| Luchtfilter | K&N, originele kast |
| Uitlaten | Hoske chroom |
| Versnellingsbak | 5-bak, Rennsport verhoudingen |
| Koppeling | Droog, enkelvoudig Ferodo |
| Motortuning | Motoren Israel GmbH |
| Krukas en Vliegwiel | Gebalanceerd |
| Drijfstangen | Siebenrock |
| Cilinderkoppen | Geflowed, 2 bougies/cilinder |
Rijwielgedeelte
| Merk en Type Frame | BMW, stalen wiegframe |
| Achterbrug | BMW |
| Schokdempers | Öhlins |
| Voorvork | Öhlins veren in originele vork |
| Balhoofdplaat | Origineel |
| Voorwiel | Spaakvelg Morad 2.00/19 |
| Voorrem | Origineel, dubbele schijfrem |
| Voorband | Michelin Road Classic 3.25/19 |
| Achterwiel | Spaakvelg Morad 2.75/18 |
| Achterrem | Enkele schijfrem |
| Achterband | Michelin Road Classic 4.00/18 |
Diversen
| Koplamp | Origineel |
| Stuur | Gilles Tooling clipons |
| Spiegels | Origineel |
| Tellers | Origineel |
| Knipperlichten | Highway Hawk |
| Handvatten | Rizoma |
| Benzinetank | Origineel |
| Zadel | Zelfbouw |
| Voorspatbord | Origineel, ingekort |
| Achterspatbord | Origineel |
| Achterlicht | Origineel |
| Voetsteunen | Tarozzi |
| Kentekenplaathouder | Origineel |
Spuitwerk
| Spuiter | Theo Terwel |
| Kleur | Zwart, witte pinstriping |


