De motormaker: Daan Borsje, Moto Adonis

‘In principe werk ik met alle motoren, maar ik moet er wel iets in zien Op dit moment vind je hier zowel een Cagiva 350 als een Harley en een Ducati Monster. Verder een stuk of wat oude boxer-BMW’s. Grote verschillen en dat is prima. Dat is juist leuk, maar als het met een motor echt niet klikt, dan doe ik het niet. Met oude Honda’s ben ik na een paar beroerde ervaringen met Bol d’Or-achtigen echt gestopt’, vertelt Daan Bosje, oprichter en ‘CEO’ van Moto Adonis. We zijn net de voormalige Wennekes/Goblet-jeneverstokerij in Roosendaal in gelopen. ...
‘In principe werk ik met alle motoren, maar ik moet er wel iets in zien Op dit moment vind je hier zowel een Cagiva 350 als een Harley en een Ducati Monster. Verder een stuk of wat oude boxer-BMW’s. Grote verschillen en dat is prima. Dat is juist leuk, maar als het met een motor echt niet klikt, dan doe ik het niet. Met oude Honda’s ben ik na een paar beroerde ervaringen met Bol d’Or-achtigen echt gestopt’, vertelt Daan Bosje, oprichter en ‘CEO’ van Moto Adonis. We zijn net de voormalige Wennekes/Goblet-jeneverstokerij in Roosendaal in gelopen. De tanks staan er nog, maar nu worden hier motoren ‘gestookt’. En goed op smaak gebracht, want alles lijkt hier te kunnen: we zien een aantal behoorlijke extreme verbouwingen, tot aan ‘een boxer met barbecue’ aan toe. Labrador Bondi keert de motoren en hun bouwers nooit de rug toe. Later die dag waagt hij zich voor de lens nog aan een kleine race met de door de Adonissen bereden Yamaha en Harley. De ideale motorhond. Eerst begroet hij ons echter enthousiast, terwijl we de meest extreme Ducati Monster aanschouwen die we ooit hebben gezien. Niets te klagen over diversiteit hier, inderdaad. De MotormakerDeze rubriek gaat niet over motoren, maar over de mens. De mens die zelf motoren bouwt. We ademen de sfeer van een rommelige werkplaats met asbakken vol shag of juist die van een klinisch schone chirurgenwerkplaats. We ruiken de olie, proeven de koffie en inhaleren een goed gesprek. Altijd zijn we in gesprek over de mens en wat hem beweegt bij het bouwen van motoren zoals hij dat doet. Welkom bij de Motormaker. In deze eerste aflevering: een jonge god. Eerst luisteren, dan bouwen ‘De motoren die hier komen, zijn vaak lelijk en versleten’, vertelt Daan. “Wanneer ze de deur uitgaan, zijn ze echter weer jong en sexy. Als jonge goden. Moto Adonissen dus. Of ik er zelf ook een ben? Een vriendinnetje noemde me ooit zo en daar komt de naam vandaan, ha ha. De dagelijkse realiteit is iets minder romantisch: ik ben vooral iemand die goed luistert naar de ander en dan de motor bouwt die die persoon ook wil kopen. Ontwerpen doe ik samen met de opdrachtgever, maar een aantal klanten geeft me carte blanche. De beste projecten zijn voor mij in elk geval die opdrachten waarin me een bepaalde mate van vrijheid wordt gegund. Al bouw ik hier ook wel eens een motor op BMW boxer-basis volgens het meer geijkte café-racer recept. Omdat de klant graag zo’n motor wil. Wij zorgen er wel voor dat het ook iets moois wordt.’ ‘Als ik het zelf helemaal voor het zeggen heb, ga ik graag iets extremer te werk. Die Monster, daar hebben we echt iets bijzonders van gemaakt. Iets wat totaal anders is, zeker met die complexe voorkant. De opdracht was eigenlijk supersimpel: bouw de gaafste café-racer die er is, ha ha. Er zit zelfs een bijpassende custom gespoten Arai-helm bij. Ook al werken we met allerlei motoren en zit er verschil in de gedurfdheid van de ontwerpen, een aantal kernzaken is altijd gelijk. Dingen die echt moeten kloppen, zijn de afwerking, mooie rondingen en een consistent en fraai lijnenspel. Soms zie je wel eens zelfbouwmotoren waarbij een lijn wordt afgebroken. Moet dat nu echt? Mooi is het vrijwel nooit.’ ‘De motoren die hier komen, zijn vaak lelijk en versleten, maar als ze de deur uitgaan, zijn ze weer jong en sexy. Als jonge goden. Moto Adonissen dus. Of ik er zelf ook één ben? Een vriendinnetje noemde me ooit zo en daar komt de naam vandaan, ha ha. Ik ben vooral iemand die goed luistert naar de ander en dan de motor bouwt die die persoon ook wil kopen.’Daan Borsje, Moto Adonis Scootertjes fiksen Daan vertelt dat hij als zestienjarige begon met het opknappen en verfraaien van scootertjes. ‘Het spuitwerk gebeurde gewoon in een schuurtje en natuurlijk zonder spuitmaskers en dergelijke. Ik ging een paar jaar later automotive business studeren aan het IVA in Driebergen. Je leert er vaardigheden waarmee je in een bedrijf staande houdt. Dingen daarvan neem ik nu mee in dit bedrijf. Toen was ik ook een tijdlang met auto’s bezig. Kevertjes. Ook kocht ik mijn eerste motor: een Amerikaanse Honda CBR 600, een Hurricane dus. Ik heb heel wat kilometers gereden op die Yankee-Japanner, Op een bepaald moment chopte ik hem tot café-racer, maar alle begin is moeilijk. Eerlijk gezegd heb ik hem toen een beetje verkloot.’ ‘In 2010 was ik klaar met mijn opleiding, ik rugbyde toen op niveau en daarvoor gingen we naar Australië. Het sporten kwam er niet echt van, maar met mijn vriendin heb ik er wel een reis van meer dan 13.000 kilometer gemaakt. Dat gaf tijd om eens echt na te denken over wat ik wilde. Daarvoor zag ik in Sydney het werk van Deus ex Machina en dat bleef tijdens al die kilometers bij me en maakte het beeld nog duidelijker. Terug in Nederland besloot ik gewoon te beginnen, bij pa in de schuur. Mijn eerste project is de R75/5 die hier nog steeds bij de ingang staat! En ook de eerste klantenmotor ging nog datzelfde jaar de deur uit. Ik adverteerde voor twintig euro op Markplaats en dat was het begin. Aan het eind van het jaar had ik mijn eerste 20.000 euro omgezet en sindsdien gaat het gestaag omhoog. Het is mooi als je van dit werk kunt leven en dat lukt nu.’ Turbulentie ‘In 2012 richtte ik met een vriend Moto Adonis op. We draaiden het bedrijf met twee man en een aantal freelancers. Het waren turbulente tijden, want mijn vriend en compagnon overleed korte tijd later. Een enorme schok. Eén van zijn motoren staat hier nog. Toen ik de draad weer oppakte, werkte ik met een aantal freelancers. Dat ging soms moeilijker dan ik me had voorgesteld, omdat motorenbouwers per definitie allemaal eigenwijze individuen zijn. Vaak werkt dat toch niet optimaal en nu werk ik hier meer permanent samen met Job. Samen kunnen wij de zaken tenminste goed afstemmen. Als hij tenminste niet aan de andere kant van de wereld op een motor zit, ha ha.’ ‘We zitten nog vrij kort op deze nieuwe locatie. Het is de voormalige Goblet/Wennekes-jeneverstokerij. De stooktanks staan hier nog om de hoek. Hier hebben we de ruimte en een locatie met de juiste sfeer. Het bedrijf groeit ondertussen gestaag verder, vooral door mond-tot-mondreclame en social media. En door speciale projecten. Ik vind het leuk om behalve het bouwen van mooie motoren voor particulieren af en toe ook zakelijk iets leuks te doen met een motor, bijvoorbeeld het bouwen van een speciaal project voor een bedrijf. Eén van de leukste was een flattracker voor het machinemerk Dremel. Het werd helemaal top toen ik op een event coureur Stefano Erba tegenkwam. Ik wees op zijn T-shirt met de tekst “I raced it and I won” en vroeg hem of hij ook voor ons wilde racen. Aandacht genoeg voor de motor toen, want hij maakte waar wat er op zijn shirt stond en bleef maar winnen… Een heel andere eend in de bijt is deze Green Egg BMW, de BBQ-beemer. Hij is bedacht als promotievoertuig in opdracht van het BBQ Experience Center, dat de Green Eggs naar Nederland haalt. Hij trekt veel bekijks en je kunt er prima een worstje op grillen. Kijk maar!’ BBQ BMW Café-racer te huur ‘Nog een bijzonder project dat niet direct voor een individuele opdrachtgever is: de Harley Sporster 883 die hier staat. We hebben hem omgebouwd tot 1200, moderne remmerij gemonteerd en één van onze eigen uitlaten. Je kunt hem op Motoshare huren voor € 100,- per dag. Zodra hij 200 keer is verhuurd, verloot ik hem onder de huurders. Voor mij is het ook een testcase: ik wil meer met Harley gaan doen, ook omdat daar vraag naar is. Naast custommotoren hebben we nu een tweede lijn: we ontwerpen en bouwen onze eigen uitlaatsystemen onder het merk Mad Exhausts. Je kunt ze voor elke motor met zichtbare uitlaten krijgen. Ik lever ze ook aan andere bouwers. Soms kunnen we zoiets maken, maar in veel gevallen moeten we echt aan het ontwerpen slaan. Dat berekenen we natuurlijk niet allemaal door, dus als jij de eerste bent met een bepaald type motor krijg je een unieke uitlaat. Vervolgens weten wij dan hoe we hem vaker kunnen maken, dat is de trade-off. We doen dat allemaal omdat je in beweging moet blijven, wijzelf en het bedrijf. Het hoort allemaal bij de gedachte dat ik iets wil opbouwen dat zo leuk is dat ik er tot mijn pensioen mee bezig kan zijn.” Sleutelen in Roosendaal… en Ulan Batar Job is de tweede man naast eigenaar Daan. Hij bouwt zelfstandig aan projecten. Als hij er is, tenminste. Job: ‘Ik werkte in de jeugdzorg, had mijn eigen woning. Dan is het wel gek als je anderen wilt motiveren en ze vertelt hun dromen na te jagen terwijl je dat zelf niet doet. Op een bepaald moment trok ik dat niet meer en heb ik mijn baan opgezegd. Ik ben naar Roosendaal verhuisd met amper spullen en ik ben bij Daan begonnen. Ondertussen ben ik er wel een tijd tussenuit geweest om met mijn oude Africa Twin naar Ulan Batar in Mongolië te gaan. Toen kon ik mijn kop echt een keer helemaal leegrijden. In Ulan Batar zit een Mongoolse vriend die ook motoren bouwt! De motor staat daar nog en binnenkort neem ik weer vrij en ga ik hem weer terugrijden. Na de rit uit Mongolië blijf ik hier voor vast werken, want het klikt!’ Job is de tweede man van Moto Adonis naast eigenaar Daan The best and the worst… Grootste sleutelblunder? ‘Ik heb een letterlijk een structurele onderschatting gemaakt van de sterkte van het materiaal dat ik voor kentekenplaathouders gebruik. Het zat stevig en toch viel het eraf. Bleek dat de trillingen het holle metaal uiteindelijk gewoon stuk kregen Massief staal en het probleem was opgelost. Nog eentje uit het vroege scootertjestijdperk: de zuigerveer er aan de onderkant uit laten steken in plaats van boven, en chop! De allerergste was met een Volkswagen Kever. De kacheluitlaat kun je alleen body off plaatsen, zo blijkt. En de auto was al bijna klaar. Toen heb ik maar een radicale andere oplossing bedacht…’ Beste uitvinding ‘Dat we zelf uitlaatsystemen zijn gaan ontwerpen. Onze Mad Exhausts-uitlaten zijn nu een handelsmerk op zich. Beste sleutelmuziek ‘Beetje blues en rockabilly, af en toe even knetterhard graag. Dan mogen de buren ook even meegenieten, in de grote ruimten van zo’n oude stokerij verspreidt het geluid zich goed!’ BMW 040 De Adonis-rijder ‘Opgestoken duimpjes, van automobilisten nota bene’ Hoe bevalt het werk van een motormaker in de praktijk? Geen betere manier om dat uit te vinden dan in gesprek te gaan met iemand die zo’n motor bezit. We bellen met productdesigner Philip van Gelder, nu werkzaam als campagnemanager bij Leen Bakker. Samen met Moto Adonis ontwierp hij zijn unieke K75 en liet hem er vervolgens bouwen. Philip: ‘Het mooie aan werken met Daan is dat hij je aan de ene kant heel vrij laat, terwijl hij je toch subtiel bijstuurt met vragen als “Heb je dit al gezien?” of “Heb je hier al aan gedacht?”. Zo krijg echt de motor die je wilt. Ik ben zelf naar een geschikte K75 op zoek gegaan en wilde eigenlijk een paar bedrijven langs om te vergelijken, maar hier voelde het meteen goed, het klikte. Daan is bereid te experimenteren. Dat hij alles wil proberen, is onze gemene deler. Zo zijn we begonnen. We hebben samen de kappen eraf gehaald, heb ik ook nog het gevoel dat ik iets zelf heb gedaan. Daarna ben ik met mijn vrouw naar het buitenland vertrokken. Online gingen we verder over de motor, de foto’s kwamen binnen en ik volgde het hele proces. Reken maar dat zoiets enthousiasmerend werkt! Voor ik het wist, was er weer een bericht van Daan: “Kijk wat ik nu weer heb gemaakt.” Of ik wil een coole koplamp en dan vindt Daan in no time precies wat ik hebben wil. De tank van de K75 is een opmerkelijk ding, want er zit een rare lijn die we allebei niet mooi vinden. Die is er nu dus uit! Kijk maar eens naar een foto van een originele K75. Toen ik weer thuis was, ben ik gaan rijden en dat doe ik zoveel mogelijk. Het is mijn eerste motor, dus mijn referentiekader is niet groot, maar zeker is dat deze fiets voor dagelijks gebruik prima kan. Je scoort met deze motor altijd wel een paar duimpjes onderweg, van automobilisten nota bene!” Top-drie-projecten (volgens de Motormaker zelf) 1. Grijze Ducati 2. Mr. Perfect Retrofuture Boxer uit 1986 3. The Pearl Yamaha TR1

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?