‘My Little Honda’ is een nummer dat werd uitgebracht door de Amerikaanse band The Beach Boys in 1964. Het lied, geschreven door Brian Wilson – die juni jl. overleed – en Mike Love, maakt deel uit van het album ‘All Summer Long’. Het is een vrolijke ode aan een kleine Honda en belichaamt de jeugdige en energieke surfcultuur van de jaren ‘60. Wat minder bekend is dat er nog een tweede motorfiets in het nummer voorkomt, want de kleine Honda ‘climbs the hills like a Matchless’.
In de vroege jaren ‘60 waren The Beach Boys een van de populairste bands in de Verenigde Staten, vooral bekend om hun harmonieuze zangstijl en nummers die gingen over strand, surfen en auto’s. ‘My Little Honda’ past perfect in dit thema en weerspiegelt de fascinatie van de jeugd uit die tijd voor snelle voertuigen en het vrije gevoel van het cruisen langs de kustlijn.
Stars on bikes: Elvis Presley – the King of Rock ’n Roll op de King of the Highway
Het nummer begint met de kenmerkende Beach Boys-harmonieën, gevolgd door een levendige en aanstekelijke melodie. De teksten beschrijven de opwinding en trots van de verteller over zijn kleine Honda en hoe hij ermee rijdt om indruk te maken op de meisjes. Het lied brengt een gevoel van vrijheid over, passend bij de tijdgeest van de vroege jaren ‘60. ‘My Little Honda’ werd al snel een favoriet onder de fans van The Beach Boys en droeg bij aan hun imago als de soundtrack van de Californische surfcultuur. Het nummer is een herinnering aan een tijdperk waarin auto’s en motorfietsen symbool stonden voor avontuur en de zoektocht naar vrijheid.

Comfort en luxe
Algemeen wordt aangenomen dat het nummer over een Honda Super Cub gaat, de meest geproduceerde motorfiets ooit. In de jaren ‘50 deed Soichiro Honda samen met medeoprichter en financiële man Takeo Fujisawa van de Honda-fabriek marktonderzoek in Europa en bezocht brommerfabrikanten zoals Kreidler en Zündapp, maar ook autofabrikant Volkswagen. Daar waren ze getuige van de massaproductie van de Kever. Ze ontdekten dat bromfietsen erg populair waren en dat er in die periode relatief weinig behoefte aan zware motoren was, terwijl het aanbod daarin juist erg groot was. Ook in Europa was de motormarkt veranderd, hoewel de traditionele Europese fabrieken dat niet of in het gunstigste geval te laat inzagen. Mensen stapten over van een fiets naar een bromfiets of een scooter, daarna naar een dwergauto zoals bijvoorbeeld een Isetta of een Messerschmitt, of ze sloegen die stap over en kozen direct een kleine auto. Als er een gezin gevormd werd, dan was de logische volgende stap een grotere auto. De grootte hing af van het budget.
De rode lijn in dit alles was vooral een behoefte aan comfort en luxe en de motorfiets paste daar niet goed in. Europa was de Tweede Wereldoorlog en soms ook nog de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog nog lang niet te boven. Waarom ook nog afzien in de elementen als een auto binnen de mogelijkheden lag? FIAT realiseerde zich dat, hun kleine Topolino was een groot naoorlogs succes en zijn opvolger, de FIAT 500 die in 1957 op de weg verscheen, sloeg in als een bom en versnelde de crisis bij met name de Engelse motorfabrikanten die bijna van nature nauwelijks wilden veranderen. De motorfiets werd vanaf dat moment een voertuig voor mensen die passie voor het motorrijden hadden. Later werd de motorfiets sociaal veel meer geaccepteerd toen het een vrijetijdsvoertuig werd. Een motor voor erbij, als tweede of derde voertuig. Je kocht hem omdat je motorrijden leuk vond, niet uit noodzaak omdat een auto te kostbaar was.
Honderdmiljoen
Honda onderkende deze dynamiek en zag een gat in de markt. Ze ontwikkelden de 50 cc C100 Super Cub. In augustus 1958 werd deze nieuweling gepresenteerd aan het publiek. Hij was licht en was gemakkelijk om mee te rijden, bood bescherming tegen de elementen, zat erg comfortabel en het ‘vieze’ motorblok lag grotendeels achter beplating. Omdat Soichiro een vrijwel horizontaal liggend eencilinder motorblok toepaste, kon het frame heel laag gehouden worden. Je stapte niet op de Super Cub, je stapte er ‘door’, net zoals bij een damesfiets. Iedereen kon met de Super Cub overweg en dat sprak inderdaad heel erg veel mensen aan. In Amerika speelde Honda hier heel sterk op in met de reclamecampagne ‘You meet the nicest people on a Honda’.
De Super Cub werd een gigantisch succes, in 2017 liep de honderdmiljoenste van de band. Met zijn populariteit heeft de Honda Super Cub ook een prominente plaats verworven in de Amerikaanse popcultuur, van films en tv-shows tot muziekvideo’s en sociale media. The Beach Boys waren hun tijd dus ver vooruit.
Foto’s: Archives A. Herl