dinsdag 18 juni 2024

Marathonmotor BMW K 1600 GTL: kilometervreter in de overtreffende trap

Er zijn motorrijders die jaarlijks veel en je hebt er die héél veel kilometers rijden. Jacques Slingerland behoort tot de laatste, selecte groep. Hij heeft er met diverse motoren al zo’n 1,2 miljoen kilometers op twee wielen op zitten. De laatste 280.000 km waren op een BMW K 1600 GTL. Min of meer noodgedwongen omdat de voor hem vertrouwde Honda GL1800 Goldwing buiten het leasebedrag was komen te vallen. De overstap van Honda naar BMW is Slingerland beter bevallen dan hij had durven hopen.

Man en motor

Naam Jacques Slingerland
Woonplaats Woerden
Leeftijd 62 jaar
Beroep projectmanager
Rijdt sinds 1979
Aangeschaft 2019 (nieuw)
Nieuwprijs circa €38.000
Dagwaarde circa €20.000
Rijstijl sportief/toer
Gebruik woon-werk en toer
Brandstofverbruik 1:16
Olieverbruik 1:10.000 km
Onderhoud motorzaak
Bouwjaar 2019
Kilometerstand 144.001 km

De 62-jarige Jacques Slingerland uit Woerden is als projectmanager (veelal bouw en onderhoud van bruggen en sluizen) op verschillende locaties in Nederland werkzaam. Voor Jacques stond al lang voordat hij achttien werd vast dat hij zijn motorrijbewijs ging halen. Liefst nog eerder dan zijn autorijbewijs. ‘Dat was in mijn jeugd nog niet zo moeilijk. Ik had een groot gebied waar ik met mijn L-plaatje mocht rijden alvorens ik op examen ging. Ik slaagde de eerste keer en mijn eerste motor was een viercilinder Honda CB350F. Deze werd al vrij snel opgevolgd door een Honda CB750(KZ). Nadat ik een keer een noodstop voor een overstekende hond moest maken, ben ik een tijdje gestopt met motorrijden. Ook al liep het goed af, ik kwam erachter dat je als motorrijder toch wel heel kwetsbaar bent. Maar heel lang zonder motor kon ik niet. Motorrijden is nu eenmaal mijn lust en mijn leven. Met een Honda 750 Nighthawk en later een Yamaha Venture 1300 pakte ik de draad weer op. Ik sloeg wel een iets andere weg in. Omdat ik toen ook al veel kilometers maakte (ik doe bijna alles met de motor, de auto is er alleen voor het gezin) was er behoefte aan meer bescherming op de motor. Op de Venture zat ik bij regen redelijk beschut. Met een GL1500 Goldwing keerde ik weer terug naar Honda. Twee GL1500’s heb ik gehad. Per jaar reed ik daar zo’n 35.000 km mee. Omdat het leasemotoren waren, gingen ze telkens na zo’n 165.000 km weer terug naar de leasemaatschappij. Dat ik na de GL1500 met een GL1800 zou gaan rijden was een logische stap. Tien jaar geleden ben ik met de GL1800 al eens op bezoek geweest bij Marathonmotor. De GL1800 is groot en zwaar, maar als hij eenmaal rijdt voel je daar weinig meer van. Veel kofferruimte is praktisch voor mijn werk en ook tijdens vakantietochten. En dan gewoon onderweg kamperen, dat vind ik geweldig. Voor mij was een GL1800, en eerder de GL1500, een logische keuze. Ik ga voor comfort, veiligheid en betrouwbaarheid. Daarmee zat ik met de Honda goed totdat de nieuwe GL1800 het prijskaartje van €40.000 oversteeg. Dat was in 2016. De nieuwe GL1800 was te duur geworden en om toch een leasemotor met hetzelfde comfort te kunnen blijven rijden, moest ik op zoek naar een vervanger. Mijn oog viel op de toen net uitgekomen BMW K 1600 GTL. Prachtig om te zien, zeer comfortabel, rijk uitgerust en goedkoper dan de Goldwing.

Marathonmotor Honda NTV700 Deauville: eenvoud siert geliefde motor

Diesel

Toch viel het afscheid van Honda Jacques wel een beetje zwaar. ‘Na de vele honderdduizenden kilometers op vooral de Goldwings was ik gehecht geraakt aan het merk. Maar ik had geen keuze wanneer ik verder wilde als leaserijder. Mijn baas maakte het niet uit of ik een leaseauto of een leasemotor reed, als ik maar onder het maximum te besteden bedrag bleef. Op de Goldwing was ik veel luxe en comfort gewend, daar wilde ik niet op inleveren. Ik rij vrijwel dagelijks motor, weer of geen weer. De ene keer naar een project in Groningen, dan weer naar een project in Zuid-Limburg. Met de komst van de BMW K 1600 GTL zag ik mijn kans schoon. Bij Motor Houtrust in Den Haag kocht ik in 2016 mijn eerste inclusief enkele accessoirepakketten. Ik voelde me al heel snel thuis op de zescilinder-BMW, groot was mijn verbazing toen de motor er na 600 km de brui aan gaf. Dat was net na een tankbeurt. Oeps, het zal toch niet? Jawel hoor, ik had met al mijn motorervaring en honderden, misschien wel duizenden tankbeurten per ongeluk diesel in plaats van benzine getankt. En daar kon de BMW dus niet tegen. Eigen schuld, dus begrijpelijk dat de leasemaatschappij me duidelijk maakte dat de schade niet werd vergoed. Gelukkig was mijn baas bereid om de 6.000 euro schade te vergoeden. De monteurs bij Motor Houtrust waren wel blij met mijn ‘foutje’ want nu konden ze de zes cilinders eens mooi van binnen bekijken. Behalve problemen met een kapot voorwiellager – juist toen ik op weg was naar de BMW-fabriek voor een rondleiding – en problemen met de tankdop heeft de motor me nooit in de steek gelaten. Na drie jaar ging de motor met ruim anderhalve ton op de teller uit de lease. Over een opvolger hoefde ik geen moment na te denken, dat werd weer een K 1600 GTL. De daarop volgende K 1600 GTL werd door MR Motoren in Barendrecht geleverd en daar doe ik nog steeds het onderhoud. Dat is de motor waarmee ik nu nog rij.’

De K1600GTL wordt hoofdzakelijk gebruikt voor woon-werkverkeer.

Nog een BMW

Als leaserijder hoeft Jacques zich geen zorgen te maken over onderhoudskosten. ‘Alle benodigde beurten worden volgens het boekje bijgehouden bij MR Motoren. Ik doe zelf niks aan onderhoud, maar zorg er wel voor dat ondanks de vele ritten in mindere weersomstandigheden de motor er altijd fris bij staat. Vorige week vloog er een meeuw of een duif, ik kon het zo snel niet zien, tegen de rechter spiegel. Die beschadigde spiegel wordt dan direct vervangen. Op het kofferdeksel zaten krassen. Ik had voorgesteld om het beschadigde paneel opnieuw te laten spuiten, maar vervangen was volgens het leasebedrijf een betere optie. Eén keer ben ik met de ruim 300 kg wegende BMW omgevallen. Dat gebeurde in slow-motion. Ik wilde mijn rechtervoet neerzetten, maar de grond was net iets verder weg dan ik dacht. De als accessoire gemonteerde valbeugel voorkwam schade. De motor was naar rechts omgevallen en het lukte me wonderwel om de motor zelf weer op te tillen. Maar om de motor op de zijstandaard te zetten was wel even een dingetje. Ik stond aan de verkeerde kant van de motor, maar het is me gelukt. Met mijn eerste K 1600 GTL ging ik bepakt en bezakt en duo ook op vakantie. Met deze BMW niet meer. De twee coronajaren zijn er de oorzaak van dat ik nu nog “slechts” zo’n 35.000 km per jaar rij.’

Naast motorrijden heeft Jacques nog een passie en dat is parachutespringen (soms ook in wedstrijdverband). De K 1600 GTL blijkt dan een prima pakezel. ‘Parachute en alle verdere toebehoren kunnen mee op de motor om zo naar evenementen in Nederland en daarbuiten te rijden. Een paar jaar geleden heb ik bij Johan van de Wal in Andorra kennisgemaakt met offroadrijden. Dat was echt leuk en heeft ervoor gezorgd dat ik voor de fun naast de K 1600 GTL een BMW R1 250 GSA heb aangeschaft. Met de K 1600 GTL kan ik lezen en schrijven, maar rijden met de GSA over bochtige en onverharde wegen rijden is pas echt een groot feest. Mijn jongste dochter heeft sinds kort ook een motor en samen gaan we dan wel eens op pad. Zij op haar Honda NC750X, ik op de GSA.’

Ontspanning

Ondanks dat de K 1600 GTL met twee accessoirepakketten al zeer ruim is uitgerust heeft Jacques toch nog enkele losse accessoires toegevoegd zoals de eerdergenoemde valbeugels. ‘Bij MDI heb ik na een proefrit een hogere ruit gekocht. Met de originele ruit had mijn vriendin achterop last van turbulentie. Ik rij lange ritten, ook in de winter. Met verwarmde handvatten en verwarmde handschoenen blijven mijn vingers goed op temperatuur. Maar voor nog meer comfort heb ik ook nog handkappen gemonteerd. Op mijn eerdere Goldwings was ik een rugsteun gewend en dat wilde ik ook op de BMW. Corbin heeft zadels met zo’n rugsteun. Het zadel is prima gevormd, al merk ik tijdens langere ritten wel dat het zadel eigenlijk te zacht is. Ik doe het ermee, maar het kan volgens mij beter. Net als met mijn eerste BMW heb ik ook met deze weinig trammelant. Eén keer merkte ik dat de motor niet helemaal fris liep en het dashboard gaf een motorstoring aan. De oorzaak bleek een kapotte bobine. Dat was bij 120.000 km. Waar ik als ex-Honda rijder wel aan heb moeten wennen is het olieverbruik. De Honda’s verbruikten geen druppel, de BMW lust toch wel iets meer dan een liter op 10.000 km. Iemand anders zul je daar niet over horen klagen, maar ik was dat niet gewend. Maar dat mag de pret niet drukken. Iedere rit, het maakt niet uit wat voor weer het ook is, stap ik met plezier op de BMW. Motorrijden, na een dag overleggen en vergaderen, is voor mij de ultieme manier van ontspanning.’

BMW K 1600 GTL op de brug

De 144.000 km zijn aan de K 1600 GTL absoluut niet af te zien. Dat is tenminste de eerste indruk wanneer Slingerland met zijn BMW bij MOTO73-expert Van Sleeuwen arriveert. Deze maakt eerst een proefritje alvorens de motor op de brug wordt gereden. Van Sleeuwen: ‘Zo’n zescilinder rijdt geweldig, kracht en souplesse gaan samen. Maar waar ik altijd aan moet wennen, is de enorme “klak” bij het schakelen. Je zou verwachten dat ze dat bij BMW wel eens onder controle zouden krijgen.’ De eigenaar is er inmiddels aan gewend, hij weet niet beter.

Op de brug kijkt Van Sleeuwen eerst naar de remschijven. Die zijn nog als nieuw wat niet verwonderlijk is want ze zijn al een keer vervangen. Je zou verwachten dat er na een paar pekelwinters hier en daar wel wat roestvorming zou zijn. Vooral de bouten bij de remmen kunnen daar gevoelig voor zijn. Maar niets van dit alles bij deze BMW. Het enige roestplekje dat we konden vinden was een roestige bout van de Duolever-ophanging (schokdemper voor). Voor de rest geen roestpuntje of verweerd aluminium. Op zich niet verwonderlijk voor een motor van slechts vijf jaar oud, maar wel gezien de hoge km-stand en het doorrijden onder alle weersomstandigheden. Van Sleeuwen onderzoekt de BMW minutieus, maar er kan niet één minpuntje worden ontdekt. De BMW-dealer heeft zijn werk uitstekend gedaan. Een hogere km-stand kun je vaak herkennen aan versleten voetsteunrubbers. Niet bij deze motor. Jacques: ‘Die rubbers vervang ik om de 70.000 km. Ik heb er een hekel aan als iets er versleten uit begint te zien.’

Marathonmotor BMW R75/5: 50 jaar en nog steeds springlevend

De accu, nog de originele, heeft geen moeite met de vele accessoires. Het enige probleem dat wel regelmatig de kop op steekt betreft de standaard gemonteerde navigatie. Jacques: ‘Deze springt regelmatig op tilt en is al vijf keer vervangen. Gelukkig hoeft hiervoor niet het hele dashboard te worden gesloopt, maar kan deze ingebouwde navigatie van Garmin in een handomdraai uit de cockpit worden verwijderd.’

Van Sleeuwen probeert met een lamp zicht te krijgen op plekken die normaal gesproken aan het blote oog worden onttrokken, maar nergens kan enige slijtage worden ontdekt. Desondanks gaat deze motor binnenkort toch van eigenaar veranderen. Jacques: ‘Zo rond de 160.000 km wordt het leasecontract beëindigd. Mijn keuze voor een opvolger staat al vast, dat wordt weer een BMW K 1600 GTL. Tenzij de wetgeving wordt aangepast en leaserijden met een motor niet meer interessant is. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken iedere dag in een auto in plaats van op de motor te zitten.’

Foto’s: Peter van der Sanden

Merkenclub
Er is geen specifieke K1600-merkenclub, wel heb je via Facebook de BMW K1600GT/GTL Club Nederland waar eigenaren hun ervaringen kunnen delen met andere K1600-rijders. Deze Facebookpagina is niet bijzonder actief.
Reparaties en problemen
70.000 km                Voetsteunrubbers vervangen
83,000 km                Remschijf achter vervangen
120.000 km              Bobine, remschijven voor, kofferdeksels en vVoetsteunrubbers vervangen
Richtprijzen bij motorzaak
2011    ca. 11.000 euro
2012    ca. 12.000 euro
2013    ca. 13.000 euro
2014    ca. 14.500 euro
2015    ca. 16.500 euro
2016    ca. 17.500 euro
2017    ca. 19.000 euro
2018    ca. 20.500 euro
2019    ca. 22.000 euro

Technische gegevens BMW K 1600 GTL

MOTOR
Type vloeistofgekoelde zescilinder lijnmotor
Cilinderinhoud 1649 cc
Boring x slag 72 x 67,5 mm
Kleppen per cilinder 4
Compressieverh. 12,2:1
Carburatie injectie
Transmissie zesbak
Eindoverbr. cardan
PRESTATIES
Maximum vermogen 160 pk (116 kW) @ 7.750 tpm
Maximum koppel 180 Nm @ 5.250 tpm
RIJWIELGEDEELTE
Frame aluminium brugframe
Vering voor Duolever
Vering achter Paralever
Veerweg v/a 115/135 mm
Rem voor twee 320mm-schijven met vierzuigerklauw
Rem achter een 320mm-schijf met dubbelzuigerklauw
Banden v/a 120/70ZR17, 190/55ZR17
MATEN EN GEWICHTEN
Gewicht 321 kg (droog)
Tankinhoud 26,5 liter
Zithoogte 750 mm
Wielbasis 1618 mm
Balhoofdhoek 26,8°
Naloop 106,4 mm

BMW K 1600 GTL: goed om te weten

In oktober 2010 werd de BMW K1600GTL (en de K1600GT) tijdens de motorbeurs in Keulen aan het publiek voorgesteld. Een half jaar later reden de eerste kopers op de K1600GTL de showroom uit. Na Benelli (750 en 900 Sei), Kawasaki (Z1300) en Honda (CBX1000) na ruim 20 jaar eindelijk weer eens een zescilinder in lijn.

De K1600GTL was de opvolger van de K1200LT. In 2016 kreeg de K1600GTL een update (tweede generatie), de laatste update dateert van 2022 (derde generatie). Van 2013 tot 2016 was er ook een “Exclusive”-uitvoering voorzien van alle luxe die je maar kunt bedenken. De GTL is bovendien iets stiller dan de GT en de GTL heeft een iets lager zadel, voetsteunen die wat verder naar voren staan en het stuur dat iets verder naar achteren (naar de bestuurder toe) staat. Dat alles moet leiden tot een meer ontspannen zithouding. En verder beschikt de luxe GTL over meer elektronische toepassingen. Vooral bestemd voor de Amerikaanse markt is er ook nog de K1600B waarbij de B staat voor Bagger. Met zijn 160 pk en een koppel van 175 Nm wint de BMW het van de andere grootmachten zoals de Honda Pan European, de Kawasaki GTR1400, de Honda Goldwing en de Yamaha FJR1300.

Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen