Voor Chiel Harmsen blijkt de aanschaf van een nieuwe BMW R1200RT in 2011 een goede keuze te zijn geweest. Hij rijdt sinds die tijd met veel plezier, en zonder noemenswaardige problemen, vrijwel dagelijks met de luxe boxer. De kilometerteller is inmiddels de twee ton ruim gepasseerd en het doel is nu om de drie ton te halen.
Chiel Harmsen (64) uit Utrecht vond brommer rijden in zijn jeugd al prachtig, de drang om meteen op zijn achttiende het motorrijbewijs te gaan halen was er niet. ‘Maar er is wel altijd een lichte drang aanwezig geweest om toch een keer motor te gaan rijden. Met de komst van een gezin en drukke werkzaamheden werd die drang weggestopt. Mijn broer reed wel motor en op diens motor heb ik wel eens een stukje gereden. Ik wist daarom maar al te goed hoe leuk motorrijden kan zijn. Pas in 2008 heb ik de knoop doorgehakt en ben motorrijles gaan nemen. Misschien was het vanwege een soort midlifecrisis, wie zal het zeggen. Nadat ik was geslaagd heb ik een BMW K75RT gekocht, gevolgd door een K1100RT. De RT’s hebben mijn voorkeur vanwege de goede weer/windbescherming. Mijn meeste kilometers betreffen woon-werkverkeer. Ik moet ook comfortabel onderweg kunnen zijn als de weergoden me eens niet goed zijn gezind. Met de K1100 ben ik een keer met een KNMV-reis naar Moskou geweest. Die reis heeft wel indruk op me gemaakt. Niet zozeer vanwege de mooie wegen, in Rusland was het vooral rechttoe rechtaan, maar wel de totaal andere wereld waarin we terechtkwamen.’
Marathonmotor Honda NT1100: bij gebrek aan beter
In 2011 werd het voor Chiel tijd om uit te kijken naar een vervanger voor de K1100RT. ‘Ik had mijn vorige motor gekocht bij De Jong Motoren in Alphen aan den Rijn. In die zaak stond toevallig ook de motor waarnaar ik op zoek was, een BMW R1200RT in de juiste kleur. Geen levertijd, kenteken regelen en rijden. Wel eerst nog wat extra accessoires bijgekocht zoals een topkoffer, navigatiehouder, veiligheids- en lifestylepakket en een diefstalalarminstallatie.’
Chiel Harmsen
Woonplaats | Utrecht |
Leeftijd | 64 jaar |
Beroep | datamanagementspecialist |
Rijdt sinds | 2008 |
Aangeschaft | 2011 |
Motorfiets | BMW R1200RT |
Nieuwprijs | circa €21.961 |
Dagwaarde | circa €5.000 |
Rijstijl | toer |
Gebruik | woon-werk en toer |
Brandstofverbruik | 1:20 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | motorzaak |
Bouwjaar | 2011 |
Kilometerstand | 215.306 km |
Van alles wat
De meeste van de inmiddels 215.000 kilometers zijn vooral zakelijk geweest. ‘Omdat ik zzp’er ben en werk als datamanagementspecialist kocht ik de motor zakelijk. Ik word ingehuurd door grote bedrijven die hun datasystemen op orde willen krijgen. Zo’n klus duurt vaak een jaar of langer. Mijn werkplek kan dus overal in Nederland zijn. Ik ga altijd met de motor naar mijn werk, ook als ik voor een kennismakingsgesprek ga. Ik merk wel eens dat er in eerste instantie een beetje vreemd tegen mij wordt aangekeken. Iemand in motorpak in plaats van een driedelig pak. Verder heeft de motor alleen maar voordelen. Minder last van files en wat denk je van parkeren bij een bedrijf in de stad? Een motor kun je altijd wel ergens parkeren. Sinds corona is thuiswerk steeds meer aan de orde, maar als het enigszins kan ben ik toch het liefst op het bedrijf aanwezig. Je hoort en ziet dan veel meer van wat er op de werkvloer leeft. En dat kan belangrijk zijn voor het werk wat ik doe. Maar behalve voor woon-werkverkeer ben ik de BMW vooral ook gaan waarderen als een zeer prettige reismotor. Een weekje weg met tentje achterop is voor mij de ultieme manier om het hoofd lekker leeg te maken. Vaak ga ik dan alleen op stap of tijdens een clubuitje van MTC Holland. En soms mondt een werkopdracht uit in een leuke motorrit. Zo moest ik eens naar een klant in Dublin. Ik had het vliegtuig kunnen nemen, maar waarom niet eens een keer met de motor die kant op? En zo geschiedde. Maar de meeste toertochten gaan toch gewoon richting Duitsland, Oostenrijk of Frankrijk. Om mijn rijkunsten wat bij te spijkeren probeer ik ieder jaar een cursus te doen. Dat kan een circuitdag op Assen zijn of een KNMV VRO-training. Allemaal leuk, maar het allerleukste was toch wel de allroadtraining bij Berrt. Ik heb daarvoor uiteraard niet met mijn eigen motor gereden maar op een gehuurde GS. Dat was voor mij de leukste dag op een motor ooit. Tot op heden heb ik gelukkig nog geen ernstige ongevallen op de motor meegemaakt. Wel ben ik een keer omvergereden toen ik stond te wachten bij een stoplicht. De auto voor me wilde van rijstrook veranderen en reed achteruit. De automobilist had me niet gezien. Ik zag het aankomen, maar kon geen kant op. Ik werd rechts aangetikt en viel naar links. Aan beide kanten kuipschade, beschadigde koffers, spiegels en kleppendeksel. Dat was niet de eerste schade. Ik had de BMW ongeveer een maand toen de motor omviel tijdens parkeren. Sindsdien zet ik bij parkeren de motor altijd in de versnelling. Dat de motor van de zijstandaard rolt overkomt me geen tweede keer. De eerste schade bij een gloednieuwe motor was wel heel zuur.’

Onderhoud
Voor onderhoud is Chiel Harmsen vaste klant bij de BMW-dealer. ‘Vanwege garantie had ik voor mezelf bedacht de eerste jaren het onderhoud bij BMW-dealer Arie Molenaar te laten doen. Daarna zou ik naar een kleinere motorzaak gaan. Maar dat laatste is er nooit van gekomen. Er ontstond al snel een goede relatie met de dealer. Als ik bel voor een beurt herkennen ze mijn naam. Omdat ik zeer tevreden ben over deze zaak ben ik voor onderhoud nooit meer op zoek gegaan naar een andere motorzaak. Zelf heb ik geen tijd en geen ruimte om ook maar iets aan onderhoud te doen. Af en toe poetsen, daar houdt het wel zo’n beetje mee op. De BMW heeft me onderweg nooit in de steek gelaten. Goed preventief onderhoud ligt daar volgens mij aan ten grondslag. En als je veel kilometers rijdt zoals ik, dan sta je nu eenmaal regelmatig in de werkplaats. Denk alleen maar aan het vervangen van banden.’
Tot 65.000 km bleef het onderhoud beperkt tot het wisselen van olie, filters en banden. ‘Bij 65.000 km zijn de schakelaars van de richtingaanwijzer en de cruisecontrol vervangen. Die werkten niet goed meer. Kort daarna moest er voor het eerst een nieuwe accu in. Bij 114.600 km zijn de drie remschijven vervangen. En het mechaniek van de rechter koffer was kapot. Er is toen een compleet nieuwe “kofferbodem” gemonteerd.’
Marathonmotor BMW R 1200 GS: een derde leven voor Auke’s BMW
Tijdens een 20.000 km beurt ontdekte de monteur dat de Exup-klep vastzat. ‘Ik had daar niets van gemerkt, de motor liep nog steeds prima. Gelukkig staat de klep open. Repareren is een vrij kostbare zaak. Op advies van de monteur heb ik het daarom maar zo gelaten. Had de klep dichtgestaan dan was het natuurlijk een ander verhaal geweest. Bij de daarna volgende 20.000 km-beurt is het kogelgewricht van het Teleleverveersysteem vervangen. Dit is een beetje vergelijkbaar met het balhoofdlager bij een conventionele voorvork.’
Behalve dat kogelgewricht was ook de remschijf (voor de tweede keer) aan vervanging toe. ‘Daar stond ik wel een beetje van te kijken, want ik gebruik de achterrem maar sporadisch. Omdat de handvatverwarming rechts niet meer functioneerde is daar een nieuw handvat geplaatst. Onlangs heeft de BMW me voor het eerst in de steek gelaten. Gelukkig niet onderweg, maar in de parkeergarage onder mijn woning. Ik probeerde de motor te starten, de motor leek aan te slaan en stopte er gelijk weer mee. Ik had vrij snel in de gaten dat het probleem bij de brandstofpomp lag. Ik miste het bekende geluid van de pomp als je de motor op contact zet. Normaal gesproken wordt de motor door de dealer opgehaald, vanwege extreme drukte lukte dat toen niet. Het was wel even een dingetje om de motor uit de parkeerkelder te krijgen. 250 kilo is dan toch wel pittig.’
BMW R1200RT op de brug
Bijna geruisloos, de R1200RT heeft een heel zachte boxer-roffel, rijdt Chiel Harmsen met zijn BMW de parkeerplaats op bij MOTO73-expert Van Sleeuwen. Het is een koude ochtend, de handvatverwarming komt nog goed van pas. Dat de BMW al dik 200.000 km achter de kiezen heeft is aan niets te zien. Ook na het proefritje van Van Sleeuwen krijgt de motor nog alle lof toebedeeld. ‘Het is dat de teller het aangeeft, anders zou ik niet geloven dat de motor al zoveel heeft gelopen. Alles voelt nog perfect. Schakelen, koppelen, remmen als bij een nieuwe’, aldus Van Sleeuwen.
Heb jij ook een marathonmotor? |
Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl. |
Eenmaal op de brug, waarop we de BMW vanuit een ander perspectief kunnen bekijken, is wel te zien dat de motor een groot aantal pekelwinters achter de rug heeft. Niet dramatisch, maar wel zichtbaar. De uitlaatbochten hebben het moeilijk gehad met pekel maar ze zijn zeker nog niet versleten. Op sommige plekken laat de coating van het motorblok los, net als bij de veer van de voorvork. Maar dat is alleen pas te zien wanneer je met een zaklamp onder het plaatwerk op zoek gaat. De remschijven, zowel voor als achter, zijn nog prima. De remklauwen blijven niet hangen, de wiellagers zijn zoals we dat van BMW gewend zijn. Goed dus. Problemen met de cardan zijn de eigenaar al even vreemd. Nog nooit omkijken naar gehad.
Op de vraag of de BMW olie verbruikt weet Chiel te melden dat hij tussen twee beurten in nooit hoeft bij te vullen. En met een brandstofverbruik van 1:20 is de dikke boxer zuinig te noemen. Het lakwerk van al het kunststof ziet er nog fris uit. Alleen op een paar plekken wat beschadigingen veroorzaakt door het omvallen van de motor. Onder de buddyseat, waar een deel van het frame zichtbaar is, valt amper roest waar te nemen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De R1200RT van Chiel Harmsen verkeert nog in topconditie. ‘Goed om te horen’, aldus de eigenaar. ‘Ik wist zelf natuurlijk ook wel dat de motor nog goed was. Met een motor die ik niet vertrouw ga ik niet dagelijks op pad. Zakelijk is de motor al lang afgeschreven. Ik heb wel eens getwijfeld om een nieuwe te kopen, maar eenmaal voorbij de 100.000 km heb ik dat idee aan de kant gezet. Het is nu mijn streven om met deze motor de 300.000 km te halen. Of dat gaat lukken? Over een paar jaar vervallen de woon-werk-kilometers. Dan loopt het denk ik niet meer zo’n grote vaart met die kilometers. Aan de motor zal het niet liggen.’
Foto’s: Peter van der Sanden
Richtprijzen bij motorzaak |
2005 ca. 5.800 euro 2006 ca. 6.000 euro 2007 ca. 6.200 euro 2008 ca. 6.400 euro 2009 ca. 7.200 euro 2010 ca. 7.500 euro 2011 ca. 8.500 euro 2012 ca. 7.500 euro 2013 ca. 9.500 euro 2014 ca. 11.000 euro 2015 ca. 12.000 euro 2016 ca. 13.500 euro 2017 ca. 14.500 euro 2018 ca. 16.500 euro |
Gemonteerde accessoires |
Topkoffer Veiligheidspakket Lifestylepakket alarm |
Reparaties en problemen |
65.000 km Schakelaar richtingaanwijzer en schakelaar cruisecontrole vervangen 67.500 km Accu vervangen 114.000 km Remschijven voor en achter vervangen, kofferbodem vervangen wegens defect mechaniek 121.000 km Vanwege schade kleppendeksels, spiegels en kofferdeksels vervangen 126.000 km Accu vervangen 172.000 km Exup-klep vast, niet vervangen, haaks ventiel en sensor vervangen 191.000 km Kogelgewricht van Telelever, remschijf achter en handvatverwarming rechts vervangen 207.900 km Brandstofpomp vervangen |

BMW R1200RT: goed om te weten
De R1200RT werd eind 2004 de opvolger van de R1150RT die sinds 2001 op de markt was. De R1150 had een cilinderinhoud van 1130 cc, de R1200 kreeg er 40 cc bij. Hiertoe werd de slag van de R1200RT met 2,5 mm vergroot. Het vermogen ten opzichte van de R1150RT steeg met 15 pk (van 95 naar 110). Om te kunnen wedijveren met bijvoorbeeld de Yamaha FJR1300 en de Pan European van Honda werd het gewicht van de R1200RT ten opzichte van zijn voorganger met 20 kg teruggebracht tot 229 kg. Deze gewichtsbesparing werd o.a. bereikt door vervanging van de kabelboom door een CAN-bussysteem, lichtere elektronica, aandrijflijn, versnellingsbak en uitlaatsysteem. Het 1200-blok van BMW is het eerste boxerblok met balansassen. De R1150 was een verkoophit voor BMW en de R1200RT deed daar weinig voor onder. Zoals dat een sportieve toermachine betaamt zijn er vele opties leverbaar, zoals verlaagd zadel, zadel- en handvatverwarming, radiovoorbereiding, boordcomputer met olie-indicator en cruisecontrol, elektronische aanpassing van de vering, kleurloze richtingaanwijzers en nog veel meer. In 2010 kreeg de R1200RT een dubbele bovenliggende nokkenas en verhoogde rempotjes op het stuur. In 2014 is de RT nog eens goed onder handen genomen. Behalve dat het luchtgekoelde blok vervangen is door een watergekoeld exemplaar heeft de nieuwe R1200RT ook een ander uiterlijk gekregen. In 2018 werd de R1200RT opgevolgd door de R1250RT.
Merkenclub |
Op Facebook is een BMW R1200RT club actief waar gelijkgestemden hun ervaringen kunnen delen. En verder bestaat er een forum voor RT-rijders: www.bmwrtforum.nl. |
Technische gegevens BMW R1200RT
motor | |
Type | luchtgekoelde tweecilinder viertakt boxer |
Cilinderinhoud | 1170 cc |
Boring x slag | 101 x 73 mm |
Kleppen per cilinder | 4 |
Compressieverh. | 12,0:1 |
Carburatie | injectie |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | cardan |
prestaties | |
Maximum vermogen | 110 pk (81 kW) bij 7.500 tpm |
Maximum koppel | 115 Nm bij 6.000 tpm |
rijwielgedeelte | |
Frame | stalen frame met blok als dragend deel |
Vering voor | Telelever |
Vering achter | Paralever |
Veerweg v/a | 120 / 135 mm |
Rem voor | twee 320 mm-schijven met vierzuigerklauw |
Rem achter | 265 mm-schijf met tweezuigerklauw |
Banden v/a | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
afmetingen | |
Gewicht | 229 kg (droog) |
Tankinhoud | 27 liter |
Zithoogte | 820 / 840 mm |
Wielbasis | 1495 mm |
Balhoofdhoek | 26,6° |
Naloop | 110 mm |