Het liefst had Detlef de Vries drie jaar geleden een nieuwe Pan European gekocht. Omdat Honda de productie van deze populaire motor had stopgezet, zat er voor hem niets anders op dan uit te kijken naar een ander model. Omdat hij tevreden was over het merk Honda viel zijn oog op de toen net geïntroduceerde NT1100. Drie jaar en ruim 122.000 km later kijkt Detlef met een tevreden blik terug, ook al kan de NT1100 niet geheel tippen aan de eerder door hem zo geprezen Pan European.
Marathonmotor BMW R 1200 GS: een derde leven voor Auke’s BMW
Detlef de Vries (62) behoort niet tot de groep motorrijders die van kinds af droomde van een wereld op twee wielen. Motorrijden begon voor hem pas uit pure noodzaak. Hij werkte als manager bij de Rabobank en moest dagelijks van Velserbroek naar Aalsmeer. ‘Toen lag de A5 er nog niet en deed ik er met de auto anderhalf uur over (36 km) om naar mijn werk te komen. En terug dus ook weer anderhalf uur. Dat moet efficiënter kunnen dacht ik. Toen (eind 2000) ontstond het idee om voor woon-werkverkeer de auto te verruilen voor een motor. In drie maanden haalde ik mijn motorrijbewijs en in april 2001 kocht ik mijn eerste motorscooter, een Honda FES Pantheon 125 cc. Achteraf gezien geen goede keuze want met wind tegen en op topsnelheid duurde het veel te lang om veilig een vrachtwagen in te halen. Toen ik in december 2001 bij een rood verkeerslicht vol van achteren werd aangereden door een automobilist die op zijn mobiel zat te kijken, was het einde verhaal voor de scooter. Die lag volledig in de kreukels, ik was gelukkig nog redelijk heel.’
Dit ongeval betekende niet het einde van Detlefs tweewieleraspiraties. Op 5 januari 2002 kocht hij een gebruikte Honda NT650 Deauville. ‘Voor woon-werkverkeer een perfecte motor met veel opbergmogelijkheden. De Deauville beviel zo goed dat ik in oktober 2003 besloot een volledig nieuwe NT650 te kopen. Door de cardanaandrijving was het onderhoud minimaal.’ Met 80.000 km op de teller werd de NT650 in 2006 ingeruild voor een nieuwe NT700 Deauville. ‘Deze had iets meer vermogen en dat beviel me wel. Na minder dan een jaar mocht ik van de verzekering een nieuwe bestellen, omdat de mijne bij mijn huis van onder de carport was gestolen.’
Detlef de Vries
Woonplaats | Velserbroek |
---|---|
Leeftijd | 62 jaar |
Beroep | motorrijinstructeur |
Rijdt sinds | 2001 |
Aangeschaft | 2022 |
Model | HONDA NT1100 |
Nieuwprijs | circa € 18.100,- |
Dagwaarde | circa € 9.000,- |
Rijstijl | sportief/toer |
Gebruik | woon-werk en vakantie |
Brandstofverbruik | 1:19 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | motorzaak |
Bouwjaar | 2022 |
Kilometerstand | 122.000 km |
Het roer om
Omdat Detlef het motorrijden steeds leuker begon te vinden en de motor vaker werd gebruikt voor toertochten met volle bepakking, ontstond de vraag naar meer motorvermogen. In 2009 kocht hij daarom een Honda ST1300 Pan European uit 2005 met slechts 17.000 km op de teller. ‘De Pan was een motor naar mijn hart. Dat veranderde niet nadat ik de vierde reorganisatie bij de Rabobank niet “overleefde”. Twaalf jaar voor mijn pensioen kwam ik zonder werk te zitten. Wat nu? Ik besloot het roer om te gooien en iets totaal anders te gaan doen. Ik ging van mijn hobby, motorrijden, mijn beroep maken. De gedachte kwam voort uit het feit dat ik al enkele jaren meeging met motorweekenden naar het buitenland en de organisator mij vroeg of ik deelnemers wilde begeleiden tijdens de reizen. Als begeleiders gingen er meerdere motorrijinstructeurs mee. Ook huurde de organisatie regelmatig het politiecircuit in Lelystad af om daar vervolgens voortgezette motorrijopleidingen en bochtentrainingen te geven. Zo ben ik eigenlijk in het vak van motorrijinstructeur gerold. In 2017 heb ik mijn instructiepapieren behaald om autorijlessen te mogen geven. Dat heb ik anderhalf jaar gedaan om ervaring op te bouwen in de manieren van instructiegeven en vooral het coachen van beginnende bestuurders. In de tussentijd heb ik de opleiding tot motorrijinstructeur gevolgd en ben ik officieel op 1 mei 2019 mijn eigen motorrijschool begonnen. Direct aansluitend heb ik ook de KGI-opleiding gevolgd waardoor ik mij KNMV Gediplomeerd Instructeur mag noemen. Behalve met mijn eigen leerlingen werk ik ook nog als ZZP’er voor andere motorrijscholen. En samen met een vaste groep motorrijinstructeurs begeleiden we meerdere malen per jaar andere motorrijders tijdens langere weekenden en of 12-daagse motorreizen in het buitenland zoals Luxemburg, diverse gebieden in Duitsland, Oostenrijk, Italië en Slovenië. De ST1300 was perfect als volgmotor tijdens rijlessen. Maar helaas, toen de Pan aan vervanging toe was bleek er geen opvolger te zijn.’
Heb jij ook een marathonmotor? |
Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl. |

Maatje
Zo begon voor Detlef de zoektocht naar een opvolger voor de Pan, die inmiddels 216.000 km had gelopen. ‘Een Yamaha FJR1300 kwam het dichtst in de buurt, maar ook die productie werd gestaakt. En heel eerlijk, ik was inmiddels een echte Honda-man geworden. Gelukkig kwam Honda met de nieuwe NT1100. Ik had al op de nieuwe Africa Twin met hetzelfde blok proefgereden. De levertijden waren echter gigantisch lang. En ik wilde graag de witte versie. Via mijn trouwe Honda-specialist Snoek Motoren in Heerhugowaard, waar ik sinds 2008 klant ben, kocht ik de tweede in Nederland geleverde witte NT1100. Dat was in april 2022. Ik gebruik mijn NT dagelijks om mijn leerlingen tijdens de motorrijlessen te volgen. Ik rij gemiddeld 900 kilometer in de week en om de drie à vier maanden (12.000 km) breng ik mijn motor voor een beurt en nieuwe banden naar Snoek Motoren. Het is voor mij puur gezien een vervoermiddel dat ik gebruik voor mijn werk. Maar wel een super betrouwbare motor, zo weet ik inmiddels. Bij aanschaf heb ik de motor direct voorzien van een aantal accessoires zoals een topkoffer (zijkoffers zijn standaard), een gelzadel, een quickshifter, spiegelverbreders en een Nemo-kettingsmeersysteem. Wat ik echter het meest mis op de NT1100 is een cardan. Ik heb nooit eerder met een kettingfiets gereden. Regelmatig smeren zorgt er gelukkig wel voor dat de ketting het op de NT1100 zo’n 45.000 km vol houdt. Met bijna 45.000 kilometers per jaar zijn de onderhoudskosten natuurlijk aanzienlijk. Wat te denken van drie bandensets per jaar. Technische problemen zijn er nauwelijks met de NT1100. Eén keer is het Honda-gelzadel onder garantie vervangen omdat er scheurtjes optraden. En begin dit jaar is het TFT-scherm (3.500 euro!) onder garantie vervangen. Het scherm viel om de haverklap uit. Qua onderhoud doe ik behalve ketting smeren zelf niets aan de motor. Dat laat ik liever over aan mensen die er echt verstand van hebben.’
Test 2025 Honda NT1100 DCT Electronic Suspension: geslaagde update
Marathonmotor Honda NT1100 op de brug
Amper drie jaar oud en dan al 120.000 km op de teller. Niet veel motorrijders krijgen dat voor elkaar. Het is dan ook een bijzonder jonge Marathonmotor die bij MOTO73-expert Van Sleeuwen de parkeerplaats op rijdt. De witte NT1100 ziet er op het eerste gezicht uit om door een ringetje te halen. Pas later op de brug wordt de invloed van pekel op een enkele plek zichtbaar. Van Sleeuwen begint met het gebruikelijke proefritje. Bij terugkomst merkt hij op dat hij een afwijkend stuurgedrag meent te voelen. Dat vermoeden wordt op de brug snel bevestigd wanneer het voorwiel los van de grond komt en de balhoofdlagers worden gecontroleerd. Er is overduidelijk een vast punt voelbaar. ‘Bij de laatste grote beurt stond op de factuur de opmerking dat de balhoofdlagers bij de volgende beurt aan vervanging toe zijn. Ik had er zelf weinig van gemerkt maar ik weet nu, nu ik het zelf heb gevoeld, dat dat geen overbodige luxe is.’
Op sommige delen van de voorvork en de klemmen van de remleidingen is te zien dat pekel vat heeft gekregen op het metaal. ‘Als ik veel in de pekel rij dan spoel ik de motor minimaal eens per week met koud water af. Maar helemaal voorkomen dat ergens toch iets gaat roesten of verweren voorkom ik daar niet mee. Tijdens beurten in de winter wordt de motor in de wax gezet.’ Aan het motorblok of de lak zijn nog geen sporen van slijtage te zien. Gezien de leeftijd van de motor valt dat op korte termijn ook niet te verwachten.
De remschijf achter is bij 95.000 km vervangen. De schijven voor zijn nog niet vervangen en er valt ook nog maar heel weinig slijtage te meten. ‘Tijdens het volgen van leerlingen wordt de voorrem zelden intensief gebruikt. Tijdens ritten in het buitenland is dat natuurlijk anders, maar de meeste kilometers worden gewoon in het vlakke Nederland gereden.’
Tijdens de afgelopen 122.000 km heeft de Honda NT1100 nog geen klap verkeerd gegeven. Het motorblok is uiterst betrouwbaar gebleken. Kleppen stellen komt in de regel neer op kleppen controleren. Olie en filters worden iedere 12.000 km ververst en vervangen Qua kilometers mag de NT1100 dan een Marathonmotor zijn, qua leeftijd zeker niet. Optische slijtage is amper te zien of het zou een afgesleten linker voetsteun moeten zijn. Het schakelpedaal is wel vervangen omdat er te veel speling op de as zat. MOTO73-expert Van Sleeuwen kan niet anders concluderen dan dat de bij het grote publiek tot nu toe ondergewaardeerde NT1100 nog in nieuwstaat verkeert.
Ondanks het gemis van de Pan European is Detlef toch goede maatjes geworden met zijn NT1100. ‘Ik kan al mijn gereedschap en attributen die ik nodig heb voor de rijlessen gemakkelijk meenemen. En ook voor trainingen in het buitenland voldoet de motor prima. Natuurlijk heb ik nog wel een wensenlijstje voor een opvolger zoals cardanaandrijving, elektronische vering, eenvoudiger te verstellen ruit en wat meer pk’s en koppel. Misschien vind ik een aantal van deze zaken terug in de nieuwe NT1100 die ik zeer waarschijnlijk in de toekomst ga aanschaffen. Tenzij er toch nog een nieuwe Pan European komt.’
Foto’s: Peter van der Sanden
Richtprijzen bij motorzaak |
2022 ca. 13.500 euro 2023 ca. 14.000 euro 2024 ca. 16.000 euro |
Gemonteerde accessoires |
Topkoffer Comfort gel buddyseat Quickshifter Tankpad Kettingsmeersysteem Spiegelverbreders SW Motech tas en ring Camera voor en achter |
Reparaties en problemen |
39.000 km Honda gelzadel vervangen (garantie) 95.000 km remschijf achter vervangen 120.000 km schakelpedaal en TFT-scherm vervangen (garantie) |
Honda NT1100: goed om te weten
De Honda NT1100 is speciaal bedoeld voor de Europese markt en kwam eind 2021 op de markt. Het gebruikte motorblok is een aangepaste versie van het motorblok dat eveneens wordt gebruikt in de Honda CRF1100 Africa Twin. Het motorblok is er in twee varianten, met normale versnellingsbak en met DCT (Dual-Clutch-Transmission). Het nieuwe 2025-model heeft als optie Electronic Suspension.
Merkenclub |
Omdat de Honda NT1100 in het zwaardere toersegment thuis hoort en min of meer als vervanger van de Honda Pan European wordt gezien zijn NT1100-bezitters welkom bij de Club Pan-European Nederland, kortweg CPEN (www.club-pan.nl). |
Specificaties Honda NT1100
MOTOR
Type | vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor |
---|---|
Cilinderinhoud | 1084 cc |
Boring x slag | 92 x 81,5 mm |
Kleppen per cilinder | 4 |
Compressieverh. | 10,1:1 |
Carburatie | injectie |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting |
PRESTATIES
Maximum vermogen | 102 pk bij 7.500 tpm |
---|---|
Maximum koppel | 104 Nm bij 6.250 tpm |
RIJWIELGEDEELTE
Frame | stalen semi dubbel wiegframe |
---|---|
Vering voor | upside-down-telescoopvork |
Vering achter | monoschokdemper |
Veerweg v/a | 150 / 508 mm |
Rem voor | twee 310mm-schijven met vierzuigerklauw |
Rem achter | 256mm-schijf met vierzuigerklauw |
Banden v/a | 120/70R17, 180/55R17 |
Afmetingen
Gewicht | 233 kg (droog) |
---|---|
Tankinhoud | 20,4 liter |
Zithoogte | 820 mm |
Wielbasis | 1535 mm |
Balhoofdhoek | 26,5° |
Naloop | 108 mm |
