vrijdag 19 april 2024

TET-test Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Een jaar lang gaan we op zoek naar de beste TET-motor ter Wereld. De Trans Euro Trail is een netwerk van offroadwegen dat over een afstand van ruim 51.000 km door Europa slingert. Al deze routes liggen vast in gpx-bestanden. De TET-test is geen endurocompetitie, maar een zoektocht naar offroadwaardige adventuremotoren die geschikt zijn om delen van dit Europese offroadnetwerk te rijden. Als eerste aan de beurt: de Harley-Davidson Pan America 1250 Special.

Fotografie: Deadline

Met de 2022 Harley-Davidson Pan America zitten we meteen aan de zware kant van het TET-spectrum. De Amerikaanse adventuremotorfiets heeft zeker offroadcapaciteiten, maar een middenklasser – laat staan een lichtgewicht – is hij allerminst. Toch oogstte de Pan al sinds zijn debuut in 2021 lovende kritieken voor z’n offroadprestaties. Wij deden goede ervaringen op tijdens zijn internationaal debuut op de Duitse mijnsite van Stöffel Park, maar ook op testritten in het Olmense Harley-Davidson Adventure Centre.

Grensoverschrijdend gedrag

Het Olmense Harley-Davidson Adventure Centre is ook de locatie waar we de Pan America oppikken om naar de TET te rijden. Tussen Arendonk en Reusel steken we de Belgisch-Nederlandse grens over en rijden dan oostwaarts over de TET. Het is een mooi stuk met overwegend offroad en zanderige ondergrond. Dat heeft als voordeel dat het in de wintermaanden nog niet al te lastig rijden is. De zanderige ondergrond is op sommige delen zelfs beter berijdbaar dan in de zomer. Wel kwamen we twee keer bij een traject waarvan we niet helemaal zeker waren of we het ook geoorloofd was deze te passeren. Maar op een natte dinsdag is het meestal oké om offroad te rijden. We raden niemand aan om dit in het weekend te doen, wandelaars, honden en paarden zijn meestal geen fan van offroadavonturiers. In dit geval is problemen vermijden beter dan ze oplossen. Grensoverschrijdend gedrag wordt getolereerd als je van België naar Nederland rijdt, maar niet als je als een dolle langs zondagse wandelaars raast.

GARAGE73: Met de Yamaha Ténéré 700 de TET op

Verrassend

Terug naar de Harley-Davidson Pan America dan en de verrassend goede indruk die de motor naliet. Ja, het is een motor waarmee je makkelijk een reis van een paar duizend kilometer mee kunt doen. Het is echter ook een motor die je offroad verrast. Laag zwaartepunt, goed werkende elektronica en een verrassend goede veerwerking als de zanderige ondergrond hobbelt en bobbelt. De Pan Am stond op de door Harley-Davidson aangeraden Michelin Anakee Wild-banden en dat bleek een goede keuze te zijn. Het feit dat Harley voor een 19-inch voorwiel en geen 21-inch kiest, toont dat de focus zeker niet in de eerste plaats op offroadgebruik ligt. Maar de mogelijkheid is er wel. Het Revolution Max-blok is tegelijk krachtig en goed te doseren. En de elektronica heeft de optie Off Road+ aan boord, die toelaat om de tractie controle én het ABS uit te schakelen. Dat is handig als het wat harder gaat en, net zo belangrijk, het is gemakkelijk. De bediening van de rijmodi is bijzonder eenvoudig en is goed afleesbaar op het tft-scherm. Dat is geen pluspunt voor het rijden, maar het maakt dat de Harley zijn score voor het gebruiksgemak verder opdrijft. Je kunt van een kolos van ruim 240 kg geen wendbare middenklasser maken, maar daar staat tegenover dat Harley’s eigenzinnige ontwerp en design wel werkt. De Pan America is smal van bouw in het middendeel en daardoor kun je ‘m goed tussen de benen knellen. Zo verhoog je verder de stabiliteit en verminder je de vermoeidheid in de armen.

TET-test Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Dat klopt!

De verhoudingen kloppen helemaal. Staand rijden gaat vrij ontspannen, zitten is erg relax. Dit is een motor waarmee je makkelijk op de snelweg naar het zuiden raast, maar iets zegt ons dat de 150 km die we in vier uur reden op de Belgisch-Nederlandse TET-route meer fun leverde. We kwamen nooit in de problemen en waren onder de indruk van de wendbaarheid. De Harley kan op dat vlak wedijveren met een motorfiets van een paar honderd cc minder inhoud en tientallen kilo’s minder zwaar. De 150 pk en 128 Nm raak je offroad nooit kwijt, maar de koppelberg zorgt er wel voor dat je schakellui kunt rijden. Meestal heb je de keuze tussen twee of drie versnellingen om vlot te kunnen rijden. En als je dan toch moet schakelen, is de optionele quickshifter handig. Ook de elektronische rijhulpen van deze machine kunnen het betere offroadwerk aan. Van de adaptieve rijhoogte, de twee offroadgerichte rijmodi (Off-Road en Off-Road Plus), de stelmogelijkheden voor de hellingshoekgevoelige ABS en tractie controle tot de mogelijkheid tot het finetunen van de ophanging – handig om aan te passen naargelang de ondergrond.

Toertest Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Overdog

Het zal ons verbazen als de Harley-Davidson het eindklassement in onze zoektocht naar de ultieme TET-bike wint. Maar het zal ook nooit Harley’s bedoeling zijn geweest om de ultieme TET-motor te bouwen. De Pan America is gezien het vermogen, gewicht en de afmetingen eerder een overdog dan een underdog in deze competitie. Maar mochten we de TET-verkiezing uitsluitend rijden met motoren van meer dan 1000 cc, dan zou de Amerikaan niet al te ver uit de buurt van de hoofdprijs zitten.

Het feit dat hij in dit soort testen toch zo goed scoort, is vooral een teken van de veelzijdigheid van de Pan America. Het is een motor die meer kan dan je denkt en die alles doet met een groter gemak dan je verwacht. Wat wel blijft wennen is dat de motor soms een halve seconde stil blijft als je op de startknop duwt. Ook Adaptive Ride Height is een uniek kenmerk dat deel uit maakt van het DNA van één van de meest eigenzinnige adventure motoren op de markt. Dat de Harley ons in positieve zin heeft verrast op de zanderige en soms modderige TET-wegen, geeft aan dat hij meer in zijn mars heeft dan de meeste motorijders denken of verwachten. En dat leidt uiteindelijk tot een mooie eindscore.

Score Jelle VerstaenScore Thierry Sarasyn Score Nicky Kenis
Prestaties        15/20
Ophanging      15/20
Afwerking       16/20
Gebruiksgemak          14/20
TET gehalte     12/20
Prestaties        15/20
Ophanging      16/20
Afwerking       15/20
Gebruiksgemak          14/20
TET gehalte     13/20
Prestaties        14/20
Ophanging      14/20
Afwerking       16/20
Gebruiksgemak          14/20
TET gehalte     12/20
Totaal:            72/100Totaal:            73/100Totaal:            70/100

Algemeen Totaal: 71,66 %

Download de route

Hoe gaan we te werk?

We rijden met alle motoren die in deze reeks aan bod komen een deel van de TET-route in België of Nederland. Daarnaast wordt de motor ook aan de tand gevoel op andere vergelijkbare trajecten. Elke motor wordt door drie dezelfde testrijders gereden. Jelle Verstaen, testredacteur en zowel fan van offroad- als weggerichte motoren. Hetzelfde geldt voor die andere testredacteur, Thierry Sarasyn. Hij heeft meer dan vier decennia offroadervaring en verkiest nog altijd noppenbanden boven slicks. Nicky Kenis tenslotte heeft noppen op zijn ziel. Nicky is een gewezen topcrosser, instructeur bij de Adventure Academy en hij rijdt zo nu en dan nog puur voor het plezier een crosswedstrijd. Dit olijke drietal beoordeelt elke motor op prestaties, afwerking, gebruiksgemak en het TET-gehalte. De scores worden opgeteld en herleid tot een totaal op 100. De motor die op het einde van het jaar de beste score haalt, mag zich minstens een jaar lang de beste TET-motor ter wereld noemen.

De TET-lijst

Deze motorfietsen willen we graag in de verkiezing van de Beste TET-Motor Ter Wereld droppen. Dit is een voorlopige lijst, die we aanpassen als blijkt dat er dit jaar nog adventure-model wordt gelanceerd. Natuurlijk zijn we ook afhanklijk van de beschikbaarheid van modellen in de motortestparken van importeurs. In elk geval bieden we je (minstens) één TET-test per maand en kiezen we in het laatste nummer van MOTO73 de beste TET-Motor Ter Wereld.

  • Yamaha Ténéré 700
  • Moto Morini X-Cape
  • Royal Enfield Himalayan
  • Harley-Davidson Pan America
  • Honda XL750 Transalp
  • Honda CRF300L Rally
  • BMW R1250GS
  • KTM Adventure 890 Adventure R
  • Aprilia Tuareg
  • Suzuki V Strom 800
  • CFMoto 800 NT
  • Triumph Tiger 1200 Rally Pro
  • Ducati Desert X
  • Husqvarna Norden
TET-test Harley-Davidson Pan America 1250 Special
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

1 Reactie

  1. geweldige test, ben wel bang dat de testers voorzichtig zijn geweest met de punten verdeling daar er nog vele motoren volgen.
    er is altijd één merk dat het hoogst eindigt hoofdzakelijk wegens zijn naam dus ben erg benieuwd hoe dit afloopt.
    zelf zeer onder de indruk van de Pan America.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen