Na twee Yamaha Ténéré XT660-eencilinders was Jan van Uden heel blij met de komst van de nieuwe Yamaha Ténéré 700-tweecilinder. Hij was er dan ook als de kippen bij om in 2020 zijn eencilinder allroad in te ruilen voor een tweecilinder allroad. Hoewel de T700 vooral bij offroadliefhebbers populair is, rijdt Jan de meeste kilometers op het asfalt. En dat zijn er inmiddels al ruim 80.000.
Jan van Uden
Kenmerk | Details |
---|---|
Woonplaats | Zeeland |
Leeftijd | 67 jaar |
Beroep | gepensioneerd |
Rijdt sinds | 1977 |
Aangeschaft | 2020 |
Motor | YAMAHA T700 TENERE |
Nieuwprijs | circa € 11.599,- |
Dagwaarde | circa € 9.000,- |
Rijstijl | toer |
Gebruik | toer en vakantie |
Brandstofverbruik | 1:23 |
Olieverbruik | nihil |
Onderhoud | dealer en bevriende monteur |
Bouwjaar | 2020 |
Kilometerstand | 80.030 km |
Jan van Uden (67) uit het dorp Zeeland is zijn hele werkzame leven actief geweest in de bouw. En een andere rode draad in zijn leven betreft motorrijden. Toch ging hij niet direct op zijn achttiende op voor het motorrijbewijs. ‘Ik had wel brommer gereden, toen ik achttien werd was het praktischer om eerst mijn autorijbewijs te halen. Een jaar of twee later volgde pas het motorrijbewijs, wat ik samen met mijn broer heb gehaald. Een extra stimulans was dat een aantal vrienden al motor reed. We vormden een leuke groep jonge motorrijders. Van huis uit had niemand iets met motoren, ik was de uitzondering. Mijn eerste motor was een Honda CB500 Four gevolgd door een Honda CB650 Four. Met die laatste motor heb ik bijna 100.000 km gereden. Toen ik een vriendin kreeg die het ook wel leuk vond om achter op de motor plaats te nemen, heb ik een zwaardere toermotor gekocht, een Honda Goldwing 1200. Ik heb deze motor nog steeds in mijn bezit, maar hij staat al wel een hele poos stil omdat mijn vriendin geen zin meer heeft om achter op de motor plaats te nemen. In 2009 ontstond het idee om samen met mijn vaste motormaat en monteur Joan van der Coer en nog een andere vriend een grote motorreis te gaan maken met als eindbestemming Jordanië. Daarvoor moest dan natuurlijk wel een geschikte motor worden aangeschaft. We hebben toen alle drie een Yamaha XT660 Ténéré gekocht. Achteraf gezien een prima keuze. Onderweg nul problemen en de eencilinder bracht ons overal waar we wilden zijn. Een prachtige en onvergetelijke reis werd het. Vijf jaar later en met 60.000 km op de teller heb ik de XT660 ingeruild voor een nieuwe XT660. Met die laatste heb ik 40.000 km gereden. Dat was tot het moment dat de nieuwe T700 op de markt kwam. Die nieuwe Yamaha-tweecilinder zag ik wel zitten. Wat minder rauw dan een eencilinder en wat vooral belangrijk was is de prettige zit op de T700. Dat laatste, en het fraaie uiterlijk, gaf de doorslag. Mijn offroadskills zijn niet van dien aard dat de T700 bij mij als een offroadmotor wordt gebruikt. Ik rij vrijwel alle kilometers op asfalt, maar dat maakt voor mij de motor niet minder geschikt. Al zijn er wel een paar dingen die ik anders zou willen hebben.’
Automatische koppeling
Met de nieuwe T700 heeft Jan inmiddels alweer aardig wat reizen binnen Europa gemaakt. En sinds hij met pensioen is, hoeft hij ook niet meer op zijn snipperdagen te letten. ‘Nu ga ik rijden wanneer ik zin heb, ik plan voordat ik vertrek wel altijd mijn routes en overnachtingen. Dat geeft me onderweg rust, want ik weet dat ik niet op het laatste moment nog op zoek hoef naar een slaapplek. Van het groepje vrienden met wie ik bijna vijftig jaar geleden begon met motorrijden zijn er niet meer zoveel actief op de motor. Vandaar dat ik er ook regelmatig alleen op uit trek, zoals mijn trip door Noorwegen. En soms zetten we de motoren op een aanhanger, rijden naar een leuk motorland en verkennen daar dan de boel. Dat scheelt een saaie motorreis over de snelweg. De Balkanlanden, de Pyreneeën en de Franse Alpen heb ik met de Ténéré doorkruist. En tussendoor hebben we soms (tijdelijk) lichtere offroadmotoren aangeschaft om zoveel mogelijk over onverharde Alpenpassen te kunnen rijden. De T700 heeft nooit een klap verkeerd gegeven. Ik wel. Dat dan op momenten dat ik met de motor omkukelde. Het zwaartepunt van de Ténéré ligt vrij hoog. Een verkeerd voetje op een onverhard pad resulteert dan wel eens in een valpartij. Maar de motor kan ertegen. En ik maal niet om een krasje meer of minder.’ Sinds zijn aanschaf vijf jaar geleden heeft Jan wel wat aanpassingen aan zijn motor gedaan. ‘Zelf doe ik niks aan de motor, ik ben a-technisch maar gelukkig heb ik een vriend, Joan, die het tegenovergestelde is. Voor hem is geen technische uitdaging te groot en daar doe ik mijn voordeel mee. Kort na aanschaf heb ik onder andere een middenbok laten monteren, stuurverhogers en handvatverwarming. De achterschokdemper, nu van Touratech, en voorveren waren ook vrij snel aan de beurt. De vering is van huis uit een beetje slap en aangezien ik vaak met koffers en bagage rij, vond Joan het vervangen van de vering een verantwoorde ingreep. Een andere aanpassing betreft de koppeling. Ik kreeg steeds meer last van mijn handen waardoor ik moeite had met het bedienen van de koppeling. De oplossing was een Rekluse-automatische koppeling. Werkt prima. Ik hoef minder te koppelen en de motor slaat nooit meer af, in welke versnelling die ook staat. Een andere kleine aanpassing betreft de bediening van de gasklep. De gasopname was eerst al niet slecht maar verloopt nu nog wat soepeler.’
Tubeless
Een probleem waar Jan, vooral als hij alleen met de Ténéré op pad is, tegenaan loopt zijn lekke banden. ‘Vier keer ben ik er onderweg mee gestrand. Omdat de Ténéré niet is voorzien van wielen waarop tubeless banden kunnen moet bij een lekke band, altijd achter, het wiel eruit. Ik ben zelf helemaal niet technisch en heb ook niet de spullen bij me om zo’n band onderweg te repareren. Uiteindelijk komt er altijd wel hulp in de vorm van een ANWB- of ADAC-hulpdienst die je naar een garage brengt. Maar dat kost tijd. Als je pech hebt in het weekend wel één of twee dagen. Maar hoe los je zoiets op? Yamaha heeft helaas geen tubeless oplossing voor de Ténéré. Misschien moeten ze daar toch eens over na gaan denken. Mijn vriend Joan kwam met een oplossing. Hij had nog nagenoeg nieuwe (giet)wielen van een V-Strom liggen, 19 inch voor en 17 inch achter. Om die wielen passend in de Ténéré te krijgen moesten er andere pasbussen worden gedraaid, de ABS-ring aangepast, andere remklauwen worden gebruikt (voor van een Fireblade, achter van een Tracer 900) en dat alles moest passen op zelfontworpen schetsplaten. Kortom een hele klus waar ik zelf nooit aan was begonnen, maar wat Joan wel voor elkaar heeft gekregen. Met deze “verbouwing” sla ik twee vliegen in één klap: ik rij voortaan tubeless en de motor is wat lager geworden waardoor ook het zwaartepunt iets is gedaald. Ik ben niet meer zo sterk als vroeger, dus dat komt goed uit. Misschien ben ik nu wel de enige in Nederland die een Ténéré heeft met 19- en 17-inch-wielen. Ik vind het prima rijden.’
Aankoopdossier Yamaha Ténéré 700: woestijnkind
No-nonsense
Wat betreft onderhoud zijn we snel klaar met de Yamaha T700. De Ténéré is een no-nonsense motor. Wat er niet op zit kan ook niet stuk en wat er wel op zit blijkt in de praktijk allemaal heel betrouwbaar. Naar het beproefde motorblok heb je al helemaal geen omkijken. ‘De eerste twee jaar is de motor vanwege garantie bij de dealer onderhouden. Dat onderhoud hield niet meer in dan olie, filters en remblokken vervangen. Daarna heeft mijn maat Joan het onderhoud overgenomen. Bij 40.000 km zijn de kleppen gecontroleerd. Eentje moest er worden gesteld. Maar Joan heeft te kennen gegeven dit klusje in de toekomst liever niet meer te doen, want wat is het een gedoe om het kleppendeksel te demonteren en later weer te monteren. Rond de 25.000 km wordt de ketting vervangen ook al heb ik zelf het idee dat de ketting dan nog niet is versleten. Ik gebruik een Scottoiler als smeersysteem. Dat moet je met de hand bedienen. Prima, maar eerlijk gezegd vergeet ik dat nog wel eens. Dat is het dan ook zo’n beetje, ook qua onderhoud blijkt de Ténéré een absolute no-nonsense motor.’

Yamaha Ténéré 700 op de brug
Jan van Uden had vooraf gezegd dat hij meer een rijder dan een poetser is, maar de motor waarmee hij bij MOTO73-expert Van Sleeuwen op de proppen komt, ziet er uit om door een ringetje te halen. Pas van dichtbij zie je de gebruiks- (lees val) sporen. Bij Van Sleeuwen zijn de afgelopen jaren de Ténéré’s als zoete broodjes over de toonbank gegaan. De T700 van Jan van Uden is er daar eentje van. Van Sleeuwen vindt het dan ook heel interessant dat er iemand met een Ténéré met hoge km-stand op bezoek komt. ‘Alleen jammer dat er weinig offroad met de motor is gereden, want dan zie je toch een ander slijtpatroon. Op asfalt heeft de motor amper iets te lijden.’ Zoals gebruikelijk maakt Van Sleeuwen eerst een proefritje alvorens de motor op de brug wordt gereden. Hij is benieuwd hoe de Ténéré stuurt met de kleinere wielen. Hoofdschuddend keert hij terug: ‘Qua stuurgedrag is de motor er naar mijn idee niet op vooruit gegaan. Niet te vergelijken met hoe een Ténéré normaal stuurt. Mijn keuze zou het niet zijn. Maar misschien is dit persoonlijk’. Wanneer een andere monteur een proefritje maakt, is die juist wel te spreken over het stuurgedrag. ‘Misschien een kwestie van wennen’, aldus Van Sleeuwen, die wel opmerkt dat de andere remmen vóór beter remmen dan de originele remmen’. De remschijven op de nieuwe wielen zijn nog als nieuw. Ter illustratie heeft Jan het originele voorwiel meegebracht waarop de schijven zitten die 70.000 km dienst hebben gedaan. Die schijven zijn behoorlijk aan het einde van hun Latijn vanwege diepe groeven. ‘Het lijkt wel of hier verkeerde remblokken zijn gebruikt’, aldus Van Sleeuwen. Controle van de balhoofdlagers levert geen verrassingen op. Dat is bij veel Marathonmotoren wel eens anders. Van olielekkage is geen sprake. ‘En van olieverbruik evenmin’, aldus de eigenaar die toevoegt dat een gemiddeld brandstofverbruik van 1:23 ook heel beschaafd is. Na 80.000 km ziet de Ténéré er van voor tot achter nog pico bello uit. Op een paar krasjes na op het linker zijschild, de handkappen en zijkoffers ziet de Ténéré er nog uit als nieuw. Hoewel uiterst tevreden over zijn Yamaha T700 twijfelt Jan eraan of de opvolger ook een T700 wordt. Jan: ‘Naarmate ik ouder word merk ik dat het gewicht van de motor een steeds grotere rol gaat spelen. Daarom moet de opvolger lichter zijn, wel een behoorlijke actieradius hebben, een laag zwaartepunt, liefst 80 pk en zo weinig mogelijk elektronica, offroad-looks en liefst een automaat. Voor zover ik weet is iets dergelijks nog niet te koop al wordt het aanbod van lichtere adventure bikes wel steeds groter. Misschien moet ik nog even geduld hebben.’
Foto’s: Peter van der Sanden
Richtprijzen bij motorzaak |
2019 ca. 10.500 euro 2020 ca. 11.000 euro 2021 ca. 11.500 euro 2022 ca. 12.000 euro 2023 ca. 12.250 euro 2024 ca. 12.500 euro |
Gemonteerde accessoires |
Kofferset Middenbok Monodek Stuurverhogers Handvatverwarming Alu kettingbeschermer Barkbusters-handkappen Scottoiler Navigatie Extra stroomvoorziening Steun om ruitje te verstellen Touratech-achterschokdemper Touratech-voorvorkveren Rekluse-koppeling Aftermarket koppelings- en remhendel Steun om cockpitje te ondersteunen |
Yamaha Ténéré 700: goed om te weten
In 2016 was er al sprake van een nieuwe Ténéré, het duurde tot 2019 voordat door de verzamelde pers in Spanje de eerste meters met de T700 Ténéré gereden konden worden. En daarna kwamen, ondanks de grote vraag, de motoren maar mondjesmaat bij de dealers terecht. Corona verergerde die levering later nog eens. De eerste serie T700’s was al uitverkocht vanaf de foto’s. Kortom, belangstelling was en is er genoeg voor de T700. Het motorblok van de T700 had zich al vijf jaar bewezen in de MT-07. Yamaha’s populaire allroad is bij een groot publiek vooral geliefd vanwege zijn ongecompliceerdheid. Zo weinig mogelijk toeters en bellen, een leuke verkoopprijs en een allroad waarmee je heel goed offroad uit de voeten kunt. Dat was Yamaha’s uitgangspunt toen ze met de ontwikkeling van de nieuwe Ténéré bezig waren. De naam Ténéré heeft op offroadgebied een naam hoog te houden. Sinds de eerste “normale” T700 op de markt kwam is er een aantal varianten bijgekomen. Maar wel allemaal met hetzelfde motorblok. Zo zijn er de Ténéré Explore, Ténéré Extreme, Ténéré Rally, Ténéré World Raid en de Ténéré World Rally. In de basis allemaal dezelfde motoren maar met een andere aankleding. Bij de Extreme gaat de extra aandacht uit naar betere vering, World Rally en World Raid hebben o.a. een dubbele tank voor meer actieradius.
Merkenclub |
Yamaha Tenere Nederland is actief via Facebook waarvan je je hier kunt aanmelden als lid. Daarnaast is er ook de Dutch Tenere Association (www.tenere.nl). Alle Ténéré rijd(st)ers van oude en nieuwe Ténéré’s zijn hier welkom. |
Kenmerk | Details |
---|---|
MOTOR | |
Type | vloeistofgekoelde staande twin |
Cilinderinhoud | 689 cc |
Boring x slag | 80 x 68,6 mm |
Kleppen per cilinder | 4 |
Compressieverhouding | 11,5:1 |
Carburatie | injectie |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting |
PRESTATIES | |
Maximum vermogen | 73 pk bij 9.000 tpm |
Maximum koppel | 68 Nm bij 6.500 tpm |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | dubbel wiegframe |
Vering voor | upside-down-telescoopvork |
Vering achter | monoschokdemper |
Veerweg v/a | 210 / 200 mm |
Rem voor | twee 282mm-schijven met tweezuigerklauw |
Rem achter | 245mm-schijf met eenzuigerklauw |
Banden v/a | 90/90 R21, 150/70 R18 |
Afmetingen | |
Gewicht | 187 kg (droog) |
Tankinhoud | 16 liter |
Zithoogte | 873 mm |
Wielbasis | 1595 mm |
Balhoofdhoek | 27° |
Naloop | 105 mm |
Volgens mij is het een OSCO kettingsmeer systeem en geen Scottoiler