zaterdag 24 februari 2024

Aankoopdossier Yamaha Ténéré 700: woestijnkind

Met de Yamaha Ténéré 700 leunt Yamaha niet alleen optisch op de succesvolle woestijnracers uit de jaren 80. Ook technisch kan de enduro absoluut overtuigen.

Sinds de introductie vier jaar geleden is de Ténéré 700 uitgegroeid tot een van de bestverkochte Yamaha-motorfietsen in Nederland. Hij wordt aangedreven door de alom geroemde twin van de MT-07, die zich ook in deT700 heeft bewezen als een uiterst betrouwbare krachtbron, ondanks zijn ‘slechts’ 73 pk. Daarbij is het blok behoorlijk temperamentvol.

Tractiecontrole, verschillende rijmodi – dergelijke snufjes vind je tevergeefs op de Ténéré. Niemand heeft dat nodig bij een motorfiets waarmee je daadwerkelijk vaak van de verharde wegen wilt afwijken en die je door gebieden leidt waar dealers net zo zeldzaam zijn als eenhoorns.

Ook het chassis van de middelgrote reis-enduro staat boven elke twijfel verheven, met volledig instelbare veringselementen voor en achter zou je eigenlijk altijd een geschikte afstelling moeten kunnen vinden. Het windscherm beschermt goed tegen de wind, en snelheden op de snelweg boven de aanbevolen maximumsnelheid zijn ook op de lange afstand haalbaar, hoewel het brandstofverbruik dan wel stijgt, ondanks de overigens zeer gunstige cijfers.

Het zadel zou iets beter gepolsterd kunnen zijn. Wie de maximale actieradius van ruim 300 kilometer zonder onderbreking wil benutten, heeft al snel een goed zitvlak nodig. Er zijn accessoires beschikbaar om hierbij te helpen.

De remprestaties van de Ténéré zijn een beetje zwak – 44,5 meter vanaf 100 km/u is niet echt top, dit komt door de geometrie en de banden. Het ABS werkt echter over het algemeen goed en kan ook worden uitgeschakeld voor offroad-uitstapjes.

Aankoopadvies Suzuki V-Strom 1000/1050: marathon-twin

Afgezien daarvan hebben de Yamaha-technici hun huiswerk gedaan voor de in Frankrijk gebouwde 700. Van het in hoogte verstelbare spatbord tot gesmede voetsteunen en handgrepen, en het gemakkelijk bereikbare luchtfilter; alles is aan boord van deze motorfiets die graag in de prut wil spelen.

De occasionmarkt is nog steeds redelijk overzichtelijk, en een echte koopje is de Ténéré daar ook niet, want de waarde blijft hoog. Het kan dus altijd lonen om na te denken over een gloednieuwe motorfiets.

Maar wie kiest voor een gebruikte Ténéré hoeft zich geen zorgen te maken over betrouwbaarheid: Yamaha heeft tot nu toe geen enkele modelwijziging doorgevoerd en er zijn tot nu toe geen terugroepacties geweest. Over het algemeen is het een zeer solide aanbod.

De onderhoudsintervallen zijn met 10.000 kilometer vrij genereus, de klepspeling hoeft slechts om de 40.000 kilometer te worden gecontroleerd en indien nodig aangepast. Dit houdt ook de onderhoudskosten binnen de perken.

Stofhapper: De Ténéré 700 voelt zich helemaal op zijn gemak, zelfs in het ruigste terrein.
Stofhapper: De Ténéré 700 voelt zich helemaal op zijn gemak, zelfs in het ruigste terrein.

Pluspunten

  • Soepel blok
  • Laag brandstofverbruik
  • Volledig instelbaar onderstel

Minpunten

  • Oncomfortabele zadel op lange afstand
  • Zwakke remprestaties
  • Standaard karige uitrusting

Conclusie Yamaha Ténéré 700

Vier jaar na zijn debuut behoort de Ténéré 700 nog steeds tot de bestsellers in het Yamaha-assortiment. Tweedehands is de enduro geen koopje, maar vanwege zijn hoge kwaliteit en betrouwbaarheid in het middensegment van de reis-enduro’s is het absoluut een aanrader om er een te kopen.

Occasionprijzen

Het aanbod van gebruikte Yamaha Ténéré 700’s is al behoorijk ruim. De prijsklasse begint bij modellen vanaf 2019 vanaf 9.999 euro en met kilometerstanden vanaf 2.000 kilometer, maar meestal boven de 20.000 kilometer, veelal aangeboden door particuliere verkopers.

Veel van de aangeboden motorfietsen bevinden zich nog binnen de garantieperiode. Hoewel ze allemaal aanzienlijk meer dan 10.000 euro kosten, kunnen ze met soms zeer lage kilometerstanden mogelijk een zeer goede deal vormen.

Tekst en foto’s: MotorradNews

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen