Passie gaat niet zonder pijn

Het kost je handen vol geld, op de motor word je gegeseld door de elementen en overal loert het gevaar. Dan moet er toch een steekje los zitten, aan elke motorrijder? Tekst Olivier Visser, foto’s Chjris Pennarts Ducati-freak Harm Heuvelman doet een duit in het zakje. Als er een rangorde bestaat van Ducati-gekken in Nederland, staat Harm Heuvelman (52) uit Bergambacht geheid in de topdrie. Hij is geen doorsnee liefhebber, maar een specialist in koningsassers. Voor wie dat intussen klassieke begrip niet meer kent: het is een naast de cylinder staande as, die de bovenliggende nokkenas aandrijft via konische tandwielen. ...
Het kost je handen vol geld, op de motor word je gegeseld door de elementen en overal loert het gevaar. Dan moet er toch een steekje los zitten, aan elke motorrijder? Tekst Olivier Visser, foto’s Chjris Pennarts Ducati-freak Harm Heuvelman doet een duit in het zakje. Als er een rangorde bestaat van Ducati-gekken in Nederland, staat Harm Heuvelman (52) uit Bergambacht geheid in de topdrie. Hij is geen doorsnee liefhebber, maar een specialist in koningsassers. Voor wie dat intussen klassieke begrip niet meer kent: het is een naast de cylinder staande as, die de bovenliggende nokkenas aandrijft via konische tandwielen. In het tijdperk van de koningsassers ging Ducati over de toppen van roem. Zo zeer, dat wereldwijd nog steeds een flinke schare fans zwijmelt van deze Italiaanse legende. Harm is er ook zo een. Gebruiksgemak Gebruiksgemak komt niet voor in zijn woordenboek. ‘Daar maal ik niet om. Ik heb vorig jaar een lange reis gemaakt op de 900 Mike Hailwood Replica. Dat is echt geen genoegen, want die motor is gemaakt voor een pasgeboren Italiaan. Bij het passeren van de Duitse grens had ik het al hélemaal gehad. Het zitcomfort is dramatisch. Maar een geluíd en een leven dat er in zit. Dat maakt alles goed. En dan de koningsas. Die dateert uit het tijdperk dat arbeidskosten niet telden. Montage van het motorblok kostte drie dagen, zo gecompliceerd zit de aandrijving van de kleppen in elkaar. Dat is toch schitterend?’ BSA gewonnen met kaarten Harm bestiert zijn motorcollectie weliswaar ook zakelijk – soms gaat er een motor van de hand en hij verkoopt wat onderdelen – maar de collective laat wel zien dat passie hier met een hoofdletter wordt geschreven. Een BSA Goldstar crosser – ‘op mijn zestiende gewonnen met een potje kaarten’ – een Ducati GT, en paar Ducati Scramblers en een stel bloedjes van klassieke Nortons, verraden zijn bandeloze passie voor klassiekers. Bij elk merk heeft Harm een verhaal, hartstochtelijk, maar met mate. ‘Je zult bij mij geen tranen zien als ik afscheid neem van een motor. Ooit had ik er veertig. Ik geniet meer van de herinneringen aan alle plezier dat ik eraan heb beleefd, dan dat ik treur om het afscheid. Te veel hechten geeft verdriet.’ Saaie middenmoot regeert Schamper zul je Harm niet horen over hedendaagse fietsen. ‘Er wordt nog genoeg moois gemaakt, ook in Japan. Maar het is allemaal wel grauwe massa geworden. De productiekosten worden zo veel mogelijk gedrukt en emissie- en geluidseisen hebben het laatste zetje gegeven. De saaie middenmoot regeert. Ik verbaas me een beetje over de vermogenswedloop die gaande is. Sinds de grens van 100 pk is geslecht, lijkt de beer los. Niemand die het hardop zegt, maar 99,9% van de motorrijders heeft aan 50 pk dik genoeg. Ik heb zelf ook 170 pk onder mijn kont gehad en dik 250 km/u gereden, maar het is wel gekkigheid.’ Opmerkelijk is dat Harm met geen woord spreekt over de Guzzi in zijn collectie. ‘Dat is een blindganger. Hij staat hier nu eenmaal, maar ik heb er niks mee. Een cardan, dat is toch vreselijk? Hij gaat alle kanten op, behalve de juiste.’ [gallery columns="4" size="medium" ids="73856,73857,73858,73859,73861"]

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?