zaterdag 13 september 2025

Red Triumph T100 Bonneville: Will en zijn jeugddroom

De Britse chopperfanaat Will is al vele jaren enthousiast lid van de Engelse ‘National Chopper Club’ en hij steekt zijn liefde voor choppers dan ook bepaald niet onder stoelen of banken. De kans om de Bigtwinlezers meer over die liefde en zijn Triumph te vertellen laat hij dan ook niet liggen…

Voor mij begon het allemaal toen ik een jaar of twaalf was en een jonge vent bij ons in de straat met een 750 Bonnie begon te rijden. Open uitlaten en ik weet nog dat de ramen van ons huis trilden als hij met de Triumph voorbij kwam. Als hij met zijn motor in de buurt geparkeerd stond wisten ik en mijn vrienden niet hoe snel we erheen moesten rennen om de motor te bekijken en te dromen over de dag waarop we zelf zo’n machtige machine zouden hebben. Hij zag waarschijnlijk het verlangen in onze ogen, want zo nu en dan kregen we oude motorblaadjes van hem en dan konden we ons geluk helemaal niet op! Een van mijn vrienden knutselde later zelf een Bantam bitsa in elkaar waarmee we door de bossen crossten. Zo leerde ik schakelen en ontdekte ik dat ik helemaal verzot kon worden op motorrijden. Weer een paar jaar later kocht ik een oude Lambretta scooter, die ik helemaal uit elkaar haalde en verchopte. Dat was het begin van mijn interesse in het verbouwen van motoren en ik moet zeggen dat we ongelofelijk veel lol beleefd hebben met die oude Lambretta.

NATIONAL CHOPPER CLUB

Na mijn brommertijd (wat duurde het verschrikkelijk lang voordat ik 16 was…) volgden de motoren. Vooral Japanners, maar ik verloor de Brit bikes nooit uit het oog. Eind jaren 70 en verder in de jaren 80 reed ik veel samen met een groep vrienden en zo kwam ik ook in contact met de mensen van de National Chopper Club. Uiteraard werd ik lid en natuurlijk ben ik dat nog steeds, want het is een geweldig gave club. Zoals gezegd had ik altijd al wat met Brit bikes, dus was het slechts een kwestie van tijd voordat ik er zelf een zou hebben en dat brengt me bij de Triumph T100 waar dit verhaal eigenlijk over gaat. De 865 cc Triumph Bonneville T100 is een populaire modern classic. Mooi retrodesign in combinatie met moderne, betrouwbare techniek en prima prestaties inclusief een fijne dosis echt Brits motorkarakter. Hij is comfortabel en stabiel en eigenlijk in alles een heerlijke allrounder. Dat klinkt allemaal goed natuurlijk, tenzij… Tenzij je enthousiast lid bent van zoiets als de Britse National Chopper Club. Dan lees je in het bovenstaande verhaal alleen maar dat er een goed blok in zit voor een hardtail chopper!

Roelof houdt met zijn Struner Zweedse choppertraditie springlevend

GEZEUR

Nu moet ik toegeven dat ik deze chop niet zelf gebouwd heb. Hij werd gebouwd door Wookie Custom Cycles in Somerset en de laatste details werden gedaan door een voormalig NCC lid, dat ik nog kende. Voordat hij bij mij terecht kwam had de motor meerdere verschillende eigenaren, waaronder ook NCC leden. Zodoende had ik de motor al bij diverse shows en meetings gezien en raakte ik ook steeds meer verliefd op de Triumph. De vorige eigenaar kreeg dus ook meer en meer ‘last’ van me, want ik bleef hem maar vragen wanneer hij zijn motor nou eindelijk eens aan mij zou gaan verkopen. In eerste instantie verklaarde hij de motor nooit te zullen gaan verkopen, maar op een gegeven moment (misschien wel om van mijn gezeur af te zijn…) bood hij me de motor toch te koop aan en niet lang daarna stond de chopper dan eindelijk bij mij in de garage. Sinds ik de chopper in mijn bezit heb, heb ik er niets anders mee hoeven doen dan een beetje poetsen, gewoon onderhoud en natuurlijk lekker veel rijden. Er nog iets aan veranderen hoeft wat mij betreft niet; ik vind hem perfect zoals hij nu is.

THANK YOU

De NCC runs hebben de bedenkelijke reputatie dat het altijd regent. Ik moet zeggen dat die reputatie niet geheel onterecht is, maar ook in de meest zware hoosbuien heeft de Triumph me nog nooit in de steek gelaten. Over de afgelopen jaren is de chop al meerdere keren op shows in de prijzen gevallen. Ook de Dutch Chopper Club heeft de Triumph al een keer met een award bekroond. Beschouw ik als een grote eer natuurlijk en laat ik mijn verhaal in het Nederlandse Bigtwin dan ook maar afsluiten met een heel groot ‘Thank You!’ aan alle Nederlandse Chopper Club leden die mijn chopper voorgedragen hebben voor die award.

Fotografie: Del Hickey

ALGEMEEN
Eigenaar:Will, NCC Somerset
Basis:Triumph T100 Bonneville, bouwjaar 2005
Bouwer:Wookie Custom Cycles
MOTORBLOK
Merk:Triumph
Type:lucht/oliegekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud:865 cc
Luchtinlaat:aluminium trechters
Uitlaatsysteem:custom en wrapped
Oliekoeler:kleiner dan standaardformaat aftermarket exemplaar
Overige specs motorblok:standaard Triumph
Eindtransmissie:ketting
RIJWIELGEDEELTE
Frame:custom hardtail door Wookie Custom Cycles (+44 (0)7775 91 1210)
Voorwiel:21 inch, rvs spaken
Voorrem:Brembo schijfrem met custom remcilinder
Voorvork:Harley-Davidson FXWG
Kroonplaten:Harley-Davidson
Achterwiel:16 inch custom, rvs spaken
Achterrem:10 inch schijf met Nissin remklauw en custom hoofdremcilinder
DIVERSEN
Stuur:custom Z bars
Handvatten:rubber
Schakelaars:knoppen voor licht en start op Klein paneeltje naast het zitje
Benzinetank:custom Sportster 2 gallon
Zadel:custom door Alex Leather Craft, Duitsland (niet meer in bedrijf)
Accudoos:custom rvs
Nummerplaathouder:custom rvs
Elektra:standaard Triumph
Koplamp:5 inch Bates style
Achterlicht:custom ‘Stop&Tail’
Richtingaanwijzers:twee 63 jaar oude handen
SPUITWERK
Kleur:Red Sparkle
Spuiter:Joeby Airbrush Art
Poedercoating:zwart frame
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen