Wat als je persoonlijke droomproject ineens binnen handbereik komt? Toen Michael Barten in Bigtwin de reportage zag over een Speed King Chopper, gebouwd door Small Town Customs in Ermelo, wist hij het zeker: Dit wilde hij ook! Het werd het begin van een intens en leerzaam avontuur, waarin hij zijn eerste echte custom chopper bouwde, met hulp van niemand minder dan de inspiratiebron zelf!
We treffen elkaar op Landgoed De Salentein in Nijkerk, een statige en rustieke locatie langs een bochtige weg waar Michael vaak met plezier rijdt. Het landgoed leent zich niet alleen perfect voor bruiloften, maar biedt ook een indrukwekkende achtergrond voor zijn Speed King Chopper.
Meer Michael
Kenmerk | Details |
---|---|
Naam | Michael Barten |
Bouwjaar | 1983 |
Beroep | eigenaar glaszettersbedrijf en atelier in glas in lood |
Type | druk |
Drank | bier en whisky |
Eten | shoarma en nacho’s |
Liefde | vrouw en kinderen |
TV | first 48 |
Politiek | niets an! |
Film | geen idee |
Muziek | Reggae |
Sport | ijshockey |
Hobby | m’n brommert |
Motoren | H-D |
Voorbeeld | mijn opa |
Lijfspreuk | je leeft nu he! |
OVERGANGSMODEL
Michael was op zoek naar een uitdagend project voor een Speed King Chopper. Geen kant-en-klare motor, maar iets waar hij zelf zijn tanden in kan zetten. Bij Dennis Bakker van Small Town Customs ziet hij een keurige FXSB uit 1985 staan; een zeldzaam overgangsmodel van Shovelhead naar Evolution-blok. “Het bleek een project van Dennis zelf te zijn, maar hij had het op de lange baan geschoven”, vertelt Michael. “Ik wilde hem wel kopen, maar op één voorwaarde: ‘Alleen als ik bij jou terechtkan zodra ik vastloop.’ En dat vond hij prima. Daar ben ik hem enorm dankbaar voor. Die gozer heeft me er echt doorheen gesleept.”
Bitten by the American Eagle: de persoonlijke passie van Mario
DROPSEAT
Eenmaal thuis gaat de FXSB op de brug. Omdat het zijn eerste grote project is, besluit Michael alles stap voor stap te doen. Hij ontdekt al snel dat hij twee werkplaatsboeken nodig heeft. Eentje voor de Shovelhead en eentje voor de Evo, want Harley bouwde dit overgangsmodel slechts één jaar. “Dat maakt ’m uniek. Puristen vinden het zonde dat ik het frame heb doorgezaagd voor een dropseat, maar ik bouw voor mezelf, niet voor een museum. Ik ben glaszetter, geen monteur, maar ik heb wel doorzettingsvermogen.” Michael begint met demonteren van wat in de weg zit (spatborden, tank, achtervering, olietank) en laat de rest zitten om vervorming van het frame bij het lassen te voorkomen. Na zorgvuldig meten en passen gaat de dropseat kit erop en begint het slijpen en lassen. Alles wat hij zelf kan doen, doet hij ook zelf. Door de dropseat en ingekorte progressieve veren krijgt de achterkant de juiste houding. Alleen de voorkant staat nog te hoog. “Ik kwam uit bij een Sportster-voorvork van 40 mm met een lowering kit erin, zodat het voorwiel dichter naar het frame komt zonder het balhoofd aan te passen. Maar toen we ’m lieten afdraaien, bleek de vork zo krom als een hoepel. Echt balen. Gelukkig had een maat nog twee goede vorkpoten liggen. Die kon ik overnemen.”
KEUKENOVEN
Wanneer het frame af is, begint Michael aan het motorblok en de versnellingsbak. Alles gaat eruit, want hij wil het laten poedercoaten. Hij brengt het blok naar Dennis, die het verder demonteerde en de losse delen aan hem meegeeft. “In de weekenden heb ik alles kaal gemaakt, gespoten en ja, gebakken in de keukenoven. Mijn vrouw werd gek, het stonk verschrikkelijk, niet te harden. Maar het werkte wél. Daarna ben ik dagen bezig geweest met polijsten.” Dennis verzorgt verder de revisie van het blok. Na veertig jaar is dat ook wel nodig. Voor de elektra schakelde Michael de hulp in van Jimmy Keller, een jongen uit Deventer die hij via een Facebookgroep leerde kennen.

RUILDEAL
De brandstoftank is een verhaal op zich. Op de Bigtwin Bikeshow ziet Michael bij Frank Stienen een prachtige tank. “Ik was er meteen verliefd op. Ben er meerdere keren naar terug gelopen, maar besloot hem toch niet te kopen. Toch bleef hij in mijn hoofd hangen. Avondenlang heb ik op Pinterest gezocht naar inspiratie en steeds kwam ik terug bij die tank.” Bij de Spring Chopper Show in Opmeer kwam hij Frank weer tegen met precies diezelfde tank. Michael had inmiddels een Rebel-tank gekocht, maar wanneer Frank vraagt wat hij heeft liggen, ontstond er een ruildeal. “Hij zei: ‘Stuur die Rebel-tank maar naar mij op. Wat wil je ervoor hebben? Dan trekken we dat van de prijs af.’ Uiteindelijk heeft hij daar ook weer een kunstwerk van gemaakt. Blauw, met Koi-karpers en olieaccenten in de Japanse stijl. Vette shit. Misschien wel inspiratie voor mijn volgende project.”
De Road Glide van Sander: Inkredible Performance Bagger
VOLGENDE PROJECT
Het bouwen van de chopper was voor Michael een leerweg vol frustraties èn euforie. “Soms dacht ik: Wat ben ik begonnen? Dit komt nooit goed. Maar door rustig te blijven en stap voor stap verder te gaan, lukte het toch. Die kleine overwinningen geven een geweldig gevoel.” Nu de motor af is, merkt hij pas hoeveel waardering zijn werk krijgt. “Op shows zie ik mensen om mijn motor heen staan, bewonderend pratend. Dan voel ik echt trots.” En het smaakt naar meer. Zijn Harley-Davidson Fat Boy is inmiddels verkocht om ruimte te maken, (financieel én in de garage), voor een nieuw project: opnieuw een Speed King Chopper, maar dan vol in Japanse stijl. “Ik twijfel nog tussen een klassieke Shovelhead of weer een Evo. Maar ik heb veel geleerd. Misschien ben ik nu wèl klaar voor die Shovel”, aldus een meer dan tevreden Michael. We kijken nu al uit naar zijn volgende project!
Tekst en fotografie: Edgar Vingerhoed
Tank |
Frank ‘Inca’ Stienen, kunstenaar uit Ospel, vertelt over de bijzondere tank voor Michael Barten: “Elk jaar maak ik een tank puur voor de show of voor verkoop, zoals de tank die ik voor Michael Barten heb gemaakt. Ik gebruik dit soort projecten om nieuwe technieken uit te proberen en effecten te creëren die anders zijn. Vaak begin ik met een hersenspinsel rond iets waar ik op dat moment zin in heb. Voor Michaels tank heb ik gekozen voor een witte parelmoeren afwerking met een craquelé-effect. De achtergrond is in bladgoud en ik heb een ‘killer geisha’ ontworpen in een polka tattoo-stijl. Tijdens de Paasshow van de Rogues stond Michael ineens bij de tank en zei uit het niets: ‘Die wil ik graag kopen.’ Hij begon niet over de prijs en ik heb uiteindelijk zijn mock-up tank overgenomen. Dat is nu de Koi tank geworden.” |

SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON SPEED KING CHOPPER
Kenmerk | Details |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar/bouwer | Michael Barten |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 1985 |
Merk | Harley-Davidson |
Type | EVO 1 |
Cilinderinhoud | 1340 cc |
Versnellingsbak | 4-bak |
Ontsteking | Dyna |
Carburateur | CV (zwart) |
Luchtfilter | Arlen Ness Big Sucker |
Uitlaat | origineel |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | FXSB met dropseat (Back Corner Custom) |
Schokbrekers | progressive suspension |
Voorwiel | standaard (gepoedercoat) |
Voorband | Shinko |
Voorvork | Sporster met lowering kit |
Achterrem | gepolijst met beugel |
DIVERSEN | |
Stuur | Bobber Style |
Snelheidsmeter | MMB instruments |
Olietank | Softail |
Controls | forward controls |
Benzinetank | Rebel |
Zadel | Biltwell |
Achterspatbord | custom |
Kicker pedal | Wannabe Choppers, Fuck |
Bedrading | Axel Joost B-Box |
Draai- en freeswerk | Small Town Customs |
SPUITWERK | |
Spuiter | tank door Frank ‘Inca’ Stienen |
DANK AAN | Dennis van Small Town Customs, Ermelo |