Terug naar toen – 1919 – deel 1

Tweetakt of viertakt? Het Motorrijwiel houdt een vurig pleidooi voor de tweetakt. Voor sportmotoren is de viertakt het meest aangewezen, maar de tweetakt is volgens de redactie uitermate geschikt als motorfiets voor dagelijks transport: ‘Wij gebruiken zelf als dienstmotor bij voorkeur een tweetakt en wel in hoofdzaak om de eenvoud en het gemakkelijke aanslaan’. Maar de redactie gaat een veelgenoemd nadeel van de tweetakt niet uit de weg. Voor lange afstanden en dus ‘groottoerisme’ is die namelijk minder geschikt. Het motorblok wordt dan te warm en de zuiger gaat klemmen in de cilinder, de bekende vastloper. Voor dit kwaaltje heeft ...
Tweetakt of viertakt? Het Motorrijwiel houdt een vurig pleidooi voor de tweetakt. Voor sportmotoren is de viertakt het meest aangewezen, maar de tweetakt is volgens de redactie uitermate geschikt als motorfiets voor dagelijks transport: ‘Wij gebruiken zelf als dienstmotor bij voorkeur een tweetakt en wel in hoofdzaak om de eenvoud en het gemakkelijke aanslaan’. Maar de redactie gaat een veelgenoemd nadeel van de tweetakt niet uit de weg. Voor lange afstanden en dus ‘groottoerisme’ is die namelijk minder geschikt. Het motorblok wordt dan te warm en de zuiger gaat klemmen in de cilinder, de bekende vastloper. Voor dit kwaaltje heeft de redactie echter een afdoende oplossing. Uiteraard is voldoende oliesmering een vereiste, maar verder helpt het ook om tijdens lange ritten voor wat verkoeling te zorgen: ‘Zo nu en dan met gesloten gaskraan de décompresseur eens openen, zodat de motor flink koude lucht zuigt, die voor afkoeling van de ingewanden zorgt.’ Een voorbeeld van zo’n geschikte tweetakt voor dagelijks gebruik is de Triumph. Die levert 2¼ pk en heeft een tweeversnellingsbak. De primaire transmissie geschiedt door een ketting, secundair door een zeer lange riem. Zijaanzicht Triumph tweetakt - HET MOTORRIJWIEL 43, 5 december 1919 Bladveren ABC is van oorsprong een fabrikant van vliegtuigmotoren. De letters staan voor All British (Engine) Company. Voor de Eerste Wereldoorlog bouwt de onderneming ook al op beperkte schaal motorfietsen. Maar in 1919 verschijnt de spraakmakende 400cc-boxertwin. De kleppen zijn in de cilinderkop gemonteerd en beide koppen zijn afneembaar. Het blok heeft geen handpomp voor de oliesmering. Die vindt namelijk automatisch plaats door een door de nokkenas aangedreven pomp. De twin heeft vier versnellingen die door middel van een forse handpook – rechts van de tank – bediend worden. Opvallend is ook het rijwielgedeelte. Dat heeft namelijk zowel voor- als achtervering. Beide werken met ruim bemeten bladveren. Voor de constructie van het frame betekent dit uiteraard dat de achtervork draaibaar is. Apart is nog de bevestiging van het hoge en brede stuur. Die is niet door middel van de vertrouwde stuurpen in het balhoofd, maar gebeurt door twee steunen die door bouten samengedraaid worden. Een moderne constructie. Zijaanzicht ABC - HET MOTORRIJWIEL 32, 17 september 1919 Vitesse Het Motorrijwiel stuurt de heer N.J. Kollewijn – ‘onze redacteur’ – naar Londen om verslag te doen van de grote Olympia Motorcycle Show. Een reeks van merken uit de rijke Engelse motorgeschiedenis passeert dan de revue. Vrijwel allemaal zijn ze inmiddels verdwenen, zoals bijvoorbeeld Sun. Motoren van dat merk uit Birmingham verschijnen vanaf 1911. Daarvoor maakte de fabriek naam met fietsen. In het begin gebruikt men leenblokken van Precision en Villiers. Vanaf 1916 staat ook het model Sun VTS in de catalogus. Met een motorblok dat is ontwikkeld door VTS – dat staat voor Valveless Two-stroke Company – een dochteronderneming van Sun. Enkele jaren later verbastert VTS in Vitesse. Dat ‘bekt’ aanzienlijk beter. In 1959 wordt Sun opgeslokt door het TI Raleigh-concern. Twee jaar later stopt de productie van motorfietsen definitief. Zijaanzicht Sun Vitesse met verlaagde tank - HET MOTORRIJWIEL 43, 5 december 1919

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?