Terug naar toen – 1945 – Deel 1

Ben Maltha Kort na de bezetting verbiedt de Duitse bezetter alle motorsportevenementen in ons land. Vijf jaar lang duurt die situatie. Maar na de bevrijding komen de weggestopte sportmotoren weer uit hun bergplaatsen vandaan. Andere vindingrijke rijders bouwen uit onderdelen een nieuwe machine op. Al vlot - in augustus 1945 – kunnen zij op de grasbaan van het Gemeentelijk Sportpark in Hilversum weer aan de bak. Er wordt gereden in diverse klassen, gebaseerd op cilinderinhoud en de vaardigheid van de rijders. Vandaar het onderscheid in Junioren en Senioren. Beide groepen rijden echter samen in de Sportklasse, waarin gestart wordt met 125cc-motoren. Opvallend ...
Ben Maltha Kort na de bezetting verbiedt de Duitse bezetter alle motorsportevenementen in ons land. Vijf jaar lang duurt die situatie. Maar na de bevrijding komen de weggestopte sportmotoren weer uit hun bergplaatsen vandaan. Andere vindingrijke rijders bouwen uit onderdelen een nieuwe machine op. Al vlot - in augustus 1945 – kunnen zij op de grasbaan van het Gemeentelijk Sportpark in Hilversum weer aan de bak. Er wordt gereden in diverse klassen, gebaseerd op cilinderinhoud en de vaardigheid van de rijders. Vandaar het onderscheid in Junioren en Senioren. Beide groepen rijden echter samen in de Sportklasse, waarin gestart wordt met 125cc-motoren. Opvallend daarbij is ook dat per manche twaalf rijders aan de start staan. Dat is dus dringen. In Hilversum wint Ben Maltha deze Sportklasse: ‘De finale was voor Maltha die in prachtige stijl over de baan snorde’. Bij het verslag staat ook een foto van de winnaar. Het grappige bijschrift luidt: ‘Maltha rijdt duo bij zichzelf’. Ben Maltha - MOTOR 3, 24 augustus 1945 Olijfolie De kop van het artikel luidt ‘Vreemde motoren!’. Die titel past volledig bij een nieuwe motorfiets uit Spanje. Het is een kleintje, bedacht door een voornaam persoon, namelijk Ricardo Soriano Hermensdorff von Scholtz, markies van Ivanrey. Deze markies is bekend als constructeur van auto’s en snelle buitenboordmotoren, maar nu heeft hij een kleine motorfiets ontworpen. Al in 1940 begon hij met de ontwikkeling. Het Soriano-motortje is bedoeld als goedkoop vervoermiddel voor gebruik in stedelijke gebieden. Het machientje is 1.70 meter lang en tachtig centimeter hoog. Hij rust op banden met de maat 4.00-8, ballonbandjes dus. In het frame hangt een 96cc-tweetaktblok met losse drieversnellingsbak. Het levert 3 pk en daarmee is een topsnelheid van 70 km/u haalbaar. Als je dat durft tenminste… Zuinig is de Soriano zeker. Eén liter benzine op vijftig kilometer. Die benzine is wel mengsmering. Volgens het verslag ‘in een mengsel van twintig delen benzine en één deelolijfolie’. MOTOR 11, 19 oktober 1945 Op weg naar Luik Op 12 februari 1943 stopt de redactie noodgedwongen met het maken van het blad MOTOR. Beperkende maatregelen van de bezetter en papierschaarste zijn de oorzaken. De ‘stilte’ duurt tweeëneenhalf jaar, maar op 10 augustus 1945 verschijnt het geliefde ‘blaadje’ weer. Ook de motorsport krabbelt na vijf jaar stilstand weer voorzichtig op. Dat laat een boeiende foto in de rubriek MOTOR-flitsen zien. Daarop staan de racende broers Gerard en Piet Knijnenburg, vergezeld van hun monteurs. Ze komen even langs bij de redactie in Den Haag en zijn op weg naar een race in Luik. Opvallend daarbij is het vervoer van de beide wedstrijdmotoren: achter en voor de auto. Een creatieve oplossing. Nu weten we dat Piet Knijnenburg toen aan het begin van een indrukwekkende motorcarrière stond. Zo werd hij zevenmaal nationaal kampioen wegracen, in zowel de 250-, 350- en 500cc-klasse. De successen leverden hem de bijnaam ‘de leeuw van Wassenaar’ op. Zijn vier jaar oudere broer Gerard overleed op 18 april 1946 bij een verkeersongeval. Aan het leven van De leeuw van Wassenaar kwam op 18 mei 2017 een einde. Hij werd 98 jaar. MOTOR 3, 24 augustus 1945 Tekst: Marcus Roggeveen

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?