woensdag 20 augustus 2025

MrGPS: waarom moet ik mijn TomTom updaten?

Het is verstandig eens in de zoveel tijd je navigatiesysteem te updaten. Het móet echter niet. Zelfs als het gaat om de kaarten op het toestel: vroeger deden we immers met het Shell-stratenboek net zo lang tot het losbladig op de achterbank lag. Dus: dat het kán wil niet zeggen dat het móet. Toch kregen geregistreerde TomTom-gebruikers vorige maand van TomTom deze mail. Hoe zit dat nou?

In die mail staat dat het ‘essentieel’ is. Ik vroeg TomTom wat er dan misgaat als je deze mail over het hoofd hebt gezien en je je toestel dus niet hebt geüpdatet. Het antwoord is dat er eigenlijk niets misgaat, behalve dat het toestel geen verkeers- en flitspaalinformatie meer binnen kan halen. En laat dat nu juist een thema zijn waarbij het toestel, per gebruiker verschillend, toch al wat wankel was. Je herkent het misschien: wel verbonden met de telefoon, maar toch een rood kruis door het ‘wolkje’. Mijn indruk is dan ook dat ze juist dat probleem nu aan hebben willen pakken.

Sterker: eerder dit jaar was er nóg een verandering: de MyDrive-app is verdwenen uit de Playstore en kun je niet meer installeren. Dat betekent vooral dat je geen berichten van je telefoon meer op je Rider kunt zien. Let op: MyDrive Connect bestaat nog wel; dat is het programma dat je op de computer gebruikt om je toestel te updaten. Bij de Rider 550 gebeurt dat meestal via WiFi, bij de oudere 450 gebruik je MyDrive Connect.

MrGPS: hoe importeer en bewerk je een route in de TomTom planner?

Overigens kun je nog steeds routes plannen op je telefoon, want plan.tomtom.com werkt ook op de telefoon. Ik zal dat binnenkort nog eens laten zien.

Ander ding is dat de MyDrive-app ook de bluetooth tethering regelde. Dat is simpelweg dat je telefoon de Rider toestemming geeft via bluetooth de internetverbinding van de telefoon te gebruiken. Dat zul je nu dus, net als bij de 400/450, handmatig moeten instellen. Irritant, want dat moet elke keer opnieuw doen wanneer je je telefoon herstart.

Enfin, het is wat het is. Wat moet je doen?

Ik laat het zien op basis van de Rider 550, via WiFi. Bij de 450 moet je dit doen vanuit MyDrive Connect, met het toestel gekoppeld aan de computer.

Vanaf je startscherm schuif je naar rechts tot je ‘instellingen’ ziet. Daar staat ook een rood uitroepteken bij dat aangeeft dat er updates beschikbaar zijn.

En inderdaad: op het volgende scherm staat dat er vier zijn. Dat kunnen er bij jou ook meer of minder zijn, afhankelijk van wanneer je voor het laatst een update hebt gedaan.

In het volgende scherm zie je om welke updates het gaat:

Maar, advies: nu even niet meteen op ‘update nu’ klikken. Bovenin zie je de software-update. Die is verplicht en ook nodig om te zorgen dat je de verkeers- en flitspaalinfo kunt blijven ontvangen. Daaronder zie je een kaartupdate. En ook zie je dat die 8,61 GB groot is. Dat is een fors bestand en dat gaat lang duren. Om te voorkomen dat de download van zo’n groot bestand de update van de toestelsoftware zou verstoren, is mijn advies om dat in aparte stappen te doen. Noodzakelijk is dat niet, maar het kán problemen voorkomen. Haal dus die blauwe vinkjes even weg en begin met alleen de software-update.

Ander advies: hang je toestel tijdens het updaten even aan de USB-lader.

Je zult zien: al na een minuut of vijf krijg je de melding dat het apparaat klaar is:

Mooi. Je kúnt er nu voor kiezen om opnieuw naar de updates te gaan en nu meteen de kaarten te updaten. Maar weet dat dat echt langer gaat duren. Afhankelijk van je internetverbinding kan het zelfs meerdere uren zijn. Doe dat op een moment dat je je toestel niet meteen nodig hebt. Bijvoorbeeld ’s avonds laat. Maar dan toch weer liever niet de avond voor vertrek. Als er namelijk iets misgaat tijdens het updaten, moet je opnieuw beginnen en dat kan onnodige vakantiestress opleveren.

Nou zou je kunnen denken: ‘Wow, updates!’ Dat levert dus allemaal nieuwe opties. Maar dat lijkt dus niet zo te zijn. Wat precies de reden daarvan is, is mij niet duidelijk maar mogelijk heeft het meer te maken met veranderingen in telefoonsoftware dan in de TomTom zelf. In ieder geval voelt het meer als afbouw dan als opbouw.

En dat roept meteen de vraag op wanneer TomTom wél weer met iets nieuws komt. En die vraag is ook heel reëel: de Rider is immers gebaseerd op de Rider 400, een toestel dat tien jaar geleden gelanceerd werd. Vervolgens verschenen wat tussenmodellen en de 550 werd voorzien van een snellere processor. Maar die 550 dateert ook alweer van zeven jaar geleden. Sindsdien zien we stilstand en nu dus zelfs een beetje achteruitgang.

Bovendien is er nog iets anders aan de hand: TomTom is aan het stunten met forse prijsaanbiedingen. Ook voor de auto- en camper-systemen. Maar specifiek bij de Rider 550 zie je dat TomTom deze nu aanbiedt voor 275 euro. In de mailings van TomTom wordt bovendien doorgelinkt naar één leverancier, WayPoint. Dit betekent in de praktijk dat WayPoint de Rider aanbiedt voor een prijs die lager ligt dan de inkoopprijs die bijvoorbeeld een motordealer betaalt. Kennelijk is de relatie met het dealernetwerk voor TomTom minder belangrijk geworden. En dat lijkt een teken aan de wand.

Gaat TomTom stoppen met de Rider? Ik heb die vraag aan TomTom voorgelegd en het antwoord luidt: ‘We hebben nog meer dan voldoende voorraad om in heel 2025 de TomTom Rider 550 via het specialisten-kanaal en Rider 500 via het retail-kanaal te verkopen en zelfs mogelijk nog in een deel van 2026. Of er daarna een nieuw product komt, is niet zeker en is bij ons intern al een tijd een discussie.’

Enfin, trek je eigen conclusie. Die kan overigens ook zijn dat dit nu juist een uitstekend moment is om een Rider 550 aan te schaffen, want het is en blijft een enorm leuk apparaat. Koop ‘m alleen niet bij MrGPS, want ik verdien er geen stuiver meer aan 😉.

Tekst en beeld: Hans Vaessen

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen