Triumph Street Triple 765RS – Motor van het jaar verkiezing 2020

Als jonge hond van de redactie wil Nick Enghardt regelmatig lekker spelen. De Triumph Street Triple 765RS is daarvoor het ideale gezelschap. De motor is net zo speels als zijn baasje en geniet net zo intens van circuitdagen als van ritten op de openbare weg. Motorfiets van het Jaar 2020 Laten we voor de laatste maal dé dooddoener van 2020 gebruiken: het is een bijzonder jaar. Meer dan ooit vormde de motorfiets een individuele ontsnappingsmogelijkheid voor quarantaine en ander corona-leed. Die drang naar vrijheid komt terug in de keuze voor de Motorfiets van het Jaar 2020. In deel drie de keuze van Nick. ...
Als jonge hond van de redactie wil Nick Enghardt regelmatig lekker spelen. De Triumph Street Triple 765RS is daarvoor het ideale gezelschap. De motor is net zo speels als zijn baasje en geniet net zo intens van circuitdagen als van ritten op de openbare weg. Motorfiets van het Jaar 2020 Laten we voor de laatste maal dé dooddoener van 2020 gebruiken: het is een bijzonder jaar. Meer dan ooit vormde de motorfiets een individuele ontsnappingsmogelijkheid voor quarantaine en ander corona-leed. Die drang naar vrijheid komt terug in de keuze voor de Motorfiets van het Jaar 2020. In deel drie de keuze van Nick. Lees hier de 2020 keuze van:Ad van de Wiel: Kawasaki Ninja 1000SXJan Kruithof: Honda CRF1100L Adventure SportsEddie de Vries: BMW S 1000 XRPeter Politiek: Ducati Streetfighter V4S Triumph Street Triple 765RS Geen poedelprijs - de keuze van Nick Laat je niets wijsmaken. Ik zal voor altijd ontkennen eigenlijk de Ducati Streetfighter V4S te verkiezen boven de Triumph Street Triple 765RS. Deze pagina’s zijn daar niet alleen een fysiek bewijs van, het is ook een ode. Het is niet dat ik geen geheimen bewaren kan. Ik ben gewoon vaak te enthousiast en ja, oké, vooruit. Lang stond de Streetfighter V4S bovenaan op mijn favorietenlijstje. Nog wel even een kleine schermutseling om de Ducati-sleutels met Peter op de dag van aankomst van de motoren. Maar behalve dat onze circuittester snel is, kan-ie ook aardig armpje drukken. Maar laten we vooral niet doen alsof die Street Triple 765RS een poedelprijs is… Kawasaki Ninja 1000SX – Motor van het jaar verkiezing 2020 Stuk gemaakt? Sceptisch was ik. De oude 765RS-uitvoering van de Street Triple was briljant. Haast op het perfecte af. Niks meer aan doen. Tot afgelopen najaar onverwacht Triumph Benelux aan de telefoon hing. Of we tijd hadden voor een nieuwe Street Triple RS. Op het circuit van Cartagena in Spanje. De oude was zou oud toch niet? Maakt toch nieuwsgierig. Het is niet alsof je verstek laat gaan. En voor even leek mijn vrees gegrond. Ik was namelijk als de dood dat Triumph in een waan van pure overcompensatie door zou slaan met de Street Triple. Die hoefde niet sterker, scherper, comfortabeler of lichter. De Street Triple 765RS kon je veel gemakkelijker slechter maken dan je hem ooit zou kunnen verbeteren. De ochtendroute op straat raakte mijn rechterhand al snel gevoelloos en leek de Street Triple niet mee te willen spelen. Hadden ze hem dan echt stuk gemaakt? Alles anders Na de middag, nog geen ronde op het circuit, was alles anders. Elke vorm van vrees die ik had, verdampte met het oplopen van de temperaturen in Zuidoost-Spanje. Puur gevoel. Geen moment last van trillingen. Of ja, de toerenbegrenzer misschien. Want voor het dashboard hebben ze de onhandigste lay-outkeuze van de oude Street Triple gepakt en er het hoofdthema van gemaakt op de nieuwe. Afleesbaarheid is ver te zoeken. Dat is het enige. Verder is letterlijk elke minuscule verbetering raak. Het blok is zalig aanspreekbaar in het middengebied en loopt met bloedspoed door zijn toerenbereik. Vanaf de eerste perfect gedoseerde gasopening is het alsof je de acceleratie regelt met je ogen. Kijken en je gaat erheen – het rijwielgedeelte volgt wel. Hoe durfde ik ooit te twijfelen. Ik had in oktober 2019 al mijn favoriet van 2020 aan kunnen wijzen. Verslavend sportief Het waren de twee daaropvolgende ontmoetingen die mijn aanvankelijke voorkeur ferm onderstreepten. Een vergelijkingstest tegenover de KTM 890 Duke R viel uit in het voordeel van de Triumph. Niet omdat de KTM geen geniale machine is – want dat is het. Alleen kan de Street Triple RS gewoon 95 procent van wat de 890 Duke R qua verslavend sportief sturen op straat kan. Op alle andere vlakken is de Triumph vervolgens zo veel beter. Een allround-naked die de gemiddelde supersport nog het nakijken geeft. Dat zonder de rijder compleet te radbraken en zonder een overdreven of opzichtig uiterlijk. Ik vraag me zelfs nu weer af hoe ik er ooit aan getwijfeld heb. Zelden zo blij geweest een potje armpje drukken te verliezen. Ik heb met de Triumph Street Triple 765RS namelijk stiekem gewoon gewonnen Zo goed als de Street Triple RS is… Jammer van het dashboard.Een van de beste affabriek-quickshifters op een van de fijnste blokken. Wat wil je nog meer?Kijk, zo hoort een standaard demper eruit te zien. En goed klinken doet ‘ie ook! Ducati Streetfighter V4S - Favoriet 2 Kon niet ontbreken. De bizarre notie van een nakedbike met meer dan 200 pk die niet per se als onzinnig de boeken ingaat. Hoe Ducati het doet… De stuurfiets pur sang met een scherp rijwielgedeelte en een beresterk blok. Een jaarvoorraad adrenaline op twee wielen. Ducati Streetfighter V4S Honda CRF1100L Africa Twin - Favoriet 3 Niet de Adventure Sports, nee. De gewone is het wat mij betreft. Veelzijdiger en bruikbaarder motoren vind je niet snel. Voelde meteen als een uit de kluiten gewassen en extra sterke versie van mijn NX650 Dominator uit 1995, en dat is een compliment wat mij betreft. Een allroad die ik wel zou willen hebben. Word ik oud? Honda CRF1100L Africa Twin Mijn favoriet 1 voor 2021 - Aprilia RS660 Dat ik hem inmiddels al gereden heb, vergeten we maar even. Ik ben fan. Een sportmotorfiets die de straat verkiest als zijn natuurlijk habitat. Met 100 pk en een afgewogen rijwielgedeelte staat Aprilia met de RS660 aan het begin van iets moois. Aprilia RS660 Mijn favoriet 2 voor 2021 - BMW M1000RR De BMW S1000RR – verwarrend genoeg wel met M-pakket te verkrijgen – wordt opgevolgd door een gevleugeld beest van een machine. Oogt bepaald niet degelijk Duits meer dit. Eerder Beiers bruut. Ik ben waanzinnig benieuwd. BMW M1000RR

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?