vrijdag 19 april 2024

Onderhoud: Steekproef Motoren – Klaar voor de lente?

Ook wij vinden het ontbreken van een APK voor motoren logisch. Als motorrijders onderhouden wij onze trots immers uitstekend. Toch leert een kleine steekproef op MOTORbeurs Utrecht ons dat bijna de helft van de motorrijders niet genoeg lucht in z’n banden heeft. Oppompen, dus!

Geen zorgen, wij pretenderen met ons beperkt gevulde gereedschapskistje zeker geen goede, diepgaande technische keuring uitgevoerd te hebben. Nee, we keken oppervlakkig naar de staat van de motoren op gemakkelijk meetbare punten van de banden en de rempartij. Met een goed gesprek over de staat van de motor als doel: ‘Zeg, hoe staat het eigenlijk met het onderhoud aan je motor?’

Eén opvallend resultaat: nog niet de helft van de ondervraagden wist de bandenspanning van hun banden te benoemen. Niet de door de fabrikant voorgeschreven spanning, maar ook niet de spanning waarbij ze ’s ochtends van huis vertrokken. Nogal logisch dus dat ook bij meer dan de helft van de ondervraagden, de bandenspanning ondermaats was. Vooral de voorbanden bevatten vaak niet meer dan 2 bar. Dat heeft niet alleen slechte invloed op het stuur- en remgedrag, maar ook zeker op de slijtage. Echt zonde, want het meten van de spanning is een klusje van niets, net zoals het oppompen. De personen die wij spraken bezitten geen bandenspanningsmeter en daar gaat het eigenlijk al mis.

Het is alleen de druk…

Het goede nieuws? Na een speurtocht in de parkeergarage van de MOTORbeurs vonden we pas na 38 motoren één voorband, waarbij de DOT-code op de band en de lichte uitdrogingsscheurtjes verraden dat de band z’n eigenlijke gebruiksduur heeft overschreden. Maar, om in APK-termen te blijven, er bestaat geen maximale leeftijd voor een band. Het gaat dus vooral om slijtage en uitdroging. Een kwestie van goed kijken.

Bij meer dan de helft was de bandenspanning ondermaats.

De profieldiepte is wél wettelijk vastgesteld en die moet bij motoren 1 millimeter zijn. Let wel, het gaat om het profiel bij de profieldiepte-indicator. Je-weet-wel, dat gekke blokje in een profielstreep. Toch is 1 millimeter in onze ogen al veel te laag, en dus deelden we pas bij 2 millimeter of meer een groen vinkje uit in de steekproef. Overigens is de profieldiepte-indicator meestal geen 1 millimeter maar 1,6 millimeter diep, omdat dat in het buitenland de wettelijke grens is. In de Verenigde Staten is de grens 0,8 millimeter, net zoals dus sommige indicatoren. Oftewel: met een eigen profieldieptemeter weet je het eigenlijk pas echt zeker.

En het anker?

We hebben niet de brutaliteit genomen om remvloeistofpotjes open te schroeven, en hielden het bij onze meting oppervlakkig: remblokken en remschijven werden geïnspecteerd. Waarbij we lang niet de foutjes konden ontdekken die we wel bij de banden vonden. Vrijwel alle remblokken waren nog niet voor de helft versleten en logischerwijs was het qua dikte van de remschijven al helemaal in orde. Eigenlijk zag de gehele verzameling aan remvloeistof er op het oog ook gewoon vers, helder uit. Droge kettingen zagen we genoeg, maar exemplaren die aan onmiddellijke vervanging toe waren niet.

Al met al stonden alle motoren er prima bij, op de te zachte banden na. En dus zullen wij ons volgend jaar niet alleen maar met meettemperatuur opstellen in de parkeergarage van de MOTORbeurs; we beloven een compressor mee te nemen om de terugreis geheel volgens de voorgeschreven spanning te laten verlopen. En dan zul je merken dat je motor stuurt alsof je nieuwe banden hebt!

Welke spanning?

Ook bij stilstand verliezen je banden aan spanning. Heb je geen idee welke spanning jouw motorbanden moeten hebben? Wij houden meestal 2,4 bar in de voorband en 2,9 bar in de achterband aan als we het even niet weten, al is dat een beetje afhankelijk van het type band. Máár, eigenlijk moet je het gewoon even opzoeken op de website van de fabrikant. Het is belangrijk dat je deze druk koud meet, en dus niet vlak na het rijden. Een keer investeren in een goede bandenspanningsmeter is goud waard en een kleine compressor voor in de garage kost ook de wereld niet.

Internet is je vriend, maar ga wel voor de officiële opgave.

Hoe oud is jouw motorband?

Nou, die vraag kun je gemakkelijk beantwoorden. Op de wang van de band vind je een DOT-code die eindigt met vier cijfers. De laatste twee cijfers staan voor het jaar van productie, de eerste twee voor de week. Code 5219? Dan is de band in week 52 van 2019 geproduceerd. In principe mag een band best een paar jaar oud zijn. Tot vijf jaar oud betekende bij onze steekproef bij de MOTORbeurs een groen vinkje. Toch blijven banden die goed zijn opgeslagen (droog, koel en donker) met gemak vier, vijf jaar goed. Zitten ze eenmaal onder je motor, dan gaat het natuurlijk een stuk harder. Overigens, als je een drie-cijferige DOT-code op je band vindt, dan is-ie van voor het jaar 2000. Ofwel: die is al een paar jaar aan vervanging toe.


Arthur van den Berg – Yamaha Super Ténéré

Arthur heeft alle vertrouwen in z’n Ténéré. Hij mist dan ook alleen een paar tiende bar in z’n achterband.

BouwjaarNiet bekend
BandenBridgestone Battlax
BandenspanningMatig
ProfieldiepteGoed
Ouderdom bandenGoed
RemblokkenGoed
RemschrijvenGoed

Dennis Kuis – Triumph Tiger 800

‘Waarom zit ik hier een spliksplinternieuwe Tiger te checken?’

Bouwjaar2019
BandenMitas E-07 Trail
BandenspanningGoed
ProfieldiepteGoed
Ouderdom bandenGoed
RemblokkenGoed
RemschijvenGoed

Manon Plug – Honda CB500

Manons voorband is een goed voorbeeld van het belang van een goede inspectie, hetgeen ze zelf ook al had gedaan.

‘Ja, van die gecupte voorband zijn we ons bewust en daar gaan we dan ook zeker wat aan doen.’

Bouwjaar1994
BandenBattlax BT45
BandenspanningGoed
ProfieldiepteMatig
Ouderdom bandenGoed
RemblokkenGoed
RemschijvenGoed

Loek LankhorstSuzuki GS500

De GS van Loek is een typische motor die op het oog wat ouder is, maar dankzij goed onderhoud onberispelijk blijkt.

‘Mijn monteur heeft ’m in december nog een grote beurt gegeven, dus ik heb alle vertrouwen!’

Bouwjaar1992
BandenBattlax BT45
BandenspanningGoed
ProfieldiepteGoed
Ouderdom bandenGoed
RemblokkenGoed
RemschijvenGoed

Jordy de VuystKawasaki Z800

De Z800 van Jordy is in optimale staat. En gelukkig voor hem hadden we geen dB-meter bij ons…

‘Het onderhoud doe ik zelf.’

Bouwjaar2013
BandenDunlop Sportsmart TT
BandenspanningGoed
ProfieldiepteGoed
Ouderdom bandenGoed
RemblokkenGoed
RemschijvenGoed

Claudia LippmannKawasaki Z750

Wettelijk gezien staat de Z750 van Claudia er top bij, maar gedurende het seizoen zal er wat nieuw spul nodig zijn.

‘Het onderhoud besteed ik uit. In de afgelopen twee jaar heeft de Z zowel een kleine als een grote beurt gekregen.’

Bouwjaar2006
BandenMichelin Pilot Power 3
BandenspanningMatig
ProfieldiepteMatig
Ouderdom bandenGoed
RemblokkenMatig
RemschijvenGoed

Lucien Korver – Suzuki GSX1250FA

Geheel standaard en in tip-top-staat: de GSX van Lucien.

‘Eind 2018 heb ik ’m nog voor goed onderhoud naar de dealer gebracht.’

Bouwjaar2013
BandenBridgestone BT023
BandenspanningMatig
ProfieldiepteGoed
Ouderdom bandenGoed
RemblokkenGoed
RemschijvenGoed

Erik van der Hoeven – Yamaha FJ1100

Dat motorrijden niet duur hoeft te zijn, bewijst deze FJ1100 van Erik, hier met z’n zoon als duopassagier.

‘Ik heb deze FJ gekocht voor € 400,- en ben er al driemaal mee op en neer naar de Alpen geweest. Het onderhoud doe ik zelf, maar ik moet zeggen dat ik deze winter de banden nog niet heb opgepompt.’

Bouwjaar1983
BandenBridgestone BT045
BandenspanningSlecht
ProfieldiepteGoed
Ouderdom bandenGoed
RemblokkenGoed
RemschijvenGoed

Stefan Laarman – Yamaha XT660X

Is deze op? Ja en nee. Gemeten bij de slijt-indicator mag deze wettelijk gezien nog gewoon de weg op.

‘Is mijn achterband op? Nee, dat wist ik niet. En trouwens, ik ben er niet mee gevallen, de schade komt door een aanrijding met een eend.’

Bouwjaar2005
BandenMichelin Pilot Power
BandenspanningMatig
ProfieldiepteMatig
Ouderdom bandenGoed
RemblokkenGoed
RemschijvenGoed
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen