Ook wij vinden het ontbreken van een APK voor motoren logisch.
Als motorrijders onderhouden wij onze trots immers uitstekend. Toch leert een
kleine steekproef op MOTORbeurs Utrecht ons dat bijna de helft van de
motorrijders niet genoeg lucht in z’n banden heeft. Oppompen, dus!
Geen zorgen, wij pretenderen met ons beperkt gevulde gereedschapskistje zeker geen goede, diepgaande technische keuring uitgevoerd te hebben. Nee, we keken oppervlakkig naar de staat van de motoren op gemakkelijk meetbare punten van de banden en de rempartij. Met een goed gesprek over de staat van de motor als doel: ‘Zeg, hoe staat het eigenlijk ...
Ook wij vinden het ontbreken van een APK voor motoren logisch.
Als motorrijders onderhouden wij onze trots immers uitstekend. Toch leert een
kleine steekproef op MOTORbeurs Utrecht ons dat bijna de helft van de
motorrijders niet genoeg lucht in z’n banden heeft. Oppompen, dus!
Geen zorgen, wij pretenderen met ons beperkt gevulde gereedschapskistje zeker geen goede, diepgaande technische keuring uitgevoerd te hebben. Nee, we keken oppervlakkig naar de staat van de motoren op gemakkelijk meetbare punten van de banden en de rempartij. Met een goed gesprek over de staat van de motor als doel: ‘Zeg, hoe staat het eigenlijk met het onderhoud aan je motor?’
Eén opvallend resultaat: nog niet de helft van de
ondervraagden wist de bandenspanning van hun banden te benoemen. Niet de door
de fabrikant voorgeschreven spanning, maar ook niet de spanning waarbij ze ’s ochtends
van huis vertrokken. Nogal logisch dus dat ook bij meer dan de helft van de
ondervraagden, de bandenspanning ondermaats was. Vooral de voorbanden bevatten
vaak niet meer dan 2 bar. Dat heeft niet alleen slechte invloed op het
stuur- en remgedrag, maar ook zeker op de slijtage. Echt zonde, want het meten
van de spanning is een klusje van niets, net zoals het oppompen. De personen
die wij spraken bezitten geen bandenspanningsmeter en daar gaat het eigenlijk
al mis.
Het is alleen de druk…
Het goede nieuws? Na een speurtocht in de parkeergarage
van de MOTORbeurs vonden we pas na 38 motoren één voorband, waarbij de
DOT-code op de band en de lichte uitdrogingsscheurtjes verraden dat de band z’n
eigenlijke gebruiksduur heeft overschreden. Maar, om in APK-termen te blijven,
er bestaat geen maximale leeftijd voor een band. Het gaat dus vooral om
slijtage en uitdroging. Een kwestie van goed kijken.
Bij meer dan de helft was de bandenspanning ondermaats.
De profieldiepte is wél wettelijk vastgesteld en die
moet bij motoren 1 millimeter zijn. Let wel, het gaat om het profiel bij
de profieldiepte-indicator. Je-weet-wel, dat gekke blokje in een profielstreep.
Toch is 1 millimeter in onze ogen al veel te laag, en dus deelden we pas
bij 2 millimeter of meer een groen vinkje uit in de steekproef. Overigens
is de profieldiepte-indicator meestal geen 1 millimeter maar 1,6 millimeter
diep, omdat dat in het buitenland de wettelijke grens is. In de Verenigde
Staten is de grens 0,8 millimeter, net zoals dus sommige indicatoren.
Oftewel: met een eigen profieldieptemeter weet je het eigenlijk pas echt zeker.
En het anker?
We hebben niet de brutaliteit genomen om
remvloeistofpotjes open te schroeven, en hielden het bij onze meting
oppervlakkig: remblokken en remschijven werden geïnspecteerd. Waarbij we lang
niet de foutjes konden ontdekken die we wel bij de banden vonden. Vrijwel alle
remblokken waren nog niet voor de helft versleten en logischerwijs was het qua
dikte van de remschijven al helemaal in orde. Eigenlijk zag de gehele
verzameling aan remvloeistof er op het oog ook gewoon vers, helder uit. Droge
kettingen zagen we genoeg, maar exemplaren die aan onmiddellijke vervanging toe
waren niet.
Al met al stonden alle motoren er prima bij, op de te zachte banden na. En dus zullen wij ons volgend jaar niet alleen maar met meettemperatuur opstellen in de parkeergarage van de MOTORbeurs; we beloven een compressor mee te nemen om de terugreis geheel volgens de voorgeschreven spanning te laten verlopen. En dan zul je merken dat je motor stuurt alsof je nieuwe banden hebt!
Welke spanning?
Ook bij stilstand verliezen je banden aan spanning. Heb
je geen idee welke spanning jouw motorbanden moeten hebben? Wij houden meestal
2,4 bar in de voorband en 2,9 bar in de achterband aan als we het
even niet weten, al is dat een beetje afhankelijk van het type band. Máár,
eigenlijk moet je het gewoon even opzoeken op de website van de fabrikant. Het
is belangrijk dat je deze druk koud meet, en dus niet vlak na het rijden. Een
keer investeren in een goede bandenspanningsmeter is goud waard en een kleine compressor
voor in de garage kost ook de wereld niet.
Internet is je vriend, maar ga wel voor de officiële opgave.
Hoe oud is jouw motorband?
Nou, die vraag kun je gemakkelijk beantwoorden. Op de wang van de band vind je een DOT-code die eindigt met vier cijfers. De laatste twee cijfers staan voor het jaar van productie, de eerste twee voor de week. Code 5219? Dan is de band in week 52 van 2019 geproduceerd. In principe mag een band best een paar jaar oud zijn. Tot vijf jaar oud betekende bij onze steekproef bij de MOTORbeurs een groen vinkje. Toch blijven banden die goed zijn opgeslagen (droog, koel en donker) met gemak vier, vijf jaar goed. Zitten ze eenmaal onder je motor, dan gaat het natuurlijk een stuk harder. Overigens, als je een drie-cijferige DOT-code op je band vindt, dan is-ie van voor het jaar 2000. Ofwel: die is al een paar jaar aan vervanging toe.
Arthur van den Berg - Yamaha Super Ténéré
Arthur heeft alle vertrouwen in z’n Ténéré. Hij mist dan ook alleen een paar tiende bar in z’n achterband.
BouwjaarNiet bekendBandenBridgestone BattlaxBandenspanningMatigProfieldiepteGoedOuderdom bandenGoedRemblokkenGoedRemschrijvenGoed
Dennis Kuis - Triumph Tiger 800
‘Waarom zit ik hier een spliksplinternieuwe Tiger te
checken?’
Bouwjaar2019BandenMitas E-07 TrailBandenspanningGoedProfieldiepteGoedOuderdom bandenGoedRemblokkenGoedRemschijvenGoed
Manon Plug - Honda CB500
Manons voorband is een goed voorbeeld van het belang van een goede inspectie, hetgeen ze zelf ook al had gedaan.
‘Ja, van die gecupte voorband zijn we ons bewust en daar gaan we dan ook zeker wat aan doen.’
Bouwjaar1994BandenBattlax BT45BandenspanningGoedProfieldiepteMatigOuderdom bandenGoedRemblokkenGoedRemschijvenGoed
Loek Lankhorst - Suzuki GS500
De GS van Loek is een typische motor die op het oog wat ouder is, maar dankzij goed onderhoud onberispelijk blijkt.
‘Mijn monteur heeft ’m in december nog een grote beurt gegeven, dus ik heb alle vertrouwen!’
Bouwjaar1992BandenBattlax BT45BandenspanningGoedProfieldiepteGoedOuderdom bandenGoedRemblokkenGoedRemschijvenGoed
Jordy de Vuyst - Kawasaki Z800
De Z800 van Jordy is in optimale staat. En gelukkig voor hem hadden we geen dB-meter bij ons…
‘Het onderhoud doe ik zelf.’
Bouwjaar2013BandenDunlop Sportsmart TTBandenspanningGoedProfieldiepteGoedOuderdom bandenGoedRemblokkenGoedRemschijvenGoed
Claudia Lippmann - Kawasaki Z750
Wettelijk gezien staat de Z750 van Claudia er top bij, maar gedurende het seizoen zal er wat nieuw spul nodig zijn.
‘Het onderhoud besteed ik uit. In de afgelopen twee jaar heeft de Z zowel een kleine als een grote beurt gekregen.’
Bouwjaar2006BandenMichelin Pilot Power 3BandenspanningMatigProfieldiepteMatigOuderdom bandenGoedRemblokkenMatigRemschijvenGoed
Lucien Korver - Suzuki GSX1250FA
Geheel standaard en in tip-top-staat: de GSX van Lucien.
‘Eind 2018 heb ik ’m nog voor goed onderhoud naar de
dealer gebracht.’
Bouwjaar2013BandenBridgestone BT023BandenspanningMatigProfieldiepteGoedOuderdom bandenGoedRemblokkenGoedRemschijvenGoed
Erik van der Hoeven - Yamaha FJ1100
Dat motorrijden niet duur hoeft te zijn, bewijst deze
FJ1100 van Erik, hier met z’n zoon als duopassagier.
‘Ik heb deze FJ gekocht voor € 400,- en ben er al
driemaal mee op en neer naar de Alpen geweest. Het onderhoud doe ik zelf, maar
ik moet zeggen dat ik deze winter de banden nog niet heb opgepompt.’
Bouwjaar1983BandenBridgestone BT045BandenspanningSlechtProfieldiepteGoedOuderdom bandenGoedRemblokkenGoedRemschijvenGoed
Stefan Laarman - Yamaha XT660X
Is deze op? Ja en nee. Gemeten bij de slijt-indicator mag
deze wettelijk gezien nog gewoon de weg op.
‘Is mijn achterband op? Nee, dat wist ik niet. En
trouwens, ik ben er niet mee gevallen, de schade komt door een aanrijding met
een eend.’
Bouwjaar2005BandenMichelin Pilot PowerBandenspanningMatigProfieldiepteMatigOuderdom bandenGoedRemblokkenGoedRemschijvenGoed
Doorgaan met lezen?
Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je
hier inloggen.
Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.
Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat
Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat
Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.