BMW presenteert een nieuwe creatie, die het supermarktsegment moet gaan aanvoeren: de BMW Concept RR. De nieuwe RR is geïnspireerd op de BMW fabrieks-superbike M 1000 RR, waarmee BMW-fabrieksrijder Toprak Razgatlioğlu vorig jaar het FIM World Superbike Championship won.
Volgens BMW toont de nieuwe Concept RR eens te meer hoe de technologie uit de racerij doorsijpelt naar de motoren voor de openbare weg. Daar zit wat in, aan de andere kant is het omgekeerde ook waar: de Superbike-klasse is immers een klasse waarin wordt geracet met voor weggebruik ontworpen motoren, die slechts in beperkte mate mogen worden aangepast voor gebruik op het circuit. Er is dus sprake van een wisselwerking. Zo claimt BMW dat de krachtbron van de nieuwe Concept RR is geïnspireerd op de watergekoelde viercilinder-in-lijn van de wereldkampioensmachine uit het FIM Superbike World Championship, die meer dan 230 pk (169 kW) levert. Dat is echter een getunede versie van de krachtbron uit de M 1000 RR van 2025.
Shift-Cam
De krachtbron uit de M 1000 RR heeft een cilinderinhoud van 999 cc uit een boring x slag van 80 mm x 49,7 mm. Deze werkt met een zeer hoge compressieverhouding van 14,5:1. De cilinderkop is voorzien van ovale in- en uitlaatpoorten voor een optimale luchtstroom van en naar de titanium in- en uitlaatkleppen. Deze worden bediend via twee bovenliggende nokkenassen en zogenaamde ‘sleeptuimelaars’. De inlaatnokkenas is voorzien van BMW’s unieke Shift-Cam-systeem. Dat wil zeggen dat de nok twee nokken heeft, een die bij lage toeren optimaal functioneert en een die bij hogere toeren optimaal werkt. Een actuator verschuift de nokkenas bij een bepaald toerental, zodat de voor die situatie best presterende nok de klep bedient en de gassen kunnen binnenstromen vanuit de 52 mm-gasklephuizen. Die zijn bij de M 1000 RR voorzien van snelgas. Dat wil zeggen dat de gaskleppen volledig open staan bij 58° verdraaiing van de gasgreep, in plaats van 72° bij andere modellen.
Aanpassingen
Dat alles leidt tot een maximumvermogen van 218 pk bij 14.500 tpm. Dat vermogen haalt de Concept RR-krachtbron echter alleen wanneer er benzine met een klopvastheid van 98 RON door de injectoren vloeit. Hoewel het nergens staat, zal het betekenen dat er klopsensoren zijn gemonteerd, die waarnemen wanneer het blok gaat pingelen. Het motormanagement zal de ontsteking dan iets later zetten, waardoor het blok minder vermogen levert. Uiteraard is de krachtbron van de Superbike-racer getuned, voor zover de reglementen dat toelaten. Zo zou het raceblok gesmede zuigers hebben met twee zuigerveren, gebruikmaken van titanium drijfstangen en lichtere tuimelaars voor hogere toerentallen en hogere vermogens. De lagerkappen in de cilinderkop zouden ook steviger zijn, daarnaast zouden de waterkanalen verbeterd zijn voor een effectievere koeling. Dat alles geeft een vermogenstoename tot 230 pk. Het rijwielgedeelte wijkt af door een snelwisselsysteem op de achteras en remklauw, wat snelle pitstops mogelijk maakt.
Techniek Kawasaki Ninja 7 Hybrid: het verhaal dat de persmap niet vertelde
Elektronica
De nieuwe BMW Concept RR is uitgerust met elektronische controle- en regelsystemen, die rechtstreeks afkomstig zijn van de WorldSBK M 1000 RR, zoals het motormanagement, de tractiecontrole en de motorrem-regeling. Dat zijn de systemen die ook de huidige, ‘civiele’ M 1000 RR kent. Deze is bijvoorbeeld voorzien van DTC (Dynamic Traction Control), waarvan de Slide Control-functie is gesplitst in een Slip Control en een Slide Control, dit dankzij de toepassing van stuurhoeksensoren. De tractiecontrole kent verder vier modi: Rain, Road, Dynamic en Race. Het ABS Pro kent vijf modi en is voorzien van Brake Slide Assist voor gecontroleerde remdrifts, alsmede een speciale Slick-modus. Het motormanagement kent de rijmodi Rain, Road, Dynamic, Race, Race Pro 1–3 en er is standaard een Launch Control & Pit Lane Limiter. We gaan er dus vanuit dat de Concept RR dat allemaal ook heeft.
Superlicht
De M 1000 RR is voorzien van een aluminium brugframe, waarin het motorblok als dragend deel fungeert. Aan de voorzijde wordt het frame afgeveerd via een volledig instelbare 45 mm upside-down vork. De eveneens volledig instelbare achterschokdemper houdt de aluminium swingarm op zijn plek via een Full Floater Pro-linksysteem. Voor een laag onafgeveerd gewicht heeft BMW superlichte M-carbonwielen toegepast. Voor de Concept RR heeft BMW naar eigen zeggen alles herzien, van het frame tot het kleinste onderdeel. Elk detail is consequent geoptimaliseerd voor lichtgewicht constructie en prestaties. Of de Concept RR daardoor het superlage drooggewicht van 170 kg haalt, dat de Superbike op de schaal brengt, dat zal de toekomst uitwijzen.
Aerodynamisch
Bij een nieuwe motorfiets hoort een nieuw design en dus zijn ook de jongens van de schets- en kleiafdeling weer actief geweest om een herkenbaar, maar net ander uiterlijk te creëren. Volgens BMW volgt het nieuwe design het principe van scherp, doelgericht en expressief. Voor dat laatste heeft het een reliëf RR-logo op de staart en een verlicht RR-symbool aan de onderkant van de aluminium staart. Het design draait echter niet alleen om het uiterlijk, ook de aerodynamica is weer op scherp gezet voor een nog lagere luchtweerstand en maximale stabiliteit en bochtsnelheid. We zien daartoe aangepaste winglets in het kontje en we zien ook dat de winglets 3.0 van het vorige type weer wat zijn veranderd. De vorige gaven 30 kg downforce bij 300 km/h. Dan zullen de nieuwe toch minstens 31 kg downforce geven? Omdat het om een concept gaat, binnenkort vast en zeker meer!
Foto’s: BMW