Kawasaki Ninja 1000SX – Motor van het jaar verkiezing 2020

Laten we voor de laatste maal dé dooddoener van 2020 gebruiken: het is een bijzonder jaar. Meer dan ooit vormde de motorfiets een individuele ontsnappingsmogelijkheid voor quarantaine en ander corona-leed. Die drang naar vrijheid komt terug in de keuze voor de Motorfiets van het Jaar 2020. In dit eerste deel de keuze van Ad: Een auto heeft Ad van de Wiel niet, nooit gehad ook. De ideale motorfiets moet enerzijds alledaagse ritjes tot een feest maken en anderzijds ook zijn geliefde kampeertripjes. Het verklaart de keuze voor de Kawasaki Ninja 1000SX. Lees hier de 2020 keuze van: Jan Kruithof: Honda CRF1100L Adventure ...
Laten we voor de laatste maal dé dooddoener van 2020 gebruiken: het is een bijzonder jaar. Meer dan ooit vormde de motorfiets een individuele ontsnappingsmogelijkheid voor quarantaine en ander corona-leed. Die drang naar vrijheid komt terug in de keuze voor de Motorfiets van het Jaar 2020. In dit eerste deel de keuze van Ad: Een auto heeft Ad van de Wiel niet, nooit gehad ook. De ideale motorfiets moet enerzijds alledaagse ritjes tot een feest maken en anderzijds ook zijn geliefde kampeertripjes. Het verklaart de keuze voor de Kawasaki Ninja 1000SX. Lees hier de 2020 keuze van: Jan Kruithof: Honda CRF1100L Adventure SportsNick Enghardt: Triumph Street Triple 765RSEddie de Vries: BMW S 1000 XRPeter Politiek: Ducati Streetfighter V4S Kawasaki Ninja 1000SX Stugge doorzetter vol soepelheid - De keuze van Ad Een oud besje met nieuwe schoenen en een verse laag lippenstift schopt het onmogelijk tot Miss World. Waarom is deze opgepoetste evergreen dan wel mijn kandidaat voor de Motor van het Jaar? Omdat hij zo verdomd goed is. Perfect durf ik zelfs te stellen. Natuurlijk schreeuwt Kawasaki het van de daken dat de Ninja 1000SX gloednieuw is. Toch is het niets anders dan een opgepoetste Z1000SX met een andere naam. Die laatste kennen we alweer tien jaar en daarom durf ik deze motor met een gerust hart als evergreen te bestempelen. Het voelt onwerkelijk dat zo’n ‘oudje’ mijn persoonlijke favoriet van 2020 is. Toch is het zo. Te viercilinderig Het wordt nog gekker. Dit jaar schopt een vier-in-lijn het tot mijn Motor van het Jaar. Ik verkondig nota bene al zeven eeuwen dat twee of drie cilinders genoeg zijn. Doet u mij maar koppel in plaats van een knallend eindschot. Al geniet ik van onboard-opnames van de Isle of Man waarin een viercilinder met 15.000 toeren jankend over een smalle bergweg vliegt. De Ninja 1000SX heeft het allemaal. Die heeft de trekkracht van een twin en strekt zijn benen als een viercilinder. Liefde op het eerste gezicht is romantisch, maar bij de Z1000SX was er geen sprake van. Die fiets is voor mij te viercilinderig, trilt irritant en stuurt weliswaar onverzettelijk maar niet speels. De Ninja 1000SX verleidt wel. Al waren daar twee afspraakjes voor nodig. De eerste was de introductie in Cordoba toen de wereld nog mooi was en corona iets uit het Verre Oosten. Natuurlijk overtuigde deze sporttoerfiets op een testtraject in Zuid-Spanje. De uitdagende wegen liggen er vlekkeloos bij en Kawasaki weet als geen ander een route uit te zetten dat een kolfje is naar de hand van de SX. Mooi lopende honderd+ bochten volgden elkaar oneindig op, maar de grote verrassing kwam in het korte bochtenwerk. Verrek, door alle vernieuwingen stuurt de Ninja ook daar een stuk frivoler. Kwiek toeren is nog kwieker geworden. Gelukkig is de viercilinder zijn eigen bullige ik gebleven. Het blok blijft de ster van de show. Oud-Hollandsche eigenwijsheid Een rondje IJsselmeer verstevigde de liefdesband. Ook in alledaagse omstandigheden is de Ninja 1000SX een feest. Op alle soorten ondergrond en wegen kan hij lichtvoetig uit de voeten. Hij maakt motorrijden niet alleen extreem makkelijk, maar ook ontzettend leuk en tegelijk comfortabel. Sport en toer gaan daadwerkelijk hand in hand op deze sporttoerder. De zithouding is actief en toch ontspannen. Het ene moment jaag je hoogtoerig van bocht naar bocht, het andere tokkel je op cruise control langs de trajectcontrole. U vraagt, de Kawa draait. Bij een sporttoerfiets verwacht je alleen een toer- en een sportgezicht, maar de Ninja heeft nog tien gezichten. Ze zijn allemaal even plezierig en tot in de perfectie gepolijst. Het enige dat je op de Ninja 1000SX kunt aanmerken is dat er niets op aan te merken is. Dat is een tegenvaller voor Nederlanders die klagen hoog in het vaandel hebben staan. Ter compensatie grossiert de Kawasaki in oud-Hollandsche eigenwijsheid. Waar andere fabrikanten sporttoermotoren massaal de nek omdraaien geloven de Groenen er nog altijd in. Gelukkig maar. Je ziet niets van het blok, maar je beleeft het des te meer.Geen slappe hap, maar krachtige en goed doseerbare remmen.Van zo’n schep neusje kan een allroad alleen maar dromen. Favoriet 2 - Triumph Street Triple 765RS Deze Brit staat al sinds mensheugenis op mijn verlanglijst. Al die tijd wint hij met twee vingers in de neus elke vergelijkingstest waaraan hij deelneemt. Het lukt Triumph door de jaren heen om een uitmuntende basis steeds verder te perfectioneren. Triumph Street Triple 765RS Favoriet 3 - Aprilia RS660 Hij is wonderschoon, sympathiek, niet imponerend en toch krachtig genoeg, licht van gewicht en elektronisch volledig bij de tijd. Moet ik nog meer zeggen? Het is een motor die gewoon is gebleven terwijl hij daardoor juist bijzonder is. Hebzucht maakt zich van mij meester. Aprilia RS660 Mijn favoriet 1 voor 2021: Harley-Davidson Pan America Je vindt hem spuuglelijk of waanzinnig gaaf. Ik behoor absoluut tot die tweede categorie. Heb je hem gezien in Utrecht? Krankzinnig gaaf toch? Het is voor mij de stoere fiets die een GS wegzet als muurbloempje. Harley-Davidson Pan America Mijn favoriet 2 voor 2021: Triumph Trident Een Street Triple zat er door het prijskaartje voor mij helaas nooit in. Als de Trident een stukje betaalbaarder is, kunnen andere beginnende motorrijders wel kennis maken met de briljante triple. Ik gun het ze van harte. Triumph Trident

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?