donderdag 14 augustus 2025

Techniek: de chaos van afkortingen in de motorwereld

‘Het valt mij op dat de lijst van afkortingen die in het wereldje van de motorfietsen gehanteerd wordt onuitputtelijk is,’ zo schrijft Roland Raaphorst ons. ‘Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige motorrijder (op leeftijd) ben die deze afkortingen niet kent. Misschien een idee om zo nu en dan een verklarend overzicht van alle bestaande en nieuwe afkortingen te publiceren?’

Ik voel met Roland mee. In mijn stagetijd heb ik bij Iveco Trucks – ergens in de jaren 80 – een lange lijst gemaakt van Power Take Off’s van Pederzani en Zini uit Bologna. Dat zijn aandrijfflenzen, die je op een versnellingsbak kunt zetten om vervolgens een hydraulische pomp, een lier of een brandweerpomp aan te drijven. PTO’s van PZB dus. Toen mijn dochter vele jaren later thuiskwam en zei dat ze een nieuwe PTO had, dacht ik, wat moet zij nou met zo’n flens. Het bleek om een Plan van Toetsing en Ontwikkeling te gaan. Dat schetst probleem #1 met afkortingen: je gooit waardevolle informatie weg, waardoor één afkorting meerdere dingen kan betekenen en de betekenis alleen duidelijk is als je de afkorting in de juiste context tegenkomt.

Ratatouille

Een tweede probleem is, dat er meerdere afkortingen voor hetzelfde bestaan, zeker in de auto- en motorwereld. Fabrikanten willen uniek zijn en zich onderscheiden. Dus wanneer ze systemen van andere fabrikanten kopiëren of hetzelfde systeem inkopen bij dezelfde toeleverancier, dan moeten ze er even overheen pissen zodat hun eigen geur eraan zit. Het gevolg is een afwijkende kretologie met de bijbehorende ratatouille aan afkortingen. Tractiecontrole kan TC heten, TCR, KTRC (Kawasaki Traction Control), of ASR (Automatische Slip Regeling) of DTC. Dat laatste kan dan weer Ducati Traction Control zijn of Dynamic Traction Control (BMW). Niet te verwarren met DCT, want dat is een Dual Clutch Transmission. Ook weer bekend als DSG bij onze Oosterburen (Doppel Schalt Getriebe).

Overzicht

Afkortingen schelen wellicht een boel printerinkt, maar heel duidelijk wordt het er niet van. Dus zullen we eens kijken of we orde in de chaos kunnen scheppen met behulp van de afkortingen uit de laatste persmappen.

Technische Terminologie en Afkortingen

Algemeen

TC of TCR Tractiecontrole
DRL Daytime running Lights – dagrijverlichting
LED Light Emitting Diode – diode die licht uitstraalt
TFT Thin Film Transistor – kleurenscherm voor dashboards
LCD Liquid Cristal Display – scherm dat gebruik maakt van vloeibare kristallen
ABS Anti-lock Brake System – anti-blokkeersysteem
IMU Inertial Measurement Unit – sensor die versnelling en hoekverdraaiing over drie assen meet: lengte, hoogte en breedte.
ECM Electronic Control Module – stuurcomputer die iets in de motor aanstuurt, zoals motormanagement, ABS, tractiecontrole.
ECU Electronic Control Unit, zelfde als ECM
OHV Overhead Valve – onderliggende nokkenas
OHC Overhead Camshaft – bovenliggende nokkenas
SOHC Single Overhead Camshaft – enkele bovenliggende nokkenas
DOHC Double Overhead Camshaft – dubbele bovenliggende nokkenas
CAN Controller Area Network – computernetwerk waarmee de motorfiets tussen verschillende componenten communiceert.
MT Manual Transmission – conventionele schakelbak
AMT Automated Manual Transmission – gerobottiseerde handbak
AC Alternating Current – wisselstroom
DC Direct Current – gelijkstroom
WMTC World Motorcycle Test Cycle – homologatietest voor emissies
TPMS Tyre Pressure Monitoring System
DIN Deutsche Industrie Norm – vermogen wordt vaak volgens een DIN-norm gemeten
UPSD Upside Down, voorvorken waarvan de buitenbuis boven zit.
RON Research Octane Number – octaangetal
ROZ Ook Research Octaan getal. Andere notatie
RTFM Read the F***ing Manual.
DLC Diamond Like Carbon – coating die zo hard is als diamant

Aprilia

APRC Aprilia Performance Ride Control
ATC Adjustable Traction Control
AWC Adjustable Wheelie Control
ACC Aprilia Cruise Control
AQS Aprilia Quick Shifter
AEB Adjustable Engine Braking

BMW

ShiftCam Shifting Camshaft – nokkenas die kan verschuiven om de kleppen met een tweede rij nokken te openen.
DTC Dynamic Traction Control – intelligente, bochtafhankelijke tractiecontrole
MSR Motorsleepmomentregeling – instelbare motorremwerking
DBC Dynamic Brake Control – intelligent, bochtafhankelijk ABS met noodstopregeling
eCall Emergency Call – de motor belt zelf de hulpdiensten na een ongeval.
CFK Carbon Fiber Kunststof – koolstofvezel versterkte kunststof
HSC Hill Start Control – andere naam voor hill hold
SA Sonder Ausstattung – speciale uitvoering, optie
DDC Dynamic Damping Control
ESA Electronic Suspension Adjustment

Ducati

DCT Ducati Traction Control
DWC Ducati Wheelie Control
EBC Engine Brake Control
DQS Ducati Quick Shift
DPL Ducati Power Launch
FCW Forward Collision Warning
DCL Ducati Cornering Lights
DVO Ducati Vehicle Observer – systeem dat 70 sensoren gebruikt om de toestand van de motor te bewaken.
VHC Vehicle Hold Control

Honda

HRC Honda Racing Corporation
EERA Electronically Equipped Ride Adjustment – actieve vering
HSTC Honda Selectable Torque Control – intelligente tractiecontrole
DCT Dual Clutch Transmission – soort automatische transmissie
TBW Throttle by Wire – elektronische gasklepbediening
ACC Accesoireplug, verwarrend, want ACC betekent ook Adaptive Cruise Control, AC betekent wisselstroom. De ACC Charging Socket van Honda levert echter gelijkstroom.
MID Multi Information Display
ESS Emergency Stop Signal – remlicht dat knippert als je hard remt
HSA Hill Start Assist – houdt de remmen vast als je op een helling stopt
CBS Combined Braking System – gecombineerd remsysteem
D-CBS Dual Combined Braking System – Honda’s geavanceerdere gecombineerde remsysteem
ISG Integrated Starter Generator – dynamo die ook als startmotor fungeert.
HISS Honda Intelligent Starting System – elektronische startblokkering
VTEC Variable Valve Timing And Lift Electronic Control – variabele kleptiming
HTEV Honda Titanium Exhaust Valve – kleppenblok in de uitlaat

Kawasaki

KQS Kawasaki Quick Shifter
KECS Kawasaki Electronic Controlled Suspension
KIBS Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System – bochtafhankelijk ABS
KCMF Kawasaki Cornering Management – systeem dat gedrag van motor in bochten bewaakt
KTRC Kawasaki Traction Control
S-KTRC Sport-kawasaki Traction Control
KEBC Kawasaki Engine Brake Control – instelbare motorremwerking
KLCM Kawasaki Launch Control Mode
Kipass Kawasaki Intelligent Proximity Activation Start System – keyless start

KTM

SAT Semi Active Technology – semi actieve vering
PWM Pulse Width Modulation – elektronische regelmethode
Camshift Schuivende nokkenas
MTC Motorcycle Traction Control
HHC Hill Hold Control

Suzuki

SIRS Suzuki Intelligent Ride System – verzameling assistentiesystemen
SDMS Suzuki Drive Mode Selector – keuze uit meerdere motorkarakters
STCS Suzuki Traction Control System
SCAS Suzuki Clutch Assist System – systeem dat de bediening van de koppeling lichter maakt
SCEM Suzuki Composite Electrochemical Material – ceramische coating van cilinderwanden
SRAD Suzuki Ram Air Direct – luchtinlaat met stuwdruk door rijwind
SET Suzuki Exhaust Tuning system – klep in uitlaat
VVT Variable Valve Timing – variabele kleptiming

Yamaha

Y-AMT Yamaha Automated Manual Transmission
KADS KYB Actimatic Damper System – actieve vering
YRC Yamaha Ride Control – motormodi in combinatie met instellingen voor tractiecontrole en actieve vering
TCS Traction Control System
SLS Slide Control System – driftcontrole
LIF Lift Control System – wheeliecontrole
BC Brake Control
EBM Electronic Brake Management
BSR Back Slip Regulator – motorremcontrole
ACC Adaptive Cruise Control
UBS Unified Brake System
BCM Body Control Module
EXUP Exhaust Ultimate Power Valve

Aanvullen?

Ik zal de laatste zijn om te pretenderen dat deze lijst afkortingen volledig is. Het aantal nieuwe afkortingen, dat ik tegenkom als ik andere persmappen open, nadert echter de nul. Dus het gros heb ik wel te pakken. Mocht je nog afkortingen weten, die we hebben gemist, laat het dan weten. Aanvullen kan altijd – althans op internet. Stuur een mail naar redactie@motor.n;

Peter Aansorgh
Peter Aansorgh
In 1993 begon Peter zijn journalistieke loopbaan bij het motormagazine MOTO73. Ruim tien jaar lang werkte hij bij dit blad als technisch redacteur en schreef er motortesten, algemene verhalen over motorrijden, bedrijfsreportages en technische verhalen. In 2004 besloot Peter voor zichzelf te beginnen en schrijft nu voor diverse auto- en motorbladen

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen