‘Het valt mij op dat de lijst van afkortingen die in het wereldje van de motorfietsen gehanteerd wordt onuitputtelijk is,’ zo schrijft Roland Raaphorst ons. ‘Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige motorrijder (op leeftijd) ben die deze afkortingen niet kent. Misschien een idee om zo nu en dan een verklarend overzicht van alle bestaande en nieuwe afkortingen te publiceren?’
Ik voel met Roland mee. In mijn stagetijd heb ik bij Iveco Trucks – ergens in de jaren 80 – een lange lijst gemaakt van Power Take Off’s van Pederzani en Zini uit Bologna. Dat zijn aandrijfflenzen, die je op een versnellingsbak kunt zetten om vervolgens een hydraulische pomp, een lier of een brandweerpomp aan te drijven. PTO’s van PZB dus. Toen mijn dochter vele jaren later thuiskwam en zei dat ze een nieuwe PTO had, dacht ik, wat moet zij nou met zo’n flens. Het bleek om een Plan van Toetsing en Ontwikkeling te gaan. Dat schetst probleem #1 met afkortingen: je gooit waardevolle informatie weg, waardoor één afkorting meerdere dingen kan betekenen en de betekenis alleen duidelijk is als je de afkorting in de juiste context tegenkomt.
Ratatouille
Een tweede probleem is, dat er meerdere afkortingen voor hetzelfde bestaan, zeker in de auto- en motorwereld. Fabrikanten willen uniek zijn en zich onderscheiden. Dus wanneer ze systemen van andere fabrikanten kopiëren of hetzelfde systeem inkopen bij dezelfde toeleverancier, dan moeten ze er even overheen pissen zodat hun eigen geur eraan zit. Het gevolg is een afwijkende kretologie met de bijbehorende ratatouille aan afkortingen. Tractiecontrole kan TC heten, TCR, KTRC (Kawasaki Traction Control), of ASR (Automatische Slip Regeling) of DTC. Dat laatste kan dan weer Ducati Traction Control zijn of Dynamic Traction Control (BMW). Niet te verwarren met DCT, want dat is een Dual Clutch Transmission. Ook weer bekend als DSG bij onze Oosterburen (Doppel Schalt Getriebe).
Overzicht
Afkortingen schelen wellicht een boel printerinkt, maar heel duidelijk wordt het er niet van. Dus zullen we eens kijken of we orde in de chaos kunnen scheppen met behulp van de afkortingen uit de laatste persmappen.
Technische Terminologie en Afkortingen
Algemeen
TC of TCR |
Tractiecontrole |
DRL |
Daytime running Lights – dagrijverlichting |
LED |
Light Emitting Diode – diode die licht uitstraalt |
TFT |
Thin Film Transistor – kleurenscherm voor dashboards |
LCD |
Liquid Cristal Display – scherm dat gebruik maakt van vloeibare kristallen |
ABS |
Anti-lock Brake System – anti-blokkeersysteem |
IMU |
Inertial Measurement Unit – sensor die versnelling en hoekverdraaiing over drie assen meet: lengte, hoogte en breedte. |
ECM |
Electronic Control Module – stuurcomputer die iets in de motor aanstuurt, zoals motormanagement, ABS, tractiecontrole. |
ECU |
Electronic Control Unit, zelfde als ECM |
OHV |
Overhead Valve – onderliggende nokkenas |
OHC |
Overhead Camshaft – bovenliggende nokkenas |
SOHC |
Single Overhead Camshaft – enkele bovenliggende nokkenas |
DOHC |
Double Overhead Camshaft – dubbele bovenliggende nokkenas |
CAN |
Controller Area Network – computernetwerk waarmee de motorfiets tussen verschillende componenten communiceert. |
MT |
Manual Transmission – conventionele schakelbak |
AMT |
Automated Manual Transmission – gerobottiseerde handbak |
AC |
Alternating Current – wisselstroom |
DC |
Direct Current – gelijkstroom |
WMTC |
World Motorcycle Test Cycle – homologatietest voor emissies |
TPMS |
Tyre Pressure Monitoring System |
DIN |
Deutsche Industrie Norm – vermogen wordt vaak volgens een DIN-norm gemeten |
UPSD |
Upside Down, voorvorken waarvan de buitenbuis boven zit. |
RON |
Research Octane Number – octaangetal |
ROZ |
Ook Research Octaan getal. Andere notatie |
RTFM |
Read the F***ing Manual. |
DLC |
Diamond Like Carbon – coating die zo hard is als diamant |
Aprilia
APRC |
Aprilia Performance Ride Control |
ATC |
Adjustable Traction Control |
AWC |
Adjustable Wheelie Control |
ACC |
Aprilia Cruise Control |
AQS |
Aprilia Quick Shifter |
AEB |
Adjustable Engine Braking |
BMW
ShiftCam |
Shifting Camshaft – nokkenas die kan verschuiven om de kleppen met een tweede rij nokken te openen. |
DTC |
Dynamic Traction Control – intelligente, bochtafhankelijke tractiecontrole |
MSR |
Motorsleepmomentregeling – instelbare motorremwerking |
DBC |
Dynamic Brake Control – intelligent, bochtafhankelijk ABS met noodstopregeling |
eCall |
Emergency Call – de motor belt zelf de hulpdiensten na een ongeval. |
CFK |
Carbon Fiber Kunststof – koolstofvezel versterkte kunststof |
HSC |
Hill Start Control – andere naam voor hill hold |
SA |
Sonder Ausstattung – speciale uitvoering, optie |
DDC |
Dynamic Damping Control |
ESA |
Electronic Suspension Adjustment |
Ducati
DCT |
Ducati Traction Control |
DWC |
Ducati Wheelie Control |
EBC |
Engine Brake Control |
DQS |
Ducati Quick Shift |
DPL |
Ducati Power Launch |
FCW |
Forward Collision Warning |
DCL |
Ducati Cornering Lights |
DVO |
Ducati Vehicle Observer – systeem dat 70 sensoren gebruikt om de toestand van de motor te bewaken. |
VHC |
Vehicle Hold Control |
Honda
HRC |
Honda Racing Corporation |
EERA |
Electronically Equipped Ride Adjustment – actieve vering |
HSTC |
Honda Selectable Torque Control – intelligente tractiecontrole |
DCT |
Dual Clutch Transmission – soort automatische transmissie |
TBW |
Throttle by Wire – elektronische gasklepbediening |
ACC |
Accesoireplug, verwarrend, want ACC betekent ook Adaptive Cruise Control, AC betekent wisselstroom. De ACC Charging Socket van Honda levert echter gelijkstroom. |
MID |
Multi Information Display |
ESS |
Emergency Stop Signal – remlicht dat knippert als je hard remt |
HSA |
Hill Start Assist – houdt de remmen vast als je op een helling stopt |
CBS |
Combined Braking System – gecombineerd remsysteem |
D-CBS |
Dual Combined Braking System – Honda’s geavanceerdere gecombineerde remsysteem |
ISG |
Integrated Starter Generator – dynamo die ook als startmotor fungeert. |
HISS |
Honda Intelligent Starting System – elektronische startblokkering |
VTEC |
Variable Valve Timing And Lift Electronic Control – variabele kleptiming |
HTEV |
Honda Titanium Exhaust Valve – kleppenblok in de uitlaat |
Kawasaki
KQS |
Kawasaki Quick Shifter |
KECS |
Kawasaki Electronic Controlled Suspension |
KIBS |
Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System – bochtafhankelijk ABS |
KCMF |
Kawasaki Cornering Management – systeem dat gedrag van motor in bochten bewaakt |
KTRC |
Kawasaki Traction Control |
S-KTRC |
Sport-kawasaki Traction Control |
KEBC |
Kawasaki Engine Brake Control – instelbare motorremwerking |
KLCM |
Kawasaki Launch Control Mode |
Kipass |
Kawasaki Intelligent Proximity Activation Start System – keyless start |
KTM
SAT |
Semi Active Technology – semi actieve vering |
PWM |
Pulse Width Modulation – elektronische regelmethode |
Camshift |
Schuivende nokkenas |
MTC |
Motorcycle Traction Control |
HHC |
Hill Hold Control |
Suzuki
SIRS |
Suzuki Intelligent Ride System – verzameling assistentiesystemen |
SDMS |
Suzuki Drive Mode Selector – keuze uit meerdere motorkarakters |
STCS |
Suzuki Traction Control System |
SCAS |
Suzuki Clutch Assist System – systeem dat de bediening van de koppeling lichter maakt |
SCEM |
Suzuki Composite Electrochemical Material – ceramische coating van cilinderwanden |
SRAD |
Suzuki Ram Air Direct – luchtinlaat met stuwdruk door rijwind |
SET |
Suzuki Exhaust Tuning system – klep in uitlaat |
VVT |
Variable Valve Timing – variabele kleptiming |
Yamaha
Y-AMT |
Yamaha Automated Manual Transmission |
KADS |
KYB Actimatic Damper System – actieve vering |
YRC |
Yamaha Ride Control – motormodi in combinatie met instellingen voor tractiecontrole en actieve vering |
TCS |
Traction Control System |
SLS |
Slide Control System – driftcontrole |
LIF |
Lift Control System – wheeliecontrole |
BC |
Brake Control |
EBM |
Electronic Brake Management |
BSR |
Back Slip Regulator – motorremcontrole |
ACC |
Adaptive Cruise Control |
UBS |
Unified Brake System |
BCM |
Body Control Module |
EXUP |
Exhaust Ultimate Power Valve |
Aanvullen?
Ik zal de laatste zijn om te pretenderen dat deze lijst afkortingen volledig is. Het aantal nieuwe afkortingen, dat ik tegenkom als ik andere persmappen open, nadert echter de nul. Dus het gros heb ik wel te pakken. Mocht je nog afkortingen weten, die we hebben gemist, laat het dan weten. Aanvullen kan altijd – althans op internet. Stuur een mail naar redactie@motor.n;