maandag 15 april 2024

Marathonmotor Yamaha XV750 Virago: een motor voor het leven

Al 22 jaar lang heeft Mariska Hardenbol heel veel plezier van haar Yamaha XV750 Virago. De teller staat op 72.553 mijl wat omgerekend zo’n 116.000 kilometer is. Bijna alles zelf gereden. Na een make-over, de motor werd in een andere kleurstelling gespoten, is het nog meer ‘haar’ motor geworden. Er komt een tijd dat ze afscheid zal moeten nemen van haar geliefde tweewieler. Het liefst zet ze de Yamaha dan in de woonkamer, alleen is daar nu nog geen ruimte voor.

Fotografie: Peter van der Sanden

Vrouw en motor

NaamMariska Hardenbol
WoonplaatsPoortvliet
Leeftijd47 jaar
Beroepadministratief medewerker
Rijdt sinds1996
Aangeschaft2000 (4.800 km)
Nieuwprijscirca € 6.000,-
Dagwaardecirca € 1.250,-
Rijstijltoer
Gebruikwoon-werk en toer
Brandstofverbruik1:16
Olieverbruiknihil
Onderhouddivers
Bouwjaar1994
Kilometerstand116.000 km

Via haar vader, die een Honda Goldwing met zijspan reed, kwam Mariska al vroeg in aanraking met motoren. ‘Meerijden in het zijspan, ik vond het als kind al geweldig. Ik was er al vroeg van overtuigd dat ik later, als ik groot zou zijn, ook motor ging rijden. Dat rijbewijs is er gekomen, maar dat groot worden, ik ben maar 1.63 meter, is niet echt gelukt. Op mijn 21e heb ik mijn motorrijbewijs gehaald. Ik slaagde de eerste keer, al leek het op het beruchte “Griezelplein” in Rotterdam mis te gaan. Ik kreeg geen voorrang van een vrachtwagen. Luid toeterend heb ik die chauffeur mijn aanwezigheid duidelijk gemaakt. Dat mag eigenlijk niet, maar de examinator zag het gelukkig anders. Die vond dat ik goed had gehandeld. Eerder had ik al mijn autorijbewijs en later mijn vrachtwagenrijbewijs (inclusief code 95) gehaald. Geld om een eigen motor te kopen had ik in het begin nog niet. Daarom reed ik af en toe met het zijspan van mijn vader. Dat ik op de Goldwing niet met de voeten aan de grond kon, was niet erg, omvallen kon immers niet. Wel grappig, want toen waren de rollen omgekeerd, ik aan het stuur en mijn vader in het bakkie.’

Marathonmotor KTM 1290 Super Duke GT: probleemloze brute kracht

Haar eerste motor was een Kawasaki 305 LTD. Met die motor heeft Mariska een aantal jaren woon-werkverkeer gereden. ‘Ik werkte in de grafische industrie met grote snij- en inbindmachines. Mijn vader werkte in die periode bij Pauls “Wings and Parts” (alles op gebied van Goldwings). Daar kwam iemand die een Yamaha XV750 Virago uit 1994 te koop had. Dat was in 2000. Met slechts 3.000 mijlen op de teller een bijna nieuwe motor. Volgens mijn vader leek hem die motor wel iets voor mij. Bij de eerste blik was ik meteen verkocht, wat een beauty. Niet in de laatste plaats omdat de motor dusdanig laag is dat ik er goed op pas. Ik had eerder al wat andere motoren “gepast”, maar ze waren allemaal te hoog voor mij.’

Yamaha XV750 Virago

Joy riding

In de beginjaren werd de Virago vooral gebruikt voor woon-werkverkeer. Mariska: ‘Liever een nat pak dan in de file. Zolang het kon reed ik door, maar in de wintermaanden bleef de motor thuis. Te gevaarlijk. Ik had geen vrienden of partner die ook motor reden. Wel met paps een aantal jaren naar de TT. Na een lange werkdag kwam ik een keer kletsnat thuis. Met de helm nog op ben ik naar binnen gerend. Terwijl ik de huissleutels uit mijn broekzak haalde, zijn waarschijnlijk mijn motorsleutels op de grond gevallen. Kort nadat ik binnen was, hoorde ik mijn motor lopen en reed iemand er mee weg. Ik zat in zak en as, maar toen vijf dagen later de politie belde dat ze mijn motor hadden gevonden, was ik als een kind zo blij. Ik moest wel even uitleggen hoe het kon dat de dief over de sleutels kon beschikken. De motor was achtergelaten met een lege tank. Alleen een spiegel en het ruitje waren beschadigd. Ik was al lang blij dat ik mijn motor weer terug had.’

Een jaar of zeven geleden besloot Mariska tot een make-over voor haar Yamaha XV750 Virago. ‘Het poetsen van al dat chroom was ik op een gegeven moment beu. Ik had een afspraak gemaakt met een autospuiter. Ze hadden daar nog nooit eerder een motor gespoten, maar ze wilden de uitdaging wel aangaan. Ik had een prijs afgesproken wat het maximaal mocht kosten. Ik denk dat dat bedrag hoger was dan de waarde van de motor, maar dat even terzijde. Het idee dat ik voor ogen had, een soort oud ijzer look, bleek niet goed uit te pakken. Maar de spuiter had een beter plan en verzekerde me dat het goed ging komen. Uiteindelijk is er veel meer werk verricht dan was afgesproken, maar ik hoefde niks extra te betalen. Het resultaat vond ik overweldigend en dat vind ik nog steeds. Zoals mijn motor nu is, is er geen tweede en daar ben ik trots op. De motor heeft een stoere look met een mooie glinstering. En wat dat poetsen betreft, dat doe ik nog steeds, maar ik ben nu wel eerder klaar.’

Biker next

Verre reizen heeft Mariska met haar Yamaha XV750 Virago nog niet gemaakt. ‘Via Facebook ben ik wel in contact gekomen met andere motorrijders en ik kreeg vrienden die ook motor reden. Dan is het leuk om samen op stap te gaan, maar veel verder dan een weekendje Duitsland ben ik nog niet gekomen. Maar ze hebben me wel in een tentje gekregen, wat ik niet voor mogelijk had gehouden. Een ritje in Frankrijk, wel met de motoren op de aanhanger ernaartoe, begon met een olielekkage. Gelukkig kon dat ter plekke worden opgelost. Vlak voor corona de kop op stak, heb ik op een huurmotor een deel van Route 66 in Amerika gereden. Dat was altijd al een droom van me. Toen ik het geld bij elkaar had gespaard, ben ik gegaan. Niet de hele route, dat was te duur en kostte te veel tijd. Maar wel het mooiere westelijke deel van de route, onder andere via de Grand Canyon.’

Terug in Nederland brak corona uit en ging het mis met haar werk. Mariska: ‘Dat was een lastige periode, waarin motorrijden even op een heel laag pitje stond. Maar gelukkig is alles daarna weer op zijn pootjes terechtgekomen. Via Biker Next (BikersSingles) heb ik mijn vriend (Eddie) ontmoet en het klikte zo goed dat ik van Rotterdam naar het Zeeuwse eiland Tholen ben verhuisd. En ik heb er direct een nieuwe (kantoor)baan gevonden. Samen met Eddie hoop ik in de toekomst nog eens een verre motorreis te maken, Noorwegen of iets dergelijks. Eddie probeert mij wel eens aan te sporen om een andere motor te kopen, iets anders dan een chopper, maar daar ben ik nog niet aan toe. Eerst maar eens een motor zien te vinden waar ik met mijn voeten aan de grond kan.’

Onderhoud

Qua onderhoud vraagt de uit Amerika geïmporteerde XV750 niet zo heel veel aandacht. Mariska: ‘De eerste jaren ben ik voor de reguliere beurtjes naar MotoPort Rotterdam en naar Aad van Kekem in Ridderkerk gegaan. Later ben ik het zelf gaan doen samen met een goede vriend die meer verstand van motoren heeft dan ik. Drie keer heb ik onderweg de hulp van de ANWB moeten inroepen. De eerste keer omdat de gaskabel kapot ging, de tweede keer was een kapotte koppelingskabel de oorzaak. Vanaf dat moment heb ik wel altijd een losse binnenkabel voor koppeling en gas bij mij. De ANWB heeft geen onderdelen bij zich, maar kan in een dergelijk geval wel de kabel monteren die ik bij me heb. De laatste keer dat ik onderweg hulp nodig had, was in Noord-Holland. Er zat geen leven meer in de Yamaha. Achteraf bleek een kapotte spanningsregelaar de oorzaak. Er is toen een merkloze spanningsregelaar gemonteerd, maar die heeft een paar jaar later al de geest gegeven. Nu zit er een duurder en naar ik hoop beter exemplaar op. Ieder jaar heb ik met mijn moeder achterop een motoruitje. Heel gezellig, maar de keer dat mijn voorband leeg liep was het minder leuk. De motor was niet te sturen. Ik wist eerst niet waar het aan lag, totdat ik de voorband controleerde. Gelukkig was de band niet lek, maar zat het probleem in het ventiel dat niet goed was aangedraaid.’

Marathonmotor Yamaha FZ6 Fazer: al 18 jaar lol met ‘licht en goedkoop motortje’

Een regelmatig terugkerend probleem bij de Virago is de uitlaat. Deze is al drie keer vervangen. Mariska: ‘Gelukkig heb ik steeds een occasion kunnen vinden, dat scheelt een hoop geld. Uiteraard wordt de uitlaat wel zwart gespoten, want een verchroomde uitlaat past niet bij de huidige kleurstelling.’

Yamaha XV750 Virago

Yamaha XV750 Virago op de brug

Met gepaste trots, en precies op de dag dat ze de Virago 22 jaar in haar bezit heeft, rijdt Mariska haar Yamaha XV750 Virago bij MOTO73-expert Van Sleeuwen de parkeerplaats op. Wanneer Van Sleeuwen even later op haar Virago wegrijdt voor een proefritje kijkt ze even benauwd. ‘Het komt maar zelden voor dat er iemand anders op mijn motor rijdt, maar ik heb er nu wel goede hoop op dat de motor terug komt’, aldus de eigenaresse refererend aan het eerdere voorval.

Mariska is een beetje zenuwachtig, want ze is bang dat er zaken aan de motor worden ontdekt die niet deugen. Onterechte angst. Alleen de voorrem werkt niet lekker, wat bij haar bekend is. Van Sleeuwen: ‘De remwerking is goed, maar het voelt of de schijf krom is.’ Dat laatste blijkt niet het geval en ook vertonen de originele schijven amper slijtage. Soms kan het euvel ook in de rempomp zitten of in het remhendel dat niet soepel kan bewegen, waarop Van Sleeuwen het hendel demonteert en alles goed schoon maakt. En warempel, het euvel is daarna verholpen.

Bij een 28 jaar oude motor ligt een versleten balhoofdlager voor de hand, maar niet bij deze Virago. Een positieve verrassing. Met de wiel- en cardanlagers, nog nooit vervangen, blijkt niets mis. De originele achterschokdempers zijn vervangen door exemplaren van Hagon. ‘Dat was nodig, want in lange bochten begon te motor de deinen. Dat was daarna helemaal over’, aldus de eigenaresse. 

Dat de voorvorkkeerringen nog heel zijn verbaast Van Sleeuwen, omdat er behoorlijk wat roestputjes in het chroom van de binnenpoten zitten. Dat verdient een keer extra aandacht.

Aan het motorblok is nooit gesleuteld. Niets bijzonders. De blokken staan bekend als probleemloos. Dat de spanningsregelaar het wel eens begeeft, is ook bekend. Nu blijkt alles in orde, maar de accu heeft zijn beste tijd gehad. Maar voor een motor die de laatste achttien jaar onder een zeiltje buiten heeft gestaan ziet het geheel er nog prima uit.

Mariska haalt opgelucht adem, haar Yamaha XV750 Virago komt moeiteloos door de inspectie. Nog weer eens een reden om de motor niet van de hand te doen.

Yamaha XV750 Virago: goed om te weten

Met de VX750 Virago was Yamaha in 1981 de eerste Japanse fabrikant die met een V-twinblok op de markt kwam. De Virago 750 werd gebouwd van 1981 tot 1996. Voor de Amerikaanse markt werd een 700cc-model (1984-1987) uitgebracht, waarvan er later via de parallelimport ook in Europa terecht zijn gekomen. In eerste instantie kende de Virago een voor die tijd revolutionaire monoschokdemperuitvoering, vanaf 1984 kreeg de Virago gewoon twee schokdempers achter. De Virago wisselde nogal eens met de wielen. Dan weer gietwielen, dan weer spaakwielen. De eerste Virago’s hadden een enkele schijf. Later werd dat een dubbele. Mede door het succes kwam de Virago er in verschillende uitvoeringen, zoals de XV250, XV535 (De Luxe), XV700, XV750, XV920, XV1000SE en XV1000, en XV1100. 

Richtprijzen bij motorzaak

De meeste XV750 Virago’s kom je tegen voor een bedrag rond de 2.500 euro met uitschieters naar boven en naar beneden. 

Reparaties en problemen

60.000 km uitlaat vervangen
80.000 km schokdempers vervangen
82.000 km uitlaat vervangen
85.000 km gaskabel vervangen
95.000 km inlaatrubbers vervangen
97.000 km spanningsregelaar vervangen
101.000 km uitlaat vervangen
110.000 km spanningsregelaar vervangen
112.000 km uitlaat en koppelingskabel vervangen

Merkenclub

Bezitters van een XV-model zijn welkom bij de Viragoclub die in 1994 werd opgericht . Sinds 2012 is de naam gewijzigd in Yamaha Custom Club Nederland. Er is ook een Belgische tak

Yamaha XV750 Virago
Even poseren in het verlaten dorpje Doel bij Antwerpen.
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

2 Reacties

  1. Hallo Mariska,
    Ik ben ook in bezit geweest van een Yamaha Virago XV750. Ik heb daar veel plezier aan beleefd. Na een schuiver in Sauerland wat mij een week ziekenhuis kostte daar ter plekke, heb ik de motor van de hand gedaan. Ik heb nog een engelstalige folder van de Yamaha Virago. Deze folder mag je van mij hebben als je daar belangstelling voor hebt. Laat het m ij maar weten. Mijn email is: wilpstrageert@gmail.com
    Met vriendelijke groet, Geert Wilpstra.

  2. Hallo Mariska,
    ik heb zelf ook een xv 700 met inmiddels 93600 mijl op de teller.
    Deze motor gebruik ik zomer en winter en ik moet zeggen, zonder echte problemen tot nu toe.
    Ben zelf ook bij marathonmotor geweest , was leuk om te doen.
    Het is leuk om te horen dat iemand ook veel plezier beleeft op een xv motor met een behoorlijk aantal kilometers.
    En ja uitlaten, dit is niet de sterkste kant van deze motoren en ze zijn al wat moeilijker aan te komen.
    Mariska, ik wens je nog heel veel veilige kilometers met je XV 750.
    Groet, Peter v/d Bosch.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen