Vorig jaar werden 1.947 motorfietsen gestolen. Dat is een stijging van 4% ten opzichte van 2023. Een goede bescherming tegen diefstal is daarom hard nodig. Gelukkig worden antidiefstalmiddelen steeds ‘smarter’. Dat betekent dat ze verbinden met een smartphone. Maar of ze ook echt slim zijn, is dan nog steeds de vraag.
Van de gestolen motorfietsen wordt slechts 22,4% teruggevonden. Dat is niet echt veel en je moet je afvragen in wat voor toestand zo’n motor zich bevindt als je hem wel terugkrijgt. Bij een motorfiets van waarde is het dan ook aan te bevelen om hem goed te verzekeren en om de stallingsvoorwaarden van je verzekering goed te lezen. Meestal staat daarin te lezen dat je de motor niet alleen op het stuurslot moet zetten, maar dat hij ook nog op slot moet met een slot dat over een ART4-goedkeuring of beter beschikt. Bij stalling ’s nachts moet dat slot vaak vast aan een ‘aard- of nagelvast’ voorwerp. Een schijfremslot is dan dus niet genoeg, want dat krijg je niet om een lantaarnpaal heen. Sommige verzekeringen eisen dat motoren met een cataloguswaarde boven, bijvoorbeeld, 12.500 euro ook nog zijn voorzien van een alarmsysteem, vaak ook met kwaliteitseisen, zoals SCM-klasse 2. Veel verzekeraars zien de elektronische startbeveiliging, die tegenwoordig zo ongeveer standaard is op motorfietsen, als afdoende.
Gadgets en andere interessante zaken vanaf de EICMA
Alarmsystemen
In de jaren ’90 was de concurrentie op het gebied van aftermarket alarmsystemen groot: je had een aantal topmerken; Red Alert, Purple Point, Datatool en Spyball. Allemaal pikten ze een graantje van de markt mee, dankzij de ontwikkeling van de elektronica, met bewegings- en trillingssensoren. De alarmsystemen lieten een sirene loeien als de motor onrechtmatig werd bewogen of er startpogingen werden gedaan zonder dat het alarmsysteem met de juiste afstandsbediening werd uitgezet. Daarnaast onderbraken de systemen ook de ontsteking van de motor. Feitelijk deden ze dat altijd, tenzij het alarm met de juiste afstandsbediening werd uitgezet: dan werd de ontstekingsdraad in het inwendige van het alarmkastje doorverbonden. Dat zorgde er ook voor dat je de stekker van de alarmbox er niet zomaar even uit kon trekken: dan bleef de ontsteking sowieso onderbroken. Het alarm ging dan sowieso ook af, want doorgaans hadden de betere systemen een eigen accu die het alarm in staat stelde nog urenlang een trommelvliesverscheurend gegil te verspreiden.
HISS
Van alle alarmmerken uit de jaren ’90 zijn er maar weinig meer over. Daar zijn twee belangrijke oorzaken voor te vinden. De eerste is dat de motorfabrikanten zelf serieus werk begonnen te maken van de beveiliging. Honda kwam als eerste met de HISS-beveiliging (Honda Intelligent Security System). Daarbij is in de sleutel een microchipje ingebouwd dat met een antenne in het contactslot wordt gelezen. Zonder dat chipje blijft de startblokkering actief. Een gillende sirene ontbrak, maar voor veel verzekeringen was startblokkering genoeg, en toen meerdere fabrikanten met iets vergelijkbaars kwamen, was de noodzaak – en daarmee de vraag – voor aftermarket alarmsystemen een stuk kleiner.
Yamaha ECU-vergrendeling
Yamaha brengt de startblokkering naar een hoger niveau op de 2026 YZ450F-motorcrosser. Motorcrossers en enduro’s hebben standaard geen contactslot en zijn daarom nogal diefstalgevoelig. Nu zijn dat wedstrijdmachines, dus normaal gesproken parkeer je die ’s nachts niet voor je hotel of in de stad, als je een bitterbal gaat prikken. Normaal staat zo’n machine thuis op de hefbrug, als je onderhoud pleegt tussen de races door, of in de bestelbus op weg naar de races. Alleen op de races zelf staan ze voor je camper of racecaravan en dan zijn ze kwetsbaar. Yamaha lost dat nu op door een vergrendelfunctie op de ECU, die wordt bediend via een app op de smartphone. Je kunt de motor pas starten als je het wachtwoord correct hebt ingevoerd op de Power Tuner-app, dezelfde die je gebruikt om het motorkarakter aan je voorkeuren en de omstandigheden aan te passen, net als het tractiecontrolesysteem, launchcontrol en de timerfunctie.
Dedicated
Er was nog een reden dat de vraag naar aftermarket alarmsystemen daalde: ze waren nou niet bepaald probleemloos. Voor de verzekering moest de monteur die het inbouwde, SCM-gecertificeerd zijn. Dat betekende in de praktijk echter niet dat het ook altijd degelijk werd ingebouwd. Gebeurde dat niet, dan had het draadbreuken, kortsluiting, slechte contacten en lege accu’s tot gevolg, vooral als de weersinvloeden een paar jaar hun werk hadden kunnen doen. Slimme alarmfabrikanten gingen daarom met motorfabrikanten samenwerken en brachten ‘dedicated’ producten op de markt, alarmsystemen met een plug-and-play-kabelboom, die specifiek voor één motor was ontwikkeld. Zo konden matige monteurs hun goede naam niet bederven. Deze alarmsystemen worden nu doorgaans als fabrieksaccessoire aangeboden; alleen Datatool levert ze nog aan de aftermarket. Andere goedgekeurde aftermarket-systemen zijn – voor zover ik kon vinden – niet meer te koop, er zijn verder alleen nog niet-goedgekeurde hobbysystemen te koop. Een interessante daarvan is de HPS93, die onder meer via Louis te koop is. Dit is een alarmsysteem dat geen startonderbreker heeft, omdat een moderne motor die zelf al heeft. Het systeem geeft alleen een alarm als de motor wordt bewogen. Het systeem wordt automatisch geactiveerd als je de motor van het contact afzet en wordt aangesloten via motorspecifieke kabelbomen, maar is dus niet gecertificeerd.
Smart Alarm-slot
Slotenspecialist ABUS bracht een aantal jaren geleden de Granit Detecto op de markt, een schijfremslot dat was voorzien van een ingebouwd alarmsysteem. Wanneer je het slot op de schijfrem schuift, duw je de schakelaar in die het alarm activeert. Draai je het slot vervolgens op slot, dan geeft het je een paar seconden alvorens het slot ‘op scherp’ gaat. Wanneer de motor daarna bewogen wordt, levert het slot een 100 dB sterk signaal af, zodat dieven er niet ongemerkt met je motor vandoor kunnen gaan. De huidige versie, de Detecto XPlus 8008 2.0, is ART4-gekeurd. Het alarm ervan heeft uiteraard geen keurmerk, maar maakt het gewoon wel veiliger. Ook Xena heeft zo’n slot dat zelfs 120 dB uitbraakt. Het Tourtecs-slot van Motea doet ook zoiets, maar dan met 110 dB.
Bluetooth
Alarmsloten zijn mooi, maar natuurlijk kan het mooier, want alles schijnt beter te worden als je er bluetooth aan toevoegt. Dat deed ABUS met de Detecto 8078 SmartX. Die heeft geen sleutel meer, je bedient hem via een app op je telefoon, via bluetooth. Je kunt het slot zelf openen door de sluitpen even in te drukken: als de telefoon in de buurt is, gaat het slot vervolgens open. Je kunt ook in de app op ‘open’ klikken. De app geeft tevens aan waar je motor geparkeerd staat en hoe vol de batterij van het slot was toen het slot nog verbinding had. Die batterij laad je op via een USB-C-aansluiting. Inmiddels is er een Abus Detecto One 2.0-versie van het slot op de markt – met ART4 – alsmede een speciale ketting-schijfremcombinatie van dit slot. Ook Xena heeft een dergelijk slot gemaakt, de XX15 BLE. Hierbij kun je het volume van de sirene ook nog instellen via de app. ART-logo’s ontbreken trouwens op de site van Xena.
Trackers
Ongeveer een op de vier gestolen motorfietsen wordt teruggevonden. Dat is niet veel. Het zou een stuk helpen als je wist waar het object van je affectie verscholen is. Dat kan tegenwoordig ook, want er zijn trackingsystemen, zoals de MoniMoto 9 GPS-tracker. Die bestaat uit een keyfob en een zender, die op basis van een simkaart gebruikmaakt van LTE-M, GPS, bluetooth en een acceleratiemeter. Als de motor wordt verplaatst zonder dat de keyfob in de buurt is, dan meldt de tracker binnen 50 seconden aan een app op je telefoon dat er een diefstalpoging is. Elke 1 tot 5 minuten zendt het apparaat zijn GPS-positie door, zodat je je motor kunt volgen en – uiteraard met behulp van de politie – kunt terughalen. Het systeem vraagt een abonnementsprijs van drie euro per maand, dat is niet veel.
Een vergelijkbaar systeem is de Datatool Stealth Tracker, die gebruikmaakt van GPS, Galileo en Glonass voor positiebepaling. En uiteraard heeft ’ie ook een app en een ADR-tag-keyfob. Als die niet in de buurt is, start de motor niet. Het heeft dus ook een eigen startonderbreker.
Producttest: 6 kettingsloten voor motoren getest
CFMoto MotoPlay
Motorapps van fabrikanten zijn wellicht niet bedoeld als tracker, maar kunnen soms wel als zodanig werken. Zo vond de Benelux-importeur van CFMoto een container gestolen motorfietsen terug, toen de dieven de MotoPlay-functie van de CFMoto Ride-connectiviteitsapp van de motoren activeerden. Het daaraan verbonden GPS-navigatiesysteem begon vervolgens de coördinaten van de motoren uit te zenden, waardoor de politie de motoren terug kon vinden. Een functie die we met de toenemende connectiviteit van motoren waarschijnlijk vaker gaan tegenkomen.
Beeld: Peter Aansorgh
Tips voor motorbeveiliging
• Verzekeringseisen: Veel verzekeraars hanteren stallingsvoorwaarden. Dat gaat niet alleen om waar je motor staat (wel of geen afgesloten garage), maar ook of er een SCM-gekeurd alarm of ART-gekeurd slot op zit, en welke klasse. OEM-alarmsystemen worden niet altijd automatisch erkend door de verzekeringen. Oftewel, controleer je verzekeringsvoorwaarden.
• Stroomverbruik & installatie: Alarmsystemen die constant stroom trekken, kunnen je accu leegtrekken. Controleer het opgegeven stroomverbruik in de slaapstand als je iets aanschaft. Zet de motor aan een onderhoudslader als hij langer stilstaat.
• Waterdichtheid: Uiteraard moet een motoralarm waterdicht zijn. Een droge montageplek verhoogt de weersbestendigheid.
• Houdbaarheid ART: Een ART-keurmerk wordt voor een aantal jaar afgegeven. Op www.stichtingart.nl kun je controleren of het ART-certificaat van je slot nog geldig is. Vaak mag je het slot blijven gebruiken zolang je je motor houdt; koop je een nieuwe, dan hoort daar een nieuw slot bij.
• Controleer de pasvorm: Schijfremsloten passen niet door alle remschijven. Controleer voor je er een koopt of het slot bij jouw motor door de schijf past.



