woensdag 24 april 2024

Techniek: uit de winterslaap

Net als de motorrijder zelf na een brakke nacht wel eens opstartproblemen heeft, heeft ook de motorfiets even wat tijd nodig om te ontwaken uit zijn winterslaap. Ga er even voor zitten, geef ‘m zijn bakje koffie en een krantje en het komt allemaal goed. En geen zorgen, iedereen kan een lang stilstaande motor weer aan de praat krijgen. Sommige mazzelaars hoeven daarvoor alleen op de startknop te drukken, anderen moeten toch even de handen uit de mouwen steken. Een en ander hangt ook erg af van de voorbereidingen die je hebt getroffen voor de winter toen de motorfiets op stal werd gezet. Meer dan ooit gaat ook hier het aloude gezegde ‘een goede voorbereiding is het halve werk’ op. De moeite die je je voor de winter hebt getroost, betaalt zich na de winter dubbel en dwars terug.

ACCU
Laten we beginnen met de accu. De goed voorbereide motorrijder heeft die gedurende de winter aan een druppellader gehad of in ieder geval van tijd tot tijd bijgeladen. In dat geval hoef je je over de stroomvoorraad geen zorgen te maken. Heb je de motor zomaar weggezet, dan zal de accu bijna of zelfs geheel zijn ontladen. Een aangesloten accu loopt altijd ietsje leeg en bij kou gaat dat extra snel. Indien de verlichting nog flauw brandt, kun je de accu gewoon weer opladen. Geeft de accu helemaal geen teken van leven, dan is het bij een onderhoudsvrije accu (zonder dopjes) meestal een bekeken zaak. Met een speciale lader kan hij eventueel door een flinke stroomstoot tot leven worden gewekt, maar meestal ben je aan een nieuwe toe. Een ouderwetse accu met van die gele dopjes kan vaak nog wel weer worden opgeladen, mits de platen intern niet zijn kromgetrokken en mits het vloeistofniveau (bijvullen met gedestilleerd water) op het juiste niveau staat. Echter, ook hier komt het veelvuldig voor dat de capaciteit er al een stuk minder door is geworden. Een accu zal namelijk altijd lijden onder een te forse ontlading.

BENZINE
Met een volle accu ben je er echter nog niet. Vaak kun je die namelijk helemaal leeg starten zonder dat er ook maar iets gebeurt en dat komt omdat alle vluchtige stoffen uit de benzine in de carburateurs vervlogen zijn. Een fenomeen dat jaarlijks erger lijkt te worden, zeker met de bio-ethanol die er nu doorheen zit en het is zelfs nog erger met benzine die in de winter is getankt. Die is namelijk anders van samenstelling dan ‘zomerbenzine’.

Heb je de motor correct weggezet, dan is de tank vol, zodat er weinig vluchtige stoffen zijn verdampt en er geen condensvorming in de tank is opgetreden. Tevens heb je de carburateurs tevoren netjes afgetapt, indien je die nog hebt natuurlijk. Zo niet, dan is het raadzaam dat alsnog even te doen, want de benzine die erin zit, heeft weinig explosieve waarde meer. Vaak zit er onder de carburateurs een klein slangetje met een schroefje. Draai het schroefje los en de benzine stroomt eruit. Daarna laat je de carburateurs weer vollopen. Sommige benzinekraantjes zet je dan eerst op de stand PRI. Zonder benzinekraantje moet je gewoon doorstarten.

Gebeurt er niets? Als je de motor met een halfvolle tank hebt weggezet, kan het zijn dat door condensvorming in de lege helft, water in je benzine zit en water zakt altijd naar beneden. Je kunt nu drie dingen doen. Ten eerste kun je de carburateurs wederom aftappen en daarbij het benzinekraantje open laten staan in de reservestand. Die haalt namelijk zijn benzine uit het onderste deel van de tank (daar waar het water kan zitten) en op die manier kom je daar prima van af. Bij injectie gaat deze vlieger natuurlijk niet op, dan zou je de benzineslang zelf los moeten trekken. Echter, vaak helpt het ook al prima om even goed met de tank te schudden. Er treedt dan voldoende menging op met goede benzine. Wat je ook nog kunt doen is de tank simpelweg alsnog aftanken met verse benzine. Je zult zien, als je nog problemen had, dan zijn die nu verdwenen. Vaak start de motor nu meteen!

OLIE
Ook hier geldt weer dat een goede voorbereiding het halve werk is. Condens in een motorblok (die treedt juist bij stilstand op), zorgt voor verzuring van de olie, die daardoor zijn smerende werking deels verliest. Bovendien kan corrosie optreden. Verse olie bevat bestanddelen die hiertegen beschermen, bij oude olie zijn deze dopes schijnbaar vaak al uitgewerkt en bovendien zit er vervuiling in (verbrandingsresten, stof, slijpsel) die neerslaat op de motoronderdelen. Verse olie en een filter voor de winterslaap is dus een goed idee en anders meteen erna. Laat eerst de motor warmlopen, dan wordt de olie dunner en loopt het beter uit het blok.

REMMEN
Remschijven roesten en dat komt omdat ze met die metaalsamenstelling nu eenmaal de beste remwerking bieden. Het kan dus zijn dat je bij het verplaatsen van je motor na een lange tijd van stilstand iets hoort knappen bij de remschijven. Niet schrikken, dit zijn de remblokken die losknappen van de roestige schijven. Ga je rijden, dan kun je schurende geluiden horen, maar ook hier geen zorgen, met een kilometertje heb je de roest er al van afgeremd.

Mocht je nou voor je de motorfiets hebt weggezet, nog in de pekel hebben gereden, dan kan het zijn dat de remzuigers gecorrodeerd zijn, waardoor je rem blijft aanlopen. Is dit het geval, dan zul je ze moeten schoonmaken.

BANDEN
Met een lopende motor ben je er nog niet, want wat veel motorrijders vergeten is dat de bandenspanning aardig gezakt kan zijn. Het beruchte eerste mooie weekeinde van het jaar waarin veel motorrijders een ongeluk krijgen, wordt deels veroorzaakt door een te lage bandenspanning. Per motor en per band verschillen de waarden, maar met 2,3 bar voor en 2,7 bar achter zit je meestal wel goed.

KETTING
Stof is onoverkomelijk na een lange tijd van stilstand. Dat gaat ook op de ketting zitten, en het vet daarop zal sowieso al wat uitgedroogd zijn, dus smeer nog even de ketting voor je op pad gaat.

SMEREN
Controleer tenslotte nog even of alle kabels en draaipunten (rem, koppeling, achterbrug et cetera) goed gesmeerd zijn en niets staat een soepele aftrap van je nieuwe motorseizoen in de weg.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen