dinsdag 21 mei 2024

Technisch ingezoomd: KTM 890 Duke R

Super Scalpel omgekeerd ontleed

Normaal gesproken had in deze MOTO73 de introductie van de KTM 890 Duke R moeten staan. Maar door het coronavirus is helaas even niets normaal… Gelukkig loste KTM het creatief op door online alles te vertellen over de nieuwe Super Scalpel. Neem dat alles-gedeelte gerust letterlijk, want al snel werd duidelijk dat de KTM-persmap van de EICMA 2019 lang niet elk onderdeel had behandeld.

Zonder in te leveren

Zowel de boring als de slag is vergroot, waardoor het toerenbereik gerekt wordt. Het topvermogen kon zo klimmen tot 121 pk bij 9.250 tpm zonder in te leveren op trekkracht, wat niet alleen toenam tot 99 Nm, maar ook nog 250 toeren per minuut eerder wordt afgegeven, dan bij het 790-blok.

Motorblok
Mechanische rust

Een van de belangrijkste onderdelen is de volledig nieuwe krukas, die maar liefst twintig procent meer roterende massa krijgt. De mechanische rust die de extra massa geeft, is niet alleen voordelig als het op de gasreactie aankomt. Het zorgt er namelijk tegelijkertijd voor dat het blok minder agressief oppakt, terwijl de roterende krachten ook uitstralen naar het rijwielgedeelte, met minder onrust in het frame en dus een groter vertrouwen voor de rijder.

Krukas
Wie het kleine niet eert

De nieuwe krukas wordt gekoppeld aan nieuw ontworpen drijfstangen. Die drijfstangen verbinden de krukas met een duo nieuwe gesmeden zuigers. Die zuigers zijn, inherent aan de nieuwe boring, groter. Desondanks zijn ze tegelijkertijd toch lichter. Verder zorgt het nieuwe zuigerontwerp er mede voor dat de compressie toeneemt tot 13,5:1. Onder de noemer ‘wie het kleine niet eert…’ werden de zuigerpennen zelfs korter gemaakt om gewicht te besparen.

Drijfstangen en zuigers
Efficiënter dus beter

Bij een grotere boring volgen logischerwijs grotere kleppen, om zo een betere vulling te verzorgen. De nokkenassen krijgen vervolgens scherpere nokken die meer kleplift toestaan. Ook weer met het oog op een efficiëntere en dus betere vulling van de verbrandingskamers.

Nokkenas en kleppen
Sneller en met minder moeite

De gestapelde versnellingsbak en schakelwals worden ook herzien. De schakelactie is nu nog sneller en vergt minder moeite voor zowel de rijder als voor het blok zelf, wat het werk met lichtere veren kan doen.

Versnellingsbak
Compact geclaimd

Met het blok volledig in elkaar, claimt KTM met de 890 LC8c-krachtbron te beschikken over het meest compacte motorblok in het middenklasse-segment.

Blok in elkaar
Zonder compromissen

Logischerwijs vragen een hogere compressie en meer rotaties per minuut om betere koeling. Om dat te bewerkstelligen monteert KTM een grotere radiateur. De algehele breedte van de radiateur neemt niet toe, om de motor smal te houden. Door een gebogen radiateur te gebruiken, heeft de KTM 890 Duke R zodoende meer koeloppervlak zonder compromissen te hoeven sluiten wat betreft het profiel van de motor.

Radiateur
Vlotter en reactiever

KTM maakt de gasreactie vlotter en reactiever door kortere inlaatkanalen toe te passen. Om de vulling perfect te krijgen, kiest men ervoor de twee gasklephuizen onafhankelijk te laten opereren. Dat wil zeggen dat zowel het linker als het rechter gasklephuis apart van elkaar het perfecte mengsel kunnen produceren. Zo kan de injectie, zeker bij het initiële openen van de gaskleppen bij de lage toeren, altijd perfect op de wensen van de rijder inspelen.

Injectie
Bruikbare hoeveelheid

De grote airbox zorgt ervoor dat er altijd een bruikbare hoeveelheid druk op de inlaat blijft, terwijl de uitlaat – in lijn met die van de 790 Duke – door middel van een flinke katalysator voldoet aan de Euro 5-emissie-eisen.

Uitlaat en inlaat
Voorvork

De nieuwe en volledig instelbare WP APEX-upsidedownvoorvork is geënt op het toegenomen vermogen en heeft een geavanceerde basisinstelling, die zowel op straat als ook op het circuit zorgt voor grip, gevoel en de juiste mate van comfort. De veerweg is niet ingeperkt om zo de bruikbaarheid op straat niet te schaden.

Voorvork
Schokdemper

Net als de voorvork, is ook de WP APEX-schokdemper volledig instelbaar, met zowel instelbare ingaande demping met aparte kanalen voor hoge- en lage-snelheiddemping. De uitgaande demping is ook handmatig naar wens in te stellen. De veervoorspanning idem, dit door middel van een hydraulische steller.

Voorrem

De remmerij krijgt een flinke upgrade, met Brembo Stylema-remklauwen en nieuwe 320 mm zwevende schijven. Doordat de 20 mm grotere, nieuwe schijven een aluminium hart krijgen, neemt het gewicht met 400 gram per schijf af. Wat roterende massa en onafgeveerd gewicht betreft, is dat een immense afname. Dat ook de klauwen per stuk 190 gram lichter werden, vergroot de wendbaarheid alleen nog maar verder.

Rempartij
Rempomp

Voor het aansturen van de nieuwe voorrempartij past KTM een radiale Brembo Multi Click System-rempomp toe. Brembo MCS staat de rijder toe de verhouding tussen het hendel en de pomp aan te passen; hoe veel millimeter je de hendel intrekt en hoe ver dat de zuiger de pomp in trekt. Zo kan de rijder het gevoel vanuit de remmen aanpassen naar eigen believen. Feitelijk is het alsof je de rempompdiameter handmatig zou kunnen wisselen van een 19mm-pomp naar een met een 21mm-boring.

Rempomp

Tekst: Nick Enghardt
Fotografie: KTM

Maikel Sneek
Maikel Sneek
Visueel ingestelde allround creative die sinds 2014 actief is in de motorbranche. Brengt voor Motor.NL offline en online samen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen