Getest: Harley-Davidson Sport Glide

Door Tom in Testen, dinsdag 12 Jun 2018 11:06
Met de toevoeging van de Sport Glide staat de Softail-lijn op 9. Op het eerste gezicht zie je dan ook veel gelijkenissen. Maar kan dit jongste lid ook echt het knallende sluitstuk wezen? Harley-Davidson Sport Glide

De voorvering van de Sport Glide dient geprezen te worden, net als het stijve chassis. Stuur je op snelheid in dan merk je pas echt dat deze Harley weldegelijk een sportief stuk gereedschap is en zijn naam dus eer aan doet. Uiterst scherp blijft hij in iedere bocht. Zet je de achtervering op zijn hardst in standje vijf dan komt ook de achterkant zonder enige deining mee. Harder en harder gaat het over die prachtig gladde plakken asfalt op het vulkanische eiland en hoewel de voetsteunen ver naar voren zitten gemonteerd raken ze steeds iets sneller de aarde. Schrapen doen ze niet, want er zit een dikke laag rubber omheen, maar het geeft wel aan dat we tegen de limiet aanrijden van wat er mogelijk is. Jammer dat we op deze manier ruimte tekort komen, want ik merk dat de grens van wat er kan echt nog niet bereikt is. Toch is het al bijzonder dat we überhaupt zo ver kunnen komen. Want 27.9° rechts en 28.7° links is voor een Harley al een enorme ruimte. Dat is trouwens tot de voetsteunen. De limiet ligt dus iets verder. Kom je in een bocht tekort dan kun je hem zonder angst nog iets verder doordrukken omdat de voetsteunen inklappen. 

Luisterend oor
Gekozen werd voor een kleinere batwing-kuip die qua vorm veel weg heeft van die van de Street Glide. Met twee eenvoudige klemmen bevestig je deze aan de voorpoten om wat meer windbescherming te krijgen mocht je veel kaarsrechte snelwegkilometers op je pad krijgen. Ook de harde zijkoffers zijn voorzien van zo’n slim systeem. Met een hendel maak je deze open om aan de binnenkant een draaiknop te vinden waarmee je hem loshaalt. Doordat beide systemen zijn erg simpel zijn geef je de Sport Glide letterlijk binnen een minuut een geheel ander uiterlijk. Dat er duidelijk goed nagedacht is zie je vooral aan de kuip. Omdat het slechts de klemmen zijn die deze op z’n plek houden is diefstal doodgemakkelijk. Maar door het kliksysteem van die klem juist aan de binnenkant van de poot te positioneren kun je maar één van de klemmen losmaken als je hem op het stuurslot zet. Hetzelfde gaat op voor de tankdop. Hoewel hij er twee lijkt te hebben is alleen de rechtse echt. Maar doordat de Sport Glide voorzien is van een sleutelloos contact draai je deze er zonder moeite gewoon af. Opnieuw biedt het stuurslot – dat bij het balhoofd zit – uitkomst. Draai je dat erop dan likt er een pin op zijn plaats in de dop waardoor hij muurvast zit. Het lijkt allemaal zo makkelijk maar hier zitten overduidelijk vele uren denkwerk in. De zijkoffers bieden bij elkaar iets meer dan 25 liter ruimte, maar doordat ze niet al te ver open klappen kun je er net geen helm in kwijt; Zelfs geen pothelm.

De details
Mechanisch zit de Harley-Davidson zo goed in elkaar dat je hem eigenlijk nergens op kunt afrekenen. Maar er zijn heus wel wat randzaken die beter kunnen. De positie van de afstelknop voor de achtervering kan beter. De knop voor de cruisecontrol is zo’n zelfde geval. De slimme optionele informatie knop op de linkerstuurhelft is wel strak. Hiermee kun je op het dashboard dat op de tank zit wisselen tussen je toerenteller, klok, brandstofbereik en dagteller. De kilometerteller is een fraai analoog exemplaar. Wat rest is de prijs. Voor 21.500 euro heb je er een. Of ja, een zwarte dan. Wil je hem in het zilvergrijs of kersenrood dan betaal je 390 euro meer. Daarmee zit de Sport Glide in de middenmoot van de Softail-lijn. Logisch als je kijkt naar de andere modellen in die lijn. De Sport Glide lijkt namelijk een mix van goede eigenschappen die de Amerikanen daar de laatste tijd hebben ontwikkeld. De Low Rider en Heritage Classic lijken dan ook de grootste bronnen van inspiratie te zijn geweest. Voor de grotere tourcapaciteiten van die Heritage betaal je wel bijna vijf-en-een-half duizend meer. Heeft  je passagier wel iets meer comfort aangezien de buddyseat van de Sport Glide wat klein lijkt en ook nog eens licht afloopt. Kleinigheidje. Kijk je naar de kern dan ben je met deze machine waarschijnlijk beter af als je op zoek bent naar tour én sportief gebruik. Veel beter dan enige andere Softail. Daardoor kan met recht gezegd worden dat de Sport Glide het knallend sluitstuk is van die serie. 

Tekst: Tom van Appeldoorn, Fotografie: Harley-Davidson

Motorbase

6745
Harley-Davidson Sport Glide
Cilinderinhoud 1.745 cc
bouwjaar 2018

Gerelateerde artikelen