donderdag 10 oktober 2024

Marathonmotor Harley-Davidson Fat Boy: jongensdroom met 113.000 op de teller

Nog geen 18 jaar, nog geen motorrijbewijs, Stefan Bosgoed wist het zeker: over een paar jaar rij ik op een Harley-Davidson Fat Boy. Natuurlijk werd hij op dat moment niet door iedereen serieus genomen, tieners roepen wel vaker iets. Maar Stefan hield woord, hij spaarde en spaarde en kocht in 1999 een gloednieuwe FLSTF. Bijna een kwart eeuw later ziet deze motor er nog uit alsof hij zo uit de showroom komt rollen.

Foto’s: Peter van der Sanden

Man en motor

NaamStefan Bosgoed
WoonplaatsRaalte
Leeftijd46 jaar
Beroeptegelzetter
Rijdt sinds1997
Aangeschaft1999
Nieuwprijscirca € 20.200,-
Dagwaardecirca € 14.500,- (taxatie)
Rijstijltoer
Gebruiktoer/vakantie
Brandstofverbruik1:20
Olieverbruiknihil
Onderhouddealer
Bouwjaar1999
Kilometerstand113.705 km

Stefan Bosgoed (46) uit Raalte werd door een zwager met het motorvirus aangestoken. ‘Mijn zwager was een offroadrijder door wie mijn interesse voor motoren is gewekt. Ook mijn zus reed motor, verder was motorrijden niet iets wat ik van kinds af aan heb meegekregen. De brommertijd heb ik overgeslagen. Belangstelling voor motoren, en dan met name voor Harley-Davidson, was er wel al vanaf mijn vijftiende. Omdat een autorijbewijs praktischer was, heb ik eerst dat rijbewijs gehaald. Kort daarna ben ik met motorrijlessen begonnen. Dat viel nog een beetje tegen. Vier keer op examen geweest. De tweede keer was ik er bijna, maar volgens de examinator zag ik een straat van rechts te laat. Zal wel, je kunt het er niet mee eens zijn, maar dat win je toch niet. Net voor mijn 21e haalde ik mijn motorrijbewijs. Ik had mijn rijinstructeur verteld dat ik aan het sparen was voor een Harley-Davidson, ik kon aan zijn ogen zien dat hij dacht: jongen, dat lukt je nooit. Vanaf mijn 15e, toen ik nog op school zat, ben ik begonnen met sparen. Mijn vader was in de Raalter gemeenschap goed bekend en regelde allerhande bijbaantjes voor me. Of het nu glazen ophalen was bij een festival of meehelpen op een bouwplaats, ik pakte alles aan. Op mijn 18e ben ik gaan werken in de bouw. Ik woonde nog thuis, dus het sparen ging vrij vlot. Mijn eerste motor was nog geen Harley-Davidson maar een Suzuki LS650 Savage. Een leuke chopper, maar ook niet meer dan dat. Maar ik kon in ieder geval motorrijden. Na zeven jaar sparen, ik was toen 22, was het potje vol genoeg om op zoek te gaan naar mijn droommotor; een Harley-Davidson Fat Boy. Dat was in 1999. Bij Harley World in Arnhem had ik een mooie tweedehandse gevonden. In gedachten had ik die motor al gekocht, maar mijn vader stond erop dat ik eerst ook nog even bij Oude Monnink Motoren in (toen nog) Vroomshoop ging kijken. Daar stond een nieuwe Fat Boy met het Evo-blok in de showroom. Ik had eerder op een Fat Boy al eens een proefrit gemaakt, waarna ik nooit meer naar iets anders heb gezocht. Ik kreeg een goed aanbod waarna de koop snel rond was. Voor 44.467 gulden (ca. 20.000 euro) werd ik eigenaar van mijn droommotor. Precies in de kleuren die ik het mooist vond. Natuurlijk wel even netjes de andere motorzaak laten weten dat die koop niet doorging. De nieuwe FLSTF Fat Boy was er nog eentje van bouwjaar 1998 met carburateurs. Ik heb bewust niet voor een nieuwe met injectie gekozen met als redenering dat de laatste carburateurversie misschien wel eens waardevaster zou kunnen blijven dan de nieuwe met injectie. Of dat ook zo is, moet nog steeds blijken.’

Marathonmotor Yamaha GTS1000: motor voelt als familielid

Riem

Gelijk bij aanschaf wilde Stefan zijn nieuwe aanwinst voorzien van diverse accessoires. ‘Van mijn zwager kreeg ik het advies om eerst eens gewoon die motor te kopen, een tijdje te rijden en dan aan accessoires te denken. Dat advies heb ik ter harte genomen, maar toch duurde het niet lang of de motor werd voorzien van veel extra chroom, een set passing lights en een andere uitlaat. Ik heb toen de motor in verband met de verzekering opnieuw laten taxeren. De motor is nog steeds allrisk verzekerd. Iedere drie jaar laat ik de motor opnieuw taxeren. Gelukkig kan dat bij Oude Monnink Motoren, dat is minder prijzig dan bij een taxatiebureau. Eén keer heb ik schade gereden. Dat was toen ik in een parkeergarage iets te hard in de voorrem kneep op een plek waar het veel gladder was dan ik dacht. Dat deed wel even pijn, maar de schade werd vergoed. Ik stond er wel op dat er bij reparatie alleen originele onderdelen mochten worden gebruikt.’

Heb jij ook een marathonmotor?

Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl.

Stefan mag dan iemand zijn die bijzonder zuinig is op zijn Fat Boy, vakanties met bagage voor en achter op de motor worden niet gemeden. In twee maanden bijna 10.000 km tijdens een reis naar de Noordkaap doorstond de Harley-Davidson zonder problemen. ‘Bijna alle kilometers die ik met de Fat Boy heb gereden zijn vakantiekilometers. De reis naar de Noordkaap was bijzonder, maar de Alpenlanden hebben toch vooral mijn voorkeur. Daar voel ik me op de Fat Boy helemaal in mijn element. Als het kan, probeer ik een reis te combineren met een Harley-treffen ergens in Europa. Ik heb daar al leuke vrienden aan overgehouden. Een mooi moment was verder toen ik bij een tankstation mijn oude rijschoolhouder tegenkwam. Hij kon zijn ogen niet geloven toen hij zag dat mijn droom werkelijkheid was geworden. Onderweg heeft de Harley me nooit in de steek gelaten. Wel heb ik een keer thuis niet kunnen vertrekken. Ik trapte de motor in de versnelling om te vertrekken, maar er kwam geen beweging in. De aandrijfriem was geknapt. H-D claimt dat een riem goed is voor 100.000 km, maar in mijn geval zat er een piepklein steentje in de riem. Precies op dat punt was de riem geknapt. Gelukkig waren de aandrijfpoelies niet beschadigd.’

Onderhoud

Behalve poetsen, daar is hij goed in, doet Stefan het onderhoud niet zelf. Daarvoor vertrouwt hij volledig op het vakmanschap dat ze bij Harley-Davidson-dealer Oude Monnink Motoren in Borne in huis hebben. ‘In het begin stond er iedere 4.000 km een kleine beurt en iedere 8.000 km een grote beurt gepland. Dat is later aangepast naar een grote beurt om de 8.000 km. Daar hou ik me goed aan. En als ze bij de motorzaak tegen mij zeggen dat er iets vervangen moet worden, soms preventief, dan vertrouw ik daar op. Nooit getwijfeld. Buiten het reguliere onderhoud zoals vloeistoffen en filters verwisselen, is er nog weinig schokkends gebeurd. Koppelingskabel en chokekabel zijn een keer vervangen. De spanningsregelaar is een keer stuk gegaan, waardoor ook de accu vroegtijdig is gesneuveld. Vanwege kortsluiting is er een nieuwe startknop geplaatst. Dat er vóór een nieuwe remschijf op zit heeft niets te maken met de kwaliteit van de schijf, maar alles met een vergeten schijfremslot. Onderweg, dat was in Oostenrijk, heb ik maar één keer een probleempje gehad. Tijdens het rijden in de bergen was de achterrem vastgelopen. Mogelijk heb ik per ongeluk te lang met mijn voet op het rempedaal gedrukt zonder dat ik het zelf in de gaten had. Ik heb gelijk de “hulplijn” (Oude Monnink) gebeld met de vraag wat te doen. Het antwoord was even laten afkoelen en een tik tegen de remklauw. Dat werkte. De rem kwam los. Ik kreeg wel het advies om de remolie te vervangen. Ze vonden voor mij een adres in Klagenfurt waar ik terecht kon voor nieuwe olie. Dat was nog eens service. Om tijdens mijn reizen extra bagage te kunnen meenemen kan er een roltas voor op het stuur en zit er een bagagerekje achterop. Het kostte wel wat moeite om het juiste rekje te vinden, want steeds werd het verkeerde gestuurd. Dat is soms wel eens een dingetje bij Harley. Zal wel te maken hebben met het ruime aanbod. Het laatste probleempje betrof een gesmolten Cam Position Sensor (VAS). Dat kwam naar voren tijdens een beurt. Het enige dat ik zelf had gemerkt was dat de km-teller af en toe raar begon te doen.’

Harley-Davidson Fat Boy

Harley-Davidson Fat Boy op de brug

Een geluk voor Stefan Bosgoed was dat het niet regende op de ochtend dat hij naar Volkel reed, anders was al het poetswerk voor niks geweest. De motor uit 1999 verkeert werkelijk nog in nieuwstaat. En dat is iets wat de trotse eigenaar graag hoort. MOTO73-expert Van Sleeuwen komt na het gebruikelijke proefritje enthousiast terug. ‘Ziet eruit als een nieuwe en rijdt ook als een nieuwe.’ Op de brug wordt het inzicht niet anders. De originele balhoofdlagers vertonen nog geen slijtage. Evenmin speling op de wiellagers, iets wat we ook niet hadden verwacht. De forse remschijf voor zit er nu 50.000 km op en heeft slechts een millimeter aan dikte ingeleverd. De remschijf achter is nog niet vervangen en dat lijkt voorlopig ook niet aan de orde.

Door het vele chroom is deze Fat Boy een dankbaar project voor iemand die van veel poetsen houdt. ‘De motor wordt niet in de winter gebruikt, dat scheelt. Daarom is er nergens roest. Misschien ben ik een mooi-weer-rijder, maar tijdens mijn trip naar de Noordkaap en andere reizen is het echt niet altijd mooi weer. Dan maakt het me ook niet uit hoe smerig de motor wordt. Ik ga de motor onderweg echt niet poetsen. Eenmaal thuis natuurlijk weer wel.’

Test 2023 Harley-Davidson Street Glide 120th Anniversary: verjaardagsfeest!

De Harley van Stefan is oliedicht, zelfs geen zweetplekje te vinden. En dat na 113.000 km. Olieverbruik is nihil. ‘Maar voor de zekerheid heb ik op reis toch altijd wat olie bij me. Je weet maar nooit. Verder ben ik een rustige rijder, wat zorgt voor een laag brandstofverbruik van 1:20. Trek je flink aan het gas dan gaat de consumptie snel omhoog.’

Afgezien van problemen met de spanningsregelaar en de VAS is de Harley vrij gebleven van elektrische storingen. Uit meting blijkt dat de spanningsregelaar zijn werk goed doet. Bij een motor uit 1999 met een respectabel aantal kilometers op de teller mag je verwachten dat er toch wel ergens gebruikssporen te zien zijn. Zelfs de treeplanken zien er ongebruikt uit. ‘Dat klopt, die zijn ook pas vervangen. De oude waren echt versleten. Als iets er niet uit ziet, dan vervang ik het. Dan blijft de motor heel lang mooi.’ Hoe kritisch Van Sleeuwen ook naar de motor kijkt, er valt totaal niets op aan te merken. Niet op het uiterlijk en niet op de donkere roffel van de vette V-twin.

Over de toekomst van de Fat Boy is Stefan duidelijk. ‘Deze motor gaat nooit weg. Stel dat ik er niet meer mee zou kunnen rijden dan zet ik hem in de kamer. In de toekomst zou ik er nog wel een Harley bij willen, een Liberator uit 1942 staat hoog bij mij op het verlanglijstje.’

Merkenclub

Door heel Nederland verspreid zijn er diverse Harley-Davidson-clubs. Even zoeken op internet en je vindt er direct een bij je in de buurt. Een specifieke Fat Boy-club is ons niet bekend.

Reparaties en problemen

  • 32.000 km                accu vervangen
  • 37.500 km                spanningsregelaar en accu vervangen
  • 40.300 km                nieuwe startknop
  • 52.000 km                aandrijfriem geknapt, vervangen
  • 62.000 km                koppelingskabel en remschijf voor vervangen (slot)
  • 75.000 km                chokekabel en accu vervangen
  • 101.000 km              Cam Position Sensor VAS vervangen

Richtprijzen bij motorzaak

Voor een Fat Boy van het type zoals in dit artikel moet je rekenen op een bedrag van rond de 10.000 euro. Veel Fat Boys zijn customized, waardoor de prijs zowel sterk naar boven als naar beneden kan afwijken.

Harley-Davidson Fat Boy: goed om te weten

De eerste Fat Boy dateert van 1990 en tot op heden maakt dit type nog steeds deel uit van de modelrange van Harley-Davidson. Fat Boys geproduceerd tussen 1990 en 2017 hebben de typeaanduiding FLSTF, vanaf 2018 is dat FLFB(S). Tot 1990 bedroeg de cilinderinhoud 1340 cc, vanaf model 1999 werd dat 1450 cc, in 2007 werd dat verhoogd tot 1584 cc en in 2012 1690 cc. In 2020 verscheen de Fat Boy 30th Anniversary, FLFBS die 1868 cc meet. Door de jaren is er natuurlijk meer veranderd dan alleen de cilinderinhoud. Dat ging telkens met kleine stapjes. In de basis lijken de eerste en de laatste Fat Boys nog heel veel op elkaar. Fat Boys hebben de kenmerkende dichte wielen. De oudere types hebben twee tankdoppen omdat de tank uit twee helften (wel verbonden met een slangetje) bestaat. Bij de nieuwere types volstaat één tankdop.

Pluspunten Harley-Davidson Fat Boy

  • Toermotor met veel kracht onderin

Minpunten Harley-Davidson Fat Boy

  • Stevig aan de prijs
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen