Ad van de Wiel: Motorrijden doe ik voor mijn lol en rust

Het gebied rondom het centrale treinstation van een grote stad heeft vaak iets armoedigs. Koffieshops tieren er welig en bij slecht verlichte zaakjes vermoed ik geregeld witwaspraktijken. Prostituees, bedelaars en erbarmelijk slechte straatmuzikanten; je vindt ze allemaal rond het station. Dames van lichte zeden tref ik niet bij Hilversum Centraal, maar aan de achterzijde ligt wel een wijk die in de volksmond Little Istanbul heet. De hoeveelheid bewoners van allochtone afkomst ligt ‘iets’ hoger dan in naastgelegen villawijken. De winkels sluiten er perfect bij aan. Het barst er van de islamitische slagers en bakkerijen, die voor een habbekrats een geweldige ...
Het gebied rondom het centrale treinstation van een grote stad heeft vaak iets armoedigs. Koffieshops tieren er welig en bij slecht verlichte zaakjes vermoed ik geregeld witwaspraktijken. Prostituees, bedelaars en erbarmelijk slechte straatmuzikanten; je vindt ze allemaal rond het station. Dames van lichte zeden tref ik niet bij Hilversum Centraal, maar aan de achterzijde ligt wel een wijk die in de volksmond Little Istanbul heet. De hoeveelheid bewoners van allochtone afkomst ligt ‘iets’ hoger dan in naastgelegen villawijken. De winkels sluiten er perfect bij aan. Het barst er van de islamitische slagers en bakkerijen, die voor een habbekrats een geweldige Turkse pizza bakken. Kappers zijn er traditioneel ook ruim vertegenwoordigd. Voor een tientje schotelt de aardige Syrische meneer van kapsalon Dubai (en dat allemaal in Little Istanbul) mij tijdens mijn lunchpauze een frisse coupe voor. Vorige week was het weer tijd om mijn kop te fatsoeneren. Voordat ik uitgenodigd werd om in de stoel plaats te nemen, hoorde ik het al: de radio stond vreselijk ontstemd. Het was me niet duidelijk of ik luisterde naar Radio Damascus of dat er drie lokale zenders door elkaar uit de speaker kwamen. Het ruiste en kraakte en mijn handen jeukten om de zender correct af te stemmen. Mijn Syrische vriend daarentegen had nergens last van. Ad van de Wiel: Vier mooie dagen in de Ardennen Vroeger had ik hetzelfde als we op vakantie gingen. Als Hilversum Drie een paar kilometer na het passeren van de Duitse grens wegviel, hoorde ik dat direct en stoorde me dat direct. Niemand anders in de auto leek er echter last van te hebben. Met radio’s grijp ik direct in, de zender moet correct staan afgesteld, anders word ik gek. Met motoren daarentegen heb ik dat helemaal niet. Oké, een viercilinder moet niet op één cilinder lopen, maar als de boel in de loop der jaren wat ontstemd raakt ‘hoor’ ik dat niet. Ik ben zo iemand die met een vertieft balhoofdlager rijdt en er niets van merkt. Sterker nog: in mijn jeugdjaren reed ik banden helemaal af. Als er eindelijk weer ronde exemplaren met profiel onderzaten, vond ik de motor waardeloos sturen. Het is een zegen dat ik het alleen moeilijk heb met ontstemde radio’s en niet met motoren. Een vriend van mij heeft dat wel. Die is zijn motorfiets continu aan het finetunen. Zelfs als alles spatzuiver in orde is, moet het beter. Veringboeren hebben fortuinen aan hem verdiend. Na de zoveelste kwaliteitsimpuls is alles even goed, voordat er voor zijn gevoel weer iets anders is ‘ontstemd’ aan zijn motor. Ik ben blij dat ik daar totaal geen last van heb. Motorrijden doe ik voor mijn lol en voor mijn rust. Niet om continu na te denken of alles wel honderd procent functioneert. Zo lang ik me maar voor honderd procent vermaak, is het goed. Hoe ik denk over motoren met radio’s aan boord mag duidelijk zijn.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?