zondag 6 oktober 2024

Boudewijn Geels: ‘Daar staan we dan, op de stoep, bij mijn Kawasaki’

Motorinspectie! Zwager Eelco, techneut en hobbycoureur, loopt een rondje om mijn Kawasaki Z1000SX. Hij aait de banden, drukt zijn neus tegen de kuip en laat mijn Kawa zingen. Hij knikt goedkeurend. ‘Klinkt goed hoor.’ Niks aan de hand dus? Helaas, te vroeg gejuicht. ‘Aha!’ klinkt het opeens.

Ik spreek Eelco op de verjaardag van de nu 17-jarige dochter van mijn vriendin, een evenement waar de bezoekers meer plezier in lijken te hebben dan het feestvarken zelf. Misschien komt dat door haar kater van afgelopen nacht: mevrouw had een slaapfeestje met vijf vriendinnen – en twee enorme flessen wodka. Nu weet ze zich omringd door twee nichtjes van twee en acht, en verder alleen maar volwassenen, en dan is haar telefoon al snel interessanter.

Ik heb haar aangeboden dat ze een keer achterop mag. Wil ze best. ‘Ik laat Eelco wel even kijken of het verantwoord is,’ had ik gegrapt. En daar staan we dan, op de stoep, bij mijn Kawa.

‘Rij hem ‘s een stukje naar voren,’ vraagt Eelco. Ik gehoorzaam. ‘Kijk, er zit vet op je achterband. Best link als je een keer goed schuin gaat.’ Verdomd, ik zie een driehoek plakkerig spul. ‘Kettingvet,’ constateert Eelco. Ik protesteer: ‘Ik doe het precies volgens het boekje. Ik spuit alleen loodrecht naar beneden, op de ketting zelf!’

Boudewijn Geels: ‘Gaat mijn motor ook op Marktplaats als ik de vijfenzestig heb bereikt?’

Hij: ‘Maar zegt dat boekje ook hoevéél je erop moet spuiten?’ Ik: ‘Beter te veel dan te weinig, toch?’ Eelco: ‘Fout, want wat er te veel op zit, slingert hij er weer af, op je band bijvoorbeeld.’ Is mijn ketting dan te vet? ‘Absoluut.’ Maar ik moet hem toch na elke zeshonderd kilometer smeren? ‘Ja, maar je hoeft dan toch niet meteen een hele spuitbus leeg te spuiten?’

Ik zwijg. Ik ben 54, rij motor sinds mijn 23e. Hoe kan het dan dat ik dit nog steeds fout doe?

Eelco gaat op mijn motor zitten en duwt het stuur naar beneden. De Kawa veert soepel terug. ‘Aha!’ klinkt het opnieuw. Wat nou aha?! Niks mis mee toch? Eelco: ‘Zie je hoe hij nabeweegt? De motor veert nog drie keer als hij weer omhoog komt. Dit kan nooit lekker rijden zo.’

O nee? Hij is al zo sinds ik hem in 2021 kocht – tweedehands weliswaar, maar bij een bonafide handelaar. ‘Je moet naar HK Suspension, in Tiel,’ zegt mijn zwager. ‘Even bellen voor een afspraak, dan rij je er naartoe en zeg je: “Hij voelt niet helemaal goed.” Bij HK stellen ze gratis je voor- en achtervering voor je af.’

Wacht even, dat nabewegen kan toch een modus zijn? Moderne motoren hebben toch allerlei rijmodi? Een auto veert ook een beetje op en neer als je een verkeersdrempel pakt. Amsterdam ligt er vol mee, en ik zie ze vaak pas laat, dus dan is een soepele vering hartstikke handig. Maar Eelco is onverbiddelijk: ‘Kijk eens naar je veerpoten. Aan de olie zie je dat hij met mijn niet eens zo harde duw al drie centimeter omlaag is gegaan. Hij staat dus behoorlijk slap afgesteld. Daardoor heb je veel minder grip dan je eigenlijk zou willen. Deze motor kan veel lekkerder sturen dan hij nu doet.’

Oké oké, ik snap het. Damn, waarom heeft niemand me dit ooit verteld? Eelco, met een wijze glimlach: ‘Omdat je er nooit over hebt geklaagd.’

Op naar HK Suspension dus. Eelco: ‘Ik heb het bij elke motor nog de moeite waard gevonden.’ ‘Ja,’ zeg ik, ‘maar jij bent racer! Jij rijdt niet eens op de weg!’ Volgens Eelco is dat het punt niet. ‘Laat nou maar checken, you’ll see. Maar… waar ga je met die terpentine heen?’

Het vet van mijn achterband halen!

‘Dat moet met thinner.’

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen