‘Yamaha heeft echt een extreem pakket neergezet’

Na de XJR1300 was het voor Eddie de Vries nu tijd om de nieuwe Yamaha YZF-R1 aan de tand te voelen. Op Eastern Creek! Moet vet geweest zijn, toch?
‘Nou, dat was het! Het begin van de dag viel in het water, maar dankzij dertig graden en harde wind was het circuit gelukkig weer gauw droog zodat ik alsnog alle sessies kon rijden. Ik heb zowel met de R1 als de R1M gereden. En hoewel laatstgenoemde als paradepaardje natuurlijk het meest vet is, was ik misschien nog wel het meest onder de indruk van de ‘gewone’ R1. Want tja, noem het maar gewoon: 200 pk uit een crossplane vier-in-lijn beteugeld door de meest moderne elektronica. Yamaha heeft echt een extreem pakket neergezet.’

En als je dat extreme pakket met de vorige R1 vergelijkt?
‘Niet doen! Echt niet. De crossplane-configuratie is het enige dat overeind is gebleven, verder is het echt een compleet andere motor. Waar de oude R1 in superbike-perspectief vriendelijk en straatgezind was, is deze R1 echt een beest van een machine. De zithouding is extremer, het blok piekeriger en het rijwielgedeelte véél stijver en scherper. Ik vergelijk ‘m qua gevoel nog liever met een RSV4 of Panigale dan met de oude R1.’

Is deze R1 dan de nieuwe koning van het circuit?
‘Ha, ja die clou geef ik niet zomaar prijs, lees m’n test in MOTO73 volgende week maar. Maar de R1 doet ongetwijfeld bovenin mee, dat wel. En aangezien de oude R1 dat niet meer deed, kunnen we stellen dat de R1 terug is. Moet je wel van extreem houden natuurlijk. Als je een R1-rijder bent omdat ie zo lekker soepel en vriendelijk is op straat, dan kan deze nieuwe je nog wel ’s flink verrassen.’

En hoe beviel al die nieuwe elektronica? Vertel ’s over de slide-controle.
‘Ja, daar heeft Yamaha flink werk van gemaakt. Bij de allereerste onthulling van de R1 moest ik gniffelen om de ‘slide-controle’. Het leek me een marketingtrucje om tractiecontrole opnieuw te verkopen, maar dat is absoluut niet het geval. De slidecontrole is iets heel anders dan normale tractiecontrole. De beweging van de motor wordt op een andere manier gemeten en de manier waarop de elektronica ingrijpt is ook anders. Interessant dus. Ook daarover meer in MOTO73.’

De test met de nieuwe Yamaha YZF-R1 staat binnenkort in MOTO73 en MOTOR Magazine.

Fotografie: Yamaha

[justified_image_grid ids=21718,21719,21720,21721,21722,21723,21724,21725,21726,21727]

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL