vrijdag 29 maart 2024

Marathonmotor Triumph Tiger 800XCA: heel veel kilometers in zeer korte tijd

Ondanks de beperkingen tijdens de twee coronajaren, kreeg Tim van Heusden het voor elkaar om in drie jaar tijd op een Triumph Tiger 800XCA 140.000 kilometer bij elkaar te rijden. Dat hadden er nog meer kunnen zijn, ware het niet dat oplopende ongeregeldheden in Iran zijn reisplannen in de war stuurden. Tim houdt van verre reizen en avontuur. In de Tiger heeft hij daarin zijn ideale reispartner gevonden.

Fotografie: Peter van der Sanden

Man en motor

NaamTim van Heusen
WoonplaatsArnhem
Leeftijd36 jaar
Beroepdocent
Rijdt sinds2014
Aangeschaft2020 (4.500 km)
Nieuwprijscirca € 20.000,-
Dagwaardecirca € 10.000,-
Rijstijltoer
Gebruikwoon-werk en vakantie
Brandstofverbruik1:25
Olieverbruik1:3.000
Onderhoudmotorzaak en zelf
Bouwjaar2019
Kilometerstand141.821 km

Het lag helemaal niet voor de hand dat de in Den Haag geboren Tim van Heusden (36) een fanatiek motorrijder schuilde. ‘Ik deed vroeger alles op de fiets. Op mijn tiende verhuisde ik met mijn ouders naar Arnhem en ging later studeren. Fiets en openbaar vervoer waren in mijn studietijd de middelen van transport. Aan een bromfiets heb ik niet eens gedacht, laat staan aan een motor. Twee vrienden van me reden wel motor en wisten me over te halen om eens een proefles te nemen. Dat was begin 2014, en vanaf dat moment ging het snel. Binnen twee maanden behaalde ik mijn rijbewijs.’

Marathonmotor Yamaha XJ6F Diversion: veel betrouwbaarheid voor weinig geld

Omdat Tim aan het einde van zijn studie (biologie) was, ontbrak het geld om een degelijke motor te kopen. ‘Mijn eerste motor werd daarom een Honda CB650 Nighthawk uit 1982. Een viercilinder die vaak maar op drie cilinders liep. Met die motor heb ik mijn eerste vakantiereis door de Alpen gemaakt. Ik kwam er wel achter dat de zitpositie op de Nighthawk niet ideaal was. Ik heb de motor cadeau gedaan aan een kennis en heb voor 1.200 euro een Honda Transalp uit 1994 gekocht. Met die motor ben ik langs de kustlijn van Portugal en Spanje naar Marokko gereden en vervolgens door naar Dakar. Binnen een maand 10.000 kilometer! Van daaruit wilde ik zonder motor verder door Afrika reizen, maar het was lastig om hem in Senegal te verkopen. Toch lukte het, want een politieagent kocht hem voor 600 euro en hij wist ook de papierwinkel correct te regelen. Vervolgens ben ik backpackend, met het openbaar vervoer, en enkele vluchten naar Kaapstad doorgereisd. Op die manier heb ik een groot deel van het hele Afrikaanse continent gezien.’
Terug in Nederland kocht Tim een tweede Transalp en later nog eentje. Hij kreeg zijn vader zo ver dat die ook motor ging rijden. Eerst op een Transalp van Tim en later op een nieuwe Africa Twin. Tim: ‘Eind 2019 was ik bezig met het plannen van een grote reis door de Arabische wereld. Daarvoor zocht ik een geschikte motor. In eerste instantie viel mijn oog op de Africa Twin, maar omdat deze motor niet beschikt over een cruise control en naar mijn mening verder ook matige elektronica had viel het 2019-model af. De nieuwe Africa Twin van 2020 vond ik veel te duur. Ik kreeg van een vriend de tip om eens naar een Triumph Tiger uit te kijken. Dat heb ik gedaan en bij Roké Motoren in Mijdrecht stond de motor die aan al mijn wensen voldeed, een Triumph Tiger 800XCA. Na een proefrit was ik verkocht vanwege het driecilinderblok. De motor was net een half jaar oud, had slechts 4.500 kilometer op de teller en was voorzien van alle denkbare opties. En dat voor zo’n 6.000 euro onder de nieuwprijs. Ik denk dat de verkoper zo snel mogelijk van deze motor af wilde, omdat er toen een nieuw model (Tiger 900) aan zat te komen.’

Midden-Oosten

2020 Begon voor Tim met heel veel woon-werkkilometers. Als invalkracht biologiedocent werkt hij op scholen door heel Nederland. ‘Ik rij overal met de motor naar toe, een auto heb ik niet. Wel nog een tweede motor, een Triumph Speed Triple RS uit 2019, waarmee ik ook nog eens zo’n 10.000 kilometer per jaar onderweg ben. Vanwege corona gingen de scholen dicht en moest ik veel digitaal lesgeven, een lastige opgave voor een invaldocent. Maar een rondje van 7.000 kilometer door de Alpen en Pyreneeën in de zomer van 2020 maakte veel goed. Verder heel veel weekendjes weg op de motor en veel vakantie. Dat is het voordeel wanneer je als docent niet vast aan een school bent gebonden. Najaar 2021 had ik de mazzel dat ik voor weinig geld (400 euro) een extra set wielen kon kopen. Met de Tiger lekker door zand en modder raggen, vond ik steeds leuker worden, maar met de originele banden was het lastig om overeind te blijven. Voor ieder offroadritje de banden wisselen was geen optie. Niet goed voor de velgen als je het zelf doet en te duur als je het steeds moet laten doen. Op het extra setje velgen heb ik noppenbanden gelegd (Bridgestone AX41). Het wisselen van de wielen is in een kwartier gepiept. Met de juiste (terrein)banden heb je zoveel meer plezier.’
Voor het najaar van 2022 stond een ritje door het Midden-Oosten op de planning. Tim: ‘Via Corsica en Sardinië, die eilanden kende ik nog niet, Griekenland en Turkije ben ik naar Iran gereisd. Wat een geweldig mooi land is dit met ongelooflijk nieuwsgierige en gastvrije mensen. Ik was daar graag langer gebleven, maar vanwege de alsmaar oplaaiende protesten tegen de dictatuur voelde het niet veilig om daar, ook al meed ik de grote steden, langer te blijven. De grensovergang van Iran naar Irak was voor mij de meeste beangstigende ooit. In Irak ben ik geen minuut langer gebleven dan noodzakelijk. Koeweit, Saudi-Arabië, Qatar, Bahrein, en Jordanië zijn wel weer heel gastvrij en mooi. Israël en Palestina zijn een verhaal apart, dat is een andere wereld. Eerder dan gepland, maar wel met 22.000 kilometer extra op de teller, was ik eind 2022 weer terug in Nederland. De Triumph Tiger 800XCA had geen klap verkeerd gegeven. Wel even olie gewisseld op Sardinië, een klein beurtje in Napels (Italië) en Koeweit, en tussendoor af en toe olie bijvullen, want hij lust wel een slokje. Vaak als ik vroeg wat ik moest betalen, wilden ze bijna niets hebben. Ik was hun gast en voor gasten moet je goed zijn, dat is voor mij een van de bijzondere kanten van de Arabische wereld. Moet je hier eens mee komen.’ Wil je meer weten over Tims reizen, kijk dan voor de uitgebreidere reisverhalen eens op zijn site, www.horsewithnoname.nl.

Triumph Tiger 800XCA

Zuinig

Wanneer je als Tim zoveel kilometers rijdt, dan sta je, wanneer je volgens het boekje werkt, om de paar maanden bij de dealer voor onderhoud. ‘Dat heb ik dus snel aangepast. Ik ververs zelf ongeveer elke drie maanden de olie (10.000 km). Banden, meestal Bridgestone A41, gaan ongeveer 30 à 35.000 kilometer mee. Die moeten dus ook minstens één keer per jaar worden gewisseld. De ketting onderhoud ik minutieus. Minstens iedere week een behandeling met een kwastje en olie, en bij slecht weer nog vaker. Die gaat 50 à 60.000 kilometer mee, dus iets meer dan een jaar. Tussendoor vervang ik wel het voortandwiel. Het achtertandwiel doet al bijna 100.000 kilometer dienst. Triumph adviseert elke 20.000 kilometer een grote beurt, maar dat vind ik onzin, ik breng hem ongeveer elke anderhalf jaar of 60.000 kilometer langs bij de Triumph-dealer voor een grote beurt en kleppen stellen. Ze hebben nog niks geks kunnen vinden. Het brandstofverbruik van de Tiger heb ik vanaf de eerste dag precies bijgehouden en komt uit op een gemiddelde van 1 op 25. Bij warm weer is de motor beduidend zuiniger dan bij koud weer. Ik rij meestal tussen de 100 en 120 km/u op de snelweg. De Tiger lust helaas wel een slokje olie, ongeveer 1 liter op circa 3.000 kilometer. Volgens Triumph is dat binnen de norm, maar vergeleken met veel andere motoren vind ik dat aan de hoge kant.’

Merkenclub
Als Triumph-rijder kun je terecht bij twee merkenclubs, te weten www.triumphriders.nl (opgericht 2004) en www.triumphownersclub.nl (TOCN opgericht 1977). Een club die zich speciaal richt op de Triumph Tiger is er niet in Nederland.

Tijdens zijn reizen is Tim onderweg nooit met pech gestrand. ‘Wel twee keer in Nederland. De eerste keer was midden op de brug over de Waal bij Ewijk (A50). De motor viel plotseling stil, alle elektronica uit. Niet de meest ideale plek voor een pechgeval. Ik ben opgehaald door een sleepwagen, waarna er een ANWB’er kwam die het euvel snel had gevonden. Slecht contact in het zekeringshuis van het startrelais dat zich onder de accu bevindt. Even schoongemaakt en ik kon weer rijden. Later natuurlijk wel een nieuwe gemonteerd. De tweede keer maakte de motor bij het wegrijden een raar geluid en ging niet vooruit. Bleek het voortandwiel van de as gelopen. De moer was verdwenen. Een creatieve ANWB’er heeft toen met een messing slangklem het voortandwiel geborgd waarna ik verder kon. Zat prima, want ik heb er nog een hele poos mee doorgereden.’

Triumph Tiger 800XCA op de brug

Het is niet alledaags dat er zich bij Motor.NL-expert Van Sleeuwen een Marathonmotor meldt van slechts drie jaar oud met 142.000 kilometer op de teller. Qua leeftijd is de motor nog nieuw te noemen, qua gebruiksverleden zeker niet. Na het proefritje gaat de Triumph op de brug, waarna Van Sleeuwen zich verbaast over het balhoofdlager. ‘Tijdens het rijden heb ik er totaal niets van gemerkt, maar het lager is toch echt versleten. Een vast punt is heel goed voelbaar. Normaal voel ik dat direct, maar niet bij deze Triumph. Bijzonder.’

De remschijven zijn vervangende Brembo’s die roestgevoelig blijken. De remblokken, zowel voor als achter, zijn op korte termijn aan vervanging toe. De lak van het frame en overige delen ziet er nog prima uit. Het koppelingshendel heeft veel speling. Om dit op te lossen is een nieuw hendel aan te raden. Na 142.000 kilometer zit er nog steeds de eerste accu in, wat op zich niet bijzonder in. Een accu die weinig wordt gebruikt gaat meestal minder lang mee. Behalve met het startrelais zijn er met de Tiger geen elektrisch gerelateerde problemen geweest.
De uitlaat is op zich nog in goede conditie, maar de lak van het losse begin- en eindstuk van de demper is grotendeels verdwenen. Dat zijn dan ook meteen de enige delen van de motor die de kwaliteit van de rest van de motor niet halen.
De Triumph Tiger 800XCA heeft van huis uit voor en achter WP Suspension. De achterschokdemper heeft na een lekkage een revisie achter de rug. Extra aandacht is binnenkort nodig voor het linksysteem. Er zit behoorlijk wat speling op de lagers ervan. Die moeten hoognodig worden vervangen.

Voor het overige valt er weinig anders over de Tiger te zeggen, dan dat deze de 142.000 kilometers goed heeft doorstaan.
Tim heeft geen plannen om zijn Tiger 800XCA op korte termijn van de hand te doen. ‘Over een jaar krijgt de Tiger weer een grote beurt, in de buurt van de 180.000 kilometer. Dan moet je denken aan een nieuwe nokkenasketting en volledige revisie van de vering.’

Richtprijzen bij motorzaak

  • 2011 circa € 6.500,-
  • 2012 circa € 7.000,-
  • 2013 circa € 7.500,-
  • 2014 circa € 8.000,-
  • 2015 circa € 8.500,-
  • 2016 circa € 9.200,-
  • 2017 circa € 10.500,-
  • 2018 circa € 11.000,-
  • 2019 circa € 12.500,-

Reparaties en problemen

  • 46.000 km lager tandwieldrager vervangen
  • 75.000 km revisie achterschokdemper (lek)
  • 110.000 km startrelais vervangen
  • 117.000 km moer voortandwiel losgelopen

Triumph Tiger 800XCA: goed om te weten

Sinds Triumph met de (Hinkley) Tiger op de markt kwam (Tiger 900, 1993) heeft het dit model nimmer aan populariteit ontbroken. Hoewel niet echt voor de offroadmarkt bedoeld, maar wel met de looks, staat de Tiger te boek als een allroadmotor. Met de komst van de Tiger 1050 bleef er nog minder over van de toch al geringe offroadeigenschappen. Dat zag men ook in bij Triumph. Daarom werd de lichtere (en goedkopere) Tiger 800 ontwikkeld. De XC-versie met 21-inch voorwiel en spaakwielen is het type motor waarmee je met een gerust hart een onverhard pad op kunt duiken. Als tegenhanger van de Triumph Tiger 800XC noemen we de BMW F 800 GS. De Tiger 800 maakt sinds twee jaar geen deel meer uit van het modelaanbod en is vervangen door de Tiger 900. Het nieuwe model (2020) heeft er 100 cc (en een aantal andere aanpassingen) bijgekregen en is er in zes verschillende uitvoeringen: Tiger 900 (straatgericht basismodel), GT (luxere straatgericht), GT Pro (meest luxe uitvoering van de GT), GT low (verlaagde uitvoering GT), Rally (allroad met spaakwielen) en Rally Pro (luxe uitvoering van de Rally). Bij de Tiger 800 was de typeaanduiding anders: XR, XRx, XRxLOW, XRT, XCx en XCA.

Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen