Prijzenslag

‘Wat maakt het prijsverschil tussen de Yamaha Tracer 900GT en de BMW R1250GS zo groot?’, vraagt een lezer zich af. Dat is lastig te zeggen, maar we zullen beide motoren eens nader bekijken.

Het lijkt een wat onlogische vraag: een middenklasse-sporttoermotor als een Tracer 900GT vergelijken met een topklasse-allroad als een R1250GS. De GS naast een Yamaha XT1200Z Super Ténéré zetten, zou logischer zijn. Of de Tracer 900GT naast een BMW F800GT zetten, die zelfs nog goedkoper is dan de Tracer. Blijft de vraag: waar komen die prijzen nu eigenlijk vandaan? 

 

Marketing

Er zijn veel factoren die de prijs van een product bepalen: de ontwerpkosten, de productiekosten, de aftermarket- en scholingskosten, landelijke belastingen en de marketing. Dat laatste betreft dan niet alleen de reclamekosten en de kosten van een ‘corporate identity’ bij de dealer, maar ook de psychologische prijsstelling. Wat is een klant bereid ervoor te betalen? Een mooi voorbeeld is bij BMW zelf te vinden. Ooit had het merk een R850RT en een R1100RT. Het verschil zat hem in de diameter van de zuigers. De kostprijs was dus praktisch gelijk. Als de verkoopprijs van beide gelijk zou zijn, zou iedereen echter de 1100 kopen, zelfs al reed de 850 fijner. Er moest dus een prijsverschil zijn. Dat was er, maar dat had tot gevolg dat de 850 niet rendabel was en uit het gamma verdween. Je ziet het effect trouwens ook goed bij auto’s: de meeste metallic lakken kosten bij de verfhandel net zoveel als de solid-kleuren, maar bij de dealer betaal je € 400 tot € 2000 extra voor metallic, puur omdat klanten bereid zijn dat te betalen. Een deel van het prijsverschil van de BMW zal dus best in dat blauw-witte logo zitten, maar zeker niet alles.

 

Belasting

De prijsverschillen tussen de motoren worden nog eens extra vergroot door de belastingen. Zeker hier in Nederland, waar naast 21 procent btw ook nog eens 19,4 procent bpm wordt geheven. De BMW R1250GS kost € 19.794, maar zonder alle belastingen, afleveringskosten en registratiekosten kost hij € 13.932. De Tracer 900GT kost rijklaar € 14.299, maar zonder alle belastingen en ‘onvermijdbare’ kosten € 10.049,12. Daar wordt het verschil al aanmerkelijk kleiner van: geen € 5495, maar € 3883.

 

MOTO73 07/2019

Wil je lezen welke factoren nog meer van invoed zijn op de prijsverschillen tussen de verschillende motoren? Je leest het in MOTO73 07/2019. Koop het nummer hier online in de webshop. De editie is ook tot en met woensdag 10 april verkrijgbaar in de winkel.

Foto: Peter Aansorgh, fabrikanten
Tekst: Peter Aansorgh

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL