zondag 5 mei 2024

Auto-veiligheidssystemen herkennen nog steeds geen motorfietsen

De meeste nieuwe personenauto’s zijn tegenwoordig uitgerust met systemen voor het voorkomen van frontale aanrijdingen en aanrijdingen van achteren. Maar motorfietsen? Niet zozeer. En verrassend genoeg werken de systemen ook niet goed met grote vrachtwagens.

Onderzoek dat vorig jaar werd vrijgegeven door het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) toonde aan dat de meeste systemen, die meestal voortijdig waarschuwen voor frontale aanrijdingen en automatisch een noodstop inzetten, niet zo goed zijn in het voorkomen van aanrijdingen met motorfietsen of zelfs grote vrachtwagens, als wel met andere auto’s. En juist aanrijdingen van achteren kennen vaak en dramatische afloop.

Motorrijders opgelet: de waarheid achter het detecteren van motoren bij verkeerslichten

‘Dodelijke aanrijdingen komen vaak voor wanneer het aangereden voertuig een grote vrachtwagen is. Motorrijders vinden vaak de dood wanneer ze van achteren worden aangereden door een personenauto,’ aldus David Kidd, Senior Onderzoeker bij het IIHS, die betrokken was bij de ontwikkeling van de nieuwe evaluatie.

Het IIHS – dat voertuigen al sinds 1995 crashtests laat ondergaan – heeft daarom de test voor het voorkomen van frontale aanrijdingen geüpdatet door de snelheid te verhogen en de systemen te testen op hun vermogen om een motorfiets of de aanhanger van een vrachtwagen te detecteren, en niet alleen van andere auto’s. Het IIHS begon met het gebruik van de nieuwe testnormen op tien kleine SUV’s en het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat de resultaten grotendeels ontmoedigend waren. Slechts één van de tien SUV’s kreeg een ‘goed’ beoordeling en zelfs die voorkwam niet alle aanrijdingen van achteren met de motorfiets. Maar het liet wel zien dat het mogelijk is voor autofabrikanten om een systeem te ontwikkelen dat beter in staat is om bestuurders te behoeden voor het van achteren aanrijden van motorrijders.

De tests en de resultaten

De oorspronkelijke test van het IIHS werd ontwikkeld toen de technologie nog relatief nieuw was en testte alleen botsingen bij lage snelheden, met testruns bij 20 en 40 km/u, en het testte alleen auto’s. De nieuwe test omvat runs bij snelheden van 50, 60 en 70 km/u en bevat een motorfiets en een vrachtwagen als doelwitten. Het scoresysteem hecht tweederde gewicht aan snelheidsvermindering door het automatisch noodremsysteem en eenderde gewicht aan het waarschuwingsalarm voor een aanrijding, dat minstens 2,1 seconden voor de impact moest worden geactiveerd.

Van de tien geteste, kleine SUV’s volgens de nieuwe normen, kreeg alleen de Subaru Forester een goed-beoordeling. De Subaru gaf op tijd een waarschuwing en voorkwam een aanrijding met de motorfiets bij de tests met 50 en 60 km/u. Bij de test met 70 km/u vertraagde hij met 30 km/u, maar voorkwam geen aanrijding met de motorfiets.

In vergelijking daarmee gaf de Chevrolet Equinox, die een slecht-beoordeling kreeg, een late waarschuwing of geen waarschuwing ‘en met een motorfiets als doelwit verminderde hij de snelheid nauwelijks.’


De kleine SUV’s die zijn getest volgens de nieuwe normen werden beoordeeld als goed, acceptabel, matig of slecht. Afbeelding van IIHS.

Valt er dan niets positiefs te melden?

We weten zowel uit ervaring als uit statistieken dat rijden wanneer je wordt afgeleid een probleem is. Je zou kunnen betogen dat we in ieder geval deze waarschuwingssystemen en automatische noodstops in auto’s hebben, iets dat niet zo lang geleden nog niet bestond. Maar je zou ook kunnen betogen dat bestuurders mogelijk minder geneigd zijn om de aandacht erbij te houden omdat ze deze veiligheidssystemen hebben.

In beide gevallen is het geruststellend dat het IIHS motorfietsen meer in overweging neemt bij het testen, vooral omdat de Amerikaanse regelgevende autoriteiten achterlopen op Europese overheden wat betreft de eis dat geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen in auto’s ook rekening moeten houden met motorfietsen.

De essentie blijft grotendeels hetzelfde als vroeger, toen er nog geen systemen voor het waarschuwen van frontale aanrijdingen waren en er geen mobiele telefoons waren die bestuurders afleiden en het risico te vergroten. Zij die ons aanrijden, moeten verantwoordelijkheid nemen voor onze veiligheid door altijd de focus op de weg te houden. Voor motorrijders kunnen alleen maar goed opletten op wat er achter ze gebeurt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen