5 Tips: rijden in de winter

Het is dan toch zover; deze week worden de eerste sneeuwvlokken verwacht. De kou is er al sinds het weekeinde, maar nu lijkt winterse neerslag ook doorgang te vinden. Voor velen is het motorseizoen daarmee echt tot een eind gekomen. Voor de doorrijders zetten we wat tips op een rijtje om het motorrijden leuk te houden, ook als de temperaturen niet meer leuk zijn.

TIP 1 – Banden: ‘Grip op de zaak’
Het moge duidelijk zijn; banden zijn levensbelang, op meer manieren dan één. Het is zo mogelijk het meest cruciale deel van de motorfiets aangezien dat het gedeelte is dat jou als rijder in contact brengt met moedertje aarde. Om te zorgen dat dat ook zo blijft, is voldoende profiel uiteraard een must. Wettelijk ben je nog altijd legaal bezig met alles boven de 1 millimeter aan profieldiepte, maar het zekere voor het onzekere nemen is bij slecht (winter)weer wel zo slim.

Verder moet je er rekening mee houden dat je banden bij de huidige temperaturen bepaald niet rap opwarmen en, misschien nog wel verraderlijker, ook snel afkoelen. Iets om rekening mee te houden. Houd ook je bandenspanning in de gaten. Te hard is bij aangename temperaturen al een slecht idee, maar bij koud weer al helemaal; te harde banden verliezen snel grip, en als dat al bar weinig voor handen is… 

TIP 2 – Olie: ‘De veilige optie’
Sommigen zweren bij dat ene type olie voor elke omstandigheid, maar mocht je toch al een beurtje overwegen, is dit dan misschien het ideale moment om een keer een lekker dunne olie erin te gooien voor dit koude weer. 0W-olieën beginnen terrein te winnen, maar ondanks dat deze olie met lage viscositeit zelfs bij heel koude temperaturen nog steeds soepel op, om, tussen en door de belangrijke delen blijven lopen, kan het voor een wat oudere motorfiets – die misschien al olie verbruikt – gemakkelijker in de verbrandingskamer terechtkomen, en dat wil je niet. Kijk daarom vooral in de handleiding of zoek online een werkplaatshandboek welke olie het beste voor jouw motor is. Vaak staat er een optie voor zomerse en winterse temperaturen. Staat dat er niet, kies dan de veilige optie. 

Over veilige opties gesproken; sommige thuissleutelaars zweren bij oudere motoren bij de uitspraak ‘alle olie die nu gemaakt wordt, is beter dan wat men toen krijgen kon’, en hoewel dat deels waar is, is niet letterlijk iedere olie beter. Goedkoop komt bij olie nog wel eens als duurkoop uit de bus. O, en let op dat je motorfiets-specifieke olie gebruikt (bij olie voor auto’s draait de koppeling niet in de blokolie, bij de meeste tweewielers wel – met een slippende koppeling tot gevolg).

TIP 3 – Wassen: ‘Voorkomen is beter dan genezen…’
Het is er eigenlijk een beetje laat voor nu we het vriespunt naderen, maar zorg dat je je motor goed wast voor je de weg op gaat. Een schone motor die goed in de was staat, zal minder snel roesten en oxideren. Viezigheid hecht ook minder goed aan een schone motorfiets dan aan een waar al het een en ander op aangekoekt zit.

En met dit weer is het P-woord natuurlijk gesprek van de dag: pekel. Sommigen kopen er een aparte motor voor en rijden met hun pekelbrik de winter door, maar soms ben je toch op je enige tweewielige trots aangewezen. Pekel kun je het best vermijden, want zelfs met een motor die gewassen is en in de was staat, blijft pekel een gemeen iets. Ontkom je om wat voor reden ook niet aan rijden in de pekel, spoel de motor bij thuiskomst dan meteen en rijkelijk af met koud water. Ja, koud. Zeker als het nabij de nul graden is, is het een uitdaging, maar pekel lost heel goed op in warm water, waardoor het dieper in hoekjes, gaatjes en kiertjes kruipt, terwijl jij denkt goed bezig te zijn. 

Verder kan eventueel van de weg opgespat vuil ook eenvoudiger van een motor gespoeld worden als deze voor het winterweer al in een beschermend laagje was stond.

TIP 4 – Kleding: ‘Op kou kun je je kleden’
Als jij comfortabel blijft, kun jij veilig deel blijven nemen aan het verkeer. Met bevroren ledematen ben je nog niet half zo’n goede motorrijder als normaal, dus denk aan goede kleding. Thermosokken heb je in alle soorten, materialen, maten en prijsklasses. Behalve de specifieke motorsokken van de gerenommeerde merken, zijn skisokken voor weinig van bijvoorbeeld de Aldi heel interessante alternatieven. Thermo-onderkleding idem dito. Kwestie van uitproberen wat fijn zit en je lekker warm houdt.

Qua handschoenen, laarzen en je pak, heb je wat minder snel budget-opties die de fijne lijn tussen comfort, bescherming en warmte goed weten te bewandelen. Het ene pak is perfect waterdicht, maar toch niet heel warm, terwijl het andere pak heerlijk warm is, maar je bewegingsvrijheid beperkt. Met laagjes dunne en effectieve onderkleding maak je van een goed passend maar fris pak, toch een warm stuk lichaamsbedekking. 

Handschoenen of laarzen zijn vaak net zo lastig of nog lastiger, want lekker warme gewatteerde of gevoerde handschoenen of schoeisel kosten je vaak weer gevoel; en dat wil je ook niet. Eventueel is er de optie verwarmd materiaal aan te schaffen; laarzen of handschoenen met ingebouwde verwarmingselementen te over anno 2018. Ook weer; net wat je belieft. Als je een motor met zadelverwarming hebt, scheelt dat de wereld, maar zelden is zadelverwarming universeel toepasbaar. Verwarmde handvatten kun je daarentegen voor bijna iedere motor krijgen. O, en sluit de effectiviteit van simpele handkappen of een hoger ruitje ook niet uit!

Let wel op dat een hogere ruit je niet je zicht kost wanneer het hard regent of als deze vies wordt. Hetzelfde geldt het vizier van je helm. Mijd te donkere exemplaren – we snappen het met die laagstaande zon af en toe wel, hoor – en zorg er ook voor dat je vizier een Pinlock heeft of coating tegen het beslaan. Een druppeltje afwasmiddel erover smeren doet ook wonderen, maar zorg wel dat je regelmatig een nieuw laagje aanbrengt.

TIP 5 – De rijder: ‘Het onderdeel tussen het stuur en het zadel’
Het gevaarlijkste onderdeel van een motorfiets zit tussen het stuur en het zadel; jij. Koud weer is verraderlijk op tientallen manieren, maar het is niet onmogelijk om door te rijden. Tenminste, zolang je je koppie erbij houdt. Behalve de passieve veiligheid van zaken als banden met goed profiel en algeheel goed functionerende toestand van de motorfiets, moet je vooral niet overmoedig worden. Ontspan en zorg dat je gecontreerd blijft, ga niet harder rijden dan nodig en houd altijd marge. Dus iets meer ruimte tot de auto voor je en iets minder hard die voor jou meer dan bekende bocht door – er zou plots maar modder of een lading blaadjes op de rijlijn liggen – zijn goede voorbeelden.

Niet ondenkbaar dat je met dit weer verkouden of zelfs echt ziek wordt, trouwens. Misschien is dat wel het uitgelezen moment de handdoek in de ring te gooien, want als je ziek bent of ziek aan het worden bent, zal je concentratie niet optimaal zijn, terwijl dat wel hoognodig is.

Dus toch maar de auto dan?

Foto: ANP/Olaf Kraak

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL