donderdag 28 maart 2024

Akoestische camera’s: hoe detecteren die de herriemakers?

Al eerder schreven we over zogenaamde geluidscamera’s en de test waarover ze in Groot-Brittannië discussiëren. Daarop ontvingen we de vraag hoe zo’n akoestische camera bepaalt wie nou de veroorzaker is van geluidsoverlast. Lastige vraag. Je zou eerst moeten weten hoe zo’n akoestische camera eruit ziet.

MoreBikes heeft onlangs foto’s gepubliceerd van een al bestaand systeem. Medusa bestaat uit een vijftal microfoons. Een centraal opgestelde, grote microfoon ontvangt rondom geluid. Vier kleinere, meer puntige kunnen het geluid lokaliseren. Ze staan op 90° ten opzichte van elkaar en zijn allemaal schuin op de weg gericht. De grootste microfoon hangt verticaal naar beneden.

Bekeuring voor te veel geluid

Alle microfoons ontvangen verkeersgeluid. Dat wordt waarschijnlijk gecombineerd en met elkaar vergeleken. De richting van het voertuig wordt achterhaald door het volume te volgen tot het sterkste punt in de halo van de microfoons valt. Zodra de geluidslimiet wordt overschreden, maakt een camera een foto en ontvang je dagen later een blauwpaarse enveloppe uit Leeuwarden.

Gedurfde ideeën van de overheid roepen meestal meer vragen op dan antwoorden. Dus is enige verduidelijking wel zo rechtvaardig als verkeersdeelnemers een nieuwe verkeersboete wordt gepresenteerd onder het mom van ‘overlast’. Waarschijnlijk hebben we over dit onderwerp het laatste woord nog niet geschreven.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

8 Reacties

  1. Eindelijk. Mijn passie voor motorrijden bestaat uit het genieten van de omgeving en daardoor tot rust komen. Daarbij heb ik niet de intentie om anderen tot last te zijn. Als je herrie wilt horen zet dan maar een koptelefoon op met zulke geluiden. Weet dat niet iedereen het met mij eens is maar we moeten nu eenmaal met veel mensen op een klein oppervlak leven en dan is het niet meer dan normaal dat je rekening met elkaar houdt.

  2. Tja, dit is weer zo’n actie met goede en slechte elementen. Enerzijds het gevoel dat ik straks met mijn goed onderhouden en legale Italiaanse motor het risico loop om een bon te krijgen, alleen maar omdat hij af en toe iets luider is dan een ambtenaar betamelijk vindt. Anderzijds wil ik ook niemand tot last zijn, maar met een apparaat valt niet te discussiëren. En wat als er iemand naast mij lawaai maakt? Loop ik dan ook de kans om een bon te krijgen voor geluid dat mijn motor niet eens heeft gemaakt.

    Voor alle duidelijkheid: Ik rijd niet met een open uitlaat, geef geen ‘stoer’ onnodig tussengas en mijn uitlaat is goedgekeurd en voorzien van een db-killer. Ik rijd overal rustig (toerrijder, geen racer) en houd rekening met alle verkeersregels. Alleen bij gas dichtdraaien wil hij soms (als hij goed warm is en zeker bergaf/heuvelaf) wel eens ploffen. Gaat mij dat straks regelmatig een bon opleveren?

    De verhouding is een beetje zoek. Ik zie mensen met hun telefoon spelen, te hard rijden, achteruit rijden op de vluchtstrook, enz. enz. en dan worden verder brave verkeersdeelnemers als ik dus gestraft voor het geluid dat hun motorfiets (gebouwd door iemand anders volgens de geldende regels)? Het wordt steeds gekker.

    Kan de politie zich niet eerst richten op echte overtreders en, minstens zo belangrijk: echte criminelen? Ik lees dat er bij inbraken tegenwoordig nog maar zelden politie op locatie komt. Te weinig blauw. Deze actie ruikt dan toch weer sterk naar gemakkelijk geld verdienen over de rug van de brave burger.

    • Als Uw motor aan de geldende regels voldoet, dus uit de fabriek kwam met de Nederlandse keur dan hoeft U zich geen zorgen te maken. Geluidsniveau blijft binnen de norm.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen