Dakar Pre-Proloog en MXGP op de tocht?

Dat het EuroCircuit in Valkenswaard het zwaar te verduren heeft, moge inmiddels duidelijk zijn. Het lijkt erop dat geen petitie het nog tegenhouden kan; er gaat iets serieus veranderen in Brabant. De Raad van State oordeelde dat onlangs dat het circuit huidige evenementen zoals de Dakar Pre-Proloog en de MXGP niet langer in de huidige vorm aan mag houden.

Die beslissing viel voor het wederom enorm drukbezochte Dakar Pre-Proloog-weekend, waar opnieuw zo’n 25.000 liefhebbers en dagjesmensen op af kwamen. Juist die Pre-Proloog is één van de evenementen die enorm op de tocht lijkt te staan door de uitspraak van de Raad van State. Het EuroCircuit heeft namelijk drie evenementenweekenden en mag dit niet uitbreiden, maar of de manier waarop evenementen als MXGP en dus die Pre-Proloog nu plaats vinden in de toekomst ook door kunnen, ligt ook onder de loep.

Het bestemmingsplan uit 1986 is hierin leidend en daar moet nu dus gezocht worden naar de oplossing. Voor nu betekent dat dat elke uitbreiding er één te veel is. Wat toen toegestaan wordt, mag nu nog, maar meer ook niet. Dat het circuit een uitloper van de oude vuilnisbelt als onderdeel van het crosscircuit gebruikt, wordt door belangengroep Groen en Heem Valkenswaard e.o. gebruikt als stok om mee te slaan. Die uitloper mag van de gemeente gebruikt worden, maar de rest van de vuilstort staat in het bestemmingsplan aangemerkt als ‘bos’, waardoor crossen niet toegestaan is. Tegenover het Eindhovens Dagblad haalde de belangengroep al eerder aan dat crossen op de oude vuilstort de afvalgrond losrijdt en eventuele vervuiling sneller en op grotere schaal het grondwater in zou werken. 

Waar ook een knelpunt zit, is de uitbreiding van de activiteiten op en om het circuit, waar behalve motorevenementen zoals de MXGP en de SuperMotorchool van Marcel van Drunen ook rallycross-races en dus de Dakar Pre-Proloog plaatsvinden. De mensen achter het EuroCircuit stellen dat het aantal evenementen niet toegenomen is ten opzichte van wat in het bestemmingsplan van 1986 toegestaan werd. De Raad van State richt daarop de pijlen niet op aantallen, maar op de impact van de evenementen op de omgeving.

Kort om, voor 2018 is het een tik op de vingers van het circuit en de belanghebbenden, maar volgend jaar gaan er absoluut dingen veranderen. De concrete invulling daarvan laat nog wel op zich wachten. Dus opnieuw; wordt vervolgd!

Foto: Google Maps

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL