Grand Tour des Alpes (2): Bonjour, grüezi, buongiorno, allegra!

In de negentiende eeuw maakten de rijken der aarde een rondreis langs de hoogtepunten van de Alpen: de Grand Tour des Alpes. Anno nu volgen wij in drie etappes de hoofdkam van het bergmassief op zoek naar de mooiste motorwegen. Aflevering 2: sturen met Zwitserse precisie.

Zwitserland kom je niet zomaar binnen. De bergrug van de Forclaz is het slot op de deur. Ik durf het gas er niet maximaal op te gooien, omdat er nauwelijks nog brandstof in de tank van de Africa Twin zit. Had ik nou toch maar even bij dat kleine benzinepompje… Goed, dan maar van het uitzicht genieten, ook mooi. Met wijngaarden en een terras met de enige juiste naam: Le Virage, de bocht.

Strakke bochten, krappe bochten, luie bochten

Eenmaal beneden in Martigny gooi ik de Honda vol. Er gaat 23,7 liter in. Mmm, had ik toch nog een half litertje over. Bevrijd van brandstofkrapte rijdt het een stuk fijner. Met bergpassen als de Furka, Flüela, Gotthard, Susten, Grimsel, Nufenen en Lucomagno op het programma zijn de verwachtingen van de minder bekende Col de la Croix niet hooggespannen. Ten onrechte, zo blijkt.
Er is nauwelijks verkeer en aan het begin zijn mensen bezig om speciale vangrails te monteren. Als ik vraag waar die voor zijn, luidt het antwoord: ‘Autorace.’ Ik weet genoeg: dit wordt een fijn traject. Zo is het ook precies. De Africa Twin maakt de verloren pret van de Forclaz hier dubbel en dwars goed. Strakke bochten, krappe bochten, luie bochten. Pas in Gsteig ga ik weer rechtop zitten, volkomen voldaan.
Ondertussen ben ik de grens tussen de kantons Wallis en Bern gepasseerd. Dat betekent dat het Franse bonjour in het Duitse grüezi verandert. Zwitserland telt vier officiële talen met allemaal een bijbehorende eigen cultuur: Frans, Duits, Italiaans en Reto-Romaans. Ik kom ze op deze reis allemaal tegen.
Voorlopig is dit het Saanenland. Vooral bekend door Gstaad, een dorp dat sinds enkele decennia populair is bij filmsterren, artiesten en vooral veel andere rijke mensen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Sankt Moritz gaat het in Gstaad minder om het zien en gezien worden. De meeste gevels zijn er ‘gewoon’ van donker hout, al staat er dan wel Dolce & Gabbana op.

MOTO73 12/2019

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal over de Zwitserse Alpen? Hoe ervaart Hans het bijvoorbeeld om de Lukmanierpas te rijden? En waarom vindt hij het laatste stuk van de rit een droomtraject? Je leest het in MOTO73 12/2019! Koop het nummer hier online in de winkel. De editie is ook tot en met woensdag 19 juni verkrijgbaar in de winkel.

Foto: Hans Avontuur
Tekst: Hans Avontuur

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL