zaterdag 26 november 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

KTM grootste niet-Aziatische motorfabrikant.

Toen Stefan Pierer, de huidige CEO van KTM, het bedrijf overnam, verkocht het minder motoren dan bijvoorbeeld Harley-Davidson. De Amerikanen zijn inmiddels door de Oostenrijkers gepasseerd. En dat is precies wat de man wilde. En nu heeft Pierer Kawasaki in het vizier, de derde grootste producent van motoren in Azië. Zegt Bloomberg.

Als Pierer zijn zin krijgt, koopt hij Triumph en Ducati en bouwt hij één grote Europese motorfietsonderneming met veel merken. Dan is het bijna zeker dat hij de derde stek gaat pakken.

Interessant is dat KTM wel meer motoren verkocht dan Harley-Davidson, waardoor de omzet verdrievoudigde, maar er minder aan overhield. Volgens Bloomberg is de reden daarvan dat KTM’s vooral duurder zijn geworden terwijl de marge niet groeide. Ondanks de problemen waarmee Harley-Davidson te dealen heeft, harkt het dus nog wel meer euro’s binnen.

Maar KTM blijft natuurlijk een mooi verhaal. Als Pierer de huidige groei van zijn merken weten te continueren en hij weet andere gerenommeerde merken aan zich te binnen, ligt de tweede plaats ook binnen handbereik.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen