Honda geeft Goldwing update mee voor 2020

Nadat in 2018 de GoldWing helemaal op de schop ging, zijn er voor komend jaar toch een aantal updates meldt Honda ons zojuist. De belangrijkste is dat het DCT-systeem op de GoldWing verbeterd is, om de wendbaarheid op lage snelheid te verbeteren. Met kortere versnellingsratio’s om het eventuele schokken te verminderen terwijl op hogere snelheden de ratio’s juist zijn vergroot om overmatig hoge toeren tegen te gaan. Daarnaast is ook het injectiesysteem verbeterd wat eveneens moet bijdragen aan gemakkelijker rijden op lage snelheden.

Wandel modus

Het nieuwe GoldWing DCT-systeem biedt verder een wandel modus (1,8 km per uur) en een achteruit (1,2 km per uur), te bedienen vanop het stuur. De hoofdas heeft een dubbele buizenstructuur met de buitenste hoofdas (die verbonden is aan de even versnellingen) gelinkt aan de binnen as via een ketting op de tandwielen van de tegen-as. Deze structuur geeft de buitenste hoofdas de rol van de achteruit vrijloop as. Het resultaat is volgens Honda een licht achteruit mechanisme met een compacte structuur.

Wanneer je de ‘Wandel modus’ activeert, worden beide koppelingen gebruikt; om achteruit te rijden met koppeling 1 en om vooruit te rijden met koppeling 2. Je hoeft niet te schakelen en het Throttle by Wire systeem controleert de snelheid en het toerental, zodat je soepel kunt manoeuvreren.

Zelf afsluitend

In 2020 krijgen de ‘Touring’ modellen LED mistlampen als standaarduitrusting. Het onderste deel van de koplamp gebruikt 5 gepolierde optische lenzen aan beide kanten, zodat er een juweel-oog illusie gewerkt wordt rijden met stadslicht. Als je het groot licht opzet krijg je een stereoscopische indruk.

De richtingaanwijzers zijn zelf afsluitend en bevinden zich in de spiegels. Het systeem controleert de snelheid van het voor- en achterwiel en beslist wanneer de aanwijzers uit mogen. De GoldWing Touring-versies genieten bovendien van vernieuwde ophanging en grotere handvatten voor de passagier, om zo het comfort over lange afstanden nog verder te verbeteren.

Nog meer

Ook de cruise control is verder door ontwikkeld. De snelheid die je kiest is afleesbaar links onderaan op de snelheidsmeter. Het Throttle by Wire systeem zorgt voor een veel soepeler rijgedrag met de cruise control. Met name voor het bergop rijden. Op de manuele versies wordt de cruise control uitgeschakeld wanneer de koppeling, rem of gashendel gebruikt wordt. In de manuele modus op de DCT-versies zal de Gold Wing na een vertraging terug keren naar de ingestelde cruise control snelheid met een bijbehorend schakelpatroon.

Als laatste, de nieuwe Matte Ballistic Black Metallic Gold Wing Bagger mét DCT, krijgt gezelschap van een Pearl Glare White Gold Wing Touring Deluxe.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

REAGEER OP DIT ARTIKEL