Interview Adriaan Sinke, product marketing manager bij KTM

Hij is al jaren een vertrouwd gezicht bij introducties van nieuwe Oostenrijkse modellen. Motoren dan, wel te verstaan. De Nederlander Adriaan Sinke (43) woont met zijn gezin in de buurt van Mattighofen en bekleedt de functie van product marketing manager bij KTM.

Er lijkt een wedloop gaande te zijn op de hypernakedmarkt, met enkele motoren boven de 200 pk. Hoe kijken jullie daar naar?

‘Het is eigenlijk vrij logisch. Kijk bijvoorbeeld naar Ducati. Dat bouwt superbikes die hoge vermogens nodig hebben, dus ligt er al een sterk blok klaar. Je kunt uiteindelijk slechts enkele motorblokken bouwen voor de Euro 5-homologatie, want het is gewoon hartstikke duur. Je maakt dus een keuze gebaseerd op een praktisch verhaal. Een aantal jaren geleden keken wij ook naar de inzet van een V4, maar we waren niet van plan om weer superbikes te gaan bouwen. Dan heeft het voor ons eigenlijk geen zin. Voor de Super Duke en onze Adventure-lijn zouden we terrein verliezen op de vlakken waar die motoren juist leuk zijn: een enorm koppel en een sterk middengebied.’

Dus een opvolger van de RC8 hoeven we niet te verwachten…

‘Stefan Pierer zegt zelf dat er geen plaats op straat is voor een superbike. Dat roept hij al jaren, dus dat zal niet veranderen. Wel zien we een potentiële markt in heel exclusieve circuitmotoren, maar die zetten we momenteel nog niet in de markt. De basis zou dan onze MotoGP-motor kunnen zijn, maar daar wordt nu nog te veel aan ontwikkeld om met een afgeleide te komen.’

De Super Duke R is vrij compleet, maar wordt standaard niet geleverd met quickshifter, launch control, MSR (Motor Slip Regulation) en de Track-mode. Waarom zijn die niet toegevoegd aan het algemene pakket?

‘Dat heeft alles te maken met de prijs. We wilden de Super Duke R tegen een bepaalde prijs in de markt zetten. Met alle extra’s die je noemt, krijgt hij uiteraard automatisch weer een duurder prijskaartje. Nu heeft de koper zelf de keuze.’

Zijn jullie inmiddels al bezig met de ontwikkeling van een opvolger van deze Super Duke R?

‘Die is al volop aan de gang, want we kijken ruim vooruit. Uiteraard nemen we de nodige input mee. Een belangrijk onderdeel daarvan is wat de pers schrijft. Hoe beoordeelt die de motor en welke aandachtspunten zijn er? De meeste journalisten rijden ook met vergelijkingsmateriaal en weten dus prima de sterke en zwakke punten van onze motor te benoemen. En uiteraard hebben we de nodige testrijders, maar die sturen we wel op pad met een bepaalde richting die we vooraf bepalen. De Super Duke R moet dus een comfortabele straatmotor blijven, waarmee je ook af en toe richting een trackday kun gaan.’

Lees hier de volledige test met de nieuwe KTM 1290 Super Duke R.

Jarno van Osch

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL