Krijgen meer Honda’s de veringset-up van de Gold Wing?

Honda’s Gold Wing heeft een uitgekiende voorwielophanging, en volgens nieuwe octrooi-informatie kan dat systeem ook op andere Honda’s worden gebruikt. Het systeem maakt gebruik van een dubbel-wishbone ontwerp in tegenstelling tot de meer traditionele telescopische vorken.

Het gebruik van een dubbele vering maakt het mogelijk om het wiel dichter bij de rest van de motor te plaatsen en het wiel op en neer te bewegen in plaats van in een hoek zoals bij de meeste andere veringssystemen. De nieuwe patentontwerpen laten een soortgelijke opstelling zien op sommige ontwerpen die niet de Gold Wing zijn. Eén daarvan lijkt op een CB1100. De andere lijkt een Super Cub te zijn.

Interessant is hoe dit ontwerp werkt met verschillende machines. De CB1100 heeft een blok dat vrij hoog in het frame zit, terwijl de Super Cub een horizontaal gemonteerd blok heeft. De dubbele-Wishbone vering zorgt voor een compactere geheel van deze motorfietsen en wat gewichtsbesparing. Daarbij ziet het er natuurlijk ook goed uit.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Reinier 14/04/2020 at 15:36

    Niks bijzonders. Dit is in feite niks anders dan een Hossack vork. Mijn BMW K1200r heeft precies hetzelfde

    Antwoord
    • Arend 16/04/2020 at 22:22

      Dit moet anders zijn. Anders was er geen octrooi gegeven. Zie dat de onderste wishbone anders is dat bij BMW. Er zullen vast wel meer verschillen zijn.

      Antwoord