dinsdag 19 maart 2024

Oog voor detail: opbergvakjes

Je kijkt er zomaar overheen, maar bij veel motoren maken de details de motorfiets. In deze rubriek helpt Motor.nl je voorbij de grote lijnen te kijken en oog voor detail te krijgen. Dit keer kijken we naar een drietal opvallende opbergvakjes.

Wellicht een ongemerkte reden dat de motorrijder de allroad zo omarmt, is dat koffers ze verdraaid goed staan. Dan heb je op de motorfiets toch nog wat opbergruimte. Waar opbergvakjes in het verleden veel vaker voorkwamen wordt zowat alle aanwezige ruimte tegenwoordig geannexeerd door elektronica. Een kijkje in de bijzondere vakjes die het toch stug volhouden.

Harley-Davidson Street Glide

In de Gouden Eeuw van de smartphone, heb je altijd ruimte te kort in je jaszakken. Harley-Davidson is een van de merken die je graag een vakje biedt hem in weg te stoppen. Sterker nog, ze denken heel behoorlijk mee door er een stukje – verwijderbaar – schuim bij in te stoppen. Rammelt het scherm tenminste niet aan splinters. O, en ze hebben er ook nog heel handig een USB-aansluiting bij zitten zodat je je digitale venstertje tot de wereld meteen bij kunt laden.

BMW R1200GS

Soms heb je niet veel ruimte nodig. Een klein vakje kan al een stukje puur geluk zijn. Dat moeten ze bij BMW ook gedacht hebben toen de Duitsers een heel simpel vakje bovenop de tank van de R1200GS maakten. Het opbergvakje kan niet op slot, maar dat is ook niet nodig mits je hem gebruikt voor onderweg en vult met zaken die je onderweg nodig hebt. Denk aan wat kleingeld voor het tolpoortje of om je rijbewijs bij de hand te hebben mocht het nodig zijn. Simpel, maar heel effectief.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 

De originele Honda Africa Twin uit 1988 had zoals toen de norm was best wat ruimte aan boord voor je pakje shag, je portemonnee of een kleine gereedschapsrol. Als ode aan die XRV650 heeft de Africa Twin Adventure Sports niet alleen een op de oer-Africa Twin geïnspireerde kleurstelling gekregen maar zelfs het handige opbergvakje kreeg hij mee. Zou opnieuw prima wat gereedschap in kunnen, ware het niet dat je een inbussleutel maatje 5 nodig hebt om het open te maken…

Foto’s: Henny B. Stern en Redactie MotorNL

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen