Suzuki Supermono: Verrassend

Een patentaanvraag van de Suzuki Motor Corporation veroorzaakt een golfje van onbegrip. De Japanse fabrikant beschrijft in een patent een blok die er heel bekend uitziet… als je ooit de binnenkant van de Ducati Supermono motor hebt gezien.

Het Suzuki Supermono octrooi concentreert zich op de smering van het blok. De tekeningen ingediend bij de octrooiaanvraag hebben betrekking op een eencilinder blok met een dummy cilinder voor een balansas. Dezelfde benadering werd door Ducati in 1993 gebruikt, toen de Italiaanse firma de beroemde Supermono bouwde. Zo’n dummycilinder maakt het mogelijk om de eencilinderopstelling in primaire balans te brengen. Wat betekent dat deze meer toeren kan maken. En dus meer vermogen kan leveren.

Toekomstige straatmotor?

Nu kun je afkerig zijn om te veel gewicht toe te kennen aan een ontwerptekening in een octrooi dat niet de kern van het octrooi zelf vormt. Immers zijn de tekeningen in octrooien wettelijk gezien waardeloos. Ze illustreren slechts een niet-bindend idee van hoe een octrooi kan worden toegepast. Maar denkt Suzuki aan een supermono-ontwerp voor een toekomstige eencilinder-straatmotor? Of is er iemand in het Suzuki ontwerpteam die een eerbetoon brengt aan het 25-jarige Ducati ontwerp? Dat zal wel niet.

Maar zo’n blok heeft wel het potentieel om de balans – woordspeling – in de cross/endurowereld te verstoren en de grenzen van het vermogen en bruikbaarheid ervan nog verder op te rekken. En dat is precies het wondermiddel dat Suzuki in die wereld nodig heeft.

Op zich is het natuurkijk ook een geweldig gedachte, een nieuwe DRZ-supermoto. Het ontwerp zou het ook goed doen in zwaardere motoren. Heeft Suzuki ook een antwoord op  bijvoorbeeld een KTM 690 Duke.

 

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL