Variabele kleptiming voor Harley-Davidson?

De patenten laten een conventioneel luchtgekoeld V-twin blok dat die er op het eerste gezicht tamelijk onbegrijpelijk uitziet. Bij nader inzien zien we echter dat het blok een genieus Variable Valve Timing (VVT) systeem bevat. Hiermee zouden een aantal modellen van het Harley-Davidson kunnen voldoen aan Euro5 en nog strengere emmissie-eisen in de toekomst.

De werking van het VVT-systeem is vrij complex, ook al omdat het systeem in een klassieke V-twin is ondergebracht. Het hart van de operatie is in het bovenstaande diagram genummerd als 74. Die massa onderdelen is de balansmodule. De krukas is verbonden met het kleine tandwiel (#154) dat op zijn beurt het tandwiel erboven laat draaien (#158). Aan de achterkant van dat grotere tandwiel zit een kleiner tandwiel dat de ketting (#178) aandrijft die op zijn beurt het balansgewicht (#86) in de tegenovergestelde richting van de krukas laat draaien. De VVT (#98) is verbonden met de nokkenas, waarmee de timing van zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen wordt aangepast.

Terwijl sommige VVT systemen worden geprezen omdat ze vermogen en koppel in het lage-, midden- en hogetoerengebied versterken, moet het Harley-Davidson systeem er veeleer voor zorgen dat de zware Harley-twins ook in de toekomst blijven voldoen aan steeds strengere emissie-eisen. Dat wordt voor blokken die al eeuwen lijken te staan een steeds moeilijker opgave. Zeker als het ook nog eens luchtgekoelde blokken betreft. VVT is een van de ‘makkelijkste’ manieren om een blok door de nieuwste eisen te laten voldoen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Peter Neid 27/07/2020 at 16:02

    Misschien toch maar eens van het prehistorische blok afstappen, we hebben tenslotte ook geen stoommachines meer als aandrijving. Dat is ook heel mooi om te zien en te horen, maar fanatieke HD rijders, de tijd gaat door. ik ken er een paar, die zijn bijna net zou oud als de blok van de HD, wordt tijd voor een elektrische scootmobiel.

    Antwoord